Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät Kelalta saadut tuet ole samalla tavalla julkisia kuin verotiedot?

Vierailija
08.11.2023 |

Verotulojen lisäkso yhtä merkittävä tieto on se, kuka verotuloja käyttää.

Kommentit (197)

Vierailija
41/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voit kyllä käydä paikkakuntasi verotoimistossa, tarkastamassa kenen tahansa verotettavat tulot.

Samoin sen, paljonko hän on maksanut veroja.

Ne  ovat julkisia tietoja.

Mars verotoimistoon, jos noin kaivelee, että joku saa Kela-tukia.

Vierailija
42/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei ole yhteiskunnallisesti merkityksellistä tietoa, että joku Antero saa vammaistukea, asumistukea ja eläkettä.

Miten se on vähenmän merkittävää tietoa, kuin se, että joku naapuri Pertti saa palkkaa 120 000 vuodessa? 

Nyt sinulla on mainio hetki kasvatta älyäsi ja yrittää miettiä oikein tiukasti miksikähän sillä on vähemmän merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eivät ole verollisia. Verotettavista tiedoista on kyse. 

Niistäkö ei siis maksetakaan veroja vaan saavat ne puhtaana käteen?

Vierailija
44/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa saman tien, saan vammaistukea (alin) enkä mitään muuta. Olkaa hyvä kateelliset.

Pn se kumma kuinka esim vammaisille ollaan kateellisia, ei voi ymmärtää. Taitaa teillä olla todella köyhä elämä vaikka saatte olla terveitä ja olla töissä.

En vaan ymmärrä, miksi jotkut haluaisivat romuttaa tuet? Miksi halutaan mennä kauas menneisyyteen takaisin? Itse haluan maksaa veroja,että voin käyttää jotain tukea tarvittaessa. Hieno asia yhteiskunnassa,ettei kukaan tipahda liian alas jos tulee sairautta tai työttömyyttä tai haluaa opiskella. En tosiaan ole kateellinen vammaisille, erityistukea saaville lapsille ym. 

Vierailija
45/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaiden tiedot julkaistaan siksi että se estää jonkin verran, tarpeeksi, korruptiota.

Vierailija
46/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi, joka laskee miten joka ikinen maksamansa sentti menee vain ja ainoastaan naapurin Pentille. Kannattaisi joskus kurkistaa noita budjetteja ja laskea niistä miten monta senttiä ihan oikeasti niistä maksamistasi veroista menee sosiaaliturvaan ja miten iso osa kaikkeen muuhun. Enimmäkseen sellaiseen, josta itsekin hyödyt / olet hyötynyt. Sosiaaliturvakin maksaa itseään takaisin sekä siinä, että sen kautta ihmiset saattavat säilyä työkykyisinä, tai kuntoutua taiaisin työelämään, sekä yhteiskuntarauhana, koska ilman näitä tukia ei sinunkaan elämäsi olisi likimainkaan niin turvallista kuin nyt on. 

Mikä sitä turvallisuutta muka uhkaisi?

Vierailija
47/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi on, en ole aiemmin ajatellutkaan

Viimeaikaisissa, hallituksen lakiuudistuksiin -ja niiden vastustamiseen- liittyen olen useampaan kertaan nähnyt väitteen, joinka mukaan "rikkaille ollaan antamassa verohelpotuksia ja köyhimmät joutuvat maksumiehiksi"

Tienaan tällä hetkellä 100 euroa, ja olen velvoitettu antamaan 30 euroa siitä Penalle. Uudistuksen jälkeen tienaan edelleen 100 euroa, mutta olen velvoitettu antamaan Penalle vain 28 euroa. Millä logiikalla Pena maksaa minun (nettomääräisesti kohonneen) tuloni? Minähän se olen maksumiehenä joka tapauksessa.

Meillä on ongelma, koska sinun kaltaisetkin aivottomat saavat äänestää.

Vierailija
48/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi on, en ole aiemmin ajatellutkaan

Viimeaikaisissa, hallituksen lakiuudistuksiin -ja niiden vastustamiseen- liittyen olen useampaan kertaan nähnyt väitteen, joinka mukaan "rikkaille ollaan antamassa verohelpotuksia ja köyhimmät joutuvat maksumiehiksi"

Tienaan tällä hetkellä 100 euroa, ja olen velvoitettu antamaan 30 euroa siitä Penalle. Uudistuksen jälkeen tienaan edelleen 100 euroa, mutta olen velvoitettu antamaan Penalle vain 28 euroa. Millä logiikalla Pena maksaa minun (nettomääräisesti kohonneen) tuloni? Minähän se olen maksumiehenä joka tapauksessa.

Ongelma on se että nähdään vain toisten, lähinnä toimeentulotuki tukena. Ne omat suuremmat tuet jää näkemättä. Esim kaikkia yksityisiä lääkäriasema tuetaan verovaroin, vaikka kuinka kuvittelee maksavansa joka käynnin vakuutuksellaan. Kaikki lämmidtysmuodon , kototalousvähennykdet ovatvtkeka, vaikka niissä ei luentuki. Kaikki suuret palkan mukaan maksettavat äitiys-  ja vanhempainrahat ovat tukea. Joku rikas saa sitä valtavasti, kun köyhä saa minimin. Vaikka sen maksaa työnantaja, Kela maksaa sen sille. Eli Kela maksaa, mutta on varmaan mukavampi ajatella, että työnantaja maksaa, tämä kuuluu minulle, olen ansainnut tämän itse. Joku on vedättänyt palkkaansa ihan sen maksimoimiseksi. Ja myös ne kuuluisat lounarut ja virkistysetelit on tukea myös. Ei kokonaan, mutta osin. 

Vierailija
49/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten poliitikot vaurastuvat näin valtavasti aina? Ei taida pelkkä palkka selittää tätä rikastumista millään... Suomessa korruptio rehottaa aika lailla.

Tukien saamiselle pitäisi olla joku määräaika. Ei pitäisi voida nostella loputtomiin pelkkiä tukia, välillä pitäisi käydä myös töissä. Ja toisin kuin joku tuolla väitti, Kelan etuuksista ei makseta veroja. Ainoastaan työttömyystuista maksetaan veroa, muut tulevat tilille ihan verottomina.

Työllistätkö itse yhtäkään vammaista? Esim moni näkövammainen kaipaisi töitä, vaan eivät työnantajille kelpaa. Koulutusta ja osaamistakin on.

Vierailija
50/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuka verotuloja käyttää". Kaikki. Ja ne sosiaaliavistiksella elävät eivät ole suurimpia käyttäjiä. 

Vierailija
51/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se ei ole yhteiskunnallisesti merkityksellistä tietoa, että joku Antero saa vammaistukea, asumistukea ja eläkettä.

Miten se on vähenmän merkittävää tietoa, kuin se, että joku naapuri Pertti saa palkkaa 120 000 vuodessa? 

Koska ne tuet perustuu siihen mitä ihminen on ja mikä tilanne elämässä on: siis yksityisasioita. Palkka perustuu siihen mitä ihminen tekee ja se on ihan julkista.

Ei mene noin.

Kaikki verotiedot julkisia.

Verotoimiston tietokoneelta voi käydä katsomassa, kenen tahansa tulot ja verot.

Se on ihan Suomen laissa sanottu.

Vierailija
52/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli työttömyyden häpeän maksimointiko on mielessä?

Lahtarit asialla.

Väität siis tukien vastaanottamista häpeäksi? 

Kukas se lahtari on.

Vierailija
53/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaiden tiedot julkaistaan siksi että se estää jonkin verran, tarpeeksi, korruptiota.

Korruptiota on ja runsaasti, osaavat vain kiertää sitä, onhan niitä selityksiä nähty kun ovat jääneet kiinni. Kukaan vaan ei tee mitään.

Vierailija
54/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Herran tähden ku vajavaisia kiinnostaa toisten verot ja vielä pitäs vajavaisten saaja tietää tukien saajat. Kyllä on porukalla luuseri elämä 

Vierailija
55/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työttömyyden häpeän maksimointiko on mielessä?

Lahtarit asialla.

Väität siis tukien vastaanottamista häpeäksi? 

Kukas se lahtari on.

Ei ole häpeä, mutta sellaiseksi sitä yritetään vääntää julkisessa keskustelussa.

Vierailija
56/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sulle mun tiedot:

Saan palkan lisäksi asumistuen 280e. 

Saan palkan päälle 124€ ja vuodenvaihteesta kai entisen 79€/kk.

Vierailija
57/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi. Ois niin kiva kyylätä köyhiä. Oon niille niin kateellinen.

Toivottavasti pääset pian köyhien joukkoon! Onnea hankkeelle!

Vierailija
58/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei joo, tämä olisikin hauska. Ja mistä tuista kokonaissumma muodostuu.

Voin aloittaa: Virtanen, Anna, s.1991. 11 300e, summassa 9x opintotuki, 12x asumistuki, 12x lapsilisät kahdesta yh-korotuksella.

Tuo ei raflaavaa.  Laita nyt ne 5 lapsen yh:n tuet.  Joka ei opiskelija ja asunto Helsingissä 1400€ kk.  Tai eihän se raflaavaa ole.  Se on faktaa. 

Vierailija
59/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska eivät ole verollisia. Verotettavista tiedoista on kyse. 

Myös Kelan tuista maksetaan veroa. Eivät ne verotonta tuloa ole.

Ne näkyvät verokalenterissa, mutta niissä ei erikseen lue, että tämä on kelan tuesta maksettu vero.

Olisi hyvä täsmentää mistä tuista puhut. Tarkoitatko työttömyyspäivärahoja? Ei kai kansaneläkettä veroteta?

Vierailija
60/197 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin, se voisi auttaa ehkäisemään tätä vastakkainasettelua ja huutelua siitä että kannattaako ottaa töitä vastaan kun tukia saa niin paljon. Paljon yhteiskunnallisesti merkityksellisempää kuin tietää miten monta miljoonaa joku yritysjohtaja on käärinyt.

Sitä varten ei tarvitse paljastaa yksityisten ihmisten yksityisasioita kuten vammaisuutta, sairautta, yksinhuoltajuutta, lasten lukumäärää, työttömyyttä jne.. Jokainen voi mennä Kelan sivuilta laskemaan laskurilla kuinka vähän rahaa saisi jos jäisi nyt pois töistä. Se ei ole mitään salatietoa.

Tämä. Minä laskin ja olen onnellinen etten tarvitse tukia hakea.

Kateellisilla on joko liian helppo elämä tai ovat jotenkin älyltään vajaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan