Mitä pitää vastata jos kysytään *miksi meidän pitäisi valita juuri sinut*
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon niitä aikuisia kuitenkin näkyy olevan töissä erinäisissä yrityksissä. Joista suurin osa kuitenkin tuon kysymyksen kaikilta hakijoiltaan kysyy.
Tuskinpa olet ollut työhaastattelussa suurimmassa osassa suomalaisista firmoista, joten et voi tietää kysytäänkö vai ei. Itse olen hakenut töitä eri elämänvaiheissa arviolta noin 50 eri firmasta. IKINÄ ei ole kysytty noin naurettavaa kysymystä. Olisin oikeasti nauranut ääneen, jos niin olisi tehty, koska rekry todistaisi sillä, ettei ole edes vilkaissut työhakemustani. Kirjoitan sinne aina kuvauksen siitä, miksi minut pitäisi palkata. Ihan perusjuttuja hakemuksissa.
Edelleen, ei sitä tarvitsekaan kysyä jos se on jo selvästi tuotu ilmi. Silloin sitä käytetään vain keskustelun pohjana ja mennään syventäviin kysymyksiin. Suurin osa ei vaan edellenkään osaa sitä tuoda yhtä hyvin esiin kuin ilmeisesti sinä osaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska oletan että ne vahvuudet on tuotu esiin jo hakemuksessa, CV:ssä ja vapaamuotoisen taustoistaan kertomisen aikana. Minä haluan kuulla miten hakija on hahmottanut kyseisen position, sen vaatimukset ja mielellään jotain luovaa ja konkreettista arvolupausta. Toki riman korkeus tässä riippuu vahvasti siitä minkälaiseen paikkaan ollaan nyt työntekijää etsimässä.
Kuten on tuotu myös se tieto, miksi hakija pitäisi palkata. Miksi siis vahvuuksista kysyminen olisi turhaa, mutta hakemustekstistä luettavissa olevan toisen asian kysyminen on ihan välttämätöntä?
Ei kai sitä kukaan kysy jos se on jo tullut täysin kiistattomasti esille? Mitä sieniä olet oikein syönyt? Juuri koskaan se vaan ei tule lyhyestä hakemuskirjeestä ja kasvottomista CV:stä esiin, koska harvoin kukaan on ollut juuri samanlaisessa yritykses
No niin se onkin. Sinä nyt et vaan näytä ymmärtävän että alle prosentti hakijosta on kaltaisiasi superihmisiä.
Suomalaisista moni ottaa tuon liian kirjaimellisesti ja sitten saatte siellä rekryssä näitä "en tunne muita hakijoita" selittelytä. Jos muotoilisitte kysymyksen paremmin, välttyisitte niiltä. Esim. "Mitkä ovat sinun kolme tärkeintä vahvuuttasi ja miten hyödyntäisit niitä työssäsi meillä". Vastaaja tajuaa, että kysytään hänestä ja sinä saat konkreettisemman vastauksen kuin sen kliinisen litanian, joka luetellaan kaikille "miksi meidän pitäisi palkata sinut" tyypeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska oletan että ne vahvuudet on tuotu esiin jo hakemuksessa, CV:ssä ja vapaamuotoisen taustoistaan kertomisen aikana. Minä haluan kuulla miten hakija on hahmottanut kyseisen position, sen vaatimukset ja mielellään jotain luovaa ja konkreettista arvolupausta. Toki riman korkeus tässä riippuu vahvasti siitä minkälaiseen paikkaan ollaan nyt työntekijää etsimässä.
Kuten on tuotu myös se tieto, miksi hakija pitäisi palkata. Miksi siis vahvuuksista kysyminen olisi turhaa, mutta hakemustekstistä luettavissa olevan toisen asian kysyminen on ihan välttämätöntä?
Ei kai sitä kukaan kysy jos se on jo tullut täysin kiistattomasti esille? Mitä sieniä olet oikein syönyt? Juuri koskaan se vaan ei tule lyhyestä hakemuskirjeestä ja kasvottomista CV:stä esiin, koska harvoin kukaan on ollut juuri samanlaisessa yritykses
Nuo kertoo että hakija osaa todennäköisesti suorittaa kyseistä työtä. Se ei kerro yhtään siitä, miksi juuri tuo hakija pitäisi valita niiden 50 muun vastaavan pätevyyden omaavan hakijan joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon niitä aikuisia kuitenkin näkyy olevan töissä erinäisissä yrityksissä. Joista suurin osa kuitenkin tuon kysymyksen kaikilta hakijoiltaan kysyy.
Tuskinpa olet ollut työhaastattelussa suurimmassa osassa suomalaisista firmoista, joten et voi tietää kysytäänkö vai ei. Itse olen hakenut töitä eri elämänvaiheissa arviolta noin 50 eri firmasta. IKINÄ ei ole kysytty noin naurettavaa kysymystä. Olisin oikeasti nauranut ääneen, jos niin olisi tehty, koska rekry todistaisi sillä, ettei ole edes vilkaissut työhakemustani. Kirjoitan sinne aina kuvauksen siitä, miksi minut pitäisi palkata. Ihan perusjuttuja hakemuksissa.
Edelleen, ei sitä tarvitsekaan kysyä jos se on jo selvästi tuotu ilmi. Silloin sitä käytetään vain keskustelun pohjana ja mennään syventäviin kysymyksiin. Suurin osa ei vaan edellenkään osaa sitä tuoda yhtä hyvin esiin kuin
Missä puulaakifirmassa oikein rekryät, kun hakijat eivät osaa edes perusasioita? En ole ikinä nähnyt hakemusta, jossa ei kerrottaisi, miksi hakija sopisi haettuun työhön. En, vaikka olen pääosin rekrynnyt teinejä kesätöihin siivousfirmassa.
Itse vastasin joskus, että jos joku tarvii tämän enemmän, niin ennemmin haluan että hänet valitaan.
Haastattelija oli ihan "mitä???" mitäsäniinkötarkotat???
Sain paikan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan tuo kysymys esitetään silloin, kun haastattelun hoitaa rekryfirma. Edes isojen firmojen rekrytointiyksiköt eivät ole kysyneet tuota. Ja jos rekryn hoitaa tuleva
Mikset hae miljoonapalkalla Googlen tai Facebookin henkilöstöpäälliköksi kun selvästi tiedät rekrytoinnista paljon enemmän kuin he?
Nuo kertoo että hakija osaa todennäköisesti suorittaa kyseistä työtä. Se ei kerro yhtään siitä, miksi juuri tuo hakija pitäisi valita niiden 50 muun vastaavan pätevyyden omaavan hakijan joukosta.
Ihan varmasti Cittarin 10h/viikko paikkoihin hakeekin aina 50 kokenutta ja kaikki järjestelmät osaavaa hakijaa? :D::D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vuokrafirmojen rekryhenkilöt ovat yleensä tavallista typerämpiä. Just jonkun Cittarin tms. hanttihommien ilmoitukset on kirjoitettu niin epäselvästi, ettei hakemusta lukiessaan saa mitään käsitystä siitä, mitä työtehtävässä olisi tarkoitus osata tai edes missä työpaikka sijaitsee. Ei aina vaivauduta edes paljastamaan, että kyseessä on Cittari tai Prisma. Haetaan "moniosaajaa", "asiantuntijaa" tai "ajanvaraajaa", jotka ovat kiertoilmaisuja Cittarin kassa-hyllyttäjä-kuormanpurkajalle tai sihteerille tai puhelinmyyjälle. Lisäksi ilmoitukset ovat täynnä tyhmiä kielioppivirheitä ja kömpelöitä lauserakenteita.
"Myyntityön rautainen ammattilainen" on feissari, ja "Grocery Associate" verkkoruokakaupan keräilijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se viemärinkansikysymys ei ollut "kuinka monta niitä on kotikaupungissasi", vaan "miksi viemärinkannet ovat pyöreitä".
Olen kuullut kyllä tuon ensimmäisenkin. Miksei voisi olla useampia kysymyksiä samasta teemasta?
En tiedä, kaipa niitä voi olla. Mutta mitä ihmettä tuo ensimmäinen versio kertoo hakijan päättelykyvystä?
Mikset hae miljoonapalkalla Googlen tai Facebookin henkilöstöpäälliköksi kun selvästi tiedät rekrytoinnista paljon enemmän kuin he?
Ei tuossa mitään Googlesta tai Facebookista puhuttu. Noin muutenkin eivät liity ketjuun mitenkään, koska aiheena on Citymarketin osa-aikaisen myyjän rekry. Vai onko sinne mielestäsi samanlaiset vaatimukset kuin Googlelle tai Facebookille (joka tosin on Meta, mutta ei nyt pilata tätä faktoilla).
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitsekaan toistaa jos se on jo selvästi tuotu ilmi. Mutta miksi luulet että useimmilla käymilläsi kursseilla asiaa on korostettu, jos se ei olisi tärkeää?
Ehkä siksi, että rekryt tajuaisivat, ettei tuota tarvitse kysyä, kun vastaus on siellä työhakemuksessa. Eihän haastattelussa ole mitään ideaa, jos siellä vain toistetaan kaikki se, mikä lukee hakemuksessa. Itse en edes kutsuisi haastatteluun, jos ei noin perustason asia löydy hakemustekstistä. Kertoo ihan riittävän paljon hakijan motivaation puutteesta, jos ei sen vertaa vaivaa näe hakemuksen eteen.
Aika harvassa ovat ne positiot jossa voi möllöttää tuppisuuna etänä vain slackin tai sähköpostin välityksellä, joten on ihan hyvä että osaa myös suusanallisesti myydä itseään ja osaamistaan, etenkin jos toimii asiakasrajapinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se viemärinkansikysymys ei ollut "kuinka monta niitä on kotikaupungissasi", vaan "miksi viemärinkannet ovat pyöreitä".
Olen kuullut kyllä tuon ensimmäisenkin. Miksei voisi olla useampia kysymyksiä samasta teemasta?
Niitä onkin, mutta ainakaan Googlella ne eivät tosiaan ole osana sitä haastatteluvaihetta vaan siellä teknisessä testissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitsekaan toistaa jos se on jo selvästi tuotu ilmi. Mutta miksi luulet että useimmilla käymilläsi kursseilla asiaa on korostettu, jos se ei olisi tärkeää?
Ehkä siksi, että rekryt tajuaisivat, ettei tuota tarvitse kysyä, kun vastaus on siellä työhakemuksessa. Eihän haastattelussa ole mitään ideaa, jos siellä vain toistetaan kaikki se, mikä lukee hakemuksessa. Itse en edes kutsuisi haastatteluun, jos ei noin perustason asia löydy hakemustekstistä. Kertoo ihan riittävän paljon hakijan motivaation puutteesta, jos ei sen vertaa vaivaa näe hakemuksen eteen.
Aika harvassa ovat ne positiot jossa voi möllöttää tuppisuuna etänä vain slackin tai sähköpostin välityksellä, joten on ihan hyvä että osaa myös suusanallisesti myydä itseään ja osaamistaan, etenkin jos toimii asiakasrajapinnassa.
Miksi kaupan kassan pitäisi myydä itseään? Sen työtähän on vain veloittaa ostoksia. Varsinkin marketissa se on liukuhihnahommaa eikä mitään hifistelyä asiakasrajapinnoista. Kannattaa muistaa, mistä tehtävästä nyt puhutaan eikä sekoittaa tähän jotain vaativampia hommia, jotka ovat ihan eri asia.
"Koska en esitä, että oikeasti haluaisin tänne nollatuntisopimuksella töihin."
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa mitään Googlesta tai Facebookista puhuttu. Noin muutenkin eivät liity ketjuun mitenkään, koska aiheena on Citymarketin osa-aikaisen myyjän rekry. Vai onko sinne mielestäsi samanlaiset vaatimukset kuin Googlelle tai Facebookille (joka tosin on Meta, mutta ei nyt pilata tätä faktoilla).
No minä puhuin, jo pidemmän aikaa. Olisi helpompaa keskustella jos kumpikin osapuoli seuraisi vähän tarkemmin keskustelun kulkua.
"Olen valmis tekemään paskaa työtä paskalla liksalla paskoihin aikoihin niissä hetkissä, kun vakkarit eivät halua tulla töihin eli esim. jouluaattona."
Tuon ne oikeasti haluavat kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä puhuin, jo pidemmän aikaa. Olisi helpompaa keskustella jos kumpikin osapuoli seuraisi vähän tarkemmin keskustelun kulkua.
No älä sitten jauha ohista, vaan lue ketjun otsikko ja aloitusteksti ja keskustele niiden mukaan. Ei ole mitään järkeä sotkea Googlen monimutkaisia rekryprosesessaja ketjjun, jossa puhutaan simppelistä perusduunista, johon ei tarvita mitään kaivonkansien laskua tms.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti Cittarin 10h/viikko paikkoihin hakeekin aina 50 kokenutta ja kaikki järjestelmät osaavaa hakijaa? :D::D:D:D
Ihan 100 % varmuudella siihen hakee vähintään se 50 pätevyyden osalta tasavertaista hakijaa. Niiden kolmensadan vähemmän pätevän, mutta mahdollisesti kuitenkin hyvin tehtävästä suoriutuvan hakijan lisäksi.
En olisi myöskään vakuuttunut, että 10 vuoden kokemuksen kaupan ERP- ja kassajärjestelmistä omaava hakisi 10 h/viikko positioita. Todennäköisesti hän ei siinä pitkään viihtyisikään, joten tuskin pyytäisin edes haastatteluun.