Yhden avioliiton ihmiset harvassa
Melkein jokaisella on useampia liittoja ja uusperheitä.
Kommentit (266)
No täällä on yksi. Ja lähimmistä ystävistämme (7 pariskuntaa) vain yhdet ovat eronneet. Avioliitot 20+ vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin -07 naimisiin ja olen edelleen naimisissa saman miehen kanssa.
Enemmän alempien sosiaaliluokkien juttu tuo eroaminen.
Jep. Kertoo paljon vauvapalstalaisista että täällä lähes jokainen on eronnut kuten kaikki kaverinsakin. Kun kuitenkin tilastojen mukaan puolet avioliitoista kestää koko elämän.
Eli aika valikoitunut joukko näyttää täällä keskustelevan.
Kun taas sinä et ole ensimmäiseenkään parisuhteeseen kelvannut.
Olen eronnut sovussa 2 x ja nyt kolmatta kertaa kimpassa kivan tyypin kanssa. Ehkä me eronneet ollaankin rohkeampia etsimään onneamme ja vaihtamaan olosuhteita kuin ne, jotka kitkuttaa yhdessä hautaan saakka epäviihtyen?
Yhtään onnellista elinikäistä suhdetta en ole nähnyt.
Jeesuksen mukaan avioliittokin oli vain itsehillintään kykenemättömille luusereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on moniaviollinen ihmisapinalaji.
Lähempänä bonoboa kuin tavallista simpanssit?
Bonobot nussii kaikkien kanssa kaiken aikaa.
Ovat aika hyväluontoisia ja sopuisia.
Kyllä tiedetään, miksi te incelit kitisette ja kärttyilette koko ajan
:D
Ottakaa siis mallia, bonobot lepyttelevät kiukkuista laumatoveria seksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten. Samaa paskaako pitä haistella koko elämä?
Kun ei mene hätäseen naimisiin vaan etsii hyvän puolison, ei tarvitse vaihtaa.
Me oltiin ex-mieheni kanssa 10v yhdessä, kihloissa ja avoliitossa, ennen kuin mentiin naimisiin. 8v myöhemmin erottiin, koska kipinä oli sammunut ja liitosta oli tullut kaverisuhde. Ei se pitkä tutustuminen mitään takaa, kun elämässä tapahtuu kaikenlaista ja ihmiset voi muuttua erilaisiksi.
Kipinä ei sammu, vaan se pitää pitää elossa. Parisuhde vaatii jatkuvaa ylläpitoa. Itsestäänselvyys on arjessa liian läsnä.
Omassa lähipiirissä on myös vain pitkiä avioliittoja. Itse olen nyt ollut naimisissa 32 vuotta, vanhemmat ja appivanhemmat molemmat lähemmäs 60 vuotta. Omat sisarukset yli 20 vuotta. Tädeistä, sedistä, enoista kukaan ei ole eronnut. Osa tosin toista kertaa naimisissa jäätyään leskeksi.
Ystäväpiirissä myös pääosin pitkiä liittoja. Yksi ystäväpariskunta on eronnut, mutta hekin molemmat ovat olleet uudessa liitossa jo yli 15 vuotta.
Jos puolet avioliitoista päättyy eroon, niin se toinen puolisko sitten kuitenkin kestää.
Olemme olleet neljännesvuosisadan yhdessä emmekä todellakaan aio erota. Mutta mikä minä olen sanomaan, että jonkun muun pitäisi ellei halua? Miettikää, meillä on ihan oikeasti vain tämä yksi ja ainoa elämä. Kuka on valmis uhraamaan elämänsä jollekin jonka kanssa ei sitä halua viettää ja vielä ulkopuolisten painostuksesta? Kuulostaa kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä suhteet kestää sen 5-8 vuotta. Yksikään kaveripiirissä ei ole naimisissa ensimmäisen kumppanin kanssa ja kaikkien liitto päättyi 5-8 vuodessa. Nyt kolme toisella kierroksella ja kaksi heistä tekee eroa ja ovat olleet tällä kieroksella 4 ja 5 viisi vuotta.
Minkä ikäinen olet?
Tunnen useita pariskuntia jotka ovat olleet naimisissa 30 vuotta, ja tätini on ollut naimisissa saman miehen kanssa yli 50 vuotta. Eri asia sitten onko heidän avioliittonsa hyvä. Sitähän kaikki eivät kerro eivätkä näytä ulkopuolisille, ja jotkut viisikymppisetkin ovat sitä mieltä ettei heillä ole tarpeeksi hyvää syytä erota.
Tässä jäin miettimään lähipiiriä ja on vain pitkiä liittoja. Yllätyin nyt itsekin.
Yhden kaverin suhde päättyi sairauskohtaukseen 20 vuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin -07 naimisiin ja olen edelleen naimisissa saman miehen kanssa.
Enemmän alempien sosiaaliluokkien juttu tuo eroaminen.
Jep. Kertoo paljon vauvapalstalaisista että täällä lähes jokainen on eronnut kuten kaikki kaverinsakin. Kun kuitenkin tilastojen mukaan puolet avioliitoista kestää koko elämän.
Eli aika valikoitunut joukko näyttää täällä keskustelevan.
Valtaväestö ei enää avioidu ja näissä pitkissä liitoissa on enimmäkseen vanhoja ihmisiä tai lahkolaisia. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mikä se liiton laatu on: usein ukkomiehet harrastelevat omiaan ja pulleat tantat levittelevät myrkkyjään kylän seuroissa. Karseita ihmisiä kaikin puolin
Mitä ovat kylän seurat ja mitä myrkkyjä siellä levitellään?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samoja asioita ja tullut siihen lopputulokseen, että malli vaikuttaa, koulutus vaikuttaa, tietty ammattiala vaikuttaa tai sitä sitten vaan hakeutuu samankaltaistensa joukkoon.
Olen yläkouluopettaja ja työkavereista ylivoimaisesti suurin osa on naimisissa ekan puolisonsa kanssa. Omasta suvusta kaikki ovat naimisissa ekan puolisonsa kanssa. Kun miettii tarkkaan etukäteen, tekee todnäk harkitumman päätöksen. Ja tuo ihmisten muuttuminen: tottakai ihmiset muuttuvat pitkien liittojen aikana, mutta se on asia joka täytyy ymmärtää ja hyväksyä ja täytyy antaa itselle ja toiselle kasvaa siinä mukana ilman, että se tarkoittaa eroa. Jos siihen kykenevät fiksut eläimet, kykenevät elämänpituisiin liittoihin myös ihmiset. Eikä se ole mikään uhraus, omaa elämää täytyy aktiivisesti elää ja muuttaa tarpeen mukaan.
Tämä ei päde kaikkiin tilanteisiin, mutta suurimpaan osaan kuitenkin. Kaikki elävät niin itsekeskeisesti
Opena tiedät myös, ettei onni ole toisiaan hakkaavat ja sollvaavat vanhemmat. Ei edes lahkotaustaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Incel luulee olevansa bonobo. Liikkistä.
Meillä on poliisi ja järkkärit laittamassa teidät apinat nippuun.
Joillakin on epäonnea puolison suhteen. Mulla on ollut useampi parisuhde. Halusin olla lapsen isän kanssa mutta hän jätti.
Vierailija kirjoitti:
Olemme olleet neljännesvuosisadan yhdessä emmekä todellakaan aio erota. Mutta mikä minä olen sanomaan, että jonkun muun pitäisi ellei halua? Miettikää, meillä on ihan oikeasti vain tämä yksi ja ainoa elämä. Kuka on valmis uhraamaan elämänsä jollekin jonka kanssa ei sitä halua viettää ja vielä ulkopuolisten painostuksesta? Kuulostaa kamalalta.
Niinpä. Ootko varma että puolisosi viihtyy ja voi hyvin?
Aina tulee creepy fiilis kun joku kirjoittelee PUOLISONSA nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Incel luulee olevansa bonobo. Liikkistä.
Meillä on poliisi ja järkkärit laittamassa teidät apinat nippuun.
Eli kun logiikkasi osoitettiin virheelliseksi siirryit suoraan trollaukseen, loistavaa toimintaa.
"Me olemme sitä mieltä että."
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivänä suhteet kestää sen 5-8 vuotta. Yksikään kaveripiirissä ei ole naimisissa ensimmäisen kumppanin kanssa ja kaikkien liitto päättyi 5-8 vuodessa. Nyt kolme toisella kierroksella ja kaksi heistä tekee eroa ja ovat olleet tällä kieroksella 4 ja 5 viisi vuotta.
Ihmeen kauan miehet sitten sietävät naislapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erot keskittyvät vähemmän koulutetuille ja ansaitseville ihmisille, jos tilastoja katsotaan.
Omassa elämänpiirissäni on korkeasti koulutettuja ja hyvin ansaitsevia ihmisiä, joten erot ovat harvinaisia. Vanhempani ovat olleet yhdessä melkein 50 vuotta, me mieheni kanssa 35 vuotta. Ystäväpiiriini kuuluu vain kaksi eronnutta. Ongelmat noissa liitoissa olivat hyvin vakavia, riippuvuuteen liittyviä.
Miten tämä on mahdollista? Minkä ikäisiä olette, vanhempasi ja sinä?
35v avioliitto korkeastikoulutetuilla (ehkä avioituneet aikaisintaan 25-vuotiaina), että ovat n. 60-vuotiaita, joiden vanhemmat yli 80v. Ja oikeasti kiinnostava erotilasto yhdistäisi sukupolven (syntymävuoden) ja koulutustason. Onhan siinä 60-vuotiaan ja vaikka 40-vuotiaan korkeakoulutetun välillä jo kulttuurieroakin tuossa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sukua apinalle, ei joutsenelle. Geenipooli monipuolistuu, jos sikiää monelle eri pojalle. Näin tulee useampia eri geeniyhdistelmiä.
Normaali luonnon kiertokulku:
Paritellaan pojan 1 kanssa, porsitaan, erotaan.
Paritellaan pojan 2 kanssa, porsitaan, erotaan.
Paritellaan pojan 3 kanssa, porsitaan, erotaan.
Paritellaan pojan 4 kanssa, porsitaan, erotaan.
Paritellaan pojan 5 kanssa, porsitaan, erotaan.
jne.
Apinat ehkä tekevätkin noin. Jos noin tapahtuisi ihmisillä, ei meillä olisi vauvakatoa Suomessa.
No ihmisnainen ainakin pystyy olemaan nussimatta helposti vaikka koko elämänsä, että ehkä meissä on sitten jotain laadullisia eroja kuitenkin. Yhdet vähän apinamaisempia kuin toiset.