Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä varmaan alkaa olla jo sen ikäisiä kirjoittajia, jotka ovat itse olleet päiväkodissa hoidossa. Millaiset muistot jäi?

Vierailija
28.11.2025 |

Vasta jostain ysäriltä lähtien on ollut päiväkoteja ns. "kaikille" saatavilla. 80-luvun lapset ja siitä taaksepäin eivät saaneet päiväkotipaikkoja juuri koskaan, sillä kunnallinen päivähoito oli silloin vielä ihan lastenkengissä. Lapset hoidettiin yleisesti silloin kotona.

Kertokaa, te päiväkodin käyneet, jäikö millaiset muistot? Ovatko päiväkodit niin pahoja paikkoja, kuin ainakin koko 2000-luku on rummutettu?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin päiväkodin 70-luvulla. Oli ok, enpä muustakaan olemisen tavasta tiedä.

Vierailija
2/23 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän oli ihan viidakko. Mulla on kasvoissa arpi, minkä sain kun mua lyötiin terävällä lelulla naamaan. Karkailtiin päiväkodin aidan yli ja viereisen tontin tenavat kiipesivät taas aidan yli sinne päiväkotiin. Kiusattiin puoliksi ulkomaalaista ja suljettiin se porukasta ulos. 

Maaseudulla. Itse laitoin oman lapseni yksityiseen, en uskaltaisi kunnalliseen laittaa kaiken lukemani ja kokemani perusteella. Myös alalla olevat kaverit ovat tukeneet tätä ajatustani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät muistot. Päiväkotiajat olivat elämäni paras aika.

Vierailija
4/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päiväkodissa vv 63-67. Hyviä muistoja pinaattikeittoa lukuunottamatta

Vierailija
5/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveitä paikkoja. Varmaan hieno kokemus jos tykkää laitoksista. 

Vierailija
6/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Helsingissä päiväkodissa 60-luvulla. Muistan, että olen ollut kehäkukaksi pukeutunut (joku paperiasu ja päähine) ja tanssinut kehäkukkaset pienet pyörii-laulun tahdissa. Muistan myös, että mun suu pestiin saippualla useamman kerran, koska olin kiroillut.

Vierailija
7/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla ei todellakaan hoidettu lapsia kotona. Kaikki olivat päiväkodissa tai perhepäivähoidossa.

Vierailija
8/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot muistot. Jouduin muutaman päivän viettämään päiväkodissa aikaa, mutta muuten olin kotona äidin kanssa. Siellä joutui syömään mautonta ruokaa, rasvatonta maitolitkua ja margariinia. 

Vierailija
9/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla ei todellakaan hoidettu lapsia kotona. Kaikki olivat päiväkodissa tai perhepäivähoidossa.

En ainakaan minä, mä olin vielä ysärillä.

Vierailija
10/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla on varmaan ollut eri meininki kuin kaupungeissa.

Vierailija
11/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartun nyt sivuseikkaan ehkä, mutta päiväkoteja on ollut vuosikymmeniä. Minut on laitettu päiväkotiin alle vuoden vanhana 80-luvun alussa ja isommat sisarukseni olivat siellä kyllä täysipäiväisesti jo 70-luvulla. 

Vierailija
12/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin esikouluun vuonna 1984. Siellä haisi pahalle ja opettaja luki tylsää kirjaa. Vain yhdestä nuoresta hoitajasta pidin, hän teki meidän kanssa paperinukkeja. 

Vierailija
13/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot ruoat kamalia, rauhalliselle lapselle melu on myrkkyä ja pakkopäikkärit vaikkei väsytä.

Vierailija
14/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa! :D Kuntien on ollut pakko järjestää päivähoitoa vuodesta 1973 eli kyllä niitä päiväkoteja ja päiväkotilapsia on ollut joka kunnassa silloin ja myös 90-luvulla. 80- ja 90-luvulla suurin osa lapsista niin maalla kuin kaupungeissa kävi päiväkotia.

Vierailija
15/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa! :D Kuntien on ollut pakko järjestää päivähoitoa vuodesta 1973 eli kyllä niitä päiväkoteja ja päiväkotilapsia on ollut joka kunnassa silloin ja myös 90-luvulla. 80- ja 90-luvulla suurin osa lapsista niin maalla kuin kaupungeissa kävi päiväkotia.

Niin, mutta maalla on enemmän kotiäitejä kuin kaupungissa.

Vierailija
16/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt aika vanhaa asiaa, mutta kerron silti. Omat lapset oli päiväkodissa 90 - luvulla. Jäi kyllä melkoisen hyvät muistot niiltä ajoilta. Tarhatädit oli tosi mukavia, ja puuhastelivat siellä lasten kans milloin mitäkin. Oli myös esityksiä, mihin sai vanhemmat mennä seuraamaan esitystä. 

Voi olla, että aika kultaa muistot, mutta en muista oikein mitään ikävää noilta ajoilta, siis päiväkotiin liittyen. 

Ette kyllä ikinä usko, mutta tää tapahtui siellä järkyttävässä Kontulassa. Noh, kuten mainittua, niin tästä on aika kauan aikaa.

Vierailija
17/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se kokonaisuutena ollut paha. Lähinnä jotkut yksittäiset asiat tuntui tyhmiltä erityisesti silloin isompana ~6 vuotiaana. Esim. päiväunet pakolliset, vaikka itse olisin tehnyt jotain muuta. Jotkut ruoat oli pahoja, kalasta en tykännyt ja jotkut muut myös oli hyi. Ja kurahousut ja kurarukkaset, joita ei usein kotona käytetty, siellä piti olla melkein aina, tai ei aina, mutta syksyt ja keväät tuntui, että aina. Vaikka en ikäloppu olekaan, ne oli silloin vielä sellaista paljon jäykempää muovia, ei niihin oikein tottunut ollenkaan. Kotona oli kivempi olla ulkona ilman noita.

Vierailija
18/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meidän äiti ollut. Töissä hän kävi, ja maaseudulla asuttiin. Samoin naapurin rouva kävi töissä, ja lapset päiväkodissa. 

Vierailija
19/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

58v. Olen. Yhden ainutta päivää en ole hoidossa ollut. Ei ainakaan minkäänlaista muistikuvaa sellaisesta ja kukaan ole koskaan kertonut olleeni päivähoidossa tai hoidossa yleensä. Muistikuvia on paremminkin siitä yksinolosta kotona, äidin laittamista valmiista leivistä lautasella elumukelmun alla ja valmiista kahvinlitkusta termospullossa, missä maito ja sokeri oli jo valmiina. Leikeistä yksin pihalla ja metsässä. Vasta mentyäni kouluun 7 vuotiaana, niin on muistikuvia siitä että olisi joku toinenkin leikkikaveri mukana tapahtumissa. Mutta vähän niitä oli - kuten nykyäänkin. Eipä juuri ketään elleivät jotain palvelusta halua. Kukaan ei tule kylään ihan vain kahville ja juttelemaan. Eivedes ns. Paras ja vanhin ystävä.

Vierailija
20/23 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maalla asuminen tarkoita sitä, että kaikki siellä maalla asuvat pitäisivät maatilaa ja naiset emäntinä hoitelisivat lapsia kotona. Jos on 5000 asukkaan kunta, niin siellä on ehkä muutama maatila ja loput ihmisistä käy ihan normaalisti töissä tehtaissa, kaupoissa, päiväkodeissa, kouluissa, terveyskeskuksissa, vanhainkodeissa jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän