HS kolumni: 1940-luvulla syntynyt saa eläkemaksunsa takaisin viisinkertaisena - totuudenpuhujaa ei äänestetä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009956220.html
Linkki artikkeliin. Keskustelua heräsi kun vihreät ehdottivat puolen prosentin veron korotusta eläkkeisiin tässä taloustilanteessa, kun leikkauksia kohdistetaan nyt voimakkaasti työikäisiin eivätkä verovarat riitä kattamaan nykyistä palvelutasoa.
Kommentit (179)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Myytti köyhyysrajalla elävistä eläkeläisistä on vahva. Heitä on oikeasti vähän.
Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla keskieläke on korotusten jälkeen 2500e/kk.
Joka asioista jotain ymmärtää ja tietää, tietää myös sen, että 30% eläkeläisistä saa alle 1250€ eläkettä. Tässä kannattaa muistaa, että takuueläke on 922€. Tuon noin 1200€ eläkettä saa esim 43 työvuodella kunnan keskuskeittiöllä. Oletko tästä todella kateellinen ja onko kyseessä suunnaton vääryys?
Kaikista eläkeläisistä 50% saa alle 1500€ eläkettä. Kannattaa ottaa huomioon, että eläkeläinen maksaa kaiken elämisensä tästä, jos ei ole oikeutta eläkeläisen asumistukeen.
Muista miettiä asioita, jos joskus eläkkeelle itse pääset.
Jos työssä käyvän asumistuesta leikataan esim 100€ pois,
Miksei sinun mielestäsi tästä epäsuhdasta saisi puhua?
Laskimme äitini kanssa, että maksan yli kaksi kertaa enemmän eläkemaksua kuin hän (suhteellisesti, absoluuttisesti toki enemmän kun tulonikin ovat korkeammat), mutta eläkkeeni ei tule olemaan kymmentä prosenttia korkeampi. Hän siirtyi eläkkeelle 62 vuotiaana ja nyt 74 vuotiaana voi erinomaisesti. Minun eläkkeelle jäämisen ikäni on näillä näkymin 68. Olen tehnyt yhden lapsen, hän neljä. Aloitimme päätoimisen työuran saman ikäisinä. Kummallekaan ei kertynyt eläkettä ennen 23 vuoden ikää. Ehdin tehdä yhteensä 44 vuoden varsinaisen työuran, hänellä jäi 38 vuoteen (- äitiyslomat).
Olen syntynyt vuonna 1980 ja eläkejärjestelmän suurin häviäjä. Hän 1949 ja järjestelmän suurin voittaja.
Eläkeiän nostokin aloitettiin "kätevästi" niin että ei koske ennen 1955 syntyneitä. Vuonna 1962 syntyneet ovat ensimmäiset joilla eläkeikä nostettu takaisin 65 vuoteen (mistä se aikanaan laskettiin alaspäin koskemaan juuri sodanjälkeisiä suuria ikäluokkia joita haluttiin miellyttää). Ja meillä 70-lukulaisilla se on vielä paljon korkeampi, omassa arviossani 68 v 3 kk tällä hetkellä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täytyy muistaa myös, että tämän päivän eläkeläisillä on usein maksetut asunnot. He pääsivät kartoittamaan omaisuuttaan silloin, kun hinnat olivat sillä tasolla, että tavallisen duunarinkin oli mahdollista ostaa omistusasunto ja maksaa se hyvissä ajoin ennen työuran päättymistä velattomaksi.
Muutenkin, puoli prosenttia 1000 €:sta on 5 €.
Mitä tarkoittaa omaisuuden kartoittaminen?
Se mitä mietin aina kun luen näitä keskusteluja (esim tuossa HS artikkelin alla) on, että miettiiköhän meidän vanhemmat koskaan miten heidän lapsensa tulee pärjäämään vanhuksina, tai lapsenlapset aikuisuudessaan. Minkähänlainen maailma heitä odottaa..
Itse en mitään muuta mietikään kuin sitä kuinka lapseni pääsee aloittamaan omaa elämäänsä. Voiko perheellistyä, onko teollisuutta ja töitä, onko osaamisella mitään arvoa, onko turvallista, onko vapautta jne.
En koskaan ole ajatellut, että ihan sama, omillaan saapi olla kun pääsi niin helpolla, oli mopot ja pelit kun itse piti pyöräillä joka paikkaan, oli oma huone mitä mulla ei koskaan ollut jne.
Tässä on se suuri sukupolvien välinen ero. Toivon AINA parempaa lapselleni kuin itselleni, tai vähintään yhtä hyvää. Näin ei voi sanoa mm HS kommentoijista, jotka huutavat lopetuspiikkiä ja uhkailevat perinnön eväämisellä OMILTA LAPSILTAAN kun joku vihreän puolueen jäsen on jossain ehdottanut puolen prosentin veronkorotusta heille.
Osaako joku ns vanhemmasta kaartista selittää tämän?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuvaavaa, että tästä aiheesta (ja samasta HS:n artikkelista) aiemmin tänään tekemäni aloitus poistettiin minuuteissa.
Taisi jotain eläkeläistä vituttaa, että heidän muiden rahoilla elämistään Hesarissa tutkitaan.
Luulet vaan, kyllä 1500 eläkkeen olen itse ansainnut 50 työvuoden kuluessa.
Yritä päästä itse samaan
Kiitos, niin yrittelen. Työeläkeikään on vielä 12 vuotta aikaa ja työeläkeyhtiön laskurin mukaan saisin silloin 4300eur/kk (brutto). Mutta en usko, että minulle koskaan mitään maksetaan, kuten tuossa ylempänä epäilen.
Jos olet 50 vuotta ollut töissä, olet juuri näitä HS:n artikkelissa mainittuja suurten ikäluokkien ihmisiä, jotka ovat itse ansainneet vain 20%-30% saamastasi työeläkkeestä. Loput tulevat nuoremmilta, meiltä työel
Olen eri ihminen, mutta onko sinun mielestäsi kohtuutonta, että ihminen joka on ollut työssä 50 vuotta ja veronsa maksanut sekä itsensä elättänyt, saa 1500€ eläkettä ja tuosta summasta noin 15% veroa tällä hetkellä maksaa?
Mikä olisi mielestäsi kohtuullinen korvaus? Joiltain tuntuu puuttuvan käsitys siitä mitä yhteiskunta tarkoittaa. Tarkoittaako se kenties sitä, että vain sille kolmikymppiselle ihmiselle maksetaan yhteiskunnan varoista? Tässä ketjussa kirjoittavat eivät tunnu ymmärtävän, että tuo ikäluokka maksaa yhteiskunnalle eniten tällä hetkellä.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia
Arvaa kummasta leikataan?
Vierailija wrote:
Mediaani tosin on jonkin verran alempi ja koko maan tasolla mediaani/keskieläke tietysti alemmat. 2022 keskieläke koko maassa oli noin 1800e/kk ja mediaani pari sataa vähemmän. Korotusten jälkeenkin valtaosa eläkeläisistä saa alle pari tonnia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kuvaavaa, että tästä aiheesta (ja samasta HS:n artikkelista) aiemmin tänään tekemäni aloitus poistettiin minuuteissa.
Taisi jotain eläkeläistä vituttaa, että heidän muiden rahoilla elämistään Hesarissa tutkitaan.
Luulet vaan, kyllä 1500 eläkkeen olen itse ansainnut 50 työvuoden kuluessa.
Yritä päästä itse samaan
Kiitos, niin yrittelen. Työeläkeikään on vielä 12 vuotta aikaa ja työeläkeyhtiön laskurin mukaan saisin silloin 4300eur/kk (brutto). Mutta en usko, että minulle koskaan mitään maksetaan, kuten tuossa ylempänä epäilen.
Jos olet 50 vuotta ollut töissä, olet juuri näitä HS:n artikkelissa mainittuja suurten ikäluokkien ihmisiä, jotka ovat itse ansainneet vain 20%-30% saamastasi työeläkke
Kiitos ymmärryksestä.
Menin töihin 1973. 5 ensimmäistä vuotta eläkettä ei karttunut,
Kävin töissä, maksoin verot, koulutin 2 lasta hyviin ammatteihin.
50 vuotta työelämää ja 1500 e, eläke.
Pärjäsi hyvin ja pärjään vastakin kun on pienet menot.
Joidenkin mielestä en ansaitse tuotakaan summaa, työttömänä en ole ollut enkä tukia ole saanut kuin mitkä kuuluu kaikille
Äitiyspäivärahat ja lapsilisät ym.
240000 saa leskeneläkettä oman eläkkeen lisäksi.
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…
Vierailija wrote:
Eläkekatto Ruotsin malliin on ainoa oikea tapa hillitä eläkkeitä ja niiden aiheuttamia kestämättömiä talousvaikutuksia. Ruotsissa menee bkt:sta prosenteissa noin puolet vähemmän eläkkeisiin kuin Suomessa. Sillä on todella hurjat vaikutukset talouteen.
Ruotsissa nyt on kaikki muutenkin paremmin. Suomen päättäjät eivät vaan osaa hoitaa maan taloutta kuten ruotsalaiset osaavat hoitaa omansa. En tajua miksei Suomi vaan liity uudestaan Ruotsiin, niin saataisiin tämänkin maan asiat vihdoin pätevämpien hoitoon.
Vierailija wrote:
Se mitä mietin aina kun luen näitä keskusteluja (esim tuossa HS artikkelin alla) on, että miettiiköhän meidän vanhemmat koskaan miten heidän lapsensa tulee pärjäämään vanhuksina, tai lapsenlapset aikuisuudessaan. Minkähänlainen maailma heitä odottaa..
Itse en mitään muuta mietikään kuin sitä kuinka lapseni pääsee aloittamaan omaa elämäänsä. Voiko perheellistyä, onko teollisuutta ja töitä, onko osaamisella mitään arvoa, onko turvallista, onko vapautta jne.
En koskaan ole ajatellut, että ihan sama, omillaan saapi olla kun pääsi niin helpolla, oli mopot ja pelit kun itse piti pyöräillä joka paikkaan, oli oma huone mitä mulla ei koskaan ollut jne.
Tässä on se suuri sukupolvien välinen ero. Toivon AINA parempaa lapselleni kuin itselleni, tai vähintään yhtä hyvää. Näin ei voi sanoa mm HS kommentoijista, jotka huutavat lopetuspiikkiä ja uhkailevat perinnön eväämisellä OMILTA LAPSILTAAN kun joku vihreän puo
Nykyeläkeläiset ovat pula-ajan lapsia, eikä heille ole koskaan mikään muu kuin raha ja materia merkinnyt mitään. Ja se kyllä näkyy mm. heidän itselleen junailemissa eläkkeissä ja muissa eduissa. Heidän jälkeensä vedenpaisumus. Mitään vastuuta eivät tunne siitä, että tuhoavat nuorten elämisen mahdollisuudet. Sellaista se on demokratiassa, valtava vanhusten ikäluokka syö kaiken.
Kyllä se tämän päivän voittaja on se parikymppinen mielenterveydellisistä syistä loppuelämäkseen elätiksi jäävä tyyppi. Toinen voittaja on kotona pleikkaria yhteiskunnan piikkiin pelaava työtön elätti. Sinne voi laudalle mennä katsomaan miten nämä pleikkarikaverit miettivät miten saisivat kusetettua millon mitäkin etuutta ja miettivät miten pääsisivät tk-eläkkeelle. Siinä ne tämän päivän ns voittajat ovat.
Ei olisi muinoin ollut mahdollisuutta moiseen.
Tässä ketjussa pari 53-54-vuotiasta ihmistä kirjoittanut, etteivät usko eläkejärjestelmän olevan maksukykyinen heidän jäädessä eläkkeelle. Miten tuon ikäinen ihminen ei pysyt näkemään 10 vuotta eteenpäin. Te jäätte eläkkeelle ihan kohta.
Monella eläkeläisellä on myös puoliso, ei kaikki eläkeläiset asu yksin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täytyy muistaa myös, että tämän päivän eläkeläisillä on usein maksetut asunnot. He pääsivät kartoittamaan omaisuuttaan silloin, kun hinnat olivat sillä tasolla, että tavallisen duunarinkin oli mahdollista ostaa omistusasunto ja maksaa se hyvissä ajoin ennen työuran päättymistä velattomaksi.
Muutenkin, puoli prosenttia 1000 €:sta on 5 €.
Ihmisillä on niin kovat vaatimukset elintasolleen nykyään että se muodostuu usein omistusasunnon hankkimisen esteeksi. Ne 70-08-luvun omistusasuntoja ostelleet duunarit eli aika paljon vaatimattomammin kuin mitä nykyään eletään. Ei syöty ulkona, wolttailtu, matkusteltu ympäri maailmaa jne. Nykyään pitäisi saada kaikki ja se omistusasuntovielä päälle, vaikka olisikin pienituloinen.
Vierailija wrote:
Kyllä se tämän päivän voittaja on se parikymppinen mielenterveydellisistä syistä loppuelämäkseen elätiksi jäävä tyyppi. Toinen voittaja on kotona pleikkaria yhteiskunnan piikkiin pelaava työtön elätti. Sinne voi laudalle mennä katsomaan miten nämä pleikkarikaverit miettivät miten saisivat kusetettua millon mitäkin etuutta ja miettivät miten pääsisivät tk-eläkkeelle. Siinä ne tämän päivän ns voittajat ovat.
Tässä ketjussa pari 53-54-vuotiasta ihmistä kirjoittanut, etteivät usko eläkejärjestelmän olevan maksukykyinen heidän jäädessä eläkkeelle. Miten tuon ikäinen ihminen ei pysyt näkemään 10 vuotta eteenpäin. Te jäätte eläkkeelle ihan kohta.
Työttömiä on 90 000 aktivoitu eli he on työpaikoilla töitä tekemässä työkokeilussa työmarkkinatuella ja kuntouttavassa työtoiminnassa, palkkatukitöissä ja kursseilla.
Työttömiä on työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne
VANHANEN uskoo, että nyt tekeillä olevaa eläkeuudistusta seuraa pohdinta siitä, miten eläkkeet hoidetaan tilanteessa, jossa koneet tekevät suuren osan nykyisistä palkkatöistä.
Se on Vanhasen mielestä mullistus, josta puhutaan nyt aivan liian vähän.
– Sitä keskustelua pitäisi käydä kansainvälisesti, hän sanoo.
– Pitää muistaa, että eläke on osa palkkaa, joka on ajoitettu myöhempään ajankohtaan. Sen takia en pidä sellaisesta vertailusta, että miksi eläkkeisiin ei kosketa, jos leikataan muuta sosiaaliturvaa. Eihän palkkoihinkaan kosketa, Vanhanen huomauttaa.
Hänen mukaansa on oikein, että eläkkeiden indeksiä on korotettu inflaation myötä. Vanhasen mielestä työeläkkeiden indeksikorotuksia ei pitäisi leikata jatkossakaan.
– Eläke on osa ihmisen ansiotuloa, eikä sitä siksi pidä verrata valtion muihin menoihin.
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/matti-vanhanen-elakeuudistuksesta-tast…
Vierailija wrote:
Arvaa kumman ryhmä pitäs lähteä töihin? Älä jaksa laittaa näitä samoja linkkejä päivästä toiseen. Sähän sanoit olevasi töissä, esitä nyt edes.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Arvaa kumman ryhmä pitäs lähteä töihin? Älä jaksa laittaa näitä samoja linkkejä päivästä toiseen. Sähän sanoit olevasi töissä, esitä nyt edes.
Juu, olen töissä. Määräaikaisissa töissä.
Työttömät hakevat 4 työpaikkaa kuukaudessa vähintään ja ne merkitään pankkitunnuksilla työkkärin sivuille.
Onneksi kotihoitaja maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan + saatte maksaa muut palvelut päälle.
Vierailija wrote:
Vm 1970 jää eläkkeelle 2038 että on tuohon vielä rapiat 14 vuotta aikaa. Ja ehditään siinä välissä vielä eläkeikää nostamaankin moneen kertaan, jos niikseen tulee.
Moni, varsinkin raskaampia töitä tekevä 50v+- varmaan jo ynnäilee että ehtiikö sitä eläkkeelle pääsemään ollenkaan, varsinkin jos tuosta vielä kovasti nousee. A
Tämäpä juuri. Olen nähnyt tasan yhden haastattelun, jossa Eläketurvakeskuksen tutkija sanoi ääneen sen, että 1960-70 -luvuilla syntyneet ovat järjestelmän häviäjiä, koska kaikki heikennykset koskevat mutta mitkään parannukset eivät koske.
Törkeintä oli kun näitä 2005 uudistuksen tekijöitä (nyt 70+ vuotiaita eläkeläisiä eli järjestelmän voittajia) haastateltiin, niin yksi heistä ilkesi sanoa, että "nuoremmilla alkaa eläke kertymään 18-vuotiaina eli toisin kuin meillä". Eli jopa järjestelmästä päättänyt ilkesi törkeästi tarkoituksella valehdella ja unohtaa isot määrät ihmisiä, joiden tilannetta vain heikennettiin. Kertoo karua kieltä kuinka paljon 60-70 -luvulla syntyneitä mietittiin eläkeuudistusta (leikkausta) tehdessä.
Meillä on suvussa 50-luvun alussa syntyneitä erittäin isoa eläkettä nostavia eläkeläisiä (vielä julkisen puolen eli isompi kertymä kuin yksityisellä) mitkä ilkeävät valittaa eläkkeen kovasta verotuksesta jne