Yksinhuoltaja voi menettää jopa 300 euroa kuussa, sosiaaliturvaministerin mukaan hallitus ei aio peruuttaa säästöistä
Sosiaali- ja terveysministeriön arvio hallituksen leikkausten yhteisvaikutuksista valmistui. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan leikkaukset ovat välttämättömiä.
Asumistukeen ja työttömyysturvaan suunniteltavat leikkaukset osuvat osin samoille kotitalouksille.
Kommentit (174)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En ole yh mutta työtön, ja kolmasosa tuloista lähtee lapsikorotusten myötä.
Ps. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai edes älliä opiskella hyvää ammattia. Nyt kun aikuiskoulutustuki poistuu, se mahdollisuus viedään minultakin.
Mistä alkaen työtön on muka saanut aikuiskoulutustukea?
Samaa mietin. Olen itse opiskellut n. 10v sitten aikuiskoulutustuella ja sen saadakseen piti olla pitkä työhistoria. Nyt opiskelen jälleen mutta tällä kertaa kuntoutusrahan turvin.
Hyvä vaan, että yh-läskit saadaan töihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ps. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai edes älliä opiskella hyvää ammattia. Nyt kun aikuiskoulutustuki poistuu, se mahdollisuus viedään minultakin.
Samaa mietin. Olen itse opiskellut n. 10v sitten aikuiskoulutustuella ja sen saadakseen piti olla pitkä työhistoria. Nyt opiskelen jälleen mutta tällä kertaa kuntoutusrahan turvin.
Aikuiskoulutustukea ei saa työtön vaan pitää olla vähintään 8 vuoden työkokemus ja vähintään vuoden kestänyt työsuhde nykyisellä työnantajalla. Työsuhde pitää olla voimassa koko tuen saamisen ajan.
Nimimerkillä aikuiskoulutustuella parasta aikaa opiskeleva.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Menkää töihin yksinhuoltajat ja muuttakaa pois sieltä pk-seudulta. Näin minäkin tein. Teen kyllä kahta työtä ja maksan samalla omistusasuntoa 80km päässä Helsingistä. Samalla rahalla asuisin Helsinki/Espoo-akselilla maksimissaan kaksiossa. Saa valita mutta ei oo pakko. Hoitajista ja siivoajista on pulaa, myös esim. koneistajia tarvitaan.
Halun, että lapsilla on myös äiti, joka käy töissä ja näyttää esimerkkiä.Ihan tosissaanko kuvittelet, että kaikki pienituloiset/köyhät yh:t asuu pk-seudulla? Äly hoi älä jätä.
En kuvittele, mutta kyllä niitä töitä on esim. hoiva-avustajille (voi käydä vaikka oppisopimuksella) myös maaseudulla. Saa siitäkin palkkaa eikö tarvitse yhteiskunnan tukien varassa olla. Kun fakta nyt on vaan se, että ei yhteiskunnalla ole enää vara maksaa sellaisia tukia, mitä joskus on saanut.
Pienituloiset voivat muuttaa köyhin maaseutukaupunkeihin elävöittämään kuihtuvaa katukuvaa.
Kolmella sataa saa melkein koko kuun kaljat ja sätkät!
Se on kyllä aivan varma, että yhdenkään tällaista arvomaailmaa edustavan miehen en itseeni anna koskea.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aikuiskoulutustukea ei saa työtön vaan pitää olla vähintään 8 vuoden työkokemus ja vähintään vuoden kestänyt työsuhde nykyisellä työnantajalla. Työsuhde pitää olla voimassa koko tuen saamisen ajan.
Näin minäkin muistelen. Piti tosiaan olla se työsuhde voimassa koko opiskelujen ajan. Muistan anoneeni työnantajalta opintovapaata. Eli ei työttömällä tähän edes ole oikeutta, eli ei tuolla kirjoittajalla ollut aikuiskoulutustukeen alunperinkään oikeutta kun on työttömänä. Ja nyt muka sen lakkauttamisen vuoksi ei voisi opiskella.
Olen käynyt töissä 25 vuotta ja käyn yhä. Asumme Helsingissä, täällä olen syntynyt ja täällä asuu lapsen isä ja isovanhemmat. En voi muuttaa maaseudulle lapsen kanssa kaksin, haluaa tavata isäänsä myös arkiviikolla koulun jälkeen jne. Ikävä kyllä asunnot ovat täällä kalliita ja saamme asumistukea 140 e kk, nettopalkka on mulla 2000 e kk. Nyt poistuu asumistuki joka on suoraan pois ruokarahoista. Toista työtä en enää oman työn päälle jaksa tehdä, olen lastenhoitaja päiväkodissa ja hyvä jos jaksan nykyistä työtä eläkkeelle asti tehdä.
Eli terveiset ministerille,työ ei ole aina pääsylippu pois köyhyydestä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eli miten kuuluu toimia pienipalkkaisen yksinhuoltajan, jolta lähtee asumistuki eikä asumiseen enää ole varaa. Konkreettiset ohjeet, kiitos.
Pitää hankkia lisätuloja, parempipalkkainen työpaikka, muuttaa halvempaan asuntoon. Suosittelen lisätuloja kotoa käsin ellei lähellä ole edullisempia asuntoja tai uutta työpaikkaa. Ei sinulla ole vaihtoehtoja tuon enempää, valitettavasti. Itse tein kahta työtä yh äitinä kun lapsi oli kouluikäinen. Se tarkoitti sitä että lapsen piti pärjätä yksin, ei ollut vaihtoehtoja. Hänestä tuli omatoiminen, pakosta. Tunnen kyllä suurta syyllisyyttä siitä koko elämäni ajan. Sen kanssa pitää vain oppia elämään. Olen nyt keski-ikäinen, työkyvytön ja minultakin viedään asumistuki. Säästän nyt jo sitä päivää varten kun tulot tippuu 30%.
Millaisia lisätuloja kotoa käsin suosittelet? Kyllähän monessa työssä tehdään etätyötä, mutta ei se niin helppoa ole, että kun varsinaisen työnsä jälkeen pystyisi tekemään töitä vaikka tunnin, pari illassa, niin sopiva etätyö löytyy just sellaisilla työajoilla. Ja jos ihminen on tehnyt jo 8-tuntisen työpäivän, niin kuinka realistista oikeasti ottaa siihen rinnalle joku toinen työ? Jopa 6-tuntisen työn yhdistäminen toiseen työhön voi olla täysin mahdotonta esim. päällekkäisten työaikojen kanssa. Ja loppuunpalaminen kyllä uhkaa, jos ei ole ikinä vapaa-aikaa, vaan aamusta iltaa vaan paahtaa eri töissä, ja ainoat tauot töiden välillä ovat työmatkoja paikasta toiseen. Aika harvalle riittää rentoutumis- ja palautumisajaksi se työmatka. Ja perheellisellehän tuollainen olisi täysin mahdoton. Ei taida lapsen oikeudet toteutua, jos on päivähoidossa vaikka 14 tuntia ja käy kotona nukkumassa hiukan liian lyhyet yöunet.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eli miten kuuluu toimia pienipalkkaisen yksinhuoltajan, jolta lähtee asumistuki eikä asumiseen enää ole varaa. Konkreettiset ohjeet, kiitos.
Pitää hankkia lisätuloja, parempipalkkainen työpaikka, muuttaa halvempaan asuntoon. Suosittelen lisätuloja kotoa käsin ellei lähellä ole edullisempia asuntoja tai uutta työpaikkaa. Ei sinulla ole vaihtoehtoja tuon enempää, valitettavasti. Itse tein kahta työtä yh äitinä kun lapsi oli kouluikäinen. Se tarkoitti sitä että lapsen piti pärjätä yksin, ei ollut vaihtoehtoja. Hänestä tuli omatoiminen, pakosta. Tunnen kyllä suurta syyllisyyttä siitä koko elämäni ajan. Sen kanssa pitää vain oppia elämään. Olen nyt keski-ikäinen, työkyvytön ja minultakin viedään asumistuki. Säästän nyt jo sitä päivää varten kun tulot tippuu 30%.
Millaisia lisät
Ettyönä pystyy tekemään esimerkiksi kirjampitoa, laskutusta, telemarkkinointia ja puhelinmyyntiä.
Siinä on sinimustalla hallituksella kova homma että saavat laiskoilta vapaamatkustajilla lastatun velkalaivan kääntymään.
pois, pois turhat kalja ja sätkärahat yh-väeltä!
No mä menetänkin 2600 €/kk. Ihan joka kuukausi. Aika pieniä nuo teidän menetykset. Minun menetykset ovat veroina ja veroluontoisina maksuina. Sen jälkeen pääsen makselemaan niitä välillisiä veroja kuten alveja ja sähköveroja.
Koomista on, että ihmetellään vauvakatoa. Hiljattain jossakin uutisoitiin, että leikkaukset kohdistuvat pahiten nuoriin aikuisiin yksinhuoltajien lisäksi. Eivätkö nuoret aikuiset juuri ole niitä, joiden pitäisi lapsia hankkia. Ristiriitaista politiikkaa.
Vierailija wrote:
Olitko aikeissa opiskella uuden ammatin? Oletko juuri jäänyt työttömäksi, vai miksi et jo ole opiskelija? Monet eivät nytkään/aiemminkaan saaneet mitään tukea aikuisopiskeluunsa, vaan tavallisella pankkilainalla on pitänyt opiskella ja osa-aikatöillä. Tämä vaihtoehto on edelleen mahdollinen.
Vierailija wrote:
No mä menetänkin 2600 €/kk. Ihan joka kuukausi. Aika pieniä nuo teidän menetykset. Minun menetykset ovat veroina ja veroluontoisina maksuina. Sen jälkeen pääsen makselemaan niitä välillisiä veroja kuten alveja ja sähköveroja.
Jep. Sama täällä. Makselee oikein mielellään veroja, kun tietää että niillä rahoilla joku saa olla kotona tekemättä mitään….
Vierailija wrote:
Pienituloiset voivat muuttaa köyhin maaseutukaupunkeihin elävöittämään kuihtuvaa katukuvaa.
Siinäpä elävöittyisi Stadinkin kadut ja rakennukset, kun siivoojat katoaisivat kaupungista.
Ihan tosissaanko kuvittelet, että kaikki pienituloiset/köyhät yh:t asuu pk-seudulla? Äly hoi älä jätä.