Onko asuntonne aina siinä kunnossa, että vieraat voi tulla vaikka kutsumatta tai lyhyellä varoajalla?
Ei tule mitään "hups, en muista milloin vaihdoin vessaan käsipyyhkeet" tms.?
Kommentit (531)
Meillä on aina siistiä, että tervetuloa. Meillä mies siivoaa joka toinen päivä ja päivittäin pistää tavarat paikoilleen. Sillä on pienoinen pakkomielle siisteyteen. Meitä asuu täällä minun ja miehen lisäksi vauva ja koira.
On, koska meillä ei ole tapana rytkypinot, vaan likaiset viedään suoraan pyykkikoriin ja puhtaat vaatteet viikataan kaappiin suoraan kuivausrummusta (puoliso on ammattisiivooja ja minä vihaan niitä vaatepinoja) tai tungetaan kiireessä Ikean kassiin, joka tungetaan vaatehuoneeseen;). Robotti-imuri on koiraperheessä hermojen pelastaja.
Lapsetkin oppi aikoinaan siivoamaan huoneensa itse ja jo pieninä kerättiin lelut yhdessä pois lattioilta illan päätteeksi. Nyt asutaan kahdestaan + 2 koiraa. Perussiivous tehdään kerran viikossa.
Jos tiskit ei mahdu koneeseen, ne pestään heti käsin, ei jätetä altaaseen.
Ainoa minkä joudun raivaamaan, on luultavasti olkkarin ja keittiön pöytä, joilla lainehtii lehtiä ja kirjoja.
Koti pysyy siistinä, kun noudattaa muutamaa helppoa sääntöä. Eli ruokaa ei viedä keittiöstä minnekään, mahdolliset sotkut putsataan heti, tavarat viedään aina paikoilleen, koneet hoitaa niin tiskit, pyykin, kuivauksen kuin muroinninkin.
Näillä yksinkertaisilla säännöillä meidän nelihenkinen perhe on pärjännyt pitkälle.
On, ja on ollut aina. Myös silloin kun lapset on olleet pieniä ja on edelleen, kun ovat jo teinejä.
Meille on tupsahtanut ihmisiä kylään kesken ison leipomis- tai kokkausurakan, kesken remontin, kesken siivouksen, kesken uudelleenjärjestelyinnostuksen. Pidän näitä kuitenkin elämään kuuluvina asioina joita en pyytele anteeksi.
Mutta meillä on aina ollut perus siistiä. Tavaroille on aina ollut omat paikkansa joihin ne saa nopeasti laitettua.
Vieraita varten ei tarvitse siivota kun pidetään koko ajan huoli ettei ole liian sotkuista. Pölyt ja hieman likainen vessakaan ei haittaa. Ja jos jotakuta haittaa niin voidaan siirtyä lähibaariin tai saa lähteä poiskin. Ei kodin koko ajan tarvitse olla tiptop kunhan astiat on tiskikoneessa, pyykit pyykkikorissa ja leivänmurut pöydältä pyyhitty. Pölypalloja ja pientä roskaa voi näkyä.
Meillä on kyllä aika usein sotkuista, mutta toki siivotaan jos tiedetään että tulee vieraita
Ei ole, mutta meille ei ole yllätysvieraat tervetulleita.
Käsipyyhkeet kyllä vaihdan säännöllisesti ihan jo itseni takia.
Nykyään kenenkään ei tarvitse tulla yllätyksenä vierailulle. Jos ei osa soittaa etukäteen, niin pysyköön poissa. Entisille naapureilleni pelkkä keittiövalon palaminen oli kutsu vierailulle. Onneksi muutin pois.
Ei ole. Nytkin on sotkuinen kämppä. Tänään tosin järjestelen paikkoja kun on kallista sähköä taas vaihteeksi eikä tietokone vie koko iltaa.
Vierailija kirjoitti:
On. Mutta meillä ei ole lapsia.
On, ja meillä on kolme lasta. Mitä noi lapset tähän liittyy?
Usemmiten on, mitä nyt jotain hienosäätöä saatan joutua äkkiseltään tekemään (esim. heittämään viimeisimmät astiat koneeseen tai vähän järkkäilemään eteisessä kengät paikalleen). Tausta on aina puhdas ja siisti.
Ei pelkoa. Elän nii erakkomaista elämää, ettei vieraista ole pelkoa. Olen asunut yksin vuodesta 2006 eikä asunnossani ole koskaan käynyt ulkopuolisia ihmisiä poislukien satunnainen huoltomies. Työelämässä olen päällikkövirassa julkisella sektorilla ja työelämässä pärjään ookoosti, mutta siviilissä olen käytännössä omissa oloissani 100 prosenttia ajasta.
M38
Siinä kunnossa on, että 15 minuutin varoaika riittää siihen, että lojuvat tavarat pois ja vessan saa kuntoon. Pääasiassa siis siistiä valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on kun ei ole enää naista syömässä aamupalaa sohvassa ja levittelemässä tavaroitaan ympäri asuntoa. Nykyään menee pyykit kuivurista suoraan kaappiin, eikä jää khh-pöydälle päiväkausiksi.
Eikö olekin ihmeellistä, että miten paljon naiset sotkee? Sitten niiden " siivoaminen" on mitä on,eli siirtelevät asioita sinne tänne ja sotkevat vain lisää. En tajua miten tiskejäkin voi olla altaissa pesemättöminä ja niiden laittaminen tiskikoneeseen ihan mahdoton tehtävä?? Naamaa kyllä kiillotellaan ym mutta ei edes imuria osata käyttää. Jos haluaa siistin kodin ja viihtyisän ympäristön niin ei todellakaan kannata mitään naista siihen ottaa sähläämään. Niitä nyt voi käyttää muutenkin,ei niitä omaksi kannata ottaa.
Olisi oikea kauhu skenaario joku yh pesue jossa pennut hajoittaa ja tuhrii paikat ja äippä sotkee loput.
Jep jep, "naiset". Mitäs ne miehet sitten siivoaa? Ai niin, ne menee vessaan istumaan 45 minuutiksi kännykän kanssa heti kun pn sovittu että nyt siivotaan yhdessä. Tai he aloittavat imuroimaan, mutta kännykkä soi juuri silloin ja kaverillehan on pakko vastata heti, ei voi koskaan antaa vaan soida ja palata asiaan myöhemmin. Jos asiasta huomauttaa, se on nalkuttamista, vaikka mainitsee vain kerran ja mies itse sopi jo että nyt tehdään nämä pakolliset asiat.
Lisäksi 80% sotkusta on miehen aiheuttamaa, kun kaikki tavarat jää tasan siihen mihin ne kädestä putoavat. Jos pyytää ettei takkia jätettäisi lattialle, puolitäysiä mukeja jokaikiselle kodin pinnalle, kenkiä keskelle olohuonetta, likaisia vaatteita joka huonekalulle jne jne... arvaatte kyllä, se on nalkuttamista .
(Mitä tästä oikeasti opimme? Kyseessä on luonne-, ei sukupuolikysymys. Molemmissa on luonnostaan siistejä ja sotkuisia, ja lopulta aika harvoin nämä erilaiset luonteet oppivat oikeasti tyytyväisinä elämään toisenlaisen kanssa. Toinen kärsii jatkuvasta sotkusta ja toinen siitä että kotona ei saa "olla rauhassa".)
On aina siistiä. Johtuu siitä, että asutaan miehen kanssa kahdestaan, lapset on jo aikuisia. Toinen syy on että teen etätyötä kotoa käsin. Koti ei kyllä pysy itsestään meilläkään siistinä, vaan edellyttää jatkuvaa ylläpitoa. Minun kulmakiveni siisteydelle ovat:
- vie mennessäs, tuo tullessas, eli joka kerta kun nousen jalkeille, laitan tavaroita ohi mennessä paikoilleen
- vessat ja keittiö pidetään aina tiptop kunnossa. Ei mitään tuhruisia käsipyyhkeitä tai likaisia astioita tiskipöydällä
- koiran tassut pyyhitään tuulikaapissa
- varsi-imuri on koko ajan käyttövalmiina ja sitä käytän päivittäin
- tahrat, murut otetaan sitä mukaa kun osuu silmään
"Puhtaus on puoli ruokaa". Koskee kotia ja itseäni. En tarvitse koskaan varoaikaa jos joku tulee käymään. Lähimmät tulevat kun tulevat ja moni tulee jopa pikkuriskillä siitä, että mahdanko olla edes kotona. Rakastan asua siistissä kodissa, vailla yhtään turhaa rompetta ja roinaa.
Saisikin joku joskus tulla. Ellei hushålli miellytä, tehkööt asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina siistiä, että tervetuloa. Meillä mies siivoaa joka toinen päivä ja päivittäin pistää tavarat paikoilleen. Sillä on pienoinen pakkomielle siisteyteen. Meitä asuu täällä minun ja miehen lisäksi vauva ja koira.
Ei ole kaikki kotona.
-Dikson-
Kyllä on. Pöydillä tai lattioilla ei loju tavaraa, kiitos koiran joka tykkää "askarrella" yksin ollessaan. Jotain koirankarvaa saattaa olla nurkissa ja murusia pöydällä, mutta jos vieraat sellaista säikähtää niin parempi etteivät käykään. Kuitenkin viikottain siivotaan kämppä.
Asuntoni on siinä kunnossa ja siivossa että minä viihdyn siellä.
Vieraat joskus ihastelee, joskus ihmettelee, tekemisteni vaiheesta riippuen.
Nyt on laatikot levällään, järjestän niitä uudelleen ja heitän tavatoita pois. Mutta kohta on joulu ja koristeet ja ihana kuusi.