Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18554)
Eikö tämä "luontaisesti eteenpäin pyrkivä" Vappu kälättäjä mainostanut radiossa, kuinka hänen isänsä kasvatti tämän eineksillä ja käyttää nyt niitä itsekin. Mainoshan se oli, mutta ei taida sopia kirjoittajan mainitsemaan kategoriaan ainakaan siinä, että tekisi kaikki itse.
Vierailija kirjoitti:
"Luontaisesti motivoituneet, järjestelmälliset ja eteenpäin pyrkivät ihmiset (eli menestyneet, vakavaraiset, urheilijat jne.) voivat syödä helposti yksinkertaisia ruokia päivästä toiseen pienellä rahalla. Usea superrikaskin tai urheilija valitsee siellä hotellin aamubuffetissa sen tutun kaurapuuron marjasoseella ja kahvin. "
Saako kaupan kassalla jonkun ylimääräisen alennuksen, jos kertoo olevansa luontaisesti motivoitunut? Toki rikkaalla perusruoka ei tunnu niin kalliilta, kun kuukauden tuloista kauppaan kuluu vain pieni prosentti, pienituloisille se perusruoka on silti kallista. Kyllästyttää tälläinen jatkuva yleistys, että pienituloiset tekee kaupassa typeriä ratkaisuja, ihan normaalia ruokaa moni syö.
Jos itse olen maksanut hotellibuffetista, niin kyllä todellakin syön kalliimpia ruokia nautiskellen. Kotona saa ihan riittävästi kaurapuuroa, tulee melko korkea kilohinta buffetissa tuolle, melkoista järjenköyhyyttä valita kaurapuuro
Ei ole ihan tuulesta temmattua että on paljon pienituloisia jotka tekevät kaupassa typeriä päätöksiä. Paljon on mm ollut uutisia että limujen, karkkien, suklaan ja sipsien kulutus on ollut merkittävässä kasvussa. Koska ihmisillä ei ole enää rahaa kaydä ravintoloissa tms niin paljoa niin tuo hemmottelu/herkuttelu on siirretty kauppaostoksiin.
Piti ihan alkaa laskemaan.
Ei se ihan satasella onnistu mutta melkein. Joku 150€ kyllä menee kuussa sapuskaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä "luontaisesti eteenpäin pyrkivä" Vappu kälättäjä mainostanut radiossa, kuinka hänen isänsä kasvatti tämän eineksillä ja käyttää nyt niitä itsekin. Mainoshan se oli, mutta ei taida sopia kirjoittajan mainitsemaan kategoriaan ainakaan siinä, että tekisi kaikki itse.
Ainakin häneltä on tullut useampi kokkikirja ja uusi taas tuloillaan, että jossain vaiheessa oppinut kokkaamaan. On myös sienestyshullu ja säilöö paljon vuoden varalle luonnon antimia. Ja somessa ainakin harva se päivä kokkailee perheelleen ihan perusruokaa tai lämmittää edellisenä päivänä tekemäänsä kotiruokaa jos sitä on vielä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin häneltä on tullut useampi kokkikirja ja uusi taas tuloillaan, että jossain vaiheessa oppinut kokkaamaan. On myös sienestyshullu ja säilöö paljon vuoden varalle luonnon antimia. Ja somessa ainakin harva se päivä kokkailee perheelleen ihan perusruokaa tai lämmittää edellisenä päivänä tekemäänsä kotiruokaa jos sitä on vielä jäljellä.
Olenko mä Vappu??????!!!!!????
Ske
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luontaisesti motivoituneet, järjestelmälliset ja eteenpäin pyrkivät ihmiset (eli menestyneet, vakavaraiset, urheilijat jne.) voivat syödä helposti yksinkertaisia ruokia päivästä toiseen pienellä rahalla. Usea superrikaskin tai urheilija valitsee siellä hotellin aamubuffetissa sen tutun kaurapuuron marjasoseella ja kahvin. "
Saako kaupan kassalla jonkun ylimääräisen alennuksen, jos kertoo olevansa luontaisesti motivoitunut? Toki rikkaalla perusruoka ei tunnu niin kalliilta, kun kuukauden tuloista kauppaan kuluu vain pieni prosentti, pienituloisille se perusruoka on silti kallista. Kyllästyttää tälläinen jatkuva yleistys, että pienituloiset tekee kaupassa typeriä ratkaisuja, ihan normaalia ruokaa moni syö.
Jos itse olen maksanut hotellibuffetista, niin kyllä todellakin syön kalliimpia ruokia nautiskellen. Kotona saa ihan riittävästi kaurapuuroa, tulee melko korkea kilohinta buffetissa tu
No tämä! Monesti vähävaraiset tai työttömät ystäväni ostavat kaupasta limun ja karkkipussin nälkäänsä? En tajua tätä. Jos keittäisit perunoita valmiiksi ja tekisit soossin niin pääsisit halvemmalla eikä olisi nälkä. Ja missä se käsilaukussa oleva oma vesipullo on? Yksi kaveri myös hehkuttaa 2 kertaa viikossa että säästi taas paljon rahaa, kun osti 7,90€ maksavan ResQ-annoksen. Meinaa kyllä naurattaa kun itse samaan aikaan syön tekemääni intialaista, jonka annoshinta on alle 1€ annos. Mutta säästäminen on taitolaji.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se some on mainoskanava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olen maksanut hotellibuffetista, niin kyllä todellakin syön kalliimpia ruokia nautiskellen. Kotona saa ihan riittävästi kau
Oletko sitten niiden kanssa aina yhtä aikaa kaupassa? Vai mistä tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se some on mainoskanava.
Tietenkin on mainoskanava ja yrittäjänä pitää ollakin. Mutta tuskinpa kerää syksyisin sieniä joka päivä lenkillä ja putsaa ne ihan huvikseen, että mainostais sieniä? Lisäksi jos kokkaa perheelleen niin eiköhän se ruoka tule syödyksi eikä lennä roskiin heti kuvausten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olen maksanut hotellibuffetista, niin kyllä todellakin syön kalliimpia ru
Käydään yhdessä kävelyllä muutaman päivän välein ja silloin aina tämä kaveri valittaa nälkäänsä ja haluaa samalla käydä kaupassa. Ostaa monesti myös ranskalaisia tai vastaavaa kotiinsa. Mutta nälkäänsä syö heti karkkia ja juon limpsan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olen maksanut hotellibuffetista, niin kyllä todellakin syön kalliimpia ruokia nautiskellen. Kotona saa ihan riittävästi kaurapuuroa, tulee melko korkea kilohinta buffetissa tu
Ei ole ihan tuulesta temmattua että on paljon pienituloisia jotka tekevät kaupassa typeriä päätöksiä. Paljon on mm ollut uutisia että limujen, karkkien, suklaan ja sipsien kulutus on ollut merkittävässä kasvussa. Koska ihmisillä ei ole enää rahaa kaydä ravintoloissa tms niin paljoa niin tuo hemmottelu/herkuttelu on siirretty kauppaostoksiin.
Mutta pienituloisten lisääntyneillä ostosilla ei tuota kasvua pysty selittämään. Myös muiden tuloluokkien on pakko olla lisännyt herkkuostoksiaan. Pienituloiset eivät ole pitkään aikaan enää käyneet ravintoloissa (edes pikaruokapaikoissa, korkeintaan karvakäsipizzerioissa), he ovat ostaneet eineshampurilaisia ja roiskeläppiä - he eivät ole siis korvanneet ravintolailtoja herkkuostoksilla. Ravintoloiden myynti on romahtanut, paikoittain jopa 70%, ja se ei todellakaan selity pienituloisten vähemmillä ravintolasyömisillä.
Mutta tähän palataan aina uudestaan - pitkittynyt köyhyys aiheuttaa näköalattomuutta ja välittömän tyydytyksen kaipuuta. Se ei ole typerä päätös, koska se edellyttäisi sitä, että ihminen pystyisi oikeasti punnitsemaan eri vaihtoehtojen välillä.
Ske
Itseäni rupesi yhdessä suhteessa ärsyttämään vähävaraisemman tapailukumppanini käytös kaupassa. Käytiin yhdessä ostamassa parin päivän ruoat ja lasku puoliksi. Jokaisen hyllyn kohdalla hän kuitenkin halusi kilohinnaltaan kalleinta tai sen valmiiksipestyn salaattisekoituksen yms. Eikä suostunut joustamaan. En halunnut maksaa, kun samalla hinnalla olisin saanut viikoksi ruokaa ja ihan hyvin itse olisin voinut pestä sen salaatin Sovittiin että käydään vuorotellen kaupassa ja otetaan kokkausvuorot. Säästin hurjasti rahaa ja ruoka riitti pidempään. Mun kokkausvuoroilla oli myös mokkapaloja ja muita leipomuksia jälkkäriksi. Treffikumppanille ei käynyt ihan yhtä hyvin ja on nyt ulosotossa. Valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olen maksanut hotellibuffetista, niin kyllä todellakin syön kalliimpia ruokia nautiskellen. Kotona saa ihan riittävästi kau
Nuo limut ja herkut kuulostaa enemmän peliriippuvaisten lasten ja nuorten ruokavaliolta kuin köyhien tai rikkaiden aikuisten. Itse olen hyvätuloinen ja voisi sanoa varakas, mutta erittäin hintatietoinen, ja viimeksi kävin ravintolassa ehkä parisen vuotta sitten. Pikaruokalakäynnistä tai pitseriassa on vielä pidempi aika. Ruokaa teen kuitenkin kausituotteista päivittäin. En tosin käytä mitään punaista lihaa enkä äyriäisiä (mun mielestä turhia ja liian kalliita). Eli teen Siis halpaa kotiruokaa, mutta rakastan tulisia makuja eli kuivamausteita kuluu. Tuoreita yrttipuskia raaskin ostaa vain juhlapyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olen maksanut hotellibuffetista, niin kyllä todellakin syön kalliimpia ruokia nautiskellen. Kotona saa ihan riittävästi kaurapuuroa, tulee melko korkea kilohinta buffetissa tuolle, melkoista järjenköyhyyttä valita kaurapuuro
Tässä hotellin buffet maininnassa tarkoitetaan varmasti sitä rikkaan tai urheilijan mielenlujuutta. Mitä terveellisempää löytäisit aamupalaksi kuin kaura/tuorepuuria ja marjoja tai hedelmiä? Ehkä jotain siemeniä lisäksi. Eivät sorru ja anna mielihaluilleen valtaa ottaa niitä nakkeja ja lettuja. Mutta tietenkin tilanne on eri, jos olet lomalle varannut hotellin ja matkaa odottanut vuosia. Lomalla kuuluukin nautiskella ja siksi siihen säästetäänkin, jotta päästään kerrankin nauttimaan ja ollaan lomalla. Mutta mielenkuohua pitäisi taipua siihen, että arki on arkea ja loma on lomaa.
"Ei ole ihan tuulesta temmattua että on paljon pienituloisia jotka tekevät kaupassa typeriä päätöksiä. Paljon on mm ollut uutisia että limujen, karkkien, suklaan ja sipsien kulutus on ollut merkittävässä kasvussa. Koska ihmisillä ei ole enää rahaa kaydä ravintoloissa tms niin paljoa niin tuo hemmottelu/herkuttelu on siirretty kauppaostoksiin. "
Ikävä ajatus silti, ettei pienituloinen ikäänkuin koskaan ole ansainnut mitään ylimääräistä makeaa. Eri asia tietysti jos sillä korvataan oikeaa ruokaa.
Itse syön nykyään määrällisesti hyvin vähän herkkuja, karkkipussin tai sipsipussin ostan ehkä korkeintaan pari kertaa vuodessa. Toimivimpana kikkana toimii mielestäni se, että itselleen suo hyvin pienen määrän makeaa joka päivä, jolloin himo makeaa kohtaan ei kasva liian suureksi, kun se ei ole ns. kiellettyä.
Edullisia päivittäisiä herkkuja on esim. kaupan halvimmat suklaalevyt (näissä monesti paljon pieniä paloja,), josta syö yhden palan kahvin kanssa, iso pakkaus keksejä (esim. Vanajan suklaasade 350 g 2,05 euroa, pussi sisältää useita kymmeniä pieniä keksejä), muutama taateli jne.
Jos päätyy kuitenkin ostamaan karkkeja, niin kannattaa ostaa kovia karkkeja, koska imeskeleminen on työläämpää ja karkit kestää pidempään. Myös erilaiset toffeet on suht raskasta syötävää, eikä koko pussia tule hotkittua kerralla.
Oikeasti minun piti siis tulla kertomaan omista havainnoistani näistä kauppojen halvimmista tuotteista.
Coop ja xtra-vessapaperit ovat ihan kakkalaatua, eikä sillä tavalla hyvää kakkalaatua, että olisi hyvä sitä siihen pyyhkiä. Pirkka oli ennen hyvää, mutta viimeisin paketti oli sekin huonoa, ei yhtä surkeaa kuin coop tai xtra, mutta silti. Seuraavaksi kokeilen Kotimaista-merkin vessapaperia. (en tykkää embosta enkä lambista, ne on liian pehmeitä ja nöftääviä).
Halvimmista margariineista K-Menu on parasta, tai vähiten surkeaa? Xtran margariini maistuu kookosrasvalle (voi olla palmurasvakin mikä maistuu).
Xtran halvin tonnipalapuru öljyssä on tosi huonoa. Jos on pakko, niin kyllähän sitä syö, mutta tällä hetkellä sitä pakkoa minulla ei ole. Onneksi kissat söi sen lopun, ei se kokonaan hukkaan mennyt (kissoille sitä ei kuitenkaan voi paljoa syöttää, suolan ja kasvisöljyn takia).
K-menun chilipähkinät ovat hyviä, xtra huonompia. Molempia syö vaikkapa salaatin seassa, mutta K-menun pähkinöitä voi syödä sellaisenaankin. Yksi pussi meillä kuitenkin kestää viikkokausia, eipä niitä tule ahmittua. Xtran suolapähkinät olivat myös jotenkin kummallisia yksinään syötynä, seuraavaksi testaan niitäkin K-Menusta. Sori osuusliike!
Kaupan halvimmat konetiskiaineet toimii siedettävästi, kun välillä käyttää rainbow'n tabletteja. No, nythän se muuttuu, joten on etsittävä joku muu. Ongelmana on se, että hyvin moni tiskiainetabletti on hajusteellinen, ja mun migreenini ei sellaista siedä.
Pyykinpesuaineista olen nyt testannut Tokmannin omaa hajusteetonta nestettä, ja meillä se on toiminut ihan hyvin, ei ole vaatteet jääneet likaisiksi. Jauheena valkopyykissä käytän hajusteetonta sertiä, sille ei ole löytynyt vaihtoehtoja.
Tokmannin edellinen oma merkki oli hyvä käsitiskiaineena, kun se merkki muuttui, niin myös tiskiaine muuttui huonommaksi. En voi sietää fairyn alkuperäistä hajua.
Pirkan ja Rainbow'n kermajuustot ovat olleet hyviä, jostain syystä meillä lapset ei tykkää Oltermannista. Myös muut halpiskermajuustot ovat yleensä kelvanneet (näitä on löytynyt Cittarista kertasatseja). Kotimaista-tuotesarjassa on vain puolen kilon juusto, ja se on liian pieni kolmen teinipojan taloudessa.
Halpismerkkien limonadeja ei oikein voi ostaa, niissä lähes kaikissa on muita makeutusaineita kuin pelkkää sokeria. Teinit eivät juo energiajuomia, joten niistä ei tarvitse miettiä.
Halvimmat riisit ovat kelvollisia (mutta mä huuhtelen kaikki riisit, myös kalliimmat). Halvimmat tomaattimurskat ovat ihan ookoo. Halvimmat ketsupit ei kelvanneet. Halvimmat pastat toimii hyvin kaikilta merkeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hotellin buffet maininnassa tarkoitetaan varmasti sitä rikkaan tai urheilijan mielenlujuutta. Mitä terveellisempää löytäisit aamupalaksi kuin kaura/tuorepuuria ja marjoja tai hedelmiä? Ehkä jotain siemeniä lisäksi. Eivät sorru ja anna mielihaluilleen valtaa ottaa niitä nakkeja ja lettuja. Mutta tietenkin tilanne on eri, jos olet lomalle varannut hotellin ja matkaa odottanut vuosia. Lomalla kuuluukin nautiskella ja siksi siihen säästetäänkin, jotta päästään kerrankin nauttimaan ja ollaan lomalla. Mutta mielenkuohua pitäisi taipua siihen, että arki on arkea ja loma on lomaa.
Ja tietenkin kannattaa huomioida se, että se urheilija saattaa viettää hotellissa vuosittain useita kuukausia, siis kymmeniä hotelliaamiaisia. Samoin sille rikkaalle se hotelliaamiainen on arkea, ei lomaa eikä juhlaa. Ei se ole enää edes mielenlujuutta, vaan silloin jo valkataan sen mukaan, mikä on mielestä ja mikä omasta mielestä tekee itselle hyvää.
En muuten hotelliaamiaisella syö lettuja enkä nakkeja, vaan valkkaan siellä sellaisia, mitä kotona ei ole tarjolla TAI mistä erityisesti pidän. Letut ja nakit ovat kaikkein halvimpia tarjolla olevia aineksia puuron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole ihan tuulesta temmattua että on paljon pienituloisia jotka tekevät kaupassa typeriä päätöksiä. Paljon on mm ollut uutisia että limujen, karkkien, suklaan ja sipsien kulutus on ollut merkittävässä kasvussa. Koska ihmisillä ei ole enää rahaa kaydä ravintoloissa tms niin paljoa niin tuo hemmottelu/herkuttelu on siirretty kauppaostoksiin. "
Ikävä ajatus silti, ettei pienituloinen ikäänkuin koskaan ole ansainnut mitään ylimääräistä makeaa. Eri asia tietysti jos sillä korvataan oikeaa ruokaa.
Itse syön nykyään määrällisesti hyvin vähän herkkuja, karkkipussin tai sipsipussin ostan ehkä korkeintaan pari kertaa vuodessa. Toimivimpana kikkana toimii mielestäni se, että itselleen suo hyvin pienen määrän makeaa joka päivä, jolloin himo makeaa kohtaan ei kasva liian suureksi, kun se ei ole ns. kiellettyä.
Edullisia päivittäisiä herkkuja on esim. kaupan halvimmat suklaalevyt (näissä monesti paljon pieniä paloja
Tässä nyt juuri osoitetaan todeksi tuo väite. Miten edes ajatellaan että sipsit, karkit tai muut turhat herkut olisivat jotain mitä kenenkään pitäisi ansaita. Tarpeetonta ja epäterveellistä rahantuhlausta jokaiselle. Ja käytät vielä termiä päivittäiset herkut!
"Tässä nyt juuri osoitetaan todeksi tuo väite. Miten edes ajatellaan että sipsit, karkit tai muut turhat herkut olisivat jotain mitä kenenkään pitäisi ansaita. Tarpeetonta ja epäterveellistä rahantuhlausta jokaiselle. Ja käytät vielä termiä päivittäiset herkut!"
Ei nämä herkkukommentit sitten kosketa sinua ja voit ohittaa ne, aika monella muulla ne jollain tavalla kuuluu elämään ja voi viedä isonkin summan rahaa, jos kulutusta ei tarkemmin mieti. Yllä mainitut taatelit ei nyt varsinaisesti ole edes mitään karkkeja, vaan sisältävät mm. kuituja vatsalle ja ovat ravinteikkaita. Myös monet muut hedelmät voi toimia osalle niinä päivän "herkkuina".
Jos itse olen maksanut hotellibuffetista, niin kyllä todellakin syön kalliimpia ruokia nautiskellen. Kotona saa ihan riittävästi kaurapuuroa, tulee melko korkea kilohinta buffetissa tuolle, melkoista järjenköyhyyttä valita kaurapuuro kaikista vaihtoehdoista.