Onko asuntonne aina siinä kunnossa, että vieraat voi tulla vaikka kutsumatta tai lyhyellä varoajalla?
Ei tule mitään "hups, en muista milloin vaihdoin vessaan käsipyyhkeet" tms.?
Kommentit (531)
Ei aina ole. En koskaan ajattele mitä vieraat ajattelee. Tämä on minun koti. Minua he tulevat tapaamaan, eikä asuntoa arvostelemaan. En itsekkään kylässä paneudu muuhun kun seurusteluun. Moukkien kanssa ei kannata olla.. Tottakai kotona on elämisen meiningin jäljet. Ei niitä vieraan tulon takia perästä nuuskita.
Ystävä voi pistäytyä milloin vain, mutta kylään ei meille tulla yhtäkkiä ja ilmoittamatta. Ajakaa ohi vaan.
Talo elää tavallaan
Jos yllätys vieraita häiritsee sotku, niin ohjasn heidät siivouskomerolle, jotta voivat alkaa siivota paikat mieleisekseen
En ylipäänsä kaipaa kotiini kutsumattomia vieraita. Koti on turvapaikka, missä saa olla vaikka pieruverkkareissa tai jopa alasti halutessaan.
Mutta joo, ei ole aina täysin siistiä. Nytkin jäi tiskit laittamatta koneeseen, kun tulin ruuan jälkeen suoraan vain tähän sohvalle lepäämään. Lyhyellä varoitusajalla saa tulla. Silloin kerkeää pahimmat sotkut siivota pois.
Miksi kukaan tulisi toisen ihmisen kotiin kutsumatta?
Ei todellakaan! Mutta onneksi käy vieraita silloin tällöin - pitemmällä varoitusajalla - niin on pakko siivota. Meillä liikaa tavaraa liian pieneen taloon, kolme lasta ja itse olen aika laiska siivoamaan.
Lapsuudenkodista jäi trauma kun raivosiivottiin joka lauantai-aamu ja olen päättänyt että omassa perheessä tehdään jotain mukavampaa viikonloppuisin.
Suurin piirtein on. Lasten ollessa oli vielä useammin siistiä, vaikka oli kaksi koiraa. Siisteystasoni on hieman laskenut, mutta ei täällä nyt mitään hirveää sotkua kuitenkaan ole. Kuppeja saattaa olla pöydällä, mutta esimerkiksi vessa on aina siisti. Pesen sen useimmiten kerran päivässä ja vaihdan pyyhkeet kolmen päivän välein.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Jos jotain pikkujuttuja tarvitsisi tehdä, ne hoituu viidessä minuutissa, esim. vessan pesu. Sekään ei tokikaan mikään pinttynyt ole, kun säännöllisesti aina siivoan.
Rakastan siisteyttä, järjestelyä ja siivoamista ja se näkyy. Kahden aikuisen, neljän lemmikin talous. Pian meillä on myös vauva, odotan innolla miten koti syöksyy kaaokseen ja hukun pyykkivuoriin ja tavaramäärään ihan vain koska lapsi ilmaantuu talouteen. Not. Meillä säilyy siisteys ja järjestys myös vauva-aikana ja yllätysvieraat ovat edelleen tervetulleita. Oikeasti jopa toivottuja, tykkään kun ihmiset käy kylässä.
Vauva-aikana on todella paljon aikaa siivota, koska eihän vauva edes liiku mihinkään. 2-4 v. kanssa tulee enemmän siivoamista, kun hän purkaa kaappeja eikä vielä osaa korjata omia lelujaan pois tai leikkiä omassa huoneessaan, kun pitää valvoa tekemisiä. Viiden vanha osaa jo pitää tavaransa järjestyksessä aika hyvin kun motivoi.
Kuten kerroin, niin meillä oli erittäin siistiä lasten ollessa pieniä, vaikka oli vielä kaksi isoa koiraakin sekä hevosia. Vanhemmiten olen ottanut paljon rennommin.
Ei ole - vielä. Tajusin vasta kaksi asiaa, joiden takia kotonani ollut jo vuosia sekasotku. Ensinnäkin tavaraa pitää vähentää: vaikka järjestelen ja ahdan kaapit täyteen askarteluja, lauta- ja korttipelejä, kirjoja, lasten leluja, koriste-esineitä, vaatteita yms. on aina kaikilla tasoilla ja tuoleilla. Eihän järjestely auta kun ei vaan ole tilaa emmekä laita kiertoon mitään.
Toinen asia on imurin ja luutun sijainti. Olen pöllösti pitänyt niitä vaikeimmassa mahdollisessa kolossa siivouskaapin takaosassa. Vrt. siskoni jonka johdoton imuri on sohvan vieressä valmiina käyttöön milloin tahansa.
Nämä kaksi asiaa aion korjata ennen kuin siivoan enää kertaakaan. Aion siis ensin tehdä puitteet siivoamiselle helpoksi.
Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan.
Kyllä on ja erikseen on vieraille käsipyyhe, jota emme itse käytä ja siinä lukee ystävät. Toinen samalainen siinä lukee kädet. Sen verran harvoin vieraspyyhettä käytetään, ettei sitä joka viikko tarvitse vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuessa aina siistiä. Nyt perheen kanssa aina sotkuista.
Mulla oli yksin asuessa sotku ja perheen kanssa on sotku.
Vierailija kirjoitti:
Talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan.
Ou!! Mistä kuulit?🥳
Siihen, että joku vain soittaa ovikelloa varoittamatta etukäteen tulostaan, ei asunto ihan tiptop-kunnossa aina ole, että voisi ovea avata - paitsi ihan lähimmille sukulaisille. Pytty voi olla joskus pesemättä, työvaatteet eteisessä esillä, tiskialtaassa tiskejä, peti petaamatta. Mutta jos edes puoli tuntia on varoaikaa, niin ne kerkeää kyllä tehdä. Ja miettiä vähän tarjottavaakin.
Vierailija kirjoitti:
On mutta en tykkää yllätysvieraista. Kyläilystä pitää sopia pari päivää aikaisemmin.
Tykkäisin kyllä, jos olisi.
Kotini on kyllä aina niin sanotusti tip top kunnossa, mutta en mieluusti edes kutsu muita vieraita kotiini kuin läheiseni. Tapaan ystäviä ja tuttaviani mieluummin vaikka kahvilassa tai ravintolassa kuin omassa tai kenenkään muunkaan kodissa. Ystäväpiirissäni on valitettavasti ihmisiä, jotka kehuvat omien kotiensa hienouksilla ja arvostelevat muiden ihmisten koteja ja asumisjärjestelyjä ja tässä yksi syy miksi haluan pitää kotini yksityisenä alueenani.
Ei meitä onneksi kukaan siunaa yllätysvisiiteillä, mutta kyllä olkkariin voisin läheisimmät päästää koska vain. Viidessä minuutissa siivotaan jo tosi siistiin kuntoon, vartissa kämppä kiiltää. Ei ole iso koti eikä paljon tavaraa, joten pikaimurointi, keittiön siistiminen ja tuuletus hoituvat käden käänteessä.
Meillä on aina siistiä. En tahdo asua sikolätissä.
olen oppinut
talo elää tavallaan, vieraat käy ajallaan
jos ei kelpaa.. suksikoon suolle
No ei, jos ovisummeri soi enkä ole kutsunut ketään, en tietenkään vastaa.
Teen enimmäkseen yövuoroa ja siltä täällä näyttääkin.