Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?

Vierailija
09.11.2023 |

Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!

Kommentit (18534)

Vierailija
2341/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka olen sen jo kertonut niin teen ne popparit (lapsuudesta asti elänyt sanonta) kattilassa öljyn kanssa tilanteen mukaan  eli yleensä siitä määrästä mitä teen tulee n reilu tai vajaa soppakeittolautasellinen.

Pskamyrskyä odotellessa, johan olin täältä hetken poissa kauppakeskuskahvien takia.. Nyt pitää miettiä jäädäkö kokonaan pois vaikka mielelläni juttelen täällä etenkin Sken ja myös muiden kanssa...

(En esim Ske ole vielä ottanut puheeksi mutta olen miettinyt sua ja suunnitelmiasi mm abin lakkiaisiin...)

Vierailija
2342/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön hyvin ja terveellisesti ja luonnollisesti halvalla.

Aamupalaksi, välipalaksi tai iltapalaksi leipää juustolla, puuroa mustikoilla tai banaanilla. Ab-maustamatonta jukurttia ja mysliä tai mustikkaa. Marjat poimin tietysti itse. 

Kotona syön lounaaksi munia ja leipää tai edellisen ruuan tähteitä.

Lämpimänä ruokana syön esim. tomaattitonnikalapastaa, kanaa, riisiä ja parsakaalia, pastabolognesea, lihakeittoa, lasagnea, uunijuureksia ja kanaa tai lihaa. isossa kaupassa on melkein aina jotain lihaa, kalaa tai kanaa tarjouksessa ja jos ei ole, ostan perushalpoja tuotteita. Syön monipuolisesti koska ostan sitä, mitä milloinkin on sesongissa tai tarjouksessa. pasta aina kaurapastaa lidlistä.

keittoihin tai puuroon laitan siemeniä ja pähkinöitä, näitäkin on sillon tällöin tarjouksessa. usein ostan myös avokadopussin, jossa avokadot kypsyvät eri tahtiin. 

Salaattia en talvella syö, ei kasvihuonekasviksissa juuri vitamiineja ole, vaan syön enemmän juureksia ja parsakaalia. Perunoita, paistettua lanttua, punajuurta. Tuntuu, ettei nykyihmiset osaa enää laittaa ruokaa kun valitetaan että esim lanttu on pahaa. Kenenkään ei kuuluisi syödä jotain leikkele-kurkkuleipiä ympäri vuoden. yök. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni vähän myöhäiseksi lounas, mutta olipahan hyvää jauhelihakeittoa! Yksi teini vetää kolmatta lautasellista, ja kyytipoikana on reissumies-leipiä juustolla näköjään. Kun ei ne syö mitään.

(jauheliha 1,40€/400g, omasta takaa perunat ja valkosipuli, leikkopavut sekä herneet, kaupasta 0,50€/kg punajuurta ja lanttua, 1€/kg kaalia ja porkkanaa, lihaliemikuutio ja erinäisiä mausteita - unohdin laittaa sienijauhetta sekaan!!!)

Kohta voisi tehdä lettutaikinan odottelemaan iltaa, siihen käytän punalaputettua maitoa ja kananmunia.

Apt, meillä on ilmeisesti kaksi valmistujaa yhtä aikaa. Menua on suunniteltu, toinen haluaa pizzaa ja toinen kermakakkua, miehen siskonmies tekee erinomaisen hyvää savulohta, ja sen kanssa tietenkin perunoita. Että niistä lähdetään ;-)  Molemmat esittivät toiveen, että pienet juhlat, kun ihan lähisuku otetaan mukaan, niin se on jo 30 henkeä. Itse toivon, että anoppilaa ei ole myyty vielä siihen mennessä, siellä on nyt hyvin tilaa, kun anopin kaikki tavarat on muutettu pois. Ja piha on edelleen hieno, vaikkei siellä ole pariin vuoteen muuta kuin ruohot ajettu. Siellä ei ole koskaan lakkiaisia juhlittu, niin sikäli olisi hienoa pitää ne juhlat siellä. (talo on siis tyhjillään, mutta lämpimänä pidetty, yritin ehdottaa, että olisivat laittaneet vuokralle, ei käy, mielummin maksavat tyhjän talon lämmityksestä...). Että ei todellakaan vuokrata parilla tonnilla läheistä juhlakartanoa ja hankita tarjoomuksia pitopalvelulta.

Omissa ylppäreissäni oli pitopalvelusta kakut ja salaatit, olin töissä niin en ehtinyt itse tarjoiluja hirveästi tehdä, pullaa, kuivakakkua ja mokkaleipiä (muropikkuleipiä), mummo teki karjalanpiirakoita, ja isä haki Tallinnasta kuohuviiniä; tarjoiluastiat paikallisilta maatalousnaisilta (ne sain ilmaiseksi kun se astiastonsäilyttäjä oli mun kummitädin sisko, muistaaksnei oli 150 hengen astiat...). Kun itse maksoin, niin sain sellaiset juhlat kuin halusin!  Olikin koko suku ja kylä mukana, vieraita kävi toistasataa. Mutta se olikin viime vuosituhannen puolella, kun sukujuhlia vielä harrastettiin.

Ske

Vierailija
2344/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meni vähän myöhäiseksi lounas, mutta olipahan hyvää jauhelihakeittoa! Yksi teini vetää kolmatta lautasellista, ja kyytipoikana on reissumies-leipiä juustolla näköjään. Kun ei ne syö mitään.

(jauheliha 1,40€/400g, omasta takaa perunat ja valkosipuli, leikkopavut sekä herneet, kaupasta 0,50€/kg punajuurta ja lanttua, 1€/kg kaalia ja porkkanaa, lihaliemikuutio ja erinäisiä mausteita - unohdin laittaa sienijauhetta sekaan!!!)

Kohta voisi tehdä lettutaikinan odottelemaan iltaa, siihen käytän punalaputettua maitoa ja kananmunia.

Apt, meillä on ilmeisesti kaksi valmistujaa yhtä aikaa. Menua on suunniteltu, toinen haluaa pizzaa ja toinen kermakakkua, miehen siskonmies tekee erinomaisen hyvää savulohta, ja sen kanssa tietenkin perunoita. Että niistä lähdetään ;-)  Molemmat esittivät toiveen, että pienet juhlat, kun ihan lähisuku otetaan mukaan, niin se on jo 30 henkeä. Itse toivon, että anoppilaa ei ole myyty vielä

Mikä tämän horinan tarkoitus on?

Vierailija
2345/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämän horinan tarkoitus on?

Varman sama kuin sinun jatkuvat vierailusi tässä ketjussa? Et pidä ketjun aiheesta, et pidä kirjoittajista etkä heidän mielipiteistään etkä heidän toiminnastaan, miksi ihmeessä olet täällä?

Vierailija
2346/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän sunnuntaina koko viikon jauhelihakeiton (porkkanoista, lantuista, perunoista, sipuleista, sellerista ja 2 pk jauhelihasta) isossa 10 l kattilassa. Laitan tulikuuman keiton kannellisiin muoviastia- annoksiin. Jäähdytän rasiat keittiön pöydällä ja laitan illalla annokset jääkaappiin. Ne ovat mieheni kanssa meidän työpaikkalounas- annokset. Illalla juusto- voileipä ja aamun/ illoin kaurapuuroa marjojen kera. 

Vierailija
2347/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räkää, korvavaikkua, hilsettä ja smegmaa.

Vierailija
2348/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko nistipadan ohjeen ?

Vierailija
2349/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kerran kuukaudessa syön 100€ lehtipihvin ravintolassa, loppukuun syön lunta tai soraa.

Vierailija
2351/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja laputettuja itse kaupasta hakiessa on ainakin mulla se kirpparifiilis-bonus, ettei koskaan tiedä oikein, mitä "aarteita" voi löytää halvalla kun hyllyjen välillä seilaa ;D

-winner-

Onko sinulle nuo aarteet yleensä tuttuja vai jotain uutta, onko tullut myös huteja? Minulla on nyt kolme haastetta vastaavasta fiiliksestä - pitäisi keksiä mitä tekisi minttuhyytelöstä, pikkupurkillisesta sardellia ja tölkki kastanjoita vedessä.

Minttuhyytelöä mietin että kävisi jäätelön kanssa, mutta en syö jäätelöä - ehkä joku granita sitten, lampaan kanssa en käytä missään tapauksessa. Sardellin ajattelin anjoviksena, mietin josko vorschmackkia (jota en ole koskaan tehnyt, syönyt kyllä pari kertaa), mutta kun ei ollutkaan niin vähän jumissa, mahdollisesti puttanesca kastiketta? Kastanjoista ei ole aavistustakaan, ehkä jotain pyrettä?? Minttuhyytelön vkp huhtikuussa, kastanjoiden vuonna 2026, sardellit siihen väliin, joten vielä ei ole kiire. Ja toki nuo ostettu 60 % alesta, t. alehamsteri

Vierailija
2352/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitän sunnuntaina koko viikon jauhelihakeiton (porkkanoista, lantuista, perunoista, sipuleista, sellerista ja 2 pk jauhelihasta) isossa 10 l kattilassa. Laitan tulikuuman keiton kannellisiin muoviastia- annoksiin. Jäähdytän rasiat keittiön pöydällä ja laitan illalla annokset jääkaappiin. Ne ovat mieheni kanssa meidän työpaikkalounas- annokset. Illalla juusto- voileipä ja aamun/ illoin kaurapuuroa marjojen kera. 

Aika huono provoksikin.

Vierailija
2353/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistipadan reseptin kyselijälle: Kannattaa hakea myös ohjeita pääkallo- ruoka ja makaronimössö nimellä. Ohjeita on varmasti yhtä paljon kun tekijöitä ja sen hetken tilanteita mitä kaapista löytyy.. Se on vähän kun pyttipannu jossa on paistettujen perunoiden sijaan keitettyä makaronia ja sitä mitä kaapista löytyy. 

Ainakin mun mielestä ja keittiössä.

Apt söi tavanomaisia, ruokana makaronilaatikkoa broilerin jauhelihalla joka oli punalaputettua, 2.06e 400g. Kananmunia oli kuten sipulia, ostin litran punaista maitoa josta jäi esim perunamuusiin lähipäivinä. Lisukkeena  porkkana- kaaliraastetta.

Samalla kun kerran lämmitin uunin niin tein satsin sämpylöitä, tuli hyviä. Olisipa puu-uuni...

Vierailija
2354/18534 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja cittarissa oli muuten perunoita 5kg 1e niin muusin ainekset kasassa.. Perunoita tosin jää yli. Lisäksi sieltä tuli mukaan kaksi kaalia 2.36e 1e kg

Apt

Vierailija
2355/18534 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja laputettuja itse kaupasta hakiessa on ainakin mulla se kirpparifiilis-bonus, ettei koskaan tiedä oikein, mitä "aarteita" voi löytää halvalla kun hyllyjen välillä seilaa ;D

-winner-

Onko sinulle nuo aarteet yleensä tuttuja vai jotain uutta, onko tullut myös huteja? Minulla on nyt kolme haastetta vastaavasta fiiliksestä - pitäisi keksiä mitä tekisi minttuhyytelöstä, pikkupurkillisesta sardellia ja tölkki kastanjoita vedessä.

Minttuhyytelöä mietin että kävisi jäätelön kanssa, mutta en syö jäätelöä - ehkä joku granita sitten, lampaan kanssa en käytä missään tapauksessa. Sardellin ajattelin anjoviksena, mietin josko vorschmackkia (jota en ole koskaan tehnyt, syönyt kyllä pari kertaa), mutta kun ei ollutkaan niin vähän jumissa, mahdollisesti puttanesca kastiketta? Kastanjoista ei ole aavistustakaan, ehkä jotain pyrettä?? Minttuhyytelön vkp huhtikuuss

Peruslinja on aika sama, mutta kokeilen ihan mielelläni esim. valmissalaatteja laidasta laitaan, jos punalaput on. Niissäkin on annoskoossa ja sisällössä aika paljon eroja ja tarkkaavainen saa sillä alennusprosentilla ostettua usein 100 g isomman annoksen kuin mitä toisen firman 300 g annos. Kreikkalaista, tonnikala/kananmuna tai nyt sitten jatkossa käy se korealainenkin.

En silti ihan sattumia osta, vaikka kuinka halvalla olisi, että mitähän tästä nyt sitten tekisi, koska ne jäävät sitten homehtumaan hyllyyn. Minttuhyytelö menisi mulla kyllä jäätelön kera, kastanjoista en arvaisi tehdä yhtään mitään ehkä pieninä paloina salaatissa ja sardellit menisi ehkä pizzan päällä.

Hyllystöä tuossa juuri tsekkaillessani niin kuivamuonaa löytyisi näköjään parin kolmen viikon tarpeet (jauhoja, makaroneja, pastaa, spagettia, säilykkeitä, maitojauhetta) jääkaapissa on samoin ruokaa ja pakastimessa marjoja jne.  Eli vähän aikaa pärjää vaikka maa menisi ihan lakkoilulukkoon.

-winner-

Vierailija
2356/18534 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne sardellit lämpimissä voileivissä? Tai ihan vaan esim tahnassa jota käyttää vaikka ruisleivän päällä...??  

Ske, kuulostaa 👍 kekkereiltä!

Apt

Vierailija
2357/18534 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan vielä että pitäisi tietää mitä sardellia se on, jos on ihan perinteistä anjovis- tms filettä niin tekisin oitis Janssonin kiusauksen.

Lähinnä se mitä se kala on, yllämainitut on sitä varten jos ns makeampi sardiinityyppinen säilyke. 

Vierailija
2358/18534 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan vielä että pitäisi tietää mitä sardellia se on, jos on ihan perinteistä anjovis- tms filettä niin tekisin oitis Janssonin kiusauksen.

Lähinnä se mitä se kala on, yllämainitut on sitä varten jos ns makeampi sardiinityyppinen säilyke. 

Täsmällisesti: https://www.inaudi.com/prodotto/filetti-di-acciughe/

Suomeksi siinä että sardellifileitä oliiviöljyssä. Kyllähän tuossa etiketissä lukee että voisi syödä ihan vaan alkupalanakin tai 'ruoanvalmistuksessa ainesosana'. Kun on vain tuo yksi purkki, niin haluaisi yrittää tehdä jotain spesiaalia raaka-ainetta kunnioittaen. Tämmöinen jahkailu on kyllä yksi helmasynneistäni.

Vierailija
2359/18534 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janssonin kiusaus noita kunnioittaen kermaperunoiden kera? Pieniä ns parilla lusikallisella syötäviä yksittäisiä juttuja??

Sekin on kumma asia kuten varmaan olen täällä jo sanonutkin, esim ruispala levitteellä teen kanssa maistuu ihan erilaiselta äkkiä kotona juosten syötynä, kuin pitkän aamupäivän jälkeen metsäretkellä sienien tahi marjojen perässä kannon nokassa syöden...

Mistä/miksi/miten noi kalat edes sulle päätyi??

Vierailija
2360/18534 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apt siis kirjoitti 2357 ja 2359

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän