24-vuotias Saara ei halua lapsia, koska ilman lapsia saa nukkua pitempään
Ilman lapsia saa myös tehdä asioita vapaasti ja spontaanisti.
Kommentit (854)
Lähipiirin observoinnissa olen pannut merkille, että miesten kannattaa ryhtyä isiksi vasta lähempänä neljääkymppiä. Ovat huomattavasti vastuullisempia ja omistautuneempia asialle. Upeita pienten lasten isiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta. Se siitä. En ota vastaan minkäänlaista kommenttia heidän lukumäärästään, tai yhtään mistään. En ota vastaan ilkeyksiä siitä, että olen äiti. Jos joku haluaa maalailla stereotypioita äideistä ja mässäillä niillä, niin siitä vain. Ei se kenenkään oloa paranna, mutta maailma on valintoja täynnä.
Ja siitä päästää itse asiaan. Äitiys on valinta, ainakin meillä Suomessa. Ja jos ei halua olla äiti, ei kannata olla. Vanhemmuuden mukana tulee murheita ja iloja joita ei voi etukäteen ennustaa kukaan.
Se että haluaa nukkua pitkään on aivan yhtä validi syy lapsettomuudelle kuin ilmastonmuutos. Jos joku haluaa ylläpitää jotain vanhaa luterilaisten paatosta siitä, että hyvä ihminen herää aamulla kello 5 ja on työteliäis kunnes menee yöunille, niin siitä vain. Mutta kenenkään naisen ei kannata siitä ottaa paineita. Maailma on rakentunut sellaiseksi, että oike
Siis erittäin hyvin sanottu! Näin sen pitäisikin olla, eikä heti maalata mielikuvia millainen joku on persoonalta jos hänellä on lapsia tai ei ole. En ymmärrä miksi se menee jollain niin tunteisiin jos joku ei ihan aidosti vaan niitä lapsia tahdo. Olen huomannut että jostain syystä se on vain iso ongelma jos naisella ei ole/tai vaihtoehtoisesti ON lapsia(eli esim yh tai on tullut ero lapsen isän kanssa) Tai mitä hyvänsä talousvaikeuksia niin heti sanotaan että miksi on lapsia sillä naisella. Ihmiset taitavat vain nauttia haukkumisesta, olettamisesta ja syyllistämisestä tunteakseen jotain paremmuutta omista valinnoistaan, mitä ne sitten ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta. Se siitä. En ota vastaan minkäänlaista kommenttia heidän lukumäärästään, tai yhtään mistään. En ota vastaan ilkeyksiä siitä, että olen äiti. Jos joku haluaa maalailla stereotypioita äideistä ja mässäillä niillä, niin siitä vain. Ei se kenenkään oloa paranna, mutta maailma on valintoja täynnä.
Ja siitä päästää itse asiaan. Äitiys on valinta, ainakin meillä Suomessa. Ja jos ei halua olla äiti, ei kannata olla. Vanhemmuuden mukana tulee murheita ja iloja joita ei voi etukäteen ennustaa kukaan.
Se että haluaa nukkua pitkään on aivan yhtä validi syy lapsettomuudelle kuin ilmastonmuutos.
Yksilön päätös pysyä lapsettomana ei vaikuta ilmastonmuutokseen mitenkään. Kyse on ilman muuta vain itsekkäästä tarpeesta selittää oma tekonsa hyveenä.
Guardianin vertaisarvioidun tutkimuksen mukaan yhden lapsen VUOSITTAINEN hiilijalanjälki vastaa 66 mannertenvälistä lentoa. Eli taidat olla vähän väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettoman pitäisi ottaa paineita lapsen hankinnasta? Maailmassa jokaisen elämä menee ihan eri tavalla. Toinen saa sitoutuvat miehen ja toinen ei löydä miestä ollenkaan tai sopivaa ainakaan. Siinä ollaan jo ihan eri lähtötilanteessa lapsen hankintaa ajatellen. Elämänvalinnat tehdään aina henkilökohtaisen oman vallitsevan tilanteen mukaan,ei jonkun naapurin elämäntilanteen mukaan.
Vähän niinkuin jos hiihtokilpailuissa toiselle annetaan tuliterät sukset ja toinen saa rikkonaiset välineet. Samaan lopputulokseen pitäisi päästä erilaisista lähtökohdista? Ei ihan reilu tilanne. Tottakai monet naiset päättävät sitten hankkia lapsen yksinkin,mutta onhan sekin homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettoman pitäisi ottaa paineita lapsen hankinnasta? Maailmassa jokaisen elämä menee ihan eri tavalla. Toinen saa sitoutuvat miehen ja toinen ei löydä miestä ollenkaan tai sopivaa ainakaan. Siinä ollaan jo ihan eri lähtötilanteessa lapsen hankintaa ajatellen. Elämänvalinnat tehdään aina henkilökohtaisen oman vallitsevan tilanteen mukaan,ei jonkun naapurin elämäntilanteen mukaan.
Vähän niinkuin jos hiihtokilpailuissa toiselle annetaan tuliterät sukset ja toinen saa rikkonaiset välineet. Samaan lopputulokseen pitäisi päästä erilaisista lähtökohdista? Ei ihan reilu tilanne. Tottakai monet naiset päättävät sitten hankkia lapsen yksinkin,mutta onhan sekin homma.
Vielä kovempi pala se on monille jos toisen välineet ovat myös ehjät. Hyvä työ, ihana aviomies, mikä mättää kun ette hanki lapsia? Hankkikaa. Pian varmaan hankitte. Miksette? Hankkikaa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kovempi pala se on monille jos toisen välineet ovat myös ehjät. Hyvä työ, ih
No kyllä se vielä kovempi pala on,jos ei heti löydä hyvää puolisoa. Hyvä työ ja hyvä puoliso on jo iso plussa. Mutta tottakai ongelma tuossakin tuo lapsiongelma.
Saaran elämä, Saaran valinta. Miksi tämä on vaikeaa käsittää?
Vierailija kirjoitti:
Saaran elämä, Saaran valinta. Miksi tämä on vaikeaa käsittää?
Mutta miksi saaralle pitäisi painaa omat kaavakkeet, missä ei kysytä lapsilukua. Ei tässä ole kysymys siitä pitääkö lapsia tehdä, vaan siitä että lapsettomat vaatii jotain erityistä ymmärrystä.
Tottahan tuo on. Kiva herätä yöllä kun lapsi yrjöö sänkyyn tai pyytää hieromaan jalkoja kun kasvukivut vaivaa. Nykyään saa herätä yhden kissan takia. Ei ole helppoa ihmisen elo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kovempi pala se on monille jo
Puhuin vapaaehtoisesta lapsettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Oon säästynyt lapsiuteluilta koska en ole edes ollut (vielä) parisuhteessa :D Mut oli tosi vapauttavaa tajuta että ei ole pakko mennä perinteisen mallin mukaan, jossa on lapset, asuntolaina jne. Huomaan että automaattisesti en ala deittailemaan miehiä, jotka ovat ilmoittaneet haluavansa lapsia. En aio viedä kenenkään mahdollisuutta perheen rakentamiseen ja sinkkuna olo sopii mulle erinomaisesti :)
N31
Varaudu siihen että mies joka vannoo ettei ikinä halua lapsia, alkaa haluta niitä heti kun suhteenne vakiintuu. Niin käy joka jumalan kerta. Mies sanoo naiselle sen mitä nainen haluaa kuulla jotta pääsee housuihin ja ehkä suhteeseenkin. Kaikki miehet haluavat lapsia vaikka mitä ensin väittäisivät.
Onneksi naisella on asiassa veto-oikeus.
Itse kerroin kumppanilleni heti alussa etten halua lapsia, ikinä. Olen minä kertonut sen muillekin, joiden kanssa asia on tullut puheeksi. En lapsenakaan välittänyt nukeista, en ole milloinkaan nähnyt itseäni äitinä.
Mutta ollessani 30 mietin asian vielä kerran. Mietin sen loppun asti. Enkä edelleenkään halunnut lapsia.
Kovin harvoin muistetaan, että lapsenteossa sukupuolet ovat täysin eriarvoisia. Mies ruikkaa rojut sisään. Nainen asettaa kehonsa, terveytensä ja henkensä alttiiksi. Musta jo raskaana olevat naiset näyttää kammottavilta, turvonneita palloja. Liian vähän puhutaan siitä hävityksestä, mitä raskaus, synnytys ja imetys VOI aiheuttaa terveydelle. Etukäteen kun ei voi tietää, mikä arpa osuu kohdalle.
Mitä tulee painostukseen, niin itse kohtasin sitä vain appivanhemmilta. Mutta heillähän ei asiaan ole valtaa. Ei mua kukaan muu ole yrittänyt painostaa.
Minun lapset nukkuneet 1 vuotiaasta asti klo 10. Jos joskus heräävät hieman aiemmin, hipsivät katsomaan lastenohjelmia. Aamuvuorot töissä tuskaa kaikille. Onneksi lähinnä iltavuoroa
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voin spontaanisti tehdä mitä vain milloin vaan, olen 40 ja aikuisten lasten äiti.
ikätoverit vieressä vaikuttavat väsähtäneiltä, lihonneilta ja kankealta.
itse olen hyvin innostunut. Elän nääs ekaa nuoruutta.
he elivät sen jo, käyttivät kaikki paukkunsa jo.
mietin Aira Samulinia, hänkin oli tässä iässä aikuisten lasten äiti, eli innokkaasti ja osti ekan minihameen.
me vanhenemme tosiaan eri tahtia.
moni nuorempi jo vanha..tai suurin osa?
Elät mitä elät, mutta et ainakaan nuoruutta.
Luultavasti sekoitat nyt käsitteitä, mutta se ei ole mikään ihme: silloin kun oli nuoruuden, opiskelun ja itsensä kehittämisen aika, sinä puursit silmät sameina kolmiota koti - päiväkoti - lähikauppa.
Ilmeisesti lasten tekeminen nuorena on melkoinen uhraus. Päättelen sen siitä, että siihen sortuneet naiset niin vimmalla rummuttavat miten helppoa ja vapaata on sitten nelikymppisenä, kun urakka on hoidettu ja lapset isoja. Saa olla vapaa elämään!
Kuiskaan sulle salaisuuden: ihminen on vapaa elämään kaikkina ikäkausina. Jotkut pitävät vapautta niin suuressa arvossa etteivät halua lastenhoitorumbaa minkään ikäisenä.
Otan huomioon senkin, että joidenkin mielestä perhe-elämä on ihan parasta. Hyvä jos heille perhe siunaantuu. Mutta enemmän olen nähnyt sinun kaltaisiasi, joille lapset näyttää sittenkin olleen taakka, ja niiden paras puoli on aikuistuminen. Vähän kuin rasittava lomamatka jossa parasta oli että se loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Oon säästynyt lapsiuteluilta koska en ole edes ollut (vielä) parisuhteessa :D Mut oli tosi vapauttavaa tajuta että ei ole pakko mennä perinteisen mallin mukaan, jossa on lapset, asuntolaina jne. Huomaan että automaattisesti en ala deittailemaan miehiä, jotka ovat ilmoittaneet haluavansa lapsia. En aio viedä kenenkään mahdollisuutta perheen rakentamiseen ja sinkkuna olo sopii mulle erinomaisesti :)
N31
Varaudu siihen että mies joka vannoo ettei ikinä halua lapsia, alkaa haluta niitä heti kun suhteenne vakiintuu. Niin käy joka jumalan kerta. Mies sanoo naiselle sen mitä nainen haluaa kuulla jotta pääsee housuihin ja ehkä suhteeseenkin. Kaikki miehet haluavat lapsia vaikka mitä ensin väittäisivät.
Onneksi naisella on asiassa veto-oikeus.
Its
Mun entinen Työnantaja ollut naimisissa yli 30 vuotta miehensä kanssa eikä ole lapsia,sanoi kuulemma avioliiton alkuaikoina että meille ei lapsia tule! Appivanhemmat ovat olleet siitä vuosikausia katkeria ja vihaisia, mieskin oli ettei halua,hyvin ovat pärjänneet ja rakkaus kukoistaa.
Miksi mieleni muuttuisi 33 vuotiaana nyt kun ei se muuttunut nuorempana? Miksi pitää tehdä lapsia muiden ihmisten painostuksesta? Mitä minä siitä saan? Ja tiedän etten halua lapsia enkä jaksaisi 24/7 koko elämän ajan katsoa lapsen perään,kasvattaa,opettaa tässä maailmassa miten toimitaan...itsekkäintä mitä kuulen on se että tehdään lapsia jotta ne huolehtisivat vanhemmistaan sittenkun vanhemmat vanhoja,,kuka noista hokijoista takaa sen että ne lapset isompina sitten "huolehtii " vanhemmistaan?
Toinen mitä nähnyt tehdään lapsia yhteiskunnan elätettäviksi,ei haluta töihin vaan jäädään kotiin sosiaalitukien varaan. Siksi ihmettelen ettei suomessa laki johon kirjattu että aikuisille piyää tehdä kaikki mahdolliset selvitykset ja testit soveltuuko vanhemmiksi,suurin osa ei sovellu.
Eihän nykyään saa olla sukupuolia ja mieskin voi synnyttää:D synnytäppä lapsia tähän sekoboltsi maailmaan!
Ei se Saara ihan tyhmä ole.
Yhteiskunta saa sellaisia yksilöitä, kuin se jalostaa.
Tai siis ei jalosta.
Ihan hyvä perustelu elää vain itseään varten. Niin minäkin ajattelen. Nainen tehkööt aloitteen jos huvittaa. Minä en laita tikkua ristiin. Toki läskit ghostaan jos sellainen julkenee lähestyä.
M38
Vierailija kirjoitti:
Guardianin vertaisarvioidun tutkimuksen mukaan yhden lapsen VUOSITTAINEN hiilijalanjälki vastaa 66 mannertenvälistä lentoa. Eli taidat olla vähän väärässä.
No edelleenkään se minun tai sinun lapsettomuus tai lapsikatras ei vähääkään vaikuta ilmastonmuutokseen - ellei jostain näistä lapsista tule vaikuttajaa tai insinööriä joka ratkaisee aiheeseen liittyviä ongelmia globaalisti.
Vasta jos tällaisia (lapsettomuus) päätöksiä tehdään oikeasti laajamittaisesti (tyyliin Kiina tai EU) niin silloin puhutaan todellisesta vaikuttavuudesta. Ilmaston kannalta yksittäisen ihmisen omilla teoilla ei ole mitään todellista merkitystä muuta kuin hänen omaan elämäänsä.
Vaikka koko Suomi lakkaisi olemasta niin ilmastonmuutoksen osalta sillä ei olisi mitään merkitystä.
Todella hyviä syitä. Ihan ensimmäisten syiden joukossa hän tosin sanoi, että silloin myös saa elää omannäköistä elämää. On ihan oikein olla hankkimatta lapsia, jos se ei tunnu omannäköiseltä elämältä, eikös vain?