Yksinhuoltaja voi menettää jopa 300 euroa kuussa, sosiaaliturvaministerin mukaan hallitus ei aio peruuttaa säästöistä
Sosiaali- ja terveysministeriön arvio hallituksen leikkausten yhteisvaikutuksista valmistui. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan leikkaukset ovat välttämättömiä.
Asumistukeen ja työttömyysturvaan suunniteltavat leikkaukset osuvat osin samoille kotitalouksille.
Kommentit (174)
Vierailija wrote:
Toivottavasti hallitus palkkaa 100 000 poliisia lisää. Yksi seisomaan kunkin työttömän selän taakse. Voi muuten olla että kurniva maha ajaa kaidalle polulle monet joilla ei työpaikan saanti ole tahdosta kiinni, tai terveys ei salli vaikka kelan lääkäri paremmin tietää...
Tätä olen sanonut minäkin. On 100 var aa, että 4 vuoden päästä Suomi o kaaostilassa. Rikollisuus moninkertaisesti kasvanut nykyisestä. Ihmisiä konkurssissa ja roikkumassa lähikuusissa... tai männyssä. Kuusessa liian tiheästi oksia, että tarpeeksi kestävää heti löytyisi... laittakaapa merkille. Palataan 4 vuoden päästä asiaan...
Vierailija wrote:
Yle wrote:
Hallituksen suunnittelemat leikkaukset osuvat erityisesti yksinhuoltajiin, opiskelijoihin ja ansioturvalla oleviin työttömiin.
Tämä selviää sosiaali- ja terveysministeriön tänään julkistamista laskelmista, joissa arvioidaan hallituksen säästötoimien yhteisvaikutusta kotitalouksiin.
Hallitus on esittänyt ensi vuoden budjetissaan muun muassa yleisen asumistuen leikkaamista, eri etuuksien indeksikorotusten jäädyttämistä ja ansioturvan porrastamista. Hallituksen tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja työllisyyttä.
Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen mielestä on selvää, että sosiaaliturvaleikkauksilla on myös ikäviä ja kielteisiä vaikutuksia.
- Moni henkilö ja perhe menettävät näiden leikkausten myötä. Toisaalta on tärkeää huomata, että näissä luvuissa, jotka ovat staattisia, ei ole huomioitu vaikutuksia työllistymiseen
Joo joo. Ja vain veikkaamalla voi voittaa.
Vierailija wrote:
Menkää töihin yksinhuoltajat ja muuttakaa pois sieltä pk-seudulta. Näin minäkin tein. Teen kyllä kahta työtä ja maksan samalla omistusasuntoa 80km päässä Helsingistä. Samalla rahalla asuisin Helsinki/Espoo-akselilla maksimissaan kaksiossa. Saa valita mutta ei oo pakko. Hoitajista ja siivoajista on pulaa, myös esim. koneistajia tarvitaan.
Halun, että lapsilla on myös äiti, joka käy töissä ja näyttää esimerkkiä.
Veikkaan että etkä tehnyt, etkä tee etkä maksa.
Ei siellä mitään loputonta työpaikkareserviä ole ja tuosta saatavat säästöt hupenee matkakuluihin. Onnea omistusasumiseen kun tukea ei jatkossa saa omistusasunnon maksuun jos menetät työsi tai sairastut.
Vierailija wrote:
Minä olen töissä ja tienaan 1900e/kk. Pari lasta, toinen vammainen. Menetän asumistuen 600e/kk. Lisäksi loppuu lapsen osittainen hoitoraha reilu 100e/kk ja ehkä tippuu myös lapsen vammaistuki. Hienoa... ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa johonkin slummiin.
No missäs näiden lasten isä tai isät on? Kai hänkin nyt voi osallistua. Älä nyt sano, että olet antanut mennä kuin koira veräjästä. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kyllä maksaa viuluja aikuisten perhe-elämän solkkaamisesta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä olen töissä ja tienaan 1900e/kk. Pari lasta, toinen vammainen. Menetän asumistuen 600e/kk. Lisäksi loppuu lapsen osittainen hoitoraha reilu 100e/kk ja ehkä tippuu myös lapsen vammaistuki. Hienoa... ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa johonkin slummiin.
No missäs näiden lasten isä tai isät on? Kai hänkin nyt voi osallistua. Älä nyt sano, että olet antanut mennä kuin koira veräjästä. Yhteiskunnan tehtävä ei ole kyllä maksaa viuluja aikuisten perhe-elämän solkkaamisesta.
Isä voi olla esim. kuollut tai niin vakavasti sairas, ettei hänestä ole apua. Pystytkö ymmärtämään, että tilanteita on monia?
Onko arvon ministeri SGL psykoosissa? Ainakin hän on vaaraksi muiden hengelle ja terveydelle. Soittakaa ambulanssi hänelle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Menkää töihin yksinhuoltajat ja muuttakaa pois sieltä pk-seudulta. Näin minäkin tein. Teen kyllä kahta työtä ja maksan samalla omistusasuntoa 80km päässä Helsingistä. Samalla rahalla asuisin Helsinki/Espoo-akselilla maksimissaan kaksiossa. Saa valita mutta ei oo pakko. Hoitajista ja siivoajista on pulaa, myös esim. koneistajia tarvitaan.
Halun, että lapsilla on myös äiti, joka käy töissä ja näyttää esimerkkiä.Veikkaan että etkä tehnyt, etkä tee etkä maksa.
Ei siellä mitään loputonta työpaikkareserviä ole ja tuosta saatavat säästöt hupenee matkakuluihin. Onnea omistusasumiseen kun tukea ei jatkossa saa omistusasunnon maksuun jos menetät työsi tai sairastut.
No kyllä muuten maksan. Olen hoitaja ja meille on tarjolla töitä vaikka kellon ympäri, jos keikkaa haluaa tehdä. Sanoin itseni irti puoli vuotta sitten vakituisesta paikasta, koska ilmapiiri edellisessä työpaikassa oli huono ja siitä huolimatta pelkällä keikkailulla sain maksettua lainanlyhennykset ennen seuraavaa vakituista paikkaa. Ja joo, olen ottanut myös mahdollisen sairastumisen varalle vakuutuksen, ajatellen asumista.
Vierailija wrote:
Eli miten kuuluu toimia pienipalkkaisen yksinhuoltajan, jolta lähtee asumistuki eikä asumiseen enää ole varaa. Konkreettiset ohjeet, kiitos.
Lopettaa töiden tekemisen niin sitten saa asumistukea.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Halun, että lapsilla on myös äiti, joka käy töissä ja näyttää esimerkkiä.Veikkaan että etkä tehnyt, etkä tee etkä maksa.
No kyllä muuten maksan. Olen hoitaja ja meille on tarjolla töitä vaikka kellon ympäri, jos keikkaa haluaa tehdä.
Eivät ne vakuutukset mitään varmaa turvaa anna.
Monet niistä voimassa vain 5 vuotta kerrallaan. Sitten ne pitää uusia. Eikä uusiminen onnistu jos on tullut terveysongelmia.
Omalla kohdalla kävi niin että sairastuin MS-tautiin. Sain diagnoosiksi ensin MS-epäily. Vasta 6 vuotta myöhemmin tuli MS-diagnoosi.
MS-epäily ei ollut sairaus jonka perusteella voisi saada vakuutuksesta mitään. Mutta se epäily esti uuden vakuutuksen saamisen. Siinä vaiheessa sai sanoa heipat vakuutusturvalle.
Nyt olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä enemmän kuin terveys kestää. Vaihtoehtoja ei ole, sillä puolikkaalla eläkkeellä ei elä.
Silti pitää olla myös TE-toimiston asiakas ja hyppiä heidän pillinsä tahdissa. Kun kaikki sairauspäivät on käytetty niin ensisijaiseksi tueksi tulee työttömyystuki. Tämä koskee myös vakituisessa työsuhteessa olevia jos työnantaja ei keksi heille sellaista työtä mitä voi tehdä sairaana ollessaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itse olen työtön, 61v ja aion nostaa säästöni pois tililtä ja hakea toimeentulotukea, koska asumistukeni lopetetaan. Win Win.
Mä nostan myös säästöt pois
No kuulehan täti.
Sinulta pyydetään viimeiset 6kk tiliotteet kaikilta tileiltäsi ennen, kun saat toimeentulotukea!
Raha, jonka nostat näkyy tietysti ja sillä he laskevat sinun elävän todella pitkälle, eli saat hylätyn päätöksen ja se on oikein!
Toimeentulotuki on tarkoitettu ihmisille, joilla ei ole rahaa elämiseen!!
Ai että, jostain syystä pidän tästä hallituksesta päivä päivältä enemmän, nää väärinkäyttäjähuijarit saadaan kuriin, ihan hyvä juttu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No kyllä muuten maksan. Olen hoitaja ja meille on tarjolla töitä va
No vakuutuksia on erilaisia ja minun vakuutukseni kattaa kyllä koko laina-ajan, mikäli sairastun vakavasti.
Orpo on vastuussa murhasta kun ei enää jaksa yh. Lapset menee ja äiti.
Ei ihmisiä voi pelotella ja ajaa nurkkaan miten vain.
t. yh äiti
Samaa mieltä. Ottaa päähän, kun tietyt ihmisryhmät loisivat kotona sairauteen tai lapsiin vedoten. Loppuu se lusmuilu. Töihin siitä.
Vierailija wrote:
Samaa mieltä. Ottaa päähän, kun tietyt ihmisryhmät loisivat kotona sairauteen tai lapsiin vedoten. Loppuu se lusmuilu. Töihin siitä.
Tyypillinen kateellinen tunneköyhä suomalainen äänessä taas. Idiootti olet. Oletko nuori vai vain katkera? Harmi ettei sinulla harmaata massaa päässä enemmän.)
Vierailija wrote:
Onko arvon ministeri SGL psykoosissa? Ainakin hän on vaaraksi muiden hengelle ja terveydelle. Soittakaa ambulanssi hänelle.
Samaa miettinyt. Tai psykopaatti. Ainakin silmät kiiluu siihen malliin.
Vierailija wrote:
Todella kurja tilanne sinulla niinkuin lukemattomilla muillakin ihmisillä. Miten toimeentulotuki? Pienihän sekin on mutta tulee vuokra, sähkölasku, kotivakuutus, useimmat terveydenhoitokulut, lääkkeet ym. hoidettua.
Jokainen on lopulta omillaan. Jos ajatteli että voi aina vain heittäytyä yhteiskunnan huolehdittavaksi, se on naivia.
Yhteiskunta on käytännössä kaikki ihmiset tässä maassa. Heillä on kaikilla omat ongelmansa. Mitä tapahtuu, kun kaikki heistä heittäytyvät yhteiskunnan huolehdittavaksi? Valtio velkaantuu sikana (tapahtunut jo) ja sitten tuki loppuu (tapahtumassa nyt).
Vierailija wrote:
Parempaa suuntaan mennään. Vielä kun ei tarvisi toisten kersojen koulunkäyntejä maksaa niin hyvä.
Yhteiskunta eli veromaksajat ovat sunkin koulunkäynnit maksanut.
Halun, että lapsilla on myös äiti, joka käy töissä ja näyttää esimerkkiä.