Mitä pitää vastata jos kysytään *miksi meidän pitäisi valita juuri sinut*
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Viestissä 200/203 krjoitettiin:
No jos vilpittömästi vastaisit noin, niin täsmentäisin että emme odota sinun tietävän muiden hakijoiden taustoista, vaan haluamme kuulla minkälaisia vahvuuksia voisit vahvalla teknisellä taustallasi ja edellisten paikkojesi vastuutehtävien avulla tuoda meidän yritykselle esim. presalesin ja vaatimusmäärittelyn osalta?
Presalesista en tiedä mitään, mutta sen verran eteväksi debuggaajaksi olen oppinut, että nämä lainaukset pistäisin kuntoon.
Ja joo, vaatimusmäärittelykin on vähän edeltävän vaiheen hommaa jo. Mutta jos teillä on joku ketterä prosessi, niin varmaan sen osana keräätte nyt asiakaspalautetta ja olette huomanneet, että nämä ei toimi, etenkin jos lainattava teksti on pitkä. Ihan vaikka siellä vaatimusmäärittelyssä lainaustoiminnallisuudesta jotain olisi mainittu niin ei toimi, ei.
Tässä tosiaan 7/5 esimerkki siitä, mitä tuolla ja vastaavilla kysymyksillä haetaan. Tulostakaa tämä, kehystäkää se seinällenne ja lukekaa se joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Nostan hattuani ja kumarran teille.
Vierailija kirjoitti:
En ole kauppias, mutta itse ainakin ajattelisin että jos valittavana olisi se tuppisuu tai sosiaalisesti avoin ja sympaattinen hakija niin todennäköisesti päätyisin jälkimmäiseen.
Mistä kristallipallosta näet, onko hakija työvuorojen aikana sosiaalisesti avoin? Jokainenhan osaa esittää reipasta ilopilleriä yhden haastattelun ajan. Minäkin olen tehnyt niin vaikka kuinka monta kertaa, vaikka oikeasti en ole yhtään sosiaalinen. Olen töissä kassalla, en viihdekeskusksessa tai ystäväpalvelussa.
En mistään. Sen takia on se koeaika. Mutta koska päätökset täytyy tehdä rajallisen tiedon pohjalta, niin ainakin tuo antanee paremmat onnistumisen mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
No minä helpotan nyt tehtävääsi sen verran, että ei kiinnosta. Tulen jatkossakin kirjoittamaan mitä minä haluan, en mitä sinä haluat.
Niin minäkin. Toivottavasti osaat jatkossa suhtautua siihen kuin aikuinen etkä rupea kiukuttelemaan, jos kirjoitan jotain mitä et halua nähdä. Tsemppiä!
Kiitti! Samoin sinulle 😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kauppias, mutta itse ainakin ajattelisin että jos valittavana olisi se tuppisuu tai sosiaalisesti avoin ja sympaattinen hakija niin todennäköisesti päätyisin jälkimmäiseen.
Mistä kristallipallosta näet, onko hakija työvuorojen aikana sosiaalisesti avoin? Jokainenhan osaa esittää reipasta ilopilleriä yhden haastattelun ajan. Minäkin olen tehnyt niin vaikka kuinka monta kertaa, vaikka oikeasti en ole yhtään sosiaalinen. Olen töissä kassalla, en viihdekeskusksessa tai ystäväpalvelussa.
En mistään. Sen takia on se koeaika. Mutta koska päätökset täytyy tehdä rajallisen tiedon pohjalta, niin ainakin tuo antanee paremmat onnistumisen mahdollisuudet.
Hyvä, ettet ole rekryalalla. Varsinkin kaupan kassalla ihan muut ominaisuudet ratkaisevat kuin se oletko sympaattinen. Se on loppupeleissä aika kovaa hommaa kun paskaa tulee niskaan ja pääsee vääntämään monesti ihan tosissaan juoppojen ja narkkien kanssa. Siellä ei kivat sympaattiset pehmot pärjää. Ainakaan täällä isommissa kaupungeissa. Jossain kyläkaupassa varmasti riittää, että osaa rupatella mukavia mummoille ja papoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan sopivimman hakijan, tietysti.
Eli riittää, kun vastaan "Olen sopivin hakija"
Mitä teet sitten, jos 50 hakijaa vastaa täsmälleen samoin?
Laitan ne hakemukset silppuriin.
Ei kun nyt ollaan siellä haastattelutilanteessa ja sinä kysyt siellä, miksi minut pitäisi palkata. Siitähän me puhumme emmekä työhakemuksista.
Niin? Jos tuo on ainoa vastauksesi, niin haastattelun jälkeen laitan hakemuksesi silppuriin aivan kuten jo sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Ja todennäköisesti olisit rekryämässä uudelleen muutaman viikon sisällä, kun se sosiaalisesti avoin ja sympaatinen hakija osoittautuukin kympintytöksi, joka osaa kyllä jutella mukavia, muttei kestä yhtään haastavia tilanteita, vaan pillahtaa heti itkuu kun tulee ensimmäinen "haista paska saatanan hra" tyyppinen kommentti. Tuppisuu taasen todennäköisesti osaisi ohittaa tuollaisen, koska ei ole miellyttjä luonne ja on tottunut kaikenlaiseen.
Sen takia se koeaika on tosiaan keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ettet ole rekryalalla. Varsinkin kaupan kassalla ihan muut ominaisuudet ratkaisevat kuin se oletko sympaattinen. S
Juu, kuten jo sanoin niin en ole kauppias enkä rekryä kaupan alalle. Hyvä hakija tietysti toisi tuon ilmi asiaa kysyttäessä, että miksi olisit hyvä valinta tähän tehtävään, ja kertoisi miten on selvinnyt tuonkaltaisista hankalista asiakastilanteista. Siksi se onkin niin hyvä kysymys 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun nyt ollaan siellä haastattelutilanteessa ja sinä kysyt siellä, miksi minut pitäisi palkata. Siitähän me puhumme emmekä työhakemuksista.
Niin? Jos tuo on ainoa vastauksesi, niin haastattelun jälkeen laitan hakemuksesi silppuriin aivan kuten jo sanoin.
Eli et siis haluakan sopivinta hakijaa? Miksi sitten kysyt yleisluontoisesti etkä esitä kysymyksiä tarkemmin siitä, mitä oikeasti haluat? "Sopivin" kuin ei kerro kenellekään yhtään mitään, kuten itsekin huomasit tarkoituksellisen kärjiistävästä ja pienellä vttuilulla sävytetystä viestistästäni .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vuokrafirmojen rekryhenkilöt ovat yleensä tavallista typerämpiä. Just jonkun Cittarin tms. hanttihommien ilmoitukset on kirjoitettu niin epäselvästi, ettei hakemusta lukiessaan saa mitään käsitystä siitä, mitä työtehtävässä olisi tarkoitus osata tai edes missä työpaikka sijaitsee. Ei aina vaivauduta edes paljastamaan, että kyseessä on Cittari tai Prisma. Haetaan "moniosaajaa", "asiantuntijaa" tai "ajanvaraajaa", jotka ovat kiertoilmaisuja Cittarin kassa-hyllyttäjä-kuormanpurkajalle tai sihteerille tai puhelinmyyjälle. Lisäksi ilmoitukset ovat täynnä tyhmiä kielioppivirheitä ja kömpelöitä lauserakenteita.
"Myyntityön rautainen ammattilainen" on feissari, ja "Grocery Associate" verkkoruokakaupan keräilijä.
Sori, mutta noin se ei oo. Eikä mene!
Työtodistukset näyttävät hakijan menneen työhistorian.
LISÄKSI työnantaja voi soittaa, työnhakijan entisille työnantajille,
ja kysyä työtodistuksiussa olevien työnantajien omia näkemyksiä
tietystä työntekijästä.
On kokonaan eri asia, voiko / saako näin tehdä.
Mutta tätä tapahtuu jatkuvasti, koko ajan.
Työnantajat ovat kaikki osa tiettyä ryhmittämää, he haluavat kaikki palkata yritykseensä, vain kaikkein osaavampia, ja parhaita työntekijöitä.
Noissa kyselyisdä saadaan tietää työnhakijasta, myös sellaisia tietoja, jotka eivät näy hakemuksessa, eivätkä työtodistuksussa.
Kaikilla työnantajilla on olemassa se ns. Hyvä veli verkosto.
Joka tarkoittaa sitä, että työnantajat järjestönä, pitävät toistensa puolia, ja hylkivät ammattitaidottomia, epärehellisiä ja tuottamattomia, hyvin kokemattomia työnhakijoita, rekrytoinneissaan.
Ihan pieni ja mitätön esimerkki tästä on se, että pienen kaupungin paikalliseen K-Supermarkettiin, haettiin työntekijää, ruuan kotiinkuljetuksen sekä samalla ruuan keräilyyn.
Reipas nuori ja puhelias ja kivan näköinen nuori mies haki paikkaa. Vaikutti kaikin puolin OK kaverilta.
Kuitenkin, ennen kaverin palkkasmista, kauppias soitti kaverin entislke työnantajille.
Tämä nuori mies, oli,irtisanottu entisestä duunistaan, epärehellisyydestä, siis varastelun takia.
Selvähän se, ettei työnantaja palkannut tätä kaveria, omaan kauppansa työntekijäksi.
Eikä tarvinnut, sillä myös duunista kiinnostuneita, rehellisiä ja kunnollisia työnhakijoita riitti.
Tarkoittaa sitäkin, etteivät aina ne puheliaamnat ja vakuuttavimmilta tuntuvat sosiaalisimmat persoonat, ole niitä ykköshakijoita.
Työntekijän taustojen tarkistaminen, tuottaa työnantajalle, paitsi puhdasta rahaa, myös luotettavan ja oman firman etua katsovan tylntekekijän, jolle kannattaa jatkossa tarkkaan harkita, myös pieniä hlökohtaisia, palkankorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ettet ole rekryalalla. Varsinkin kaupan kassalla ihan muut ominaisuudet ratkaisevat kuin se oletko sympaattinen. S
En tiedä mistä kaupungista olet, mutta täällä Turun cittareissa on vartijat tuollaisia tilanteita varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todennäköisesti olisit rekryämässä uudelleen muutaman viikon sisällä, kun se sosiaalisesti avoin ja sympaatinen hakija osoittautuukin kympintytöksi, joka osaa kyllä jutella mukavia, muttei kestä yhtään haastavia tilanteita, vaan pillahtaa heti itkuu kun tulee ensimmäinen "haista paska saatanan hra" tyyppinen kommentti. Tuppisuu taasen todennäköisesti osaisi ohittaa tuollaisen, koska ei ole miellyttjä luonne ja on tottunut kaikenlaiseen.
Väärin. Koeaikaa ei ole keksitty sen takia, että epäpätevä rekry voi palkata vain kivoja ja sympaattisia tyyppejä, jotka eivät pärjää siinä työssä, johon hakevat. Tulee helvetin kalliiksi kauppiaalle, jos joka viikko pitää olla rekryämässä uutta tyyppiä, kun ei ole tajunnut kertoa rekrylle, mitä työssä oikeasti vaaditaan.
Koska olen aina halunnut päästä juuri Citymarkettiin ja saatte minusta ihanan,aurinkoisen myyjän :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et siis haluakan sopivinta hakijaa? Miksi sitten kysyt yleisluontoisesti etkä esitä kysymyksiä tarkemmin siitä, mitä oikeasti haluat? "Sopivin" kuin ei kerro kenellekään y
Tietysti haluan. Tosin minä päätän ne sopivuuskriteerit, ei hakija. Siksi tuolla vastauksella karsii itsensä jatkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ettet ole rekryalalla. Varsinkin kaupan kassalla ihan muut omi
Ai kertoisi, että tulee itku, jos kohtaa pahoja setiä? :D
Vierailija kirjoitti:
Koska olen aina halunnut päästä juuri Citymarkettiin ja saatte minusta ihanan,aurinkoisen myyjän :)
Tämä on oikein hyvä vastaus, ainakin jos sen saa vilpittömästi esitettyä.
En tiedä mistä kaupungista olet, mutta täällä Turun cittareissa on vartijat tuollaisia tilanteita varten.
En tiedä, mitä kuvittelet vartijoiden työn olevan, mutta voin kertoa, että ei ne siinä kassalla ole seisomassa. Eli ensimmäisenä sen juopon/narkin kohtaa kassahenkilö, joka sitten tarvittaessa kutsuu vartijan paikalle, jos ei itse pärjää. Suurin osa tilanteista hoituu ilman vartijaa, kun osaa olla napakka eikä hätkähdä pienistä tai varsinkaan rupea itkemään tms.
Kysymys on kaksipiippuinen, itse en tuollaista ole tohtinut kysynyä. Ammattitaitoinen yritys tietää millaista resurssia ollaan hakemassa, eikä käytä "ilmaista konsulttia". Uskaltaisin vastata "Heh, tämä on kyllä teidän tehtävänne tietää, aivan kuten minun tulee ratkaista valitsenko teidät. Mutta, katsokaa toimittamiani dokumentteja ja referoikaa mitä olemme keskustelleet. Oliko teidän puoeltanne vielä kysyttävää, vai oliko tämä tässä? "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Koeaikaa ei ole keksitty sen takia, että epäpätevä rekry voi palkata vain kivoja ja sympaattisia tyyppe
Sori, olen väitellyt uskisten kanssa yli kolmekymmentä vuotta. Olkiukkojen pieksäminen ja reductio ad absurdumien kumoaminen ei nyt jaksa oikein enää innostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et siis haluakan sopivinta hakijaa? Miksi sitten kysyt yleisluontoisesti etkä esitä kysymyksiä tarkemmin siitä, mitä oike
Unohdit kertoa, miksi et kysy niistä haluamistasi ominaisuuksista vaan oletat hakijan osaavan lukea ajatuksiasi