Yksinhuoltaja voi menettää jopa 300 euroa kuussa, sosiaaliturvaministerin mukaan hallitus ei aio peruuttaa säästöistä
Sosiaali- ja terveysministeriön arvio hallituksen leikkausten yhteisvaikutuksista valmistui. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan leikkaukset ovat välttämättömiä.
Asumistukeen ja työttömyysturvaan suunniteltavat leikkaukset osuvat osin samoille kotitalouksille.
Kommentit (174)
Eli miten kuuluu toimia pienipalkkaisen yksinhuoltajan, jolta lähtee asumistuki eikä asumiseen enää ole varaa. Konkreettiset ohjeet, kiitos.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No minulta lähtee 400 kuussa. En yh ole, mutta sinkkuäiti. Paperilla työtön, mutta opiskelen. Eli noi mee töihin jutut ei nyt uppoa. Tai että mene parempiin töihin, kun sitä tässä yritetään. Ja siitä nyt rankaistaan. Onneksi keväällä valmistun ja toivottavasti saan vihdoin töitä. Toki tästäkin sitten Petteri ottaa toki kunnian, että saatiin nyt tuokin työtön töihin... Vaikka tokihan olen opiskellut sen eteen jo yli vuoden. Mutta jatkossa ei sitten tähänkään anneta mahdollisuutta, että pääsisi pois sieltä matalapalkka alalta, mikä ei edes enää työllistä. Silloin kun työurani aloitin, oli toisin.
Ei pahalla enkä halua pahoittaa, mutta kiinostaisi tietää että mikä esti alunperin opislelemasta parempiin töihin niin että niihin pitää opiskella nyt jälkeenpäin ylimääräinen ja yhteiskunnalle kallis lisätutkinto?
No ehkä se, että en ollut ennustaja, silloin 20 vuotta sitten. En tiennyt että työoloja aletaan jossain vaiheessa heikentämään, palkkoja ei juuri nosteta ja lopulta vielä korona vei työt. Jotain alan töitäni voisin tehdä ja ihan mielelläni, mutta kun ei kelpaa, luultavasti koska olen nainen ja minulla on lapsia. Joten eiköhän se ole yhteiskunnalle fiksumpaa että tämän pari vuotta nyt opiskelen, kuin olisin työtön. Saman rahan ne minulle joutuisi maksamaan kuitenkin. Jatkossa kuitenkin pääsen uudelle alalle, missä on työvoimapula. Ja parempi palkka. Katsos kun maailma muuttuu. Kaikkia töitä ei enää tarvita, kun taas joissakin tarvitaan enemmän tekijöitä.
Jokainnen on lapsena tänne itse tehnyt ja jokaisen kuuluu piitää niistä huoli omilla rahoilla. Ne ei kuulu yhteiskunnan eikä työpaikan vastuulle eikä ole yhteiskunan eikä työnantajan vastuu maksaa lasten elämistä. Jos vanhemmat eivät pysty elätämään itse niin lapset voi antaa adoptioon. Näin on ennenkin tehty.
Yksinhuoltajan saa muutenkin jo korotettua lapsialisää ja sekin nousee. Itse nimenomaan meinaan hankkiutua yksinhuoltajaksi koska muuten rahat ei riitä. Kyllä tässä eniten kärsii ne keillä puoliso töissä mutta itse ei terveydellisistä tms syistä.
En ole yh mutta työtön, ja kolmasosa tuloista lähtee lapsikorotusten myötä.
Ps. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai edes älliä opiskella hyvää ammattia. Nyt kun aikuiskoulutustuki poistuu, se mahdollisuus viedään minultakin.
Vierailija wrote:
Eli miten kuuluu toimia pienipalkkaisen yksinhuoltajan, jolta lähtee asumistuki eikä asumiseen enää ole varaa. Konkreettiset ohjeet, kiitos.
muuttaa edullisempaan asuntoon. Hankkia parempipalkkainen työ. Hommata kumppani jakamaan asumismenoja.
Kukaan ei ole kieltänyt yksinhuoltaja hankkimasta hyvätuloista puolisoa ja menemästä naimisiin.
Älkääs nyt, meillä on hyvinvointialueet edellisen hallituksen jäljiltä. Siellä on niin kovapalkkaista osaajaa etteivät moista tienaa monikaan yksityisellä puolellakaan.
Sitä voi hyvillä mielin ajatella että nyt menee omat aiemmat tuet sentään osaajan 16k€/kk ansioihin.
Ei ole yksinkertaisesti mahdollista että joku voisi muka huonosti enää. Näin minäkin olen ajatellut jo vuosikymmenet aamulla töihin herätessäni kun palkasta hujahtaa 65% suoraan valtiolle, ja sieltä ties kelle.
Ex mies tienaa 3400 nettona ja minä 1900 e. Maksaa elaria 230 e. Ei ole reilua, ei,varsinkaan kun ei halua tavata lasta kuin parina lauantaina kuukaudessa.
Nyt menetän asumistuen,joudun hakemaan toimeentulotukea ja olen ollut töissä 25 vuotta. Elatusmaksuja tulisi nostaa nyt kautta linjan. Meillä mies halusi lasta alunperin. Miksi etävanhennat eivät joudu nyt maksamaan enemmän?
Kenenkään ei ole pakko olla yksinhuoltaja. Varsinkaan sossutukia nosteleva yksinhuoltaja. Valinnoilla on seurauksensa.
Onhan tämä järkyttävää, että ministeri on tyytyväinen, että hallituksen leikkaukset nimenomaan leikkaaavat yksinhuoltajilta ja heikoimmilta. Hallituksen politiikka on niin ihmisvihamielistä, että vaikea keksiä, miten tuon porukan toimet hyödyttävät suomalaisia.
En tiedä miten sitten varaa elää? Muuttaa pieneen yksiöön. Nukkua samassa huoneessa kaikki?
Jaksaa olla äiti lapsille?
Nyt jo kärsivät teinit äärimmäisestä niukkuudesta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei yksinhuoltajuus ole mikään peruste kaikkiin mahdollisiin korotuksiin. Lapsilla on kaksi vanhempaa, jotka vastuussa elätyksestä ja kasvatuksesta. Ei muut veronmaksajat ole vastuussa toisten lapsista. Hankkikaa lapsia sen verran, kun pystytte elättämään ja pitäkää huoli parisuhteesta, helpottaa elämää huomattavasti.
Näinpä. Ollaan niin itsenäisiä, voimaantuneita ja eroherkkiä. Sitten huudetaan heti yhteiskunnan avun ja tukien perään.
Yksinhuoltaja on jo lähtökohtaisesti vastuuntunnoton. Tuo nyt on päivänselvä asia.
Ei vastuuntuntoinen ihminen tee lasta epävakaaseen parisuhteeseen taikka tilanteeseen jossa hänellä ei itsellään ole taloudellisia edellytyksiä lasta hoitaa.
Eihän ihminen nyt herrajumala ota edes koiranpentua jos hänellä ei ole varaa sitä pitää,joten jo
Entä jos mies jätti? Vuokra on noussut 500 e 8 vuodessa palkka 100 e. En ollut ennustaja että mies lähtee nuoremman mukaan ja Lumo nostaa vuokraa näin älyttömästi. Oli varaa elättää lapsi ennen eroa.
Miettikää sitä lasta lemmikkinä. Jos teillä ei ole varaa pitää lemmikkiä niin miksi tehdä samassa taloustilanteessa lapsia?
Vierailija wrote:
Ex mies tienaa 3400 nettona ja minä 1900 e. Maksaa elaria 230 e. Ei ole reilua, ei,varsinkaan kun ei halua tavata lasta kuin parina lauantaina kuukaudessa.
Nyt menetän asumistuen,joudun hakemaan toimeentulotukea ja olen ollut töissä 25 vuotta. Elatusmaksuja tulisi nostaa nyt kautta linjan. Meillä mies halusi lasta alunperin. Miksi etävanhennat eivät joudu nyt maksamaan enemmän?
Mies maksaa puolet lapsen elatuksesta ja sinä toisenpuolen. Miten suuri kulutus lapsellasi on jos 2x230e + lapsilisä ei riitä?
Jo pelkästään tuo elatusmaksu on yhteensä 460 euroa ja sen päälle 100e lapsilisä ?? 560 euroa kuukaudessa ei kata lapsen kuukausikuluja??????
Lapsetkin voi osallistua perheen talpudenpitoon. Käydä esim keräämässä marjoja, sieniä ja romuja. Tai ulkoiluttamassa koiria. Teininä sitten autonpesua, lastenvahtimista ja puhelinmyyntiä.
Nyt täytyy muistaa että kannamme ikuista taakkaa historian pahuuksistamme, se ei ole ilmaista. Kehitysapumäärärahat onneksi nousevat niin jossain muualla voidaan hieman paremmin. Inhimillisyyttä nyt jokaisen tulee tuntea. Myöskin Ukrainan tukeminen on prioriteetti, sekin maksaa hurjasti ja muistaakapas että kuulumme nykyisin NATOon, se on pieni hinta turvasta. Myös vihapuhepoliisin kustannukset tulevat kasvamaan sillä odotettavissa on että kaikki eivät ymmärrä kakkua jakaessaan sen olevan vain pikkuisen Suomen pikkuinen kakku, ja siitä itselle ensin ottaminen on haitallista.
Voisiko lapsilisän muuten korvata opintolainan kaltaisella valtion takaamalla lapsilainalla, jota vanhemmat voisivat sitten lapsen syntymän jälkeen alkaa hakea ja nostaa ja lapset sitten maksaisivat tuon lainan pois kun tulevat täyteen ikään?
Osin samaa mieltä, joskin korostan kummankin vanhemman velvollisuutta huolehtia lasten elatuksesta. Jos yh-korotukset lähtee, niin silloin pitää etävanhemman kanssa keskustella elatusapu uusiksi. Eli ne elättää, jotka ovat muksun tänne maailmaan puuhanneet.
Näillä yh-korotuksilla myös kikkaillaan aika paljon ts. se yksinhuoltajuus ei ole ihan koko totuus. Tuskin kuitenkaan niin paljon, että se valtiontaloutta kaataa. Lähinnä moraalinen juttu, mikä sapettaa maksupuolella olevia.