HS kolumni: 1940-luvulla syntynyt saa eläkemaksunsa takaisin viisinkertaisena - totuudenpuhujaa ei äänestetä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009956220.html
Linkki artikkeliin. Keskustelua heräsi kun vihreät ehdottivat puolen prosentin veron korotusta eläkkeisiin tässä taloustilanteessa, kun leikkauksia kohdistetaan nyt voimakkaasti työikäisiin eivätkä verovarat riitä kattamaan nykyistä palvelutasoa.
Kommentit (179)
Työttömiä haukutaan, vaikka olen aina välillä töissä.
En tule hoitamaan suvun eläkeläisiä, saavat ottaa nuo kunnan maksulliset palvelut ja siivousyrityksen siivoamaan.
Mulle riitti.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Leikkauksissa tasa-arvo pitäisi huomioida.
Totta. Naisten korkeampi elinajanodote on huomioitava ja naisten eläkkeitä on leikattava ankarammin.
Alkoholi, tupakka ja rasvainen ruoka on oma valinta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä se tämän päivän voittaja on se parikymppinen mielenterveydellisistä syistä loppuelämäkseen elätiksi jäävä tyyppi. Toinen voittaja on kotona pleikkaria yhteiskunnan piikkiin pelaava työtön elätti. Sinne voi laudalle mennä katsomaan miten nämä pleikkarikaverit miettivät miten saisivat kusetettua millon mitäkin etuutta ja miettivät miten pääsisivät tk-eläkkeelle. Siinä ne tämän päivän ns voittajat ovat.
Ei olisi muinoin ollut mahdollisuutta moiseen.
Tässä ketjussa pari 53-54-vuotiasta ihmistä kirjoittanut, etteivät usko eläkejärjestelmän olevan maksukykyinen heidän jäädessä eläkkeelle. Miten tuon ikäinen ihminen ei pysyt näkemään 10 vuotta eteenpäin. Te jäätte eläkkeelle ihan kohta.
Työttömiä on 90 000 aktivoitu eli he on työpaikoilla töitä tekemässä työkokeiluss
Hyvä, ovat edes jotenkin hyödyllisiä , ovat pois kotoa makaamasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se mitä mietin aina kun luen näitä keskusteluja (esim tuossa HS artikkelin alla) on, että miettiiköhän meidän vanhemmat koskaan miten heidän lapsensa tulee pärjäämään vanhuksina, tai lapsenlapset aikuisuudessaan. Minkähänlainen maailma heitä odottaa..
Itse en mitään muuta mietikään kuin sitä kuinka lapseni pääsee aloittamaan omaa elämäänsä. Voiko perheellistyä, onko teollisuutta ja töitä, onko osaamisella mitään arvoa, onko turvallista, onko vapautta jne.
En koskaan ole ajatellut, että ihan sama, omillaan saapi olla kun pääsi niin helpolla, oli mopot ja pelit kun itse piti pyöräillä joka paikkaan, oli oma huone mitä mulla ei koskaan ollut jne.
Tässä on se suuri sukupolvien välinen ero. Toivon AINA parempaa lapselleni kuin itselleni, tai vähintään yhtä hyvää. Näin ei voi sanoa mm HS kommentoijista, jotka huutava
Rakas ystävä, olen 44 vuotias ja työssä ollut nyt 20 vuotta päätoimisesti. Ansiostani maksetaan joka kuukausi lähes 2000 euroa eläkemaksuja. Olen kuitenkin myös lukutaitoinen ja kommentoin lukemaani keskustelua. Kuten kerroin Sinulle, huolehdin eniten oman lapseni tulevaisuudesta, vasta sitten omasta eläkkeestäni. Mielestäni se on kaikille nisäkkäille luonnollinen vaisto, huolehtia omasta jälkeläisestään. Ihmisen kohdalla tämä luonnollistakin luonnollisempi kehityskulku vain teki yhden sukupolven kokoisen harharetken, selvästi.
Vierailija wrote:
Työttömiä haukutaan, vaikka olen aina välillä töissä.
En tule hoitamaan suvun eläkeläisiä, saavat ottaa nuo kunnan maksulliset palvelut ja siivousyrityksen siivoamaan.
Mulle riitti.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia, maksakoot palvelunsa itse.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kyllä se tämän päivän voittaja on se parikymppinen mielenterveydellisistä syistä loppuelämäkseen elätiksi jäävä tyyppi. Toinen voittaja on kotona pleikkaria yhteiskunnan piikkiin pelaava työtön elätti. Sinne voi laudalle mennä katsomaan miten nämä pleikkarikaverit miettivät miten saisivat kusetettua millon mitäkin etuutta ja miettivät miten pääsisivät tk-eläkkeelle. Siinä ne tämän päivän ns voittajat ovat.
Tässä ketjussa pari 53-54-vuotiasta ihmistä kirjoittanut, etteivät usko eläkejärjestelmän olevan maksukykyinen heidän jäädessä eläkkeelle. Miten tuon ikäinen ihminen ei pysyt näkemään 10 vuotta eteenpäin. Te jäätte eläkkeelle ihan kohta.
Työttömiä on 90 000 aktivoitu eli he on
Juu, tosin perikuntien asunnoista ei makseta mitään. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
300000 asunnosta perintövero on 13000 lapselle.
Perintö on otettava vastaan kokonaan tai ei mitään eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös kerrostalo-osakkeen muuttotappiokaupungista jota ei saa myytyä eikä vuokrattua.
Jos kieltäytyy perinnöstä niin se menee automaattisesti omille lapsille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Paljonko 700 kuukaudessa tuloilla saa asuntolainaa 😂😂😂😂😂
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eipä tuolloin ollut opintotulia, ilmaista koukutusta. Asumistukia, lapsilisiä, oli 70 l alkuun 6 p työviikko 40 h ja ruokikset päälle.äippäloma 3 kk ja palkaton.et hoitanut pershedelmiö kotona tai muilla verorahoilla...4
Bra att även andra synvinklar och komplement kommer till. Detta kunde HS ha belyst då den behandlar ett så laddat ämne. Gärna med lika exakta kalkyler och det för åtminstone snitt familjen.
Nykyiset työikäiset maksavat myös nykyisin ilmaisen koulutuksen, lomat jne. Enemmän kuin mitä eläkeläiset ikinä maksoivat.
Kukas ne ennen maksoi, jos ei silloiset työikäiset?
Pointti oli se, että nimenomaan nykyisinkin työikäiset maksavat kaikki muut palvelut eläkk
Ahneet demaripaskat on niin hävytöntä sakkia, että ne vie jopa omien lapsiensa ja niiden lastenlasten suusta leivän, kunhan vain saavat jatkaa eterna boomer-sikailuaan tappiin asti.
Vierailija wrote:
Eipä tuolloin ollut opintotulia, ilmaista koukutusta. Asumistukia, lapsilisiä, oli 70 l alkuun 6 p työviikko 40 h ja ruokikset päälle.äippäloma 3 kk ja palkaton.et hoitanut pershedelmiö kotona tai muilla verorahoilla...4
Eli viikossa oli kuudessa päivässä se 40h? nyt on viidessä päivässä 40h...
Vierailija wrote:
Vuonna 1970 syntyneenä luottamukseni eläkejärjestelmään meni viime uudistuksen yhteydessä, kun 60-luvun puolivälin jälkeen ja 70-luvulla syntyneiltä poistettiin kaikki järjestelmän hyödyt (superkarttuma, eläkeputki jne.) mutta jätettiin haitat (eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta, mistään opinnoista yms. ei kerry eläkettä jne.).
Lisäksi eläkkeen rahallista määrää leikattiin ja leikataan koko ajan ja eläkkeensaantiaikaa lyhennettiin.
Tämä on ihan selvä sopimusrikkomus valtion osalta, sillä me emme saa maksamillamme maksuilla enää sitä, mistä alunperin oli sovittu, vaan paljon vähemmän. Miten tällaiseen järjestelmään ja mihinkään eläkelupauksiin muka voisi luottaa? Seuraavassakin uudistuksessa me olemme varmaan taas häviäjiä, koska ikäluokkamme ovat niin pieniä, että meidän äänien menettämistä ei tarvitse pelätä.
No näinhän siinä juuri käy! Korollan aikaan nähtiin, että demaripiruille ainoa tärkeä asia oli pitää ne sen paskasakin äänestäjät elossa hintaan mihin hyvänsä. Kaikilla niillä rajoituksilla yms. ei ollut mitään muuta tarkoitusta. Jos olisi annettu luonnon tehdä mitä sen kuuluukin tehdä, niin viime vaaleissa demaripirujen äänisaalis olisi ollut luokkaa ~5-10% kun niiden pönkäporukka, käävät, käpysäkit ja eläkeläis-sikailijat olisivat olleet kiviaidan toisella puolen. Puhumattakaan että eläkejärjestelmässä olisi vielä meille sen maksajillekin tulevaisuudessa vielä tulossa jotain. Mutta jos näin olisi toimittu, niin kuka enää demaripiruja mihinkään tarvisi????!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi rikkaille maksetaan jotain 6 numeroisia eläkkeitä, kun tilillä lojuu miljoonia, joita ei tarvitse mihinkään, eikä ehdi edes käyttämään, periytyy sitten jollekin juoppolallille pojalle, eli aika hukkaan menee suuret eläkemaksut?
Miksi? Samasta syystä kuin rikkaita ylipäätäänkin annetaan olla olemassa. Takavarikkoon vain rikkaiden omaisuus, ja jaetaan köyhille. Tätähän yrititte 1918, tunnetuin tuloksin.
Niin, ennen vanhaan edes yritettiin, just sayin'.
Lapsellista taistella jotain suuren taakan kantavia, erittäin tarpeellisia yrittäjiä tai lääkäreitä vastaan - siitä vaan itse yrittäjäksi tai lääkäriksi, jos kateus vaivaa.
Kannattaa sen sijaan kohdistaa tuo rahakateutesi vaikka niihin löysässä työssä olleisiin valtion virastolaisiin, jotka nostavat nyt suurta eläkettä aivan ansiotta. Tai siihen hallinnon nykyiseen kampaviineriporukkaan.
Siis tämän maan ongelma on hallinnon ylisuuruus ja tukien huono kohdentaminen. Siihen tämä homma kaatuu, kun ei vaan uskalleta sieltä leikata. Sinun vihasi tarpeellisella, kovalla työllä rikastuneita kohtaan on tyhmää. Yrittäjät tuovat mahdollisuuksia ja tekevät kovaa työtä, kantavat oikeaa vastuuta henkilöstölleenkin.
Kokeile yrittämistä tai lääkärin työtä, huomaat miten "helppoa ja mukavaa" on rikastua.
Sohvalta huutelija.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onhan tämä persiistä. Mm nämä kaikki ryhmät hokevat minulle:
- opiskelija: anna mulle mun rahat.
- eläkeläinen: anna mulle mun rahat.
- työtön: anna mulle mun rahat.
- yh: anna mulle mun rahat.
- maahansaapujat: anna mulle mun rahat.
- virkaelätit: anna mulle mun rahat.
Ja kun koittaa varovasti nostaa esille kysymyksen että eikös minun itsenikin olisi hyvä saada omasta työpanoksestani kohtuullinen korvaus, niin ym. ryhmät rähjäävät yhteen ääneen "NE EI OLE SINUN RAHOJA, BR ON VALTION RAHOJA, ELI MINUN RAHOJA SAA*A**N AHNE YKSITYISEN SEKTORIN PALKANSAAJA !!!"
Ihan työssäkäyvillä ihmisillä on opiskelevia lapsia. Ei paljon naurata, että vanhemmat laitetaan rahoittamaan lastensa opinnotkin kaiken muun lisäksi.
Jos ei naurata siinä kohtaa, niin se on henkilökohtainen VOI VOI! Olisi kannattanut miettiä useampaan kertaan niiden kersojen hankintaa ja ja katsoa sinne lompakkoon ensin, ONKO NIIHIN KERSOIHIN JA NIIDEN ELÄTYKSEEN RESURSSEJA JA VAROJA?! Jos on niin idari että on laskenut sen varaan että muut maksaa ne porsimiset, ja pläni kajahtaakin kynsille, niin siinä ei pysty kyllä enää syyttämään ketään muuta kuin ihan vain itseään ja tyhmyyttään.
Vierailija wrote:
Onhan se aina helppoa valittaa eläkkeistä... Jospa sovitaan että kukaan ei saa jatkossa eläkkeitä, koskee myös nuorempaa väkeä ja kielletään mahdollisuus valittaa sitten asiasta kun oma eläkeikä on koittanut... siinä voi mieli muuttua kun pitää alkaa itse maksella työuran jälkeen asioita...
Sopii vallan mainiosti, on jopa erittäin suotavaa että näin tapahtuu! Kunhan valtio palauttaa minullekin inflaatiokorjattuna minun maksamat eläkemaksut 29 työvuoden ajalta, joista minäkään en tule nyky touhulla koskaan näkemään penninjeniäkään. Puhumattakaan että tätä laillistettua varkautta on vielä tiedossa ~25 vuoden ajan, jonka jälkeen valtion demarikusipäät olettaa minun kuolettuvan hetikohta kun "eläkkeen" pitäisi alkaa.
Vierailija wrote:
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia
Arvaa kummasta leikataan?
Arvatkaa kummasta sakista löytyy demareiden kantaäänestäjät? Voin vinkkinä antaa että ei ainakaan ansiosidonnaisen saajista.
Vierailija wrote:
Vuonna 1970 syntyneenä luottamukseni eläkejärjestelmään meni viime uudistuksen yhteydessä, kun 60-luvun puolivälin jälkeen ja 70-luvulla syntyneiltä poistettiin kaikki järjestelmän hyödyt (superkarttuma, eläkeputki jne.) mutta jätettiin haitat (eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaasta, mistään opinnoista yms. ei kerry eläkettä jne.).
Lisäksi eläkkeen rahallista määrää leikattiin ja leikataan koko ajan ja eläkkeensaantiaikaa lyhennettiin.
Tämä on ihan selvä sopimusrikkomus valtion osalta, sillä me emme saa maksamillamme maksuilla enää sitä, mistä alunperin oli sovittu, vaan paljon vähemmän. Miten tällaiseen järjestelmään ja mihinkään eläkelupauksiin muka voisi luottaa? Seuraavassakin uudistuksessa me olemme varmaan taas häviäjiä, koska ikäluokkamme ovat niin pieniä, että meidän äänien menettämistä ei tarvitse pelätä.
Finland (Alex Stubb) bröt även överenskommelsen med pensionärerna genom att ensidigt säga upp skatteavtalen med Portugal, Spanien och Frankrike. Den som hade gjort hela sitt arbetsliv och litat på staten, blev strilad i linsen och det rätt illa, igen en gång. För mången vanlig pensionär steg beskattningen med detta 100 %, medan tjänsterna ökade med 0 %.
Finland måste vara det landet som offentligt hatar sina invånare mest. Kan man jävlas med medborgaren, så görs det på medborgarens bekostnad. Statens lakejer behöver inte ens följa gällande lagstiftning, inte fast de så skulle ha förlorat i EU-domstol.
Tur att Lasse Laatunens pensionssvindel kom i ett så tidigt skede av livet att man ännu kunde vidta åtgärder. Då faktiskt alla fördelar var avskaffade, pensionssparande flyttat från personlig skatt till bolagsskatt (för privatpersoner), planerna för införande av flerdubbla pensionsavgifter och förhöjd pensionsålder presenterade, kollade man alternativ. Sådana fanns inte i Finland så det blev måj, måj. Synd att det ännu två årtionden senare visar sig vara det enda vettiga för en rationell människa.
Se ehdotettu 0,5 % muutos veroon ei muuttaisi juuri mitään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse asiasta olet muuten aivan oikeassa, mutta sopimusrikkomuksesta ei ole kyse.
Työeläkkeestä säädetään lailla, ja kulloinkin voimassa oleva laki koskee sitä myöhemmin työeläkkeelle jääviä. Sitä ennen ansaittu oikeus työeläkkeeseen niin sanotusti nauttii omaisuuden suojaa, eli lainmuutos ei "leikkaa saavutettuja etuja" vanhemmilta,
Mera fel kunde du inte ha. Vad är det för "överenskommelse" där fem före pensionerade sinsemellan kommer överens om att de skall ha 4 - 5 dubbelt mera än de betalade och de som är utsedda att vara betalare, helt enkelt inte finns då de aldrig föddes. Samma gäng var de som lät bli att göra sitt där med. Varför bli kvar och betala dessa pisshuvudens girighet?
Näkökulma: minä olen syntynyt 60–luvulla. Töitä olen tehnyt 14-vuotiaasta (kesätyöt yms), aina siihen asti kunnes sain vakituisen päivätyön. Tähän väliin kasarin lama ja muutaman vuoden työttömyys, 3 lasta. Näiden jälkeen töitä, ei kovin hyväpalkkaisella alalla kuitenkaan. Mitään eläkesäästötiliä ei ole.
Nyt oon kohta kuuskymppinen ja kävinpä katsomassa eläkekertymäni. Jotta saatte oikein kadehtia, niin eläkkeeni tällä hetkellä ei ole 1500 euroa suurempi, ja jäänee alle parin tonnin kun joskus ehkä eläkkeelle pääsen. Eikö ole mahtava ja todella kadehtimisen arvoinen summa!
Omaisuutta ei ole, eikä säästöjäkään, rupunen vanha auto löytyy. Vuokralla asun, ja ihan varmasti pitää löytää jostain jokin halvempi kun putoan eläketuloille. Kaltaisiani on täällä pks-alueella paljon.
Totta. Naisten korkeampi elinajanodote on huomioitava ja naisten eläkkeitä on leikattava ankarammin.