Parisuhteessa olijat, onko puolisonne teille se tärkein ihminen?
Ja siis kysymys lähinnä niille jotka ovat ihan toimivassa suhteessa eikä eron partaalla. Mä sain eilen kuulla mieheltäni, että hänellä tulee aina ystävät ekana ja ovat hänen elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Tätä ei huudettu vihaisena riidan yhteydessä vaan tuli esille keskustelun sivulauseessa. Hän sanoi että ystävät ovat hänelle tärkeintä elämässä ja ihmetteli miksi minulla ei ole näin, kun itse taas sanoin hänen olevan mulle maailman tärkein. Meillä ei ole lapsia ja ikääkin yli 40v. Mulle jäi siitä vähän hassu fiilis ja olen miettinyt tätä.
Ei hän kapakoissa niiden kanssa juokse tai mitään. Saattaa mennä jopa puoli vuotta ennen kuin edes näkee heitä. Mietin lähinnä että onko yleistäkin että ystävät menee hyvässä rakastavassa parisuhteessa puolison edelle? Ja kysyin häneltä vielä typerän kysymyksen siihen että kumman pelastaisi palavasta talosta, niin ystävän kuulemma.
Kommentit (528)
Itseni jälkeen kyllä, puoliso on tärkein näin kun ei ole lapsia.
Ei todellakaan vaan tyttäreni ja hänen pojat.
"Jos joku ihminen on minulle vähemmän tärkeä kuin ystävät, niin silloin en seurustele hänen kanssaan."
Sinulla ei ehkä ole kovin hyviä ystäviä jos saman tien kun alat seurustelemaan, tämä uusi henkilö menee ystäviesi edelle.
Kumppanini on minulle lapsettomana tärkein ihminen. Tiedän ja hyväksyn sen että hänellä puolestaan omat lapsensa ja lapsenlapset voivat mennä ohitseni tietyissä tilanteissa.
Palavasta talosta pelastaisin silti ensin ne lapsenlapset. Kun heillä olisi elämää jäljellä noin 60 vuotta enemmän kuin kumppanillani. Kumppaninikin haluaisi tätä.
(Lisäys)
En ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka kohtelevat ystäviään paremmin kuin puolisoaan. Jos sellainen on yleistä niin onpahan taas yksi hyvä selitys avioerojen suurelle määrälle.
M60
Vierailija kirjoitti:
"Jos joku ihminen on minulle vähemmän tärkeä kuin ystävät, niin silloin en seurustele hänen kanssaan."
Sinulla ei ehkä ole kovin hyviä ystäviä jos saman tien kun alat seurustelemaan, tämä uusi henkilö menee ystäviesi edelle.
Ei tietenkään heti mutta seurustelun muuttuessa vakavaksi ja kun yhteenmuuttoa ja yhteistä elämää aletaan suunnittelemaan niin asioiden tärkeysjärjestykset muuttuvat.
Tunnen myös näitä jotka häviävät ystäväpiiristä kun löytävät uuden seurustelukumppanin ja sitten suhteen katkettua ilmaantuvat takaisin. Joskus syy on ihmisessä itsessään, joskus syynä on kontrolloiva seurustelukumppani.
M60
No, kyllä puoliso on silla tavalla tärkein, ennen lapsia ja sisaruksia, vaikken niitä erikseen tärkeysjärjestykseen laittaisi, varsinkaan tuolla "palava talo"-talo vertauksella.
Puoliso ja lapset yhtä rakkaita . Sitten vasta tulee muut.
Kyllä, puoliso on se tärkein ihminen, meillä ei ole lapsia.
Olen aikoinaan saanut kuulla useamman vuoden suhteessa, että ystävät, harrastukset ja työ ovat tärkeimpiä, ehkä myös oma lapsuuden perhe elin olin sijoilla 4-5. Ei se suhde sitten enää kauaa kestänytkään.
Tajusin jo nuoresta, seuraamalla tuntemiani parisuhteita, että rakkaussuhteet olivat yhtä ylä ja alamäkeä.
Itse rakastuin ja rakastin exääni enemmän kun hän minua. Tajusin monia asioita suuhteestamme liian myöhään.
Lapseni ovat olleet sydäntäni lähimpänä, aina.
Sen jälkeen omat sukulaiseni.
Myös paras ystävättäreni.
Exäni osottautu pettäjäksi ja itse olin liian kauan kynnysmattona.
Yleensä kumppani on suhteen alussa se tärkein ihminen, mutta ei välttämättä enää myöhemmin. Yhdessä saatetaan pysyä ihan muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sen henkilön täytyy olla jo ennen seurustelun alkua olla minulle tärkein. Muuten en näe syytä alkaa seurustella. Parisuhde edellyttää paljon suurempaa kiintymystä kuin ystävyys.
Ja voihan käydä niinkin, että ihmissuhde alkaa ystävyytenä ja sitten tajutaan että ollaankin enemmän kuin vain ystäviä.
Totta kai on. Muuten tämä ei olisi parisuhde vaan friends with benefits -suhde.
Vierailija kirjoitti:
puoliso on tärkein,1971 lähtien yhdessä oltu, naimisiin 1985.
Muilla ei merkitystä samalla tasolla. Seuraavaksi tulee kissamme...joka jää lohduksi kun jompikumpi lähtee ensin.
Ilmeisesti olet lapseton?
Itse naimisissa -95 lähtien, ja kyllä kokisin, että avioliittoni olisi ohi, jos kaveri olisi minua tärkeämpi. Mieheni on ykkönen, sitten kolme lastamne, sitten lemmikkilaumamme. Mutta silti pelastaisin palosta ensin lapsemme, koska heillä enemmän elämää edessä, sitten vasta mieheni. Useimmat naapuritkin pelastaisin ennen lemmikkejä, vaikka karvakamuja enemmän rakastankin.
Olin vuosia naimisissa lasteni isän kanssa joka sanoi mulle etten ole hänen parasystävä enkä edes kaveri. pelkkä vaimo!
Onneksi löysin miehen joka on oikeasti mun parasystävä ja minä olen hänelle myös, sen lisäksi että olemme rakastavaisia. <3
Voin rehellisesti sanoa, että niin miehellä kui. Minullakin lapset tulee aina ensin vaikka ovatkin aikuisia. Eläimet toki tärkeitä mutta kyllä silti tavallaan viimeisiä ovat tulipalosta esimerkiksi pelastettavissa.
Hän on minulle tärkein, mutta hänelle tärkein on hänen pieni poikansa, ja niin sen kuuluukin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sen henkilön täytyy olla jo ennen seurustelun alkua olla minulle tärkein. Muuten en näe syytä alkaa seurustella. Parisuhde edellyttää paljon suurempaa kiintymystä kuin ystävyys.
Ja voihan käydä niinkin, että ihmissuhde alkaa ystävyytenä ja sitten tajutaan että ollaankin enemmän kuin vain ystäviä.
Miten hänestä voi tulla tärkein ennen kuin seurustelette?
Puolisoni ja lapset. Aina.
Ja tiedän, että jos puolisoni kuolee tulipaloon, se tapahtuu vain siksi, että yritti pelastaa minua tai lapsia.
Sama toisinpäin.
Meillä 15 vuotta yhdessäoloa, 7 vuotta naimisissa oloa ja 3 poikaa.