Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8326)
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tämän lapsen tasolle jääneen "äidin" uhmaikä jatkuu?
Joko LASU tehty?
LaSUa ei ole syytä tehdä tapauksessa, jossa vanhempi opettaa lapsilleen, mitä jokainen vastuullinen vanhempi tekee, miten pärjätä kotielämässä.
Millä rahalla 😂 eikös siellä ollut lakko niin eihän tuollaisella kotona pystyyn elätettävällä mitään hotlarahoja oo
Vierailija kirjoitti:
Joko LASU tehty?
Joo, toivottavasti. Voivat käydä kyselemässä isältä, että miksi ei toimeennu huolehtimaan lapsistaan. Mitäpä isukki siihen vastaisi...? Ehkä:" En mä kattokaas voi, kun mulla on nämä killuttimet haarojen välissä, ne estää tekemästä mitään ja myös ajattelemasta."
Tsemppiä ap:lle. Ei ole helppo tilanne. En ole itse kokenut ihan samaa tai en läheskään yhtä pahana, mutta ero oli lähellä. Tunsin itseni idiootiksi kun mietin eroa pelkkien kotitöiden takia. Varsinkin kun en edes joutunut tekemään kaikkea yksin. Mutta kyse on enemmästä kuin pelkistä kotitöistä. Kyse on kunnioituksesta ja tasavertaisuudesta.
Et kuitenkaan ole yksin tässä, vaan tuhannet naiset painivat ihan saman asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap:lle. Ei ole helppo tilanne. En ole itse kokenut ihan samaa tai en läheskään yhtä pahana, mutta ero oli lähellä. Tunsin itseni idiootiksi kun mietin eroa pelkkien kotitöiden takia. Varsinkin kun en edes joutunut tekemään kaikkea yksin. Mutta kyse on enemmästä kuin pelkistä kotitöistä. Kyse on kunnioituksesta ja tasavertaisuudesta.
Et kuitenkaan ole yksin tässä, vaan tuhannet naiset painivat ihan saman asian kanssa.
Sinäpä sen sanoit! Kyse ei ole vain kotitöistä. Kyllä siihen liittyy nimenomaan toisen kunnioitus ja tasavertaisuus!
Oon aikanani kans tän asian tiimoilla kipuillut. Oli siinä kriisissä toki muustakin kyse. Mutta ratkaiseva käänne taas parempaan oli juuri tuo, että sain puolisolta sen tuen ja arvostuksen tunteen, joka siinä hetkessä oli tarpeen. En ole sen jälkeen joutunut epäilemään.
En ole koko ketjua lukenut, sieltä täältä ehtiessäni. AP:n mies ei ole vieläkään ilmeisesti herännyt vaimon kanssa keskustelemaan.
Yksi kysymys tuli mieleen. Onko vielä kertaakaan lämmitetty saunaa lakon aloittamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
En ole koko ketjua lukenut, sieltä täältä ehtiessäni. AP:n mies ei ole vieläkään ilmeisesti herännyt vaimon kanssa keskustelemaan.
Yksi kysymys tuli mieleen. Onko vielä kertaakaan lämmitetty saunaa lakon aloittamisen jälkeen?
Ap otti nyt avioeron puheeksi miehen kanssa. Taisi viimeiset kommentit häneltä olla pari kolme sivua sitten.
Vierailija kirjoitti:
Joko LASU tehty?
Vain mies voi olla näin tyhmä. Ei kai teini-ikäisistä mitään lasuja tehdä, jos joutuvat itse huolehtimaan itsestään ja niillä lapsilla on isäkin. Miksi se ei huolehdi lapsistaan? Onko se jotenkin vajaavaltainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko LASU tehty?
Vain mies voi olla näin tyhmä. Ei kai teini-ikäisistä mitään lasuja tehdä, jos joutuvat itse huolehtimaan itsestään ja niillä lapsilla on isäkin. Miksi se ei huolehdi lapsistaan? Onko se jotenkin vajaavaltainen?
Jos jostain tekee lasun, niin siitä ettei isä huolehdi lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Myös toinen teineistä kyseli saunaa, mutta ei hänkään jaksanut käydä laittamassa lämpiämään. Huomenna pitäisi käydä kaupassa hakemassa viikon ruuat, saapa nähdä osaako mies raahata itse itsensä Prismaan.
ap
Onko puusauna vai sähkösauna?
Mitä merkitystä? Puukiukaan saa syttymään jopa lapsi, ei siihen tarvita monen vuoden kouluja.
Vierailija kirjoitti:
#miesvihanäkyväksi
Miesvauvat opettelemaan perusasioita.
Kiva kun tuli päivittämään ketjua ap! Olisi mielenkiintoista kuulla, että havahtuuko mies lainkaan siitä, että ero on tulossa ja alkaako muuttua
Kuulostaa tosin siltä, että kotityöt ovat olleet vain ongelmien näkyvä ilmenemismuoto ja se todellinen ydinongelma on miehen pyrkimys alistaa sinusta palvelijaa. Eli se, että mies selvästi halveksoi sinua alempiarvoisempana kuin itse on ja haluaa väkipakolla painaa sinua alas ja pitää alhaalla.
Tässä vaiheessa kyllä miehen pitäisi varmaan kyetä muuttumaan todella uskottavasti, että häntä enää voisi kunnioittaa ja arvostaa, sillä kyllähän tuossa jo omat tunteet varmasti kuolevat nopeasti, kun tajuaa miehen vihamielisen asenteen naisia kohtaan. Aika huono ennuste sitä paitsi asennemuutokselle, kykeneekö aikuinen mies enää muuttumaan niin merkittävästi arvomaailmaltaan.
Ap hyötyisit varmasti sellaisen kirjan lukemisesta kuin Why does he do that. Luulen että tunnistaisit siitä muitakin elementtejä siitä, millainen miehen suhtautuminen sinuun on ollut ja mitä sellaisen naisvihan ja henkisen väkivallan taustalla on.
Tämä ketju saa minut taas kerran vakuuttuneeksi siitä, että vanhempien olisi hyvä asua erillään, tosin kodit voisivat sijaita lähekkäin. Tiedän, kustannukset. Mutta niin paljolta harmilta ja murheelta säästyttäisiin, että rahanmenokin tuntuu pienemmältä pahalta. Kummallekin jäisi lisäksi enemmän ihan omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju saa minut taas kerran vakuuttuneeksi siitä, että vanhempien olisi hyvä asua erillään, tosin kodit voisivat sijaita lähekkäin. Tiedän, kustannukset. Mutta niin paljolta harmilta ja murheelta säästyttäisiin, että rahanmenokin tuntuu pienemmältä pahalta. Kummallekin jäisi lisäksi enemmän ihan omaa aikaa.
Miten niin molemmille jäisi enemmän omaa aikaa? Nythän ap:n mies on teettänyt kaikki kotityöt vaimollaan. Sehän tarkoittaa arviolta 10-20 tuntia työtä viikossa, jotka mies on onnistunut sysäämään vaimolleen.
Miehen oma aika vähenisi todella merkittävästi tuolla järjestelyllä jota ehdotat.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että vaimon pitää lähteä pysyvästi omaan osoitteeseen saadakseen omaa aikaa ja välttyäkseen siltä, ettei rakastava aviomies aiheuta hänelle harmia ja murhetta.
Mikseivät miehet voi hoitaa kotia kuin omaansa, vaikka siellä olisikin toinenkin aikuinen (myöskin hoitamassa kuin omaansa)? Miksi kotia ja lapsia voi hoitaa vain yksin, muttei vaimon kanssa yhdessä ja puoliksi?
Miksei vaimolle voi järjestää "ihan omaa aikaa" olemalla omien lastensa kanssa ilman lain määräämää aikaikkunaa?
Vierailija kirjoitti:
Naisen vaihtoehdot ovat siis joko alistua kotiorjaksi tai maksaa tuplana asumismenot palkasta, joka on 80 senttiä miehen euroa kohti.
Ihanaa asua tässä tasa-arvon mallimaassa. Kyllä me olemme onnekkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin molemmille jäisi enemmän omaa aikaa? Nythän ap:n mies on teettänyt kaikki kotityöt vaimollaan. Sehän tarkoittaa arviolta 10-20 tuntia työtä viikossa, jotka mies on onnistunut sysäämään vaimolleen.
Miehen oma aika vähenisi todella merkittävästi tuolla järjestelyllä jota ehdotat.
Ilmeisesti miehelle "ihan omaksi ajaksi" ei lasketa sitä, että saa olla ja mennä ja maata miten lystää sillä vapautuneella ajalla, mikä normaalisti menisi 50% kotitöistä.
"Ihan omaa aikaa" se on vasta sitten, kun muu perhe on muualla ja hän saa lomaa perheensä läsnä- ja olemassaolosta.
Olihan tuolla juuri toinen ketju, jossa perheenisä ilmoitti haluavansa lomaa perheestään ja että perheen kanssa vietetyt lomat eivät ole lomaa (vaikka vaimo oli lomilla hoitanut kaikki hommat, esim. ruuan pöytään).
Jännä, miten miehet haluavat lapsia, mutta eivät halua niiden olemassaolon koskettavan elämäänsä mitenkään. Vaimon kroppa ja elämä muuttuvat ikiajoiksi, mieheltä ei jää yksikään meno menemättä tai matsi katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti miehelle "ihan omaksi ajaksi" ei lasketa sitä, että saa olla ja mennä ja maata miten lystää sillä vapautuneella ajalla, mikä normaalisti menisi 50% kotitöistä.
Perhe on monelle miehelle pelkkä statussymboli.
Eihän ne teinit ykskaks intoudu kotitöitä tekemään jos Aloittaja on siihen saakka tehnyt kaiken itse eikä ole vaatinut teineiltä yhtään mitään. Tai mieheltä. Itse opetin/opetimme pienestä pitäen lapsia auttamaan pikku askareissa ja kun ikää tuli lisää, sitten siivousta, mattojen tamppausta, imurointia tms. Kunnon kansalaisia heistä tuli eivätkä saaneet traumoja. Löytyisikö Ap:n peilistä syy tilanteeseen josta kirjoitti, näin epäilen.
Ei näihin koskaan saa vastausta. Uho on kova ja suun pieksentä onnistuu. Siihen se jääkin. Kantti ilmeisesti ei kestä todentaa edes kirjoittaen sitä, kuin väärää asiaa ajavat.
Herää epäilys, et passaava nainen on näille vain märkä uni.