Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (18534)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaus noita kunnioittaen kermaperunoiden kera? Pieniä ns parilla lusikallisella syötäviä yksittäisiä juttuja??
Sekin on kumma asia kuten varmaan olen täällä jo sanonutkin, esim ruispala levitteellä teen kanssa maistuu ihan erilaiselta äkkiä kotona juosten syötynä, kuin pitkän aamupäivän jälkeen metsäretkellä sienien tahi marjojen perässä kannon nokassa syöden...
Mistä/miksi/miten noi kalat edes sulle päätyi??
No ne oli hyvässä alennuksessa, ihan tuon lähikaupan kausipoistoja. Se on kun tuo sisäinen Sulo Vileeni ottaa ohjat niin minkäs sille mahtaa. Järkky hinta kyllä noilla tuolla nettisivulla, minusta tuo purkki ei maksanut kuin max pari euroa. Googlasin tuossa äsken niin ehkä se pasta puttanesca voisi olla ratkaisu, siihen about kaikki ainekset löytyisi kaapista, tosin mustat oliivit taitavat olla kivellisiä. Tai jos löytyisi tarjouspossua niin wieninleikettä. t. alehamsteri
Kipin kapin Lidliin. Siellä on nyt tarjouksessa valmiit wieninleikkeet 8,58 kilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan vielä että pitäisi tietää mitä sardellia se on, jos on ihan perinteistä anjovis- tms filettä niin tekisin oitis Janssonin kiusauksen.
Lähinnä se mitä se kala on, yllämainitut on sitä varten jos ns makeampi sardiinityyppinen säilyke.
Täsmällisesti: https://www.inaudi.com/prodotto/filetti-di-acciughe/
Suomeksi siinä että sardellifileitä oliiviöljyssä. Kyllähän tuossa etiketissä lukee että voisi syödä ihan vaan alkupalanakin tai 'ruoanvalmistuksessa ainesosana'. Kun on vain tuo yksi purkki, niin haluaisi yrittää tehdä jotain spesiaalia raaka-ainetta kunnioittaen. Tämmöinen jahkailu on kyllä yksi helmasynneistäni.
Italialaiset käyttävät tuota suolan "tilalla" ruuanlaitossa. Näin kertoi italialainen tuttavani, joka antoi minulle säilykepurkillisen noita (sanoi, että ÄLÄ tee janssoninkiusausta ;-D). Mutta ihan vaikka leivän päällä - sekin on asia, mitä italialaisia ärsyttää, että kaikki laitetaan Suomessa leivän päälle! Eli vaikka ragussa (jauhelihakastikkeessa) pieni määrä, 1-2 filettä.
2364 oli Ske.
Minttuhyytelöä löytyy minultakin. Ajattelin käyttää sitä lammaspaistin marinadissa pääsiäisenä. Minttu ja lammashan on brittien pyhä kolmina.. eikun kaksinaisuus. Kunhan nyt löydän lammasta siedettävään hintaan. Pääsiäiseen on onneksi vielä aikaa.
Hilloja ja hyytelöitä voi käyttää kastikkeissa ja marinadeissa, esimerkiksi ragussa ja bolognesessa - tai "ragussa" ja bolognesetyyppisessä kastikkeessa. Kun oikeaoppisuutta vaativat vetävät muuten herneen nenään.
Kastanjat, onko ne kokonaisia? Ottaisin ne vedestä pois ja paahtaisin suolassa (siis uunipannulle kerros karkeaa merisuolaa ja kastanjat siihen pystyyn, sitten kuumina ristikkäiset viillot päälle, puristiaisin auki ja voita siihen päälle... En ole muuta käyttöä kastanjoille keksinyt. No oli kerran kastanjahilloa, tein siitä "kastanjakorvapuusteja" eli korvapuustien kaneli-sokerisekoituksen tilalle tuota. Ihan meni kaupaksi nekin.
Moesti ostan jotain sikahalvalla kokeiltavaksi, kun ei täyteen hintaan viitsi kokeilla. Yleensä kaikki tulee syötyä, mutta jää sitten ostamatta toiste. Tai testaan jotain, että tykkäänkö, ja sitten teen itse. Hummuksen kanssa kävi kuitenkin toisin, tein ensin itse ja ihastuin, ostin kaupasta ja se meinasi jäädä käyttämättä!
Ske
Hyi helvata!!!! On siinä mammalla pöperöt!!
Vierailija kirjoitti:
2364 oli Ske.
Minttuhyytelöä löytyy minultakin. Ajattelin käyttää sitä lammaspaistin marinadissa pääsiäisenä. Minttu ja lammashan on brittien pyhä kolmina.. eikun kaksinaisuus. Kunhan nyt löydän lammasta siedettävään hintaan. Pääsiäiseen on onneksi vielä aikaa.
Hilloja ja hyytelöitä voi käyttää kastikkeissa ja marinadeissa, esimerkiksi ragussa ja bolognesessa - tai "ragussa" ja bolognesetyyppisessä kastikkeessa. Kun oikeaoppisuutta vaativat vetävät muuten herneen nenään.
Kastanjat, onko ne kokonaisia? Ottaisin ne vedestä pois ja paahtaisin suolassa (siis uunipannulle kerros karkeaa merisuolaa ja kastanjat siihen pystyyn, sitten kuumina ristikkäiset viillot päälle, puristiaisin auki ja voita siihen päälle... En ole muuta käyttöä kastanjoille keksinyt. No oli kerran kastanjahilloa, tein siitä "kastanjakorvapuusteja" eli korvapuustien kaneli-sokerisekoituksen tilalle tuota. Ihan meni kaupaksi nekin.
Moesti
Kastanjoissa lukee whole peeled and cooked, piti rapsuttaa punalappu pois niin näkyi. Niitä ei kai enää voi paahtaa, jos on jo kypsiä? Siinä purkissa oli kyllä maininta valmistajan nettisivusta, että sieltä löytyisi reseptejä, mutta voi olla ranskaksi. No tässä on vielä reilu vuosi aikaa fundeerata mitä niillä tekisi.
Mene nyt ja keksi itsellesi muuta tekemmistä kuin tällä palstalla satuileminen.
Jollain ottaa nyt todella koville.
Mulla menee 500€ kuukaudessa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2364 oli Ske.
Kastanjat, onko ne kokonaisia? Ottaisin ne vedestä pois ja paahtaisin suolassa (siis uunipannulle kerros karkeaa merisuolaa ja kastanjat siihen pystyyn, sitten kuumina ristikkäiset viillot päälle, puristiaisin auki ja voita siihen päälle... En ole muuta käyttöä kastanjoille keksinyt. No oli kerran kastanjahilloa, tein siitä "kastanjakorvapuusteja" eli korvapuustien kaneli-sokerisekoituksen tilal...
Kastanjoissa lukee whole peeled and cooked, piti rapsuttaa punalappu pois niin näkyi. Niitä ei kai enää voi paahtaa, jos on jo kypsiä? Siinä purkissa oli kyllä maininta valmistajan nettisivusta, että sieltä löytyisi reseptejä, mutta voi olla ranskaksi. No tässä on vielä reilu vuosi aikaa fundeerata mitä niillä tekisi.
Googlettamisen perusteella voi kyllä paahtaa tai paistaa vaikka voissa pannulla. Paitsi jos ovat sokeriliemeen säilöttyjä, niin voi syödä sinällään, sanoo kreikkalaiset. En tiiä, olen maistanut/paahtanut vain tuoreita kastanjoita.
Tänään oli ruokalistalla aamulla leipää (maalaisviipaleet, -30%), levitettä, kotimaista ohutta keittokinkkua ja tietennii teetä, ja juusto/lehtitaikinajuttuja. "Lounaaksi" söin -30% purkillisen banaanijukurttia, sitten iltapäivällä isomman lautasellisen jauhelihakeittoa (en keittänyt kymmentä litraa, viiden litran kattilallisen vain, ja annoin jäähtyä, ennenkuin laitoin säilytysastiaan ja jääkaappiin) ja pari viipaletta reissumiestä (sitä, mitä on prismassa 1,49€/12 palaa). Jälkiruuaksi paahtoleipää mansikkahillolla ja kermavaahdolla. Nyt mun tekisi mieli popkornia.
Koska Lainaus ei toimi, laitan näin:
Nimimerkki -winner- kirjoitti, että ruokajaosta hakemalla voi säästää 20-30 euroa.
Ihan tosissani kysyn, tarkoittaako tämä yhdessä viikossa vai kuukaudessa?
Jos kuukaudessa, en voi ruokajakoa edes ajatella koska olen myös pyörätuolissa (olen eri kirjoittaja kuin tuo aiempi).
Joudun kulkemaan taksilla ja neljän edestakaisen matkan kustannus on 23,60 euroa. Yksi matka maksaa minulle siis 5,90 ja vie kaksi matkaoikeutta joita on rajallinen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2364 oli Ske.
Kastanjat, onko ne kokonaisia? Ottaisin ne vedestä pois ja paahtaisin suolassa (siis uunipannulle kerros karkeaa merisuolaa ja kastanjat siihen pystyyn, sitten kuumina ristikkäiset viillot päälle, puristiaisin auki ja voita siihen päälle... En ole muuta käyttöä kastanjoille keksinyt. No oli kerran kastanjahilloa, tein siitä "kastanjakorvapuuste
Tänään oli ruokalistalla aamulla leipää (maalaisviipaleet, -30%), levitettä, kotimaista ohutta keittokinkkua ja tietennii teetä, ja juusto/lehtitaikinajuttuja. "Lounaaksi" söin -30% purkillisen banaanijukurttia, sitten iltapäivällä isomman lautasellisen jauhelihakeittoa (en keittänyt kymmentä litraa, viiden litran kattilallisen vain, ja annoin jäähtyä, ennenkuin laitoin säilytysastiaan ja jääkaappiin) ja pari viipaletta reissumiestä (sitä, mitä on prismassa 1,49€/12 palaa). Jälkiruuaksi paahtoleipää mansikkahillolla ja kermavaahdolla. Nyt mun tekisi mieli popkornia.
Ja tämä olin siis minä, Ske
Ske, onko sulla vielä noita torttutaikinoita jäljellä..?? Pari päivää sitten luin jostain (IL/IS) vinkin että niistä tulee hyviä kun puolittaa ne ja kypsentää vohveliraudassa ja maustaa kuin vohvelit..
Apt
Apt söi tänään aamusta puuroa marjoilla ja teetä
Välipalalla sämpylää juustolla ja maustekurkulla, appelsiini
Ruokana eilistä makaronilaatikkoa ja samaista porkkana- kaaliraastetta ja näkkäriä levitteellä (kohta joku tulee varmaan kyselemään että mitä hlvtin näkkäriä 😅)
Iltapalalla lämpimiä voileipiä ja omenaa
Vierailija kirjoitti:
Ske, onko sulla vielä noita torttutaikinoita jäljellä..?? Pari päivää sitten luin jostain (IL/IS) vinkin että niistä tulee hyviä kun puolittaa ne ja kypsentää vohveliraudassa ja maustaa kuin vohvelit..
Apt
Kolme on vielä pakastimessa - mutta vohvelirautaa ei ole ;-D
Vaikka melkein kaikkea muuta kannattaa tehdä itse, niin lehtitaikina kyllä on mielestäni parempi ostettuna. Joulun jälkeen saattaa löytää alennettuna, silloin olen itse ostanut. Noista saa näppärästi ja pikaisesti tarjottavaa (siis valmiiksi levyinä, ei taikinakimpaleena). Ihan vaikka noita ostin -70% tarjouksesta mystisiä öljyyn säilöttyjä kalannäköisiä asioita, leikkaa levyt pienemmiksi, voitelee sen taikinapalan säilykkeen öljyllä ja sitä säilykettä päälle (tai jotain kasvista tai lihaa), ehkä vähän juustoraastetta ja uuniin... Toimii oliiveilla, aurinkokuivatulla tomaatilla, munakoisolla, paprikalla. Sulovilen elää vahvana tässä ketjussa.
Ske
Toi lehtitaikinavinkki on hyvä! En vaan tajunnut joulun jälkeen etsiä niitä. Harmi.
Ske, mulla on kanssa noita vielä joulun ajan jäljiltä pari pakettia pakkasessa (0.70e/ paketti)
Toimii suolaisiin ja makeisiin, paljoonkin.
Ja täysin samaa mieltä siitä että kaikkea ei kannata tehdä itse, jotkut asiat on vaan valmiina ostettuna parempaa.
Kenellä lehtitaikinalevyt kuuluvat edes säännöllisesti ruokavalioon? Täynnä rasvaa, hiilihydraatteja ja tyhjiä kaloreita, helposti yksi epäterveellisimmistä asioista, joita kaupasta voi ostaa.
No ne oli hyvässä alennuksessa, ihan tuon lähikaupan kausipoistoja. Se on kun tuo sisäinen Sulo Vileeni ottaa ohjat niin minkäs sille mahtaa. Järkky hinta kyllä noilla tuolla nettisivulla, minusta tuo purkki ei maksanut kuin max pari euroa. Googlasin tuossa äsken niin ehkä se pasta puttanesca voisi olla ratkaisu, siihen about kaikki ainekset löytyisi kaapista, tosin mustat oliivit taitavat olla kivellisiä. Tai jos löytyisi tarjouspossua niin wieninleikettä. t. alehamsteri