Onko totta että jotkut etätyöläiset oikeasti esimerkiksi pesevät pyykkejä
Onko totta että jotkut etätyöläiset oikeasti esimerkiksi pesevät pyykkejä käyvät koiran kanssa ulkona sun muuta joka ei liity töihin? Nimittäin tuo on laitonta, koska työaikana tehdään töitä T. 20 henkilön esimies
Kommentit (197)
Vierailija wrote:
Onneksi kaikkialla maailmassa ollaan palaamassa toimistolle. Se on tutkitusti tuottavien paikka yrityksen kokonaisuuden kannalta.
Niin on se ikävä jos laiskurit pilaa tämänkin homman. Itselleni sopii etätyö. Jos kaipaan toimisto eli avokonttori fiiliksiä, niin laitan tv.n ja radion yhtäaikaa päälle ja pyydän perheen jäseniä käymään koko ajan kyselemässä typeriä. Esimerkiksi oletko laittanut jo talvirenkaat alle? Milloin olet viimeksi käynyt parturissa? Eikö sinulla ole rahaa uusin housuihin/kenkiin? Miksi myöhästyit tänään 5 minuuttia? Oliko bussi myöhässä vai menikö ilta pitkäksi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minusta tuntuu välillä, että etätöitä kritisoivat ihmiset eivät aina ymmärrä, että monissa töissä määrä ei merkitse enemmän kuin laatu. Me ei olla niitä, joiden pitää suoristella hyllyssä olevia tuotteita vain näyttääkseen, että tekee jotain.
Toiset taas ei tajua, että työ voi olla intensiivistä sormet näppiksellä -työtä eikä sitä voi tehdä tallustelemalla ulkona tai samalla, kun ripustaa pyykkejä. Jos joku puuhastelee mitä sattuu, niin tiimistä toiset joutuu tekee enemmän.
Varmasti on niin että etätöissäkin työn vaatimukset ovat erilaisia. Oma työni on ongelmanratkaisukeskeistä suunnittelutyötä. Siinä joutuu etsimään luovasti uusia näkökulmia. Välillä pitää pystyä sulkemaan kaikki ärsykkeet ja houkutukset ulkopuolelle. Silloin pitää päästä pois koneen äärestä keskitty
Pomo sanoi korona-aikaan että jos miettii työasioita ulkona kävelyllä, se.ei ole työaikaa. Mutta kun laittaa muistiin sen kävelyllä syntyneen idean, se kirjoittamiseen käytetty aika on työaikaa. Itse kyllä merkkaan myös ideoinnin ja suunnittelun työajaksi, riippumatta siitä missä sitä teen.
Tottakai. Katsos, ap, kun se työaika ei ole kaikilla tietystä kellonlyömästä toiseen tiettyyn kellonlyömään. Kunhan työt tulee tehtyä, se riittää.
Tietenkin kotihommia voi tehdä ja kannattaakin tehdä sopivissa väleissä. Pyykit koneeseen, tunnin päästä koneesta kuivuriin ja taas tunnin päästä pyykit on kuivat. Ei vaadi vieressä seisomista, kunhan heittää pyykit koneeseen ja myöhemmin kuivuriin. Tiskikone päälle, kun se on täysi, siinähän pesee itsekseen. Ruoka uuniin tuntia ennen päivällisaikaa. Ja niin edelleen.
Koronakesänä olimme mökillä, mieheni teki siellä etätöitä. Vain palaveriaikoina piti olla koneen ääressä, muuten sai työt tehdä milloin halusi. Aikaa ei otettu, vaan tietty työmäärä piti tehdä päivässä. Jos teki tietyn määrän ylimääräistä, sai lisäkorvauksen.
Mieheni kävi välillä uimassa, grillaili ja sitten syötiin, tuli välillä kahville ja korkkasipa joskus iltapäivällä kaljankin. Työt tuli tehtyä ja joka päivältä sai vielä sen lisäkorvauksenkin.
Ja olipa "konttorista" hienot maisematkin - iso ikkuna Saimaalle.
On totta ja olen ajatellutkin perustaa kavereiden kanssa firman, joka voi työnantajan puolesta seurata käyttääkö etätyöntekijä työaikansa työaikalainsäädännön mukaisesti.
Meitä tosiaan kannustetaan ylimääräisten taukojen pitämiseen esimiesten taholta. Meitä on myös erikseen kielletty, ettei aamun kahvitaukoa SAA pitää samalla kun on palaverissa/muussa aamuinfossa. Siksi, että muuten TAUKO voi jäädä pitämättä. No, minä juon sen kahvin kuitenkin siinä teamsin aikana, mutta palaverin jälkeen oikaisen 12 minuutiksi sohvalle.
Iltapäiväpalavereiden tms aikana usein teen ruokaa, tiskaan käsin tms. Ja se on sallittua. Meitä oikein kannustetaan lähtemään vaikka lenkille tai oikaisemaan sohvalle aamuteamsien aikana. Että ei vaan nökötetä koneen ääressä. Sitä saa tehdä sitten varsinaisen työn aikana ihan riittävästi.
Ja tottakai meilläkin seurataan työn tuloksia/laatua/määrää. Mutta suuri osa työstämme on sellaista, mitä ei voi seurata, se vaan pitää tehdä. Jos ne työt jättää tekemättä, sen näkee lööpeissä.
Jos mä haluan rauhassa miettiä jotakin ratkaisua, niin kyllä se pitää tehdä muualla kuin koneen ääressä. Koneen ääressä ei ole hetken rauhaa, aina kun pallura muuttuu punaisesta vihreäksi, mulle soitetaan. Mun työ on sellaista, että koko asiakasfirman kaikki asiat kulkee tavalla tai toisella, osittain tai kokonaan meidän pisteen kautta.
Ja ihan ylpeänä voin sanoa, vuoden työtä tehtyäni, mä olen nykyään se, kehen kaikki on yhteydessä. Sekä asiakas, että muut asiakkaan asioita hoitavat tiimit. Koska mä olen se, keneltä saa vastaukset nopeasti, ja joka hoitaa asiat kuntoon. Se on todella rasittavaa, mutta samaan aikaan ainakin tiedän tekeväni työni liiankin hyvin.
Eli jos haluan hetken aikaa järjestellä ajatuksia ja miettiä parasta ratkaisua johonkin asiaan, mun on yksinkertaisesti lähdettävä pois koneelta. Vaikka sinne lenkille koiran kanssa. Onneksi työnantaja tukee tämän tyyppistä toimintaa, ei heitä kiinnosta missä ja miten mä työni teen, niin kauan kun hommat tulee hoidettua.
Vierailija wrote:
On totta ja olen ajatellutkin perustaa kavereiden kanssa firman, joka voi työnantajan puolesta seurata käyttääkö etätyöntekijä työaikansa työaikalainsäädännön mukaisesti.
Miten se seuranta erottaa, poistuuko työntekijä koneen äärestä vessaan vaiko heittämään pyykit koneesta kuivuriin?
Vierailija wrote:
On ja soitin kotikoneen Teamsillä itselleni firman läppäriin puhelun että pääsin punaiselle. Sitten nukuin parin tunnin päikkärit. Asiakkaan kanssa hoksattiin että kummallakin olisi vähän menoja. Laitettiin puhelimista puhelu päälle ja asiakas tuli hakemaan minut. Mentiin parin kolmen tunnin sieniretkelle. Samaa hommaa käytettiin kesällä. Teamsit loisti punaisena, korjattiin ensin venettä ja lopulta oltiin vetämässä uistinta. Ei, ei ole huono omatunto koska sain selville että tienasin n 1500 vähemmän kuin vastaavassa hommassa oleva kolleega, eikä palkkaani suostuttu nostamaan.
Ei sulla sitten ole käynyt mielessä että tuohon palkka eroon voisi olla jokin syykin? Voisiko olla että kolleegasi saa kenties vähän enemmän aikaiseksi kuin sinä hoitamalla sieniretket ja päiväunet vapaa-ajallaan. Miksi työnantajan pitäisi maksaa siitä että keksit vaan tapoja miten olla tekemättä mitään ilman että pomo huomaa.
Vierailija wrote:
Tottakai. Katsos, ap, kun se työaika ei ole kaikilla tietystä kellonlyömästä toiseen tiettyyn kellonlyömään. Kunhan työt tulee tehtyä, se riittää.
Tietenkin kotihommia voi tehdä ja kannattaakin tehdä sopivissa väleissä. Pyykit koneeseen, tunnin päästä koneesta kuivuriin ja taas tunnin päästä pyykit on kuivat. Ei vaadi vieressä seisomista, kunhan heittää pyykit koneeseen ja myöhemmin kuivuriin. Tiskikone päälle, kun se on täysi, siinähän pesee itsekseen. Ruoka uuniin tuntia ennen päivällisaikaa. Ja niin edelleen.
Niinpä. Mun mies tekee töitä (IT) silloin kun niitä on ja hänelle parhaiten sopii. Palaverit on tietenkin aina sovittuihin aikoihin, ja kiireisiä töitä varten hänelle saattaa tulla puhelu vaikka kolmelta yöllä ja silloin on lähdettävä. Tarvittaessa vaikka 200 kilometrin päähän firman sivutoimipisteeseen.
Muuten sitten tekee tosiaan työt silloin kun itselle sopii. Yleensä nukkuu puoleen päivään, tekee töitä noin neljään tai viiteen, ja sitten taas noin klo 22-02 kun talo on hiljentynyt nukkumaan. Toki tämä on ihan ääriesimerkki, mutta ei kaikkien kohdalla ole niin justiinsa koska ne työt tehdään. Ei kaikilla ole edes työajan seurantaa.
Meillä ainakin nussitaan etätyöpäivänä, saahan siitä palkankin. Mites muilla?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niinpä. Mun mies tekee töitä (IT) silloin kun niitä on ja hänelle parhaiten sopii. Palaverit on tietenkin aina sovittuihin aikoihin, ja kiireisiä töitä varten hänelle saattaa tulla puhelu vaikka kolmelta yöllä ja silloin on lähdettävä. Tarvittaessa vaikka 200 kilometrin päähän firman sivutoimipisteeseen.
Muuten sitte
Sitten kyllä ei enää toimita ihan kaikkien sääntöjen mukaan, työajan seuranta kun on ihan lakivaatimus.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miten se seuranta erottaa, poistuuko työntekijä koneen äärestä vessaan vaiko heittämään pyykit koneesta kuivuriin?
:D Murskasit toisen märät päiväunet :D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niinpä. Mun mies tekee töitä (IT) silloin kun niitä on ja hänelle parhaiten sopii. Palaverit on tietenkin aina sovittuihin aikoihin, ja kiireisiä töitä varten hänelle saattaa tulla puhelu vaikka kolmelta yöllä ja silloin on lähdettävä. Tarvittaessa vaikka 200 kilometrin päähän firman s
Turhaan alapeukutatte faktaa. Työaikalaki (872/2019) velvoittaa jokaisen työnantajan pitämään kirjaa tehdyistä työtunneista, näyttämään kirjanpidon pyydettäessä työntekijälle, työsuojeluviranomaiselle tai työntekijöiden edustajalle sekä säilyttämään aineiston vähintään kahden vuoden ajan.
Olen tottunut erittäin joustavaan työskentelymalliin, ja siitä en luovu.
Työt saa tehdä missä haluaa, miten haluaa ja milloin haluaa (pois lukien aikataulutetut palaverit sekä sellaiset hommat, joille on määritelty selkeä deadline; palavereihin osallistutaan, ja työt tehdään ajoissa valmiiksi).
Jään etätöihin silloin kun minua tarvitaan kotona. Päivän aikana voin siis hyvin pitää sellaisen tauon jonka aikana hoidan pyykinpesua, tai katson lasten perään jos puolisolla on menoa (hän tekee osa-aikatyötä ja on siksi enemmän kotona lasten kanssa).
Toimistolla tauot ovat täysin sallittuja ja jopa suotavia. Työkavereiden kanssa pidetyt kahvitauot voivat venähtää, kun erehdytään puhumaan jostain hauskasta aiheesta ja kaikilla on hauskaa. On aivan älytöntä ajatella, ettei etätöissä saisi myös pitää taukoja. Älyttömyyden huippu olisi kieltää toimistolla kahvitauot ja nauraminen. Ihminen ei ole kone, ja tuskin kukaan tekee ihan pelkästään töitä klo 8-16 pitäen välissä oikeasti vain puolen tunnin lounastauon, eikä yhtään mitään muuta.
Jos itse kohtaisin työpaikallani tuollaista, että saan huomautuksen siitä ettei Teams-pallo ole ollut vihreänä, tai että olen tehnyt osan töistä ennen klo 8 tai vasta klo 16 jälkeen, tai että olen rakentanut työkavereiden kanssa parempaa yhteishenkeä juttelemalla toimistolla muustakin kuin työasioista, niin minä irtisanoutuisin. Tiedän oman osaamiseni arvon, tiedän että sille olisi kysyntää muuallakin, ja tiedän että on yrityksiä, jotka panostavat ensisijaisesti työntekijöiden hyvinvointiin ja ymmärtävät, että se heikkenee kyttäämisen seurauksena, jolloin myös firman tulos heikkenee.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Niinpä. Mun mies tekee töitä (IT) silloin kun niitä on ja hänelle parhaiten sopii. Palaverit on tietenkin aina sovittuihin aikoihin, ja kiireisiä töitä varten hänelle saattaa tulla puhelu vaikka kolmelta yöllä ja silloin on lähdettävä. Tarvi
Et ole koskaan kuullut uuden työaikalain joustotyöstä.
No mitä sinne toimistolle tunkea kun siellä on joku eilen syntynyt lapsi laitettu kyttäämään onko Teams-pallossa mikä väri. Muutenkaan niistä toimistoihmisistä, etenkään siellä roikkuvasta joutosakista ei ole edes höyryävää sontakasaa vahtimaan. Ainoat kenen pitää olla paikalla ovat OIKEAA työtä tekevät. Hiiren klikkailu, numeroiden syöttäminen Exceliin tai papereiden pyörittely on lähinnä ammattitaidottomien neandertalilaisten tapa peitellä osaamattomuuttaan ja näyttää kiireiseltä. Toimistolla istuskelu on eräs tempputyöllistämisen alalaji.
Veritulppariski kasvaa jos istuu yli tunnin. Pakko pitää liikunnallisia mikrotaukoja. Muutoin työntekijä voi kuolla tai vammautua pahasti ja kuka ne työt sitten tekee? Toisekseen työntekijän pakkoistuttaminen on jo väkivaltaa työntekijää kohtaan.
Ei tulisi mieleeni ruveta nyrkkipyykille. Mutta voin istua yläkerrassa etätöissä, kun pesukone pyykkää alakerrassa.
Kun palavereihin osallistutaan eri aikavyöhykkeiltä, niin ei ole mitään yhteisiä lounas- tai päivällisaikoja.