Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhteessa olijat, onko puolisonne teille se tärkein ihminen?

Vierailija
14.10.2023 |

Ja siis kysymys lähinnä niille jotka ovat ihan toimivassa suhteessa eikä eron partaalla. Mä sain eilen kuulla mieheltäni, että hänellä tulee aina ystävät ekana ja ovat hänen elämänsä tärkeimpiä ihmisiä. Tätä ei huudettu vihaisena riidan yhteydessä vaan tuli esille keskustelun sivulauseessa. Hän sanoi että ystävät ovat hänelle tärkeintä elämässä ja ihmetteli miksi minulla ei ole näin, kun itse taas sanoin hänen olevan mulle maailman tärkein. Meillä ei ole lapsia ja ikääkin yli 40v. Mulle jäi siitä vähän hassu fiilis ja olen miettinyt tätä. 

Ei hän kapakoissa niiden kanssa juokse tai mitään. Saattaa mennä jopa puoli vuotta ennen kuin edes näkee heitä. Mietin lähinnä että onko yleistäkin että ystävät menee hyvässä rakastavassa parisuhteessa puolison edelle? Ja kysyin häneltä vielä typerän kysymyksen siihen että kumman pelastaisi palavasta talosta, niin ystävän kuulemma. 

Kommentit (528)

Vierailija
521/528 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täytyy valita, pelastanko tulipalosta kulkukissan vai puolison, niin pelastan sen kissan.

Vierailija
522/528 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos joku ihminen on minulle vähemmän tärkeä kuin ystävät, niin silloin en seurustele hänen kanssaan."

Sinulla ei ehkä ole kovin hyviä ystäviä jos saman tien kun alat seurustelemaan, tämä uusi henkilö menee ystäviesi edelle.

Ei vaan sen henkilön täytyy olla jo ennen seurustelun alkua olla minulle tärkein. Muuten en näe syytä alkaa seurustella. Parisuhde edellyttää paljon suurempaa kiintymystä kuin ystävyys.

Ja voihan käydä niinkin, että ihmissuhde alkaa ystävyytenä ja sitten tajutaan että ollaankin enemmän kuin vain ystäviä.

Miten hänestä voi tulla tärkein ennen kuin seurustelette?

No miten se nyt yleensä tapahtuu. Tavataan jossain, tutustutaan ja rakastutaan. Pitäisikö ensin seurustella kaikkien ihmisten kanssa ennen kuin voi tietää kuka heistä on se jonka kanssa haluaa seurustella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/528 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 18 vuotta naimisissa, menin naimisiin 18-vuotiaana. Mieheni on tehnyt ja antanut aina kaikkensa puolestani, ja olemme kokeneet "kaiken" yhdessä. Hän ei ole koskaan loukannut minua. Meillä on kaksi lasta, mutta kyllä mies on elämäni tärkein ihminen. Palavasta talosta pelastaisin silti ensin lapset.

Vierailija
524/528 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut parisuhteessa, mutta se ihminen, jonka kanssa olisin halunnut parisuhteen, on kyllä edelleen minulle tärkein ihminen, vaikka hän on jo kuollut.

Vierailija
525/528 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että lapset ja puolisoni ovat yhtä tärkeitä ja rakkaita. Pidän puolisoani parhaana ystävänäni sekä sellaisena intohimon kohteena. Olisi vaikea kuvitella, että olisin parisuhteessa sellaisen ihmisen kanssa, joka ei olisi samalla itselleni se maailman tärkein ja ihanin tyyppi.

Vierailija
526/528 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos joku ihminen on minulle vähemmän tärkeä kuin ystävät, niin silloin en seurustele hänen kanssaan."

Sinulla ei ehkä ole kovin hyviä ystäviä jos saman tien kun alat seurustelemaan, tämä uusi henkilö menee ystäviesi edelle.

Ei vaan sen henkilön täytyy olla jo ennen seurustelun alkua olla minulle tärkein. Muuten en näe syytä alkaa seurustella. Parisuhde edellyttää paljon suurempaa kiintymystä kuin ystävyys.

Ja voihan käydä niinkin, että ihmissuhde alkaa ystävyytenä ja sitten tajutaan että ollaankin enemmän kuin vain ystäviä.

Minulla itselläni on ystävyyssuhteita 40 vuoden takaa. Ihmisiä jotka ovat olleet elämässäni "aina" ja joiden kanssa on jaettu kaikki, ja joita ilman elämäni olisi välillä ollut ihan pohjamudissa. En voisi ikinä alkaa seurustelemaan, jos minun pitäisi löytää ihminen joka onnistuisi heti ennen seurustelun aloittamista ohittamaan nämä elämänmittaiset ystävyydet tärkeysjärjestyksessä. Ainoa vaihtoehto olisi tosiaan tuo, että ystävistä joku olisi mies, jonka kanssa sitten alkaa seurustella, mutta valitettavasti näin ei ole. Onneksi en ole asettanut seurustelulle tuollaisia ehtoja, vaan olen seurustellut nyt useita vuosia kumppanini kanssa. Jos minulla olisi tarve laittaa elämäni ihmisiä tärkeysjärjestykseen, hän olisi aivan kärkipäässä, mutta kaikkein syvin luottamus minulla on muutamaan läheisimpään ja pitkäaikaisimpaan ystävääni. Se ei ole mitenkään kiinni miehestä, eikä hän olisi voinut tehdä mitään paremmin. En vain ole tuntenut häntä yhtä kauaa kuin ystäväni jotka tunnen läpikotaisin.

Vierailija
527/528 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ymmärrä tuota että seurustelukumppanin pitäisi automaattisesti ohittaa heti kaikki muut -  jopa olla se kaikkein tärkein jo ennen seurustelua.

Mulla on kavereita, joille kulloisestakin kumppanista tulee heti tärkein elämässä, ja tottakai se vähän ärsyttää kun eron jälkeen taas kaivataan ystävää. Itselläni on ollut 3 parisuhdetta ja muutama ystävä jotka ovat nähneet kaikki nämä suhteet. Minua nolottaisi, jos olisin asettanut jokaisen suhteen automaattisesti heidän edelleen. En kehtaisi enää edes kertoa jos eroaisin :D

Ymmärrän että puoliso on tärkein siinä vaiheessa kun ollaan naimisissa tai on asuttu yhdessä vuosia. Mutta itselleni seurustelukumppani ei ole se tärkein ihminen vaan läheisimmät ystäväni ovat. Olen ollut parisuhteessa 4 vuotta, ja tiedostan että vaikka meneekin hyvin, tämä voi päättyä eroon. Realistisesti on parempi todennäköisyys että lopussa rinnallani on lapsuudenystäväni kuin tämänhetkinen miesystävä, vaikka hänenkin toki toivoisin olevan.

Tämä ei tietenkään käytännössä tarkoita mitään muuta kuin sitä että seurustellessakaan en unohda ystäviäni. Aika harvoin elämässä oikeasti tulee tilanteita joissa konkreettisesti pitää päättää kuka on tärkein.

Vierailija
528/528 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmisten ihmissuhteita on vähän epäreilua vertailla toisiinsa. Jollekin ystävä tarkoittaa lähes hyvänpäiväntuttua jonka kanssa käydään joskus lenkillä. On helppoa ymmärtää, että kun tällaisen ihmisen elämään tulee tiivis suhde eli rakastava parisuhde, luonnollisesti se menee nopeastikin ykkössijalle. Jollakin taas on koko eliniän kestäneitä lujia ystävyyssuhteita jotka ovat käytännössä elämänkumppaneita vaikka romanttista suhdetta ei ole. Olisi julmaa väittää että he olisivat huonoja parisuhdekumppaneita vain sen takia että noiden ystävyyksien tärkeyttä on mahdoton ohittaa ainakaan kovin nopeasti.

Jokaisella on oma tilanteensa ja saakin olla. Itse en loukkaantuisi jos miesystäväni sanoisi samoin kuin ap:n miesystävä. (Tosin tuon palavan talon kysymyksen voisi jättää pois...) Miesystävälläni  on muutama tärkeä, vuosikymmeniä hänen elämässään ollut ystävä, jotka varmasti tuntevat hänet paremmin kuin minä ja jotka tukevat häntä jos me joskus eroamme. En kuitenkaan koe että nykyiseni rakastaisi minua yhtään vähempää kuin eksäni, jolla ei ollut muita läheisiä ihmissuhteita ja joka aina sanoi minun olevan hänen elämässään tärkein. Vaikka olin kuulemma tärkein, en ollut kovin tärkeä. Ei vain ollut ketään sen tärkeämpääkään. Tämä ei varsinaisesti ole mikään sitoutumisen mittari.