Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18576)
Pirkka- tonnikala.1 99 kalan osuus 150 grammaa, ei ole edullista.
Jos pystyy syömään papu-, linssi- ja kasviskeittoja paljon, niin siinä kyllä säästää. Yleensäkin kasvikset ovat edullisempia kuin liha tai valmiselintarvikkeet. Mutta niiden käyttö vaatii opettelua ja totuttelua eikä pienemmissä kaupoissa välttämättä löydy esim. munakoisoa. Munakoiso on mahtava kasvis, josta voi tehdä perunan ja jauhelihaan yhdistämällä tosi hyvää laatikkoruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä tonnikala muistaakseni 0.77e/purkki. Ei paha.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy syömään papu-, linssi- ja kasviskeittoja paljon, niin siinä kyllä säästää. Yleensäkin kasvikset ovat edullisempia kuin liha tai valmiselintarvikkeet. Mutta niiden käyttö vaatii opettelua ja totuttelua eikä pienemmissä kaupoissa välttämättä löydy esim. munakoisoa. Munakoiso on mahtava kasvis, josta voi tehdä perunan ja jauhelihaan yhdistämällä tosi hyvää laatikkoruokaa.
Tein juuri tänään porkkana-linssi-sosekeittoa. 8 iso annosta pakkaseen.
Vettä
Porkkanoita
Linssejä
Sipulia
Valkosipulia
Suolaa ja Sekalainen määrä mausteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadukkaampi tonnikalapala vs. epämääräinen vetinen hiutalemössö, miksiköhän hinta ei ole sama?
Tonnikalalla voi tosiaan tyydyttää sen viikottaisen kalatarpeen. Tuo Lidlin hiutalehötö taitaa kelvata vain pizzaan jos sinnekään.
Näitä on mielenkii toista lukea, että mitä muut syövät ja ostavat kaupasta. Itse siis kirjoitin jo 100 viestiä sitten oman kulutukseni, jossa aina aamuleipä, lounassalaatti ja kotiruoka ja puuro, ja tosiaan n. 70-80€/kk menee rahaa kuukaudessa, kun viikonloppuisin ostan joskus jonkun herkun. Minusta kaikki saa syödä ja ostaa mitä huvittaa, kunhan ei velaksi osta/syö tai valtion piikkiin. Ei jumala köyhiä elätä.
Eiku ei jumala laiskoja elätä. Kullä pitää osata vertailla kilohintoja ja kasvattaa itse, jos ei ole varaa syödä kalliimpaa. Itse kerään sienet ja marjat ja myyn ne eteenpäin, joilla ostan itselleni kanoja:) Ei ole munista pulaa, ja myyn myös niitä. Niillä tuloilla ostan kuukauden muut ruoat:)
Kelalta saamat rahat sijoitan :)
Vierailija kirjoitti:
Tonnikalalla voi tosiaan tyydyttää sen viikottaisen kalatarpeen. Tuo Lidlin hiutalehötö taitaa kelvata vain pizzaan jos sinnekään.
Käsittääkseni kalassa on terveellistä etenkin se rasva, omega-rasvahapot ym. Tonnikalasäilyke on hyvinkin rasvatonta, eli ei vaikuta kolesteroleihin toivotulla tavalla. Tai jos ostaa säilykkeen öljyssä, niin ei rasvatonta, mutta ei se sitä kalanrasvaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni kalassa on terveellistä etenkin se rasva, omega-rasvahapot ym. Tonnikalasäilyke on hyvinkin rasvatonta, eli ei vaikuta kolesteroleihin toivotulla tavalla. Tai jos ostaa säilykkeen öljyssä, niin ei rasvatonta, mutta ei se sitä kalanrasvaa ole.
Joku ravintoasiantuntija kyllä näin joskus sanoi, että tonnikala on ihan ok kalavaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ravintoasiantuntija kyllä näin joskus sanoi, että tonnikala on ihan ok kalavaihtoehtona.
Mahtoiko tarkoittaa tuoretta tonnikalaa vaiko säilykkeitä? Mäkin olen kuullut, että säilyketonnikalassa ei olisi niitä hyviä rasvahappoja. Ehkä hän vain tarkoitti, että onhan se kevyempää syötävää. Mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtoiko tarkoittaa tuoretta tonnikalaa vaiko säilykkeitä? Mäkin olen kuullut, että säilyketonnikalassa ei olisi niitä hyviä rasvahappoja. Ehkä hän vain tarkoitti, että onhan se kevyempää syötävää. Mene ja tiedä.
Ihan säilykkeistä kyllä puhui, purkkitonnikalasta. Harvalla kai on varaa valita tuoretta tonnikalaa tiskistä vrt lohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalasäilykkeet ovat ihan kelvollinen kala-aines ;-) eli ne lasketaan kalaksi ravinnon valkuaislähteenä. Näitä ovat mm. tonnikala, sardiini ja makrilli sekä nämä kotimaiset järvikalasäilykkeet.
Vierailija kirjoitti:
Eiku ei jumala laiskoja elätä. Kullä pitää osata vertailla kilohintoja ja kasvattaa itse, jos ei ole varaa syödä kalliimpaa. Itse kerään sienet ja marjat ja myyn ne eteenpäin, joilla ostan itselleni kanoja:) Ei ole munista pulaa, ja myyn myös niitä. Niillä tuloilla ostan kuukauden muut ruoat:)
En kyllä ole kuullut kenenkään kanoja pitävän kehuvat halvoilla munilla. Kanat syövät vuoden mittaan paljon, ja ravinnossa pitää olla riittävästi ravinteita, esimerkiksi kalkkia, jotta kuoret ovat riittävän vahvoja. Kotitarvekanaloissa kanoilla usein on munintatauko vuoden pimeimpään aikaan. Ne tarvitsevat kanalan, joka pitää olla riittävän tilava, lämpöeristetty ja muutenkin niin tukevarakenteinen, etteivät petoeläimet pääse sisään. Ja nykyisinä tautisina aikoina pitää olla katettua aluetta kevään lintuinfluenssakauden kiinnipitoajaksi. Aika hankalaa toteuttaa kerrostaloasunnossa!
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlin halvinta tonnikalaa en ole maistanut. S-liikkeen xtran halvin tonnikala oli... no, ällöä. Mielestäni ei ollut hintansa väärti - tosin siihen hintaan ei hirveästi voi vaatia. Parempaa oli K-menun halvin tonnari. Molempaa kuitenkin söisin, jos ei muutakaan olisi. Siksipä meillä kuiva-aineshyllyssä ei ole kumpaakaan ns. kotivarana, vaan sitä astetta kalliimpaa tonnaria.
Minulle ei tuota ongelmia syödä niin sanottuja teurasjätteitä, sisäelimiä, rasvaisia ruhonosia tai vaikka kamaraa, kunhan ne on valmistettu oikein - olen varmaan useamman kerran jo maininnut, että jos joku eläin teurastetaan ravinnoksi, niin kyllä se pitää silloin hyödyntää mahdollisimman tarkkaan. Brittipubeissahan napostellaan hyvinkin innokkaasti porsaannahkasta paistettuja rapeita rouskuteltavia (cracklings tai rinds), ja juu, ne ovat hyviä. Puulämmitteisessä leivinuunissa paistetun joulukinkun kamarahan paahtuu aika lähelle tuollaista. Okei, haggista en ole koskaan maistanut, ja aktiivisesti kyllä välttelenkin sitä. Minulle siis kelpaa myös ne rääppeistä kerätyt tonnikalahiutaleetkin, mutta niiden pitää silti maistua hyvälle tai edes syömäkelpoiselle.
Ske
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kahden hengen taloudessa 900-1100 el ivoisi sanoa että keskiarvolta 1000€/kk ruokaan. Syömme vain kotiruokaa itse sen tehden mutta suosimme laadukasta, terveellistä kotimaisista aineksista tehtyä ravintoa. Aamupala, 3 lämmintä ruokaa ja iltapala. Liikumme aktiivisesti kumpikin joten energian tarvekkin on reilusti korkeampi meillä.
Tätä on vaikea uskoa, juuri tarkistin Lidl ja S-sovellutuksista ja siinä n 300€ menee meillä 2 aikuisen taloudessa ruokaan kuukaudessa. Lisäksi olen gluteeniton ja maidoton. pyrimme syömään terveellisesti ja pakastimia 2 kpl hyödynnetään ahkerasti. Lihaa korvataan kasvisproteiineilla ja juureksia syödään runsaasti. Eilen ruokana oli pilkkikuha savustettuna ja uuniperunat ja juurekset+ kylmäsavu kirjolohta. Tänään teemme soija/ 10% jauheliha lasagne mantelimaitoon. lihat ja kalat ostetaan isommat erät tarjouksista, itse pilkotaan juurekset valmiiksi pakastimeen ja leipomosta haen osan leivistä. Punalaputettuja ei juuri löydetä ja muutenkin aika `normaalisti`kaupassa käydään. Lidl on peruskauppamme ja vain pieni osa haetaan lähi k ja s kaupoista. Viimeksi hain kanafilettä lähikaupasta ja kg hinta oli 5€ korkeampi kuin Lidl ssä.
Rahat on nyt niin loppu että voin käyttää 3,80 e päivässä ruokaan. En kyllä tiedä miten tulen selviämään kun pakastimessa eikä kaapeissa ole ennestään mitään. Laputettuja tai muita tarjousleipiä löytyy ehkä, leipää syön aamulla ja töissä kahvin kanssa. Kotona töitten jälkeen " lämmin ruoka " eikä illalla yleensä mitään.
Margariini halvimmillaan taisi olla 0,45 e. Halvin hernekeitto 0,79 e purkki. Jauheliha 2,29 e. lauantaimakkara 1,45 e. Kalapuikot 1,60 e, uunilenkki 1,44 e, ranskalaiset perunat 1,80 e ( syön 3 kertaa pussista jos lisänä on makkaraa tms.) Broilerisuikaleita 2,89 e. Kahvit aina tarjouksesta, halvinta teetä mitä alahyllyltä löytyy. Pesuaineet ja hygieniatuotteet halvimpia mitä löytyy, jos vaan pystyy käyttämään. Tuossa siis vain muutamia halpoja asioita joita ostan kaupasta kun rahat on loppu. On Valio vaihtunut Kotimaiseen ajat sitten.
Mikähän siinä on että näihin ketjuihin aina kasaantuvat penninvenyttäjistä ne jotka TIETENKIN sienestävät, kalastavat, marjastavat ja tykkäävät puurosta, iduista, siemenistä ja ovat kasvissyöjiä. No, minä en kyllä ole enkä ala vaikkei olisi rahaakaan. Hedelmiä en itse syö ja pusikkoon en lähde kykkimään. Sienet oksettaa ja kalastaa en osaa eikä olisi lupiakaan tahi välineitä. Vitamiinit yritän saada purkista.
Tavallinen kaupungissa asuva nykyihminen joutuu monesti miettimään mitä muuta syötäväksi kelpaavaa kaupasta saa halvimmalla, kun puuro lähinnä tulee ylös, lihaan ja kalaan ei ole varaa ostettuna eikä tomaattien, perunoiden tms. viljely (parvekkeella) ole järkevää eikä tosiaankaan kannattavaa. Kyllä se sitten melkein sitä pitkälle prosessoitua pa**aa halvimmasta päästä sitten on.
Terveyttä ei uskalla tällä hetkellä edes miettiä, saati mahamakkaroita. Ei jaksa kun rahat on loppu koko ajan. Kunhan jotakin syö joka päivä, pysyy elossa jotenkuten.
Idut on hyviä ja käytännössä lähes ilmasta ruokaa.
Reilusta ruokalusikallisesta linssejä/herneitä/papuja saa melkein puolilitraa ituja.
Pitääkin laittaa taas (mung)papuja itämään
ChatGPTltä voi kysyä esimerkkilistan tasapainoisen ruokavalion ostoslistan kauppareissulle, jossa hinta jää alle 100 euron per kuukausi. Proteiinien suhteen se antoi halvoiksi ostosuosituksiksi broilerin rintafileet, kananmunat, ja tonnikala- tai sardiinipurkit.