Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS kolumni: 1940-luvulla syntynyt saa eläkemaksunsa takaisin viisinkertaisena - totuudenpuhujaa ei äänestetä

Vierailija
01.11.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009956220.html

Linkki artikkeliin. Keskustelua heräsi kun vihreät ehdottivat puolen prosentin veron korotusta eläkkeisiin tässä taloustilanteessa, kun leikkauksia kohdistetaan nyt voimakkaasti työikäisiin eivätkä verovarat riitä kattamaan nykyistä palvelutasoa.

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on hienoa kun laitetaan köyhät tappelemaan keskenään. Hallitus nauttii tästä hajota ja hallitse -pelistä, kun enää ei puututa siihen miksi hyvätuloiset eivät osallistu taloustalkoisiin vaan saavat vielä verohelpotuksia. Samoin veronkiertäjät saavat olla aivan rauhassa.  

Vierailija
62/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Myytti köyhyysrajalla elävistä eläkeläisistä on vahva. Heitä on oikeasti vähän.

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla keskieläke on korotusten jälkeen 2500e/kk.

Täytyy muistaa myös, että tämän päivän eläkeläisillä on usein maksetut asunnot. He pääsivät kartoittamaan omaisuuttaan silloin, kun hinnat olivat sillä tasolla, että tavallisen duunarinkin oli mahdollista ostaa omistusasunto ja maksaa se hyvissä ajoin ennen työuran päättymistä velattomaksi.

Muutenkin, puoli prosenttia 1000 €:sta on 5 €. 

Joopa joo. 1970-1980-luvun taitteessa ostin rivitaloasunnon. Pankkilainan maksuaika oli 7 vuotta. Eipä siinä pihvejä syöty eikä paljoa muutakaan. Lastenvaatteet saatiin sukulaisilta käytettyinä. Nyt on lainat parikymmentä vuotta ja kelpaa

Mihin ne ylimääräiset rahat rivitalosta nyt menevät? Kullastako ne rakennetaan vai onko välistävetäjiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse olen sen ikäinen, että alle 23-vuotias ei saanut  ollenkaan eläkekertymää  työnteosta.

Samoin, ei eläkettä nuoruuden töistä. Lisäksi en saa opiskeluajasta mitään vaikka myöhemmin opiskelleilla korkeakouluopinnot alkoi kartuttaa eläkettä.

Lisäksi olin tyhmästi vuoden työllistämistuella palkattomalla harjoittelussa valmistumisen jälkeen. Se ei kerrytä eläkettä lainkaan toisin kuin jopa työttömyyskorvauksella olo olisi kartuttanut.

En kuitenkaan pysty juuri säästämään eläkettä varten, kun lapset menee kohta opiskelemaan. En halua, että he ottavat isoja opintolainoja nyt kun opintotukia leikataan rankasti, joten venytän omaa kukkaroa. Kiitos Orpo ja Purra.

Vierailija
64/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä persiistä. Mm nämä kaikki ryhmät hokevat minulle:

- opiskelija: anna mulle mun rahat.

- eläkeläinen: anna mulle mun rahat.

- työtön: anna mulle mun rahat.

- yh: anna mulle mun rahat.

- maahansaapujat: anna mulle mun rahat.

- virkaelätit: anna mulle mun rahat.

Ja kun koittaa varovasti nostaa esille kysymyksen että eikös minun itsenikin olisi hyvä saada omasta työpanoksestani kohtuullinen korvaus, niin ym. ryhmät rähjäävät yhteen ääneen "NE EI OLE SINUN RAHOJA, BR ON VALTION RAHOJA, ELI MINUN RAHOJA SAA*A**N AHNE YKSITYISEN SEKTORIN PALKANSAAJA !!!"

Vierailija
65/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämähän on hienoa kun laitetaan köyhät tappelemaan keskenään. Hallitus nauttii tästä hajota ja hallitse -pelistä, kun enää ei puututa siihen miksi hyvätuloiset eivät osallistu taloustalkoisiin vaan saavat vielä verohelpotuksia. Samoin veronkiertäjät saavat olla aivan rauhassa.  

Missä näet Suomessa keskenään tappelevia köyhiä? 

Ei sellaista olekaan. Te köyhät olette kyykyssä, kuten aina olette olleet.

Tappelemisen tarpeen poistaa pohjoismaisen hyvinvointivaltion tarjoama mahdollisuus rahoittaa oma ja perheen elämä yhteiskunnan tuilla.

Vierailija
66/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan tämä persiistä. Mm nämä kaikki ryhmät hokevat minulle:

- opiskelija: anna mulle mun rahat.

- eläkeläinen: anna mulle mun rahat.

- työtön: anna mulle mun rahat.

- yh: anna mulle mun rahat.

- maahansaapujat: anna mulle mun rahat.

- virkaelätit: anna mulle mun rahat.

Ja kun koittaa varovasti nostaa esille kysymyksen että eikös minun itsenikin olisi hyvä saada omasta työpanoksestani kohtuullinen korvaus, niin ym. ryhmät rähjäävät yhteen ääneen "NE EI OLE SINUN RAHOJA, BR ON VALTION RAHOJA, ELI MINUN RAHOJA SAA*A**N AHNE YKSITYISEN SEKTORIN PALKANSAAJA !!!"

Ihan työssäkäyvillä ihmisillä on opiskelevia lapsia. Ei paljon naurata, että vanhemmat laitetaan rahoittamaan lastensa opinnotkin kaiken muun lisäksi.

Vierailija
67/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vuonna 1970 syntyneenä luottamukseni eläkejärjestelmään meni viime uudistuksen yhteydessä, kun 60-luvun puolivälin jälkeen ja 70-luvulla syntyneiltä poistettiin kaikki järjestelmän hyödyt (superkarttuma, eläkeputki jne.) mutta jätettiin haitat (eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta, mistään opinnoista yms. ei kerry eläkettä jne.).

Lisäksi eläkkeen rahallista määrää leikattiin ja leikataan koko ajan ja eläkkeensaantiaikaa lyhennettiin.

Tämä on ihan selvä sopimusrikkomus valtion osalta, sillä me emme saa maksamillamme maksuilla enää sitä, mistä alunperin oli sovittu, vaan paljon vähemmän. Miten tällaiseen järjestelmään ja mihinkään eläkelupauksiin muka voisi luottaa? Seuraavassakin uudistuksessa me olemme varmaan taas häviäjiä, koska ikäluokkamme ovat niin pieniä, että meidän äänien menettämistä ei tarvitse pelätä.  

Itse asia

Kyllä se on sopimuksen rikkomista, jos sanotaan että "maksamalla tämän verran saat myöhemmin näin paljon" ja myöhemmin kerrotaan, että etpä muuten saakaan. Kyllä se on ollut sopimus, vaikka sitä lainsäädännöksi nimittäisi. 

Tuota "lainmuutos ei leikkaa saavutettuja etuja vanhemmilta" en ymmärrä ollenkaan, niinhän se nimenomaan meillekin teki. 

Vierailija
68/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin työttömät nyt eläkeläiset, ketkä seuraavaksi?

Vierailija
69/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkekatto Ruotsin malliin on ainoa oikea tapa hillitä eläkkeitä ja niiden aiheuttamia kestämättömiä talousvaikutuksia. Ruotsissa menee bkt:sta prosenteissa noin puolet vähemmän eläkkeisiin kuin Suomessa. Sillä on todella hurjat vaikutukset talouteen.

Vierailija
70/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eipä tuolloin ollut opintotulia, ilmaista koukutusta. Asumistukia, lapsilisiä, oli 70 l alkuun 6 p työviikko 40 h ja ruokikset päälle.äippäloma 3 kk ja palkaton.et hoitanut pershedelmiö kotona tai muilla verorahoilla...4

Bra att även andra synvinklar och komplement kommer till. Detta kunde HS ha belyst då den behandlar ett så laddat ämne. Gärna med lika exakta kalkyler och det för åtminstone snitt familjen.

Nykyiset työikäiset maksavat myös nykyisin ilmaisen koulutuksen, lomat jne. Enemmän kuin mitä eläkeläiset ikinä maksoivat.

Kukas ne ennen maksoi, jos ei silloiset työikäiset?

Ursäkta nu, men har du svårt med innantilläsning? 

Jag förstår inte.

Vierailija
71/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eläkekatto Ruotsin malliin on ainoa oikea tapa hillitä eläkkeitä ja niiden aiheuttamia kestämättömiä talousvaikutuksia. Ruotsissa menee bkt:sta prosenteissa noin puolet vähemmän eläkkeisiin kuin Suomessa. Sillä on todella hurjat vaikutukset talouteen.

Useimmissa maissa lakisääteisestä työeläkejärjestelmästä karttuvaa eläkettä rajoittava eläkepalkkakatto on noin 1–2 kertaa maan keskipalkan suuruinen.

Alankomaissa, Irlannissa, Iso-Britanniassa, Portugalissa, Suomessa, Tanskassa ja Virossa ei ole eläkekattoa.

Vierailija
72/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Vanhanen keksi elinikäkertoimen.

Luvattua eläkettä leikattiinki n 7%. Taitetulla indeksillä eläke reaalisesti puolittuu eläkkeelle päästyä ajan kuluessa.

Nyt kun inflaatiota on, kerrankin nousee.

Sopimusthteiskunnassa luvataan eläke, lopulta on jotain ihan muuta ja eläkevarallisuus sijoitukset kasvavat.

Vihreät haluavat leikata, 1100 on hyvätuloinen. Hesarin 30 minuutissa sutattu pääkirjoitus kertoo että eläkkeet ovat turhia heidän mielestään

Vierailija
73/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat eläkeläiset ovat itsekkäitä. Voisivat vaikka maksaa koulujen näkkileipävälipalat omasta pussistaan. 

Vierailija
74/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla keskieläke on korotusten jälkeen 2500e/kk."

No sitten muualla on todella paljon pienien eläkkeiden varassa, kun keskieläke on 1800€/kk. Laskin omaa eläkettäni ja näyttää siltä, että jos olisin ollut maksamatta eläkemaksuja 48 vuotisen työurani aikana ja pannut saman summan säästöön, niin saisin nyt tuplaeläkkeen seuraavat 15 vuotta, mikä on ennusteen mukaan eläkkeelläoloaikani.

Mikä on Eläkeponzi-pyramidihuijaus?

Aivan! Se on tämä suomen demarikusipäiden alulle laittama & pyörittämä demarihäkkyrä, jonka tarkoitus ei edes ole maksajien eläkkeiden turvaaminen vaan kyseisen häkkyrän pyörimisen varmistaminen. Jotta tämä syöttiläissakki pysyy puoluekirjoineen lihapatojen ääressä, kuppaamassa työtätekevien selkänahkaa. Ja koko häkkyrän ja sen pyörimisen takuuporukkana on nämä nykyiset eläkeloiset, jotka eivät ole edes maksaneet murto-osaa kuppaamistaan eläkevaroista.

Vierailija
75/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aina helppoa valittaa eläkkeistä... Jospa sovitaan että kukaan ei saa jatkossa eläkkeitä, koskee myös nuorempaa väkeä ja kielletään mahdollisuus valittaa sitten asiasta kun oma eläkeikä on koittanut... siinä voi mieli muuttua kun pitää alkaa itse maksella työuran jälkeen asioita... 

Vierailija
76/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Onhan se aina helppoa valittaa eläkkeistä... Jospa sovitaan että kukaan ei saa jatkossa eläkkeitä, koskee myös nuorempaa väkeä ja kielletään mahdollisuus valittaa sitten asiasta kun oma eläkeikä on koittanut... siinä voi mieli muuttua kun pitää alkaa itse maksella työuran jälkeen asioita... 

Sopii heti kun työeläkeyhtiö palauttaa minulle joka ikisen maksamani työeläkemaksusentin koko 25-vuotisen työurani ajalta.

Vierailija
77/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vahva myytti työeläkkeistä ja politiikan pelokkuus muodostavat niin kovan symbioosin, että ehkä tosiaan on järkevää siirtää kriisivastuuta julkisen talouden kruununjalokivestä automaateille ja algoritmeille." (Lainaus tuosta H.S jutusta)

Jos päätöksenteko siirretään tekoälylle, ei ihmisillä ole mitään syytä äänestää, ajatuksena aivan älytön.

Vierailija
78/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkejärjestelmää aletaan kohta uudistaa. Tarkoitus on etsiä lisää sijoitustuottoja ja rakentaa vakautusmekanismi. Se estäisi työeläkemaksujen nousun, jos eläkejärjestelmä joutuisi epätasapainoon." (H.S)

Selko suomeksi, lisätään eläkevarojen sijoitusriskiä ja jos tulee pahasti takkiin, autömatiikka leikkaa eläkkeitä

Vierailija
79/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tarvitaan joko eläkekatto, tai sitten nostetaan esim. 5000€/kk ylittävän osuuden veroprosentti 90%:Iin. Sillä tavalla se hoituu myös..m

kyllä aikuisilla ja vaikka 30-40-vuotiailla kovat eläkemaksut ja leikkaukset kohdistuu muihinkin kuin yli 5000€ tienaaviin

Eiköhän tuossa tarkoitettu yli 5000 €:n eläkkeitä. 

Vierailija
80/179 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vähän eri asia ne eläkeläiset, jotka saa 1500€/kk ja asuvat vuokralla vs eläkeläiset jotka saa 5000€/kk ja omistaa metsää, mökkejä ja ison omakotitalon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme