HS kolumni: 1940-luvulla syntynyt saa eläkemaksunsa takaisin viisinkertaisena - totuudenpuhujaa ei äänestetä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009956220.html
Linkki artikkeliin. Keskustelua heräsi kun vihreät ehdottivat puolen prosentin veron korotusta eläkkeisiin tässä taloustilanteessa, kun leikkauksia kohdistetaan nyt voimakkaasti työikäisiin eivätkä verovarat riitä kattamaan nykyistä palvelutasoa.
Kommentit (179)
Vierailija wrote:
Kotihoito maksaa
https://www.hel.fi/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/senioripalvelut/kotih…
"Kotihoito ja sen tukipalvelut ovat sinulle maksullisia"
Vierailija wrote:
Minun puolesta korottakoon veroprosenttiaan mutta miksi se pitäisi kohdistaa lähes köyhyysrajalla eläviin työeläkeläisiin? Ei ole mitään järkeä nostaa pienituloisen eläkeläisen verotusta joka saa eläkkeensä lisäksi asumistukea ja taistelee jo muutenkin korkeiden terveydenhoidon kulujen kanssa joita ei todellakaan korvata mistään toimeentulotuesta. Nämä väliinputoajat on juuri se ryhmä mikä on ankeimmassa asemanssa jo nyt kun eläkkeensaajan asumistuen indeksi taas jälleen kerran jäädytettiin. Heitä ei yhteiskunta auta mitenkään jos huonosti käy.
Leikkaus ei kohdistuisi pienituloisiin eläkeläisiin vaan vihreät ehdottivat leikkauksia juurikin noihin ökyeläkkeisiin. Jos Orpon mukaan Suomen talous saadaan kuntoon vain ns. talkoo voimin niin miksi eläkeläisten pitäisi olla leikkauksilta turvassa.
Sairaala
"Hoitopäivämaksu maksukaton ylittymisen jälkeen on 22,80 euroa"
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/asiakasmaksut#hoitopäiväm…
Vierailija wrote:
Miksi rikkaille maksetaan jotain 6 numeroisia eläkkeitä, kun tilillä lojuu miljoonia, joita ei tarvitse mihinkään, eikä ehdi edes käyttämään, periytyy sitten jollekin juoppolallille pojalle, eli aika hukkaan menee suuret eläkemaksut?
Rikkaat suvut pysyy rikkaina. Siksi.
Vierailija wrote:
Kotihoito maksaa
Ateriapalvelu, kauppapalvelu, siivouspalvelu, kylvetyspalvelu maksavat erikseen ja sitten pitää maksaa vielä kotihoitajakäynnit.
Jos sijoitan lapsilisät, saa lapsi 18v iässä noin 40 000 e, joten miksi ihmeessä vastaavalla tavalla sijoitetut tuplamäärät rahaa 40 vuodeksi ei tuottaisi samalla tavalla?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minun puolesta korottakoon veroprosenttiaan mutta miksi se pitäisi kohdistaa lähes köyhyysrajalla eläviin työeläkeläisiin? Ei ole mitään järkeä nostaa pienituloisen eläkeläisen verotusta joka saa eläkkeensä lisäksi asumistukea ja taistelee jo muutenkin korkeiden terveydenhoidon kulujen kanssa joita ei todellakaan korvata mistään toimeentulotuesta. Nämä väliinputoajat on juuri se ryhmä mikä on ankeimmassa asemanssa jo nyt kun eläkkeensaajan asumistuen indeksi taas jälleen kerran jäädytettiin. Heitä ei yhteiskunta auta mitenkään jos huonosti käy.
Leikkaus ei kohdistuisi pienituloisiin eläkeläisiin vaan vihreät ehdottivat leikkauksia juurikin noihin ökyeläkkeisiin. Jos Orpon mukaan Suomen talous saadaan kuntoon vain ns. talkoo voimin niin miksi eläkeläisten pitäisi olla leikkauksilta turvassa.
Ökyeläkkeitä uli 47000e vuodessa saavia leikataan jo raippaverolla rahat ei vaan enää riitä tässä maassa kun välistävetäjiä verorahoille on ihan liikaa.
Eläke maksu on prosentuaalinen maksu joten mitä enemmän ihminen tienaa sitä suurempi euromääräinen eläkemaksu ihmisellä on.
Ratkaisu olisi, kaikilta sama euromääräinen eläkemaksu niin kaikkien eläkkeetkin olisivat samansuuruisia.
Palveluseteli siivoukseen tuloraja 1138,10 - 1422
Palvelusetelillä saa alennusta kodin siivouksen ostosta.
Vierailija wrote:
Ja eläkeläispariskunnan tuloraja 1575,10 - 2107 eläkkeet yhteensä.
Vierailija wrote:
Alle 10 % yli 65-v eläkeläisistä saa asumistukea. Suurin osa ei ole siis mitään pienituloisia.
Vierailija wrote:
Jos saa yksin eläkettä 1500 niin ei saa palveluseteliä kodin siivouksen ostoon.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos saa yksin eläkettä 1500 niin ei saa palveluseteliä kodin siivouksen ostoon.
Eläkkeet nousee tammikuussa eli osa ei saa enää palveluseteliä.
Olen just ajatellut sitä, että kun eläke nousee niin et saa enää palveluseteliä.
Ei tarvitse kuin mennä eurolla yli rajan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Se mitä mietin aina kun luen näitä keskusteluja (esim tuossa HS artikkelin alla) on, että miettiiköhän meidän vanhemmat koskaan miten heidän lapsensa tulee pärjäämään vanhuksina, tai lapsenlapset aikuisuudessaan. Minkähänlainen maailma heitä odottaa..
Itse en mitään muuta mietikään kuin sitä kuinka lapseni pääsee aloittamaan omaa elämäänsä. Voiko perheellistyä, onko teollisuutta ja töitä, onko osaamisella mitään arvoa, onko turvallista, onko vapautta jne.
En koskaan ole ajatellut, että ihan sama, omillaan saapi olla kun pääsi niin helpolla, oli mopot ja pelit kun itse piti pyöräillä joka paikkaan, oli oma huone mitä mulla ei koskaan ollut jne.
Tässä on se suuri sukupolvien välinen ero. Toivon AINA parempaa lapselleni kuin itselleni, tai vähintään yhtä hyvää. Näin ei voi sanoa mm HS kommentoijista, jotka huutavat lopetuspiikkiä ja uhkailevat perinnön evää
😁😁 Katsopa peiliin. Ollaan kolmikymppisinä jo valittamassa eläkkeistä kun tuskin töissäkään ole oltu.
Ei yhtään olla ahneita rahan perässä juoksijoita.
Itse rupesin tutkailemaan eläkekertymiä kun olin pääsemässä eläkkeelle, mutta jatkoin työntekoa vielä sen jälkeenkin kolmisen vuotta.
Vierailija wrote:
Olen just ajatellut sitä, että kun eläke nousee niin et saa enää palveluseteliä.
Ei tarvitse kuin mennä eurolla yli rajan.
Työttömänä ollut saa eläkkeellä palvelusetelin, mutta sä raadoit ja saat eläkettä 1500 brutto, joten et saa.
Jos eläke 1423 niin ei saa palveluseteliä kodin siivouksen ostoon, mutta jos eläke 1422 niin saa.
No, johonkin se raja on vedettävä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Alle 10 % yli 65-v eläkeläisistä saa asumistukea. Suurin osa ei ole siis mitään pienituloisia.
Harva pieneläkeläinen saa asumistukea jos on velaton asunto.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Harva pieneläkeläinen saa asumistukea jos on velaton asunto.
Niin, mieti työttömiä jotka maksaa korkeaa vuokraa ja tekee palkatonta työkokeilua. Ei ole rahaa parturiin eikä saunavuoroon.
Kaikki ei saa mitään asumistukea ja toimeentulotukea.
Kotihoito maksaa