Syökö täällä joku tyyliin 100€/kk? Mitä syöt päivän aikana?
Tarkasti siis. Jotenkin tuntuu mahdottomalta, alle 25€/vko!
Kommentit (20728)
No, satasella kuussa voi elää ankeasti tai sitten ei.
Voi syödä vaikka pelkkiä keitettyjä kasviksia, tai sitten tehdä maukasta intialaista ruokaa. Juuri nyt on aika, jolloin voi syödä aika loisteliaasti ja terveellisesti.
Jotkut priorisoivat kaupparahat esimerkiksi kahviin , teehen, alkoholiin, tupakkaan. Minun ostoksiini eivät nämä kuulu, mutta mansikoita ostan kesällä.
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Voi syödä vaikka pelkkiä keitettyjä kasviksia, tai sitten tehdä maukasta intialaista ruokaa. Juuri nyt on aika, jolloin voi syödä aika loisteliaasti ja terveellisesti.
Jotkut priorisoivat kaupparahat esimerkiksi kahviin , teehen, alkoholiin, tupakkaan. Minun ostoksiini eivät nämä kuulu, mutta mansikoita ostan kesällä.
-tarinankertoja-
No kerro toki miten syöt loisteliaasti ja terveellisesti :-) Anna tulla. Satku kuussa, ja muista siihen sisällyttää myös öljy, mausteet, jauhot.....
Minun ruokakauppaostoksieni kuukausikustannukset on kyllä aika lailla raportoitu tänne. En kovin usein pääse tuohon sataseen/kk, mutta 120€/kk on aika lähellä - per henki. Perheessä on useampi syöjä. Enkä muuten ostele mitään kahveja, hyvin harvoin jonkun halvimman teepaketin. Olisin sen tarjouslohen ostanut, koska sillä kympillä kilo voin joskus muutaman kerran vuodessa sitä savulohta ostaa. Sen sijaan syötiin sitten possua.
Okei, en joudu ostamaan ruokaa Syrjä-Suomen M-kauppojen hinnolla. Sen takiako en saisi täällä kirjoitella?
Aloituksessahan nimenomaan kysyttiin, että minkälaisilla keinoilla se satasen budjetti olisi mahdollinen.
Heinäkuussa ruokiin (ja juomiin) kului noin 650€ plus se vajaa 50€ mansikoihin. Eli 700€/ noin 130€/hlö.
Kyllä, YLI satanen kuussa (tämä sisältää myös "ulkona" syömiset, laskennallisesti 5,5 henkeä syömässä, koska opiskelija on ollut kotosalla).
Huomenna syödään jotain ilmaiseksi saamastani kesäkurpitsasta (niitä sitten riittää), ja varmaan leivon mustikkapiirakan itse keräämistäni marjoista.
Tänään aamupala leipää*, keittokinkkua+punajuuren lehtiä (joita sain siltä sukuun tulleelta Italian miniältä), teetä+sokeria. Alle 0,50€.
Päiväruoka/välipala perunapiirakka* (sellainen iso pyöreä, onko se joku pyörönen vai mikä, ei meidän mummo tollaisia leiponut) ja teetä, kun tuli kylmä. Noin 0,20€.
Päiväruoka tortillaa ja sekalainen valikoima päällisiä; linssimuhennosta (noin 0,50€ koko satsi), kananjauhelihaa*, kurkkua, salaattia, raejuustoa, loputonta kermajuustoa, eilisiä lohkoperunoita, paistettuja kanttarellejä, keittokinkkua* suikaleina... Oma annokseni maksoi noin 0,50€ (lohkoperunoita, raejuustoa, kermajuustoa, sieniä ja tortillalätty, salaattia) ja 0,60€ kokis.
Lisäksi jossain välissä söin 0,30€ jukurtin.
Alle 2,5€ päivä.
(ja joo, muut perheenjäsenet syövät enemmän ja kalliimmin, se sitten vähän tasoittaa näitä kuluja)
Citymarketissa on mammuttimarkkinat, ainakin varhaiskaalia mainostivat 1€/kg.
Kiusa se on pienikin kiusa
Ai niin joo, ostokseni sisältävät aina myös jotain "täydennystuotteita" eli ketsuppia, 10kg sokeria, kebabmaustetta tms. Mikä nyt onkaan vähissä. Tai kuten nyt heinäkuussa muutamalla kympillä riisiä ja soijarouhetta.
tänään söin aamiaiseks eilisiä kasvispaistoksen jämiä (siinä juustoa ja erilaisia juureksia, papuja, sekä muutama pieni pala makkaraa, jotka jämiä viikonlopulta) lisänä tomaatti-kurkkusalaattia kermaviilikastikkeella
päivemmällä ohutta ruisnäkkäriä neljä palaa, juustolla ja kurkulla sekä toki levitettä (60%). Voideltuani ensimmäiset neljä, ne kaikki tipahtivat lattialle voideltu puoli ylöspäin, joten sitten uudet neljä (kerron tämän vain siksi, että ketjun aihe oli raha ja ne neljä lattialle mennyttäkin maksoi rahaa, vakka näkkärit olivat kaupan halvimpia ja margariinkin. Onneksi en sentään juustoa ollut laittanut)
iltapalana söin kolmisen desia mausamatonta jogurttia ja lisukkeeksi herukka-mustikkakisseliä (tein kiisselin aamulla samalla kun odottelin "aamiaisen" lämpiämistä)
huomiapäivän aloitan sitten samaisella kiisselillä (sitä tuli tehtyä noin litra, joten kestänee useamman päivän) ja maustamattomalla jogurtilla sekä keurahiutaleilla. loppupäivästä en vielä tiedä.
En syö läheskään joka päivä ns. täysiä kaloreita, joten tämän päivän syömiset jäivät varmaan alle 2000 kcal. Tänään en tosin ole tehnytkään juuri mitään, joten pienoinen nälkä alkoi vasta klo 20 ilmoitella. En viitsi syödä enää mitään. Minulta kun yöunet ei mene pienestä nälästä. Päinvastoin.
päivemmällä ohutta ruisnäkkäriä neljä palaa, juustolla ja kurkulla sekä toki levitettä (60%). Voideltuani ensimmäiset neljä, ne kaikki tipahtivat lattialle voideltu puoli ylöspäin, joten sitten uudet neljä"
Pitikö sinun kirjoittaa voipuoli alaspäin, vai miksi et voinut niitä syödä?
Vierailija kirjoitti:
päivemmällä ohutta ruisnäkkäriä neljä palaa, juustolla ja kurkulla sekä toki levitettä (60%). Voideltuani ensimmäiset neljä, ne kaikki tipahtivat lattialle voideltu puoli ylöspäin, joten sitten uudet neljä"
Pitikö sinun kirjoittaa voipuoli alaspäin, vai miksi et voinut niitä syödä?
piti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-tarinankertoja-
No kerro toki miten syöt loisteliaasti ja terveellisesti :-) Anna tulla. Satku kuussa, ja muista siihen sisällyttää myös öljy, mausteet, jauhot.....
Mielestäni olen tässä ketjussa jo pitempään kertonut?? Loisteliaasti en ole sanonut syöväni mutta hyvin.
Jauhoja, mausteita yms.ostan kaappiin aina kun jossain on tarjouksessa jotain tarvitsemaani/ käyttämääni tuotetta. Syön satokauden mukaan eli aina halvimpia tuotteita. Esimerkiksi en koskaan osta vesimelonia talvella tai appelsiinia kesällä.
Tämä on ollut ihan luonnollista jo lapsuudessanikin, ruoka vuodenkierron mukaan.
Jatkan huomenna.
-tarinankertoja-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-tarinankertoja-
En ole tarinan kertoja, mutta
Satku kuussa ei varmaan enää kenellekkään edes tässäkirjoittaville riitä (ei ole enää vuosi 2023!), minullakin menee noin 120€/kk ruokaostoksiin. Ja Täällä on varmaan 1000 viestiä kirjoitettu joissa on todella kerrottu mitä me (noin) satasella syövät ostavat ja syövät kuukausi/viikko/päivä tasolla. Nämä suurimmaksi osaksi sisältävät aamupalat, lounaan,päivällisen iltapalan.
SKE on varsin ihailtavan tarkasti laskenut annoshinnat ja eritellyt käytetyt aineet (Suola 0,001€). Ja itsekin olen näitä useasti tänne kirjoitellut. Heinäkuussa ainakin yhden kokonaisen viikon tai parinkin verran syömiseni tänne kirjoitin ja avasin.
Sieltä vain viestejä selaamaan taaksepäin. Viesteistäsi oletan, että olet työtön? KYllä sulla on pari päivää aikaa viestejä selata :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-tarinankertoja-
Ja voisit itse myös kertoa mitä syöt (tai miten ankeasti?!? syöt) ja paljonko Sulla menee kuukausitasolle rahaa ruokaan.
Kun ajattelin asiaa, niin tähän liittyy niin pajon juttuja..tässä muutamia.
Suunnittelu. Tiedän suurinpiirtein, mitä seuraavan parin viikon aikana syön.
Harvat kauppakerrat. Nykyisin kaksi-kolme kertaa kuukaudessa. Jos joku asia loppuu, ei se ole katastrofi. Voin olla hetken ilman.
Perustuotteet mistä saa muunneltua vaikka mitä. Minulla tällaisia ovat ruisleipä ( täyttä ruista), peruna, porkkana,sipulit, rahka, raejuusto, voi, oivariini, maito, piimä, kananmunat, Elovena kaurahiutaleet, banaani.
Annoskoko. Ennen söin paljon enemmän, ihan varmuuden vuoksi ja syömisen ilosta. Nykyisin syön sen minkä tarvitsen, mutta hitaasti ja nauttien. Myös syömiskerroissa olen kuunnellut itseäni, en enää syö koska pitäisi, vaan minulle sopii 3-4 syömiskertaa päivässä.
Todella harvoin ostan mitään valmisruokaa, teen itse parempaa. Joskus ostin pinaattikeittoa, nykyisin teen senkin itse. Sama juttu leivonnaisissa, kekseissä. Sipseistä en välitä.
En syö lihaa tai lihavalmisteita, juustoa ostan satunnaisesti. Olen lopettanut miltei kokonaan suklaan, jäätelön ja karkkien ostamisen; ostan niitä vain jos välttämättä haluan. Useimmien en.
- tarinankertoja-
"No hyvä, että näytät jollain tasolla ymmärtävän. Vaan - et sittenkään ymmärrä. Tyyppi, joka juoksee aleaikaan lohen perässä ei todellakaan oikein tajua, mitä se oikea satasella kuussa eläminen on."
Kyllä se lohi voi olla joskus halpaakin, viime juhannuksena löysin -50% alennuksessa lohifileen, hinta oli jotain 3,50€, ja noin 700-800g file. Se ei ollut vanhaa kalaa, siinä oli vielä viimeinen käyttöpäivämäärä seuraavana päivänä.
Mitä tulee ravintolisiin, ne voivat olla hyvin halpoja. Monivitamiini/120 kpl taitaa olla Lidlissä jotain päälle 3€, 20 kpl 1000 mg C-vitamiiniporetabletteja 1,20€, foolihappoa olen löytänyt 180 kpl, 4€ hintaan aminopörssistä. Luteiinia & zeaksantiinia, sinkkiä, A-vitamiinia, kalaöljyä löytyi 30 kpl 5,90€ sinunapteekista tarjouksesta. Melatoniini 1,9 mg maksaa Lidlissä myös muutaman euron purkki. Tärkeimmät ravintolisät ovat B-vitamiinit (foolihappo ja B12) ja C-vitamiini. Myös luteiini & zeaksantiini ovat tärkeitä silmien kannalta.
T. Lidl-mies
Nyt juuri suunnittelen huomisen kaupassakäyntiä.
Useimmiten se etenee seuraavasti:
- katson puhelimella K- kauppojen tarjoukset ( market, supermarket, citymarket) ja klikkailen ne ostoskoriin.
- tarkistan oman kaappitilanteeni ja mietin oikeat tarpeeni. Klikkailen osan ostoksista pois.
- vertailen vielä Prisman hintoihin; ovatko tarjoukset oikeasti tarjouksia
Mikäli kaupassa on laputettuna jotain minulle sopivaa/ kiinnostavaa , saatan muuttaa ruokasuunnitelmiani ja ostaa sitä.
"Satku kuussa, ja muista siihen sisällyttää myös öljy, mausteet, jauhot....."
hassua, että tämäntyyppisissä ketjuissa tulee aina tyyppi, joka epäilee sitä, että joku voisi muka mitenkään ostaa ruokansa satasela tai puolellatoistasadalla kuussa ja muistuttaa, että varmasti ei ole jauhoja ja öljyjä lisätty!
litra öljyä maksaa jotain 2 euroa ja se varmasti riittää yli kuukaudeksi ja 2 kiloa jauhoa irtoaa alle euron, joten ei liene mitenkään suuri virhe, jos ei niitä kertonut.
Ehkä pitäisi katsoa peilii itse, jos ei millään osaa suunnitella ostoksiaan siten, että saisi kuukauden ruokatarpeet mahdollisimman edullisesti.
Itsekin ostan helposti puolellatoistasadalla kuukauden ruoat ja joudun vieä välttelemään joitain perusruoka-aineita allergioiden vuoksi. Siltikin se onnistuu. ja ostoslistan.
Kuinka moni on suositellut nollakalorisia vihanneksia? Niillähän sitä jaksaa...
Vilja on tietysti halvinta energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on suositellut nollakalorisia vihanneksia? Niillähän sitä jaksaa...
Vilja on tietysti halvinta energiaa.
Ole kasvissyöjä ja ihan hyvin vihanneksilla ja kasviksilla jaksaa. Pitää osata kasvisruokavaliossakin koostaa annokset hyvin.
Tarinankertoja jatkaa:
Ruokahävikkiä minulla ei juuri lainkaan tule, syön samaa ruokaa useita kertoja. En ole myöskään tarkka päiväyksistä, vaan käytän useimmiten kaikki loppuun .
Nyt olen laittanut tänne kuukauden ruokakuluni. Mielenkiinnolla seuraan, mikä tulee vuoden aikana keskiarvoksi.
Vierailija kirjoitti:
"No hyvä, että näytät jollain tasolla ymmärtävän. Vaan - et sittenkään ymmärrä. Tyyppi, joka juoksee aleaikaan lohen perässä ei todellakaan oikein tajua, mitä se oikea satasella kuussa eläminen on."
Kyllä se lohi voi olla joskus halpaakin, viime juhannuksena löysin -50% alennuksessa lohifileen, hinta oli jotain 3,50€, ja noin 700-800g file. Se ei ollut vanhaa kalaa, siinä oli vielä viimeinen käyttöpäivämäärä seuraavana päivänä.
Mitä tulee ravintolisiin, ne voivat olla hyvin halpoja. Monivitamiini/120 kpl taitaa olla Lidlissä jotain päälle 3€, 20 kpl 1000 mg C-vitamiiniporetabletteja 1,20€, foolihappoa olen löytänyt 180 kpl, 4€ hintaan aminopörssistä. Luteiinia & zeaksantiinia, sinkkiä, A-vitamiinia, kalaöljyä löytyi 30 kpl 5,90€ sinunapteekista tarjouksesta. Melatoniini 1,9 mg maksaa Lidlissä myös muutaman euron purkki. Tärkeimmät ravintolisät ovat B-vitamiinit (foolihappo ja B12) ja C-vitamiini. Myös luteiini & zeaksantiini ovat tärkeitä silmien kannalta.
T. Lidl-mies
Suomalaisille tärkeää on D-vitamiini. Näin kesällä aurinko riittää, mutta pimeänä vuodenaikana koko kansa kärsii D-vitamiinin vajeesta. D-vitamiinin puutteellisella saannilla on todettu olevan yhteys HYVIN moneen eri sairauteen ja vaivaan.
Että lisäisin Lidl-mies tuon D-vitamiini talvisaikaan mukaan, monivitamiineissa ei yleensä ole sitä kuin hippunen (tosin niitäkin on erilaisia).
Öljyt,suolat,yms. on oikeasti aika merkityksettömiä kun laskee ruokakuluja/annoshintoja.
1000ml xtra rapsiöly maksaa 2,55€. Käytät paistamiseen teelusikallisen(5ml) ja siinäkin puolet liikaa, maksaa 0,013€.
Suola? Meiran jodioitu ruokasuola 1kg 1,34€. teelusikallinen ruuanlaittoon päivässä? (Tästä puoletkin on in liian paljon) 0,006€
Pippuri? xtra kokonainen mustapippuri 100g 1,69€. Pippuri menee lienee samoihin hintoihin suolan kanssa? (Ske?)
No hyvä, että näytät jollain tasolla ymmärtävän. Vaan - et sittenkään ymmärrä. Tyyppi, joka juoksee aleaikaan lohen perässä ei todellakaan oikein tajua, mitä se oikea satasella kuussa eläminen on. Kun budjetti oikeasti kuukaudelle on vajaa satanen, ei sitä alelohta edes vilkaista. Se on puuroa, vegehernekeittoa (olipa sitten vege tai kaikkiruokainen), maitoa kahviin, halpoja juureksia. Kanan jauheliha on aika halpaa. Ja en halua mitenkään Les Miserables -tyyliin glorifioida köyhyyttä, se vaan joskus on. Itsellä on vuodessa monia niukkoja kuukausia. Ja niukkojen kuukausien aikana on.....irvokasta, että täällä popula hilluu ja kiljuu jonkin Lidilistä ostetun......monipakkauskahvin perään. Kiva, että on varaa. Kiva, että säästät. Mutta - se ei ole edes oikeata säästöä. Se on vaan sitä, että menet lompakko täynnä Liiteriin ja "kas, onpas halpaa, 20 eurolla kahvia."
En oikein tajua, mikä tämän ketjun idea on. "Oikeasti satasella kuussa elävät?" No, Ske, sinä et kuulu joukkoon, vaikka jaksat säännöllisesti täällä vouhkata.