Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18587)

Vierailija
3961/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan niitä 300-500h muovisia isoja maustetötsiä, niistä sitten siirrän pienempään  jos on tarvis ( teinien mielestä on turvallisempaa käyttää noita pieniä purkkeja, kun tekevät ruokaa). Ennen oli niitä herkkukauppoja, joissa oli karkkeja ja mausteita ja pähkinöitö, sieltä sai joitain mausteita irtomyynnistä. Mut niitä kauppoja ei enää ole.

Ske

Vierailija
3962/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan niitä 300-500h muovisia isoja maustetötsiä, niistä sitten siirrän pienempään  jos on tarvis ( teinien mielestä on turvallisempaa käyttää noita pieniä purkkeja, kun tekevät ruokaa). Ennen oli niitä herkkukauppoja, joissa oli karkkeja ja mausteita ja pähkinöitö, sieltä sai joitain mausteita irtomyynnistä. Mut niitä kauppoja ei enää ole.

Ske

No ei viidensadan tunnin vaan viidensadan gramman purkkeja tietenkin!

Ske

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3963/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6€ kuussa. Pussillinen makaronia päivässä a hinta 20 senttiä

Vierailija
3964/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään järkeä syödä satasella kuussa. Terveelliseen ruokavalioon ei tuollaisella budjetilla näillä nykyhinnoilla pääse mitenkään. Sen tietää jokainen ruokakaupassa vieraillut. 

Mutta sillä pystyy elämään.k

Vierailija
3965/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ske

Olin ihmeissäni, kun bongasin Punnitse & Säästä -myymälän Tampereen asemalta. Luulin, ettei koko ketjua ole enää olemassa.

Vierailija
3966/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään järkeä syödä satasella kuussa. Terveelliseen ruokavalioon ei tuollaisella budjetilla näillä nykyhinnoilla pääse mitenkään. Sen tietää jokainen ruokakaupassa vieraillut. 

Haluatko avata mitä tarkoitat terveellisellä ruokavaliolla? Juureksia, vihanneksia ja hedelmiä, täysjyvää sekä hyviä proteiineja saa kyllä 100 eurolla/kk, mutta täytyy myös osata laittaa ruokaa.

Vierailija
3967/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen yksi omena, kraanavettä, yksi pala ruisleipää ja yksi keitetty kananmuna.

Hyvää ja riittävästi.

Vierailija
3968/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa, munakkaita (joihin mauksi esim. nakkeja tai pieni määrä jauhelihaa), kasviskeittoa (peruna, kaali, porkkana, lihaliemikuutio, ehkä joku Coopin halvin pakastevihannespussi), ohrahelmipuuro, pannari, tarjousleipä, maito.

Mulle riittää nuo ja ei maksa paljoa. Kananmuna sinänsä on maailman paras - sisältää runsaasti kaikkea muuta hyvää kuin D-vitamiinia, jonka sitten voi ottaa purkista. Itse syön myös monivitamiinitabletteja. 

Perusruoan ei tartte olla jotakin superhienoa ja supermaukasta, kunhan vie nälän. 

Ostan toki joskus myös suklaata tai irtokarkkeja, ei kaada taloutta. 

Vierailija
3969/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ske

Mihin sinä isoja maustepurkkeja tarvitset, kun olet täällä kertonut kerääväsi kaikki luonnosta, joka tuo säästöä talouteesi? Jossain välissä vielä selitit miten käytät näitä luonnontuotteita mausteina ruoassasi.

Vierailija
3970/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen nyt ei riitä mihinkään. Miettikääpä sitä kun hallituksen pölvästit lukevat näitä teidän viestejänne niin kyllä kohta sä ihan oikeasti joudut pärjäämään 10€/kk jos satut jäämään työttömäksi tai hallitus päättää nostaa ruuan hinnat pilviin niin kuin jo on vihjaillut.

Itselläni menee jo päivä lounaaseen 12-14€ työ päivisin, siihen päälle aamupalat, iltapalat mahd. päivälliset ja viikonlopun ruuat. En viitti edes laskea, mutta heitän lonkalta että safkaan menee kuukaudessa 500€. 

Vierailija
3971/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ske

Mihin sinä isoja maustepurkkeja tarvitset, kun olet täällä kertonut kerääväsi kaikki luonnosta, joka tuo säästöä talouteesi? Jossain välissä vielä selitit miten käytät näitä luonnontuotteita mausteina ruoassasi.

🥱

Eli jos mainitsen, että käytän kuusenkerkkäsuolaa lohessa, kun se sopii siihen, niin se tarkoittaa siis sitä, että käytän vain ja ainoastaan kuusenkerkkäsuolaa KAIKKEEN ruuanlaittoon? Tai mesisokeria makeassa leivonnassa?

Joo. Kerään paljon luonnontuotteita ja käytän niitä ruuanlaitossa, myös mausteena. En ole kuitenkaan koskaan missään vaiheessa väittänyt, ettenkö myös ostaisi ruokaa ja ruuanlaittotuotteita, myös mausteita, kaupoista. Itseasiassa näistä suurista maustepurkeista puhuttiin jo kertaalleen aikaisemmin - missasitko sen, kun et silloin keksinyt tuota "epäjohdonmukaisuutta" kirjoituksissani 🤔

Vierailija
3972/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen nyt ei riitä mihinkään. Miettikääpä sitä kun hallituksen pölvästit lukevat näitä teidän viestejänne niin kyllä kohta sä ihan oikeasti joudut pärjäämään 10€/kk jos satut jäämään työttömäksi tai hallitus päättää nostaa ruuan hinnat pilviin niin kuin jo on vihjaillut.

Itselläni menee jo päivä lounaaseen 12-14€ työ päivisin, siihen päälle aamupalat, iltapalat mahd. päivälliset ja viikonlopun ruuat. En viitti edes laskea, mutta heitän lonkalta että safkaan menee kuukaudessa 500€. 

Aivan normaalia kulutusta työssäkäyvälle. Kannattaa muistaa, että osa näistä ruokailukulutusta on myös vapaa-ajan viettoon käytettä rahaa ja hyvä niin, sillä pidetään talouden rattaa pyörimässä.

Vierailija
3973/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ske

🥱

Eli jos mainitsen, että käytän kuusenkerkkäsuolaa lohessa, kun se sopii siihen, niin se tarkoittaa siis sitä, että käytän vain ja ainoastaan kuusenkerkkäsuolaa KAIKKEEN ruuanlaittoon? Tai mesisokeria makeassa leivonnassa? Joo. Kerään paljon luonnontuotteita ja käytän niitä ruuanlaitossa, myös mausteena. En ole kuitenkaan koskaan missään vaiheessa väittänyt, ettenkö myös ostaisi ruokaa ja ruuanlaittotuotteita, myös mausteita, kaupoista. Itseasiassa näistä suurista maustepurkeista puhuttiin jo kertaalleen aikaisemmin - missasitko sen, kun et silloin keksinyt tuota "epäjohdonmukaisuutta" kirjoituksissani 🤔

Tämän henkilön nälvintä ei ole edes nasevaa, pelkästään tympeää. En yhtään yllätty, että hän luulee pippurin kasvavan suomen havumetsissä.

Vierailija
3974/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaisi mennä myös jollekin kurssille, jossa opiskeltaisiin käyttämään luonnosta löydettäviä tuotteita vielä paremmin ruoanlaitossa. Nykyisin siis ainoastaan sienestän ja marjastan sekä keräilen nokkosia (tulee hyviä lettuja) ja lähinnä voikukkia ja apiloita salaattiin. Itse toki kasvatan mm. yrttejä, omenoita, mansikoita, karhunvatukoita, rapareperiä ja kesäkurpitsaa.

Vierailija
3975/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opin opiskelijana jo pihistä ja panosta hommaan eli jos joskus ostat kalliin hedelmän niin seuraava välipala on se hapankorppu. Tai jos herkuttelen sinisimpukoilla ja itsetehdyllä leivällä niin aamupalana puuroa. Ja siis pointti että jos ruoka-annoksessa on 1 kallis asia esimerkiksi liha tai juusto tai vastaava, niin kaikki muu siinä ateriassa on halvimmista raaka-aineista. Eli vaikka halvinta spaghettia ja tomaattimurskaa sen juuston kera. Ravintolassa kävin viimeks 5 vuotta sitten ulkomaanmatkalla Espanjassa. Toki vaan kerran ja muuten ostin kaupasta patonkia ja kokkailun itse.

Piheys on sairaus. Tässä vielä keksitään lisää sääntöjä itselle. Kontrollintarve on suuri.

Kyllä tuo sama periaate on käytössä esim laitosruokailussakin. Lounaalla raskaampaa, kalliimpaa, päivällisellä keittoa, halvempaa. Jonakin päivänä kalliimpaa, toisena halpaa, vaikka riisipuuroa. Näin pysyy budjetissa ilman että ruoka on koko ajan samaa.

Myös eräässä ranskalaista ruokailufilosofiaa selvittävässä kirjassa kerrottiin tämänkaltainen peraate, joskaan siinä ei hinnan vaan energiamäärän suhteen. Että jos toisaalla lisää, niin toisaalla pitää vähentää. Oikeastaan kohtuullisuuden peraatteesta oli kyse.

Vierailija
3976/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opin opiskelijana jo pihistä ja panosta hommaan eli jos joskus ostat kalliin hedelmän niin seuraava välipala on se hapankorppu. Tai jos herkuttelen sinisimpukoilla ja itsetehdyllä leivällä niin aamupalana puuroa. Ja siis pointti että jos ruoka-annoksessa on 1 kallis asia esimerkiksi liha tai juusto tai vastaava, niin kaikki muu siinä ateriassa on halvimmista raaka-aineista. Eli vaikka halvinta spaghettia ja tomaattimurskaa sen juuston kera. Ravintolassa kävin viimeks 5 vuotta sitten ulkomaanmatkalla Espanjassa. Toki vaan kerran ja muuten ostin kaupasta patonkia ja kokkailun itse.

Piheys on sairaus. Tässä vielä keksitään lisää sääntöjä itselle. Kontrollintarve on suuri.

Kyllä tuo sama periaate on käytössä esim laitosruokailussakin. Lounaalla raskaampaa, kalliimpaa, päivällisellä keittoa, halvempaa. Jon

Niin ja olen eri kuin tuo jolle vastasit.

Vierailija
3977/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni kiinnostaisi mennä myös jollekin kurssille, jossa opiskeltaisiin käyttämään luonnosta löydettäviä tuotteita vielä paremmin ruoanlaitossa. Nykyisin siis ainoastaan sienestän ja marjastan sekä keräilen nokkosia (tulee hyviä lettuja) ja lähinnä voikukkia ja apiloita salaattiin. Itse toki kasvatan mm. yrttejä, omenoita, mansikoita, karhunvatukoita, rapareperiä ja kesäkurpitsaa.

No kiva Ske. Kohta ilmestyt tänne sepostamaan niistä kursseista puoli sivua dibadaabaa. Ei noihin mitään kursseja tarvi, sen kun menet kirjastoon ja hankit sieltä kirjan.

Vierailija
3978/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo sama periaate on käytössä esim laitosruokailussakin. Lounaalla raskaampaa, kalliimpaa, päivällisellä keittoa, halvempaa. Jon

Aik loogistahan tuo on, eikä siihen filosofia tarvitse. Mutta hedelmä/hapankorppu on vähän eri asia kuin lounaan raskaus tai kalleus.

Vierailija
3979/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ei se ole piheyttä jos ei syö jokaisella ruokailukerralla mätiä ja hanhenmaksaa. Ruoasta olisi hyvä välillä päästä myös nauttimaan, ja itse ainakin nautin silloin kuin jotain saan todella harvoin enkä ole siihen kyllästynyt. Esimerkiksi nautin aivan erilailla hotellin aamupalasta tai siitä täytetystä croissantista, kuin joka arkiaamupuurostani. Ei elämä voi olla eikä pidä olla pelkkää juhlaa joka päivä. Itse säästän herkutteluhetket juhlapäiviin ja arjessa syön sitten varmaan pihisti. Toisaalta itsetehdyt maki-sushit kurkulla/porkkanalla/surimilla on meille ihan halpis arkiruokaa.

Vierailija
3980/18587 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin en ole lukenut koko ketjua, luin tuo viestin jossa henkilö kertoi samasta periaatteesta, että voi syödä sinisimpukoita joskus jos sitten sen jälkeen syö kaurapuuroa. Tähän sitten oli vastattu että piheys on sairaus ja kontrollin tarve on suuri. Tuo ei ole mitään piheyttä eikä kontrollia vaan noin tekee sellanen, joka haluaa Suomen elintarvikehinnoilla säilyttää jonkinlaisen järjen ruokakuluissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi