Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään

Vierailija
31.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20056776

Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.

Kommentit (854)

Vierailija
801/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta. Se siitä. En ota vastaan minkäänlaista kommenttia heidän lukumäärästään, tai yhtään mistään. En ota vastaan ilkeyksiä siitä, että olen äiti. Jos joku haluaa maalailla stereotypioita äideistä ja mässäillä niillä, niin siitä vain. Ei se kenenkään oloa paranna, mutta maailma on valintoja täynnä.

Ja siitä päästää itse asiaan. Äitiys on valinta, ainakin meillä Suomessa. Ja jos ei halua olla äiti, ei kannata olla. Vanhemmuuden mukana tulee murheita ja iloja joita ei voi etukäteen ennustaa kukaan. 

Se että haluaa nukkua pitkään on aivan yhtä validi syy lapsettomuudelle kuin ilmastonmuutos. Jos joku haluaa ylläpitää jotain vanhaa luterilaisten paatosta siitä, että hyvä ihminen herää aamulla kello 5 ja on työteliäis kunnes menee yöunille, niin siitä vain. Mutta kenenkään naisen ei kannata siitä ottaa paineita. Maailma on rakentunut sellaiseksi, että oikeastaan kenenkään ei ole enää pakko raataa 24/7 jos ei halua. Vuoroissahan ne yhteiskuntaa ylläpitävät työtkin muuten tehdään.

Kadotin pointtini. 

Mutta siis: naiseutta ei mitata sillä, kuka herää kukonlaulun aikaan mankeloimaan lakanapyykkiä. Eikä sillä, kuka luo hienoimman uran ilman miestä ja lapsia. Ihminen on ihminen sukupuolesta huolimatta ja sen pitäisi riittää. 

Vierailija
802/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää tyypit kuolee sukupuuttoon. Se on ainoa varma asia.

Sukupuuttoon kuoleminen tarkoittaa sitä, että laji häviää. Ihmisiä on maapallolla useampi miljardi liikaa, eli ei olla häviämässä mihinkään.

Tätä tuolla kommentilla varmaan just haettiin. 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi huolestuttavin piirre nuorissa aikuisissa on että voivat olla jo kolmekymmentäkin ja eivät ole koskaan seurustelleetkaan tai kokeilleet yhdyntää lainkaan.

Ei ihme jos ei vauvojakaan hankita, kun ei ole päästy edes parittelemaan kertaakaan. Tämäkin kuitataan että seksi on yli arvostettua. Nuorissa on paljon myös pitkäaikaista työttömyyttä.

Meitä naisia syytetään aivan riittämiin miesten yksinäisyydestä. Miehillä on vastuu hakeutua omatoimisesti yksityiselle lääkärille ja BetterHelp terapeutille. Naiselle muodostuu tilastollinen riski tämän sanoessa kyllä terveydenhoitajan pestille.

Vierailija
804/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan kanssahan voi nukkua niin paljon kuin haluaa. Vauvat nukkuu enimmäkseen suurimman osan ajasta.

Toki ne heräilee mutta niiden kanssa löytää mahtavan symbioosin unirytminkin kanssa. Päivällä voi nukkua neljäkin tuntia päiväunia jne. Ei ongelmia. Koululaiset osaa jo itse mennä kouluun ajoissa ja mielelläänhän koululaisen saattaa kouluun, jos on työttömänä. Töihin nyt yleensäkin täytyy yleensä herätä viimeistään kuudelta, niin aika sama rytmi elämässä koko perheellä yleensäkin on.

Eriasia on jos haluaa olla elämäntapatyötön ja köllötellä kotona kun koko muu maailma herää aamulla töihin.

Nukkuu jos nukkuu. Ihan säännöllisesti täälläkin kuulee perheistä, joille syntyi allergioista kärsivä vauva, koliikkivauva tai muuten vaan huonosti nukkuva vauva, joka suostuu nukkumaan 20min pätkissä sylissä hytkytellen, kunhan jaksaa ensin hytkyttää 3h lasta uneen. 20min jälkeen aloitetaan uusi tuntien hytkyttely.

Sitten on perheitä, joiden 6-vuotiaatkin nukkuvat vielä huonosti pienissä pätkissä ja pitävät vanhempiaan hereillä.

Vauvat eivät automaattisesti nuku. Jos sattuu hyvin nukkuva vauva, joka nukkuu pitkään/pitkissä pätkissä, onneksi olkoon!

Vierailija
805/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voin spontaanisti tehdä mitä vain milloin vaan, olen 40 ja aikuisten lasten äiti.

ikätoverit vieressä vaikuttavat väsähtäneiltä, lihonneilta ja kankealta.

itse olen hyvin innostunut. Elän nääs ekaa nuoruutta.

he elivät sen jo, käyttivät kaikki paukkunsa jo.

mietin Aira Samulinia, hänkin oli tässä iässä aikuisten lasten äiti, eli innokkaasti ja osti ekan minihameen.

me vanhenemme tosiaan eri tahtia.

moni nuorempi jo vanha..tai suurin osa?

Vierailija
806/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme lasta. Se siitä. En ota vastaan minkäänlaista kommenttia heidän lukumäärästään, tai yhtään mistään. En ota vastaan ilkeyksiä siitä, että olen äiti. Jos joku haluaa maalailla stereotypioita äideistä ja mässäillä niillä, niin siitä vain. Ei se kenenkään oloa paranna, mutta maailma on valintoja täynnä.

Ja siitä päästää itse asiaan. Äitiys on valinta, ainakin meillä Suomessa. Ja jos ei halua olla äiti, ei kannata olla. Vanhemmuuden mukana tulee murheita ja iloja joita ei voi etukäteen ennustaa kukaan. 

Se että haluaa nukkua pitkään on aivan yhtä validi syy lapsettomuudelle kuin ilmastonmuutos. Jos joku haluaa ylläpitää jotain vanhaa luterilaisten paatosta siitä, että hyvä ihminen herää aamulla kello 5 ja on työteliäis kunnes menee yöunille, niin siitä vain. Mutta kenenkään naisen ei kannata siitä ottaa paineita. Maailma on rakentunut sellaiseksi, että oike

Pitkästä aikaa viisasta puhetta palstamammalta. Hatunnosto sinulle!

Vierailija
807/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se evoluutio toimii. Jos lapsettomuuden syynä on se että haluaa nukkua aamulla pidempään niin on varmaan kaikille parasta sitten olla lapseton.

Vierailija
808/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ikävää taas tällainen aggressiivinen polarisoiminen. Lapselliset (osa) puhuvat rumasti lapsettomista, ja lapsettomat (osa) puhuvat rumasti lapsellisista. Kypsymätöntä jokaiselta joka tähän syyllistyy.

Annettaisko ihmisten tehdä omat valintansa? Lapsellisten ei tartte kuulla, että heidän elämänsä on kamalaa lapsien vuoksi, ja heillä jotka lapsia eivät halua, ei tarvitse kuulla, miten hirvittävän mukavuudenhaluisia ovat.

Vierailija
809/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voin spontaanisti tehdä mitä vain milloin vaan, olen 40 ja aikuisten lasten äiti.

ikätoverit vieressä vaikuttavat väsähtäneiltä, lihonneilta ja kankealta.

itse olen hyvin innostunut. Elän nääs ekaa nuoruutta.

he elivät sen jo, käyttivät kaikki paukkunsa jo.

mietin Aira Samulinia, hänkin oli tässä iässä aikuisten lasten äiti, eli innokkaasti ja osti ekan minihameen.

me vanhenemme tosiaan eri tahtia.

moni nuorempi jo vanha..tai suurin osa?

Kivampihan se on viettää nuoruutta silloin kun on nuori, ja ystäväpiiri on nuorta myös. Ensimmäistä tai uutta nuoruuttaan keski-iässä elävät ovat jotenkin... Noh.. Surullista katseltavaa.

Vierailija
810/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että haluaa nukkua pitkään on aivan yhtä validi syy lapsettomuudelle kuin ilmastonmuutos.

Yksilön päätös pysyä lapsettomana ei vaikuta ilmastonmuutokseen mitenkään. Kyse on ilman muuta vain itsekkäästä tarpeesta selittää oma tekonsa hyveenä.

Vierailija
811/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää miten moni vapaaehtoisesti lapseton on täysin vakuuttunut että elämä jotenkin rajoittuu tai estyy lapsen myötä. Minä olen opiskellut itseni maisteriksi, asunut ja asun ulkomailla ja teen mielekästä työtä. Olen myös saanut lapsen, jonka kanssa saan ihmetellä maailmaa jälleen uusin silmin. 

Voimme tehdä asioita edelleen spontaanisti ja elää mukavaa elämää perheenä. Ei lapsi ole minua estänyt. Eniten se on itsestä kiinni millaiseksi arkensa rakentaa, lapsien kanssa tai ilman, ja kummassakaan tapauksessa elämää ei voi ennustaa. 

No ei voikaan olla täysin spontaani. Ei varsinkaan, jos sattuu vielä olemaan yksinhuoltaja.

Ei voi nukkua aamulla tai vapailla miten pitkään haluaa. Minä lapsettomana voin vetäistä vaikka 2h päikkärit joka päivä mihin aikaan vain, jos haluan.

Koska työt kulkevat etänä mukana, voin lähteä

Tämä kommentti kyllä osoittaa miten takapajuisia kuvitelmia suomalaisilla on lasten kanssa elämisestä, ja mitä se vapaa elämä on. Senkin kun voi valita missä niitä lapsia tekee kun vain uskallus riittää

Vierailija
812/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että haluaa nukkua pitkään on aivan yhtä validi syy lapsettomuudelle kuin ilmastonmuutos.

Yksilön päätös pysyä lapsettomana ei vaikuta ilmastonmuutokseen mitenkään. Kyse on ilman muuta vain itsekkäästä tarpeesta selittää oma tekonsa hyveenä.

Koko ilmastonmuutos on seurausta yksilöiden päätöksistä olla välittämättä. 

Yhteiskunta on kasa yksilöitä jolla jokaisella on velvollisuuksia muita kohtaan halusi tai ei. Lasten tekeminen ei ole tällainen velvollisuus. 

Vierailija
813/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän lapsista tosi paljon, mutten halua pilata mun vartaloa, joka on mun työväline. Niinpä mulla on kummilapseeni todella läheiset välit sekä lapseen, joka on erittäin köyhästä perheestä. Maksan heidän kaikki harrastusmaksunsa jne., ja saan siitä hyvän mielen:)

Vierailija
814/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

10 vuoden päästä tuo etsii epätoivoisesti miestä isäksi.

Tai sitten ei. Itse tiesin 22-vuotiaana etten halua lapsia. Olen nyt 56 eikä mieli koskaan muuttunut, ei edes kun tapasin elämäni miehen 25 vuotta sitten. Onneksi hänkään ei halunnut lapsia.

No hyvä, maailmassa on liikaa ihmisiä. 

Silloin kun maailman väkiluku oli n. 6 miljardia niin ongelmia oli vähemmän 

Vierailija
815/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nata salmela ei jaksa äitiyttä

Vierailija
816/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsettoman pitäisi ottaa paineita lapsen hankinnasta? Maailmassa jokaisen elämä menee ihan eri tavalla. Toinen saa sitoutuvat miehen ja toinen ei löydä miestä ollenkaan tai sopivaa ainakaan. Siinä ollaan jo ihan eri lähtötilanteessa lapsen hankintaa ajatellen. Elämänvalinnat tehdään aina henkilökohtaisen oman vallitsevan tilanteen mukaan,ei jonkun naapurin elämäntilanteen mukaan.

Vierailija
817/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on kasa yksilöitä jolla jokaisella on velvollisuuksia muita kohtaan halusi tai ei. Lasten tekeminen ei ole tällainen velvollisuus. 

Samalla tavalla voi kai perustella lapsen tekoa niinkin päin että pyrkii omalta osaltaan jatkamaan sukua ja kasvattamaan omien arvojensa mukaisia jälkeläisiä maailmaan. 

Ei yksilön tekemättä jättämiset ratkaise mitään. Vaan ne yksilöt jotka nimenomaan tekee ja saa siten muutoksen aikaan. Syntymättömät ihmiset ei muuta maailmaa.

Vierailija
818/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei kasvata niinkuin vanhemmuus.

Etenkin nykyaikana kun vaihtoehtoja on rajattomasti. Niistä luopuminen - hetkellisesti, muutamiksi vuosiksi - tekee ihmiselle hyvää.

Palkinnoksi tästä "luopumisesta" saa vielä lisää merkityksellisyyden tunnetta omaan elämäänsä.

Vierailija
819/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt hyökätkö minun kimppuun, mutta minusta 24-vuotias on vielä liian nuori julistamaan tämmöistä.Ainakaan julkisesti.

Olin saman ikäisenä sitä mieltä, että ei koskaan lapsia. Mieli silti muuttui ja nyt minulla on kolme lasta. Olen ollut 20-vuotiaasta asti mieheni kanssa, että sekään ei vaikuttanut.

ystäväni taas halusi lapsia kun oli 24, nyt hänellä ei ole yhtään lasta ja sterilaatio on tehty.

Toki voi olla, että ajattelu pysyy samana.

Vierailija
820/854 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla voi kai perustella lapsen tekoa niinkin päin että pyrkii omalta osaltaan jatkamaan sukua ja kasvattamaan omien arvojensa mukaisia jälkeläisiä maailmaan. 

Ei yksilön tekemättä jättämiset ratkaise mitään. Vaan ne yksilöt jotka nimenomaan tekee ja saa siten muutoksen aikaan. Syntymättömät ihmiset ei muuta maailmaa.

Muuttavat väkilukua joka on jo nyt liian suuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi