Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltaja voi menettää jopa 300 euroa kuussa, sosiaaliturvaministerin mukaan hallitus ei aio peruuttaa säästöistä

Vierailija
10.10.2023 |

Sosiaali- ja terveysministeriön arvio hallituksen leikkausten yhteisvaikutuksista valmistui. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan leikkaukset ovat välttämättömiä.

Asumistukeen ja työttömyysturvaan suunniteltavat leikkaukset osuvat osin samoille kotitalouksille.

https://yle.fi/a/74-20054261

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuus ei aina ole valinta. Mies jättti. Nyt  maksan yksin kaiken. Yksinhuoltajuus

korotukset ovat parinkympin luokkaa, eli eivät valitettavasti kauheasti auta. Ei ole minun lukiossa olevien lapsieni vika että isä jätti meidät. Nyt joutuvat asumaan kaksiossa( tyttö ja poika samassa huoneessa:)) ja minä olohuoneessa. Ei ole oikein että lapset joutuvat olemaan kirjoitusten ohessa  työssä jotta varaa syödä ja ssus kaksiossa. 

Joudutaan maksamaan suurin osa itse, koska toimeentulotukea emma saa asumiskuluihin, koska liian suuret 1105e/kk. Kelan raja 3hlkö on 993e, jolla saa pienen yksiön Helsingissä.

Kohtuuttomaksi menee. Ei enää pysty mikään lailla elämään. Harmittaa kun hyvät lapset kärsivät. Ei ole terveellistä heidän nähdä kuinka ahdistunut ja uupunut olen.

Yh äiti

Vierailija
82/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lapsetkin voi osallistua perheen talpudenpitoon. Käydä esim keräämässä marjoja, sieniä ja romuja. Tai ulkoiluttamassa koiria. Teininä sitten autonpesua, lastenvahtimista ja puhelinmyyntiä.

Lapset eivät ole vastuussa perheen elatuksesta! Lapsen ja nuoren pääasiallinen työ on koulunkäynti. Kotitöissä tulee auttaa ikätason mukaisesti. Teini-ikäiset voivat hakea kesätöitä mikäli niitä saavat! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit ovat pieniä. Ex mies tienaa nettona 3900e ja maksaa elareita  205e kk. 

Ehkä tappelemalla oikeudessa saisin enemmän, mutta en jaksa sitä. Kuolen mieluummin nälkään. Eronneenä näin 50-kymppisenä yh äitinä, en ole koskaan ollut näin köyhä. En edes opiskelijana. Ja opiskelu on väliaikaista. Nyt kärsivät lapset.

Vierailija
84/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ex mies tienaa 3400 nettona ja minä 1900 e. Maksaa elaria 230 e. Ei ole reilua, ei,varsinkaan kun ei halua tavata lasta kuin parina lauantaina kuukaudessa. 

Nyt menetän asumistuen,joudun hakemaan toimeentulotukea ja olen ollut töissä 25 vuotta. Elatusmaksuja tulisi nostaa nyt kautta linjan. Meillä mies halusi lasta alunperin. Miksi etävanhennat eivät joudu nyt maksamaan enemmän?

Mies maksaa puolet lapsen elatuksesta ja sinä toisenpuolen. Miten suuri kulutus lapsellasi on jos 2x230e + lapsilisä ei riitä?

Jo pelkästään tuo elatusmaksu on yhteensä 460 euroa ja sen päälle 100e lapsilisä ?? 560 euroa kuukaudessa ei kata lapsen kuukausikuluja??????

Elatustukea mies maksaa 230 e, ei 460 e.. Lapsen elatukseen kuuluvat isompi asunto eli hänen osuutensa asumisesta, laskuista,ruuasta, harrastukset, hankinnat, vaatteet,vakuutukset...Enemmän minä käytän lapseen rahaa kuin itseeni. Ihan pelkkiin vaatteisiin menee rahaa paljon, vaikka ostan kierrätettynä melkein kaiken. Lapsi on kasvanut 6 cm viime keväästä ja joka kauteen täytyy olla sopiva vaatetus. Ruuan täytyy olla terveellistä itse syön lähinnä riisiä ja papuja. Lapselle kalaa, marjoja jne. 230 e isänsä maksamana ei todellakaan ole paljon kun ideana elatusmaksuissa on se että lapsella on oikeus saada extraa jos toinen vanhempi on hyvätuloinen eli elintason ei tulisi romahtaa eron takia.

Vierailija
85/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Orpo ja Matias Marttinen ovat vakuuttaneet että nämä leikkaukset tuottavat 100000 uutta työpaikkaa Suomeen. Pakko kai se on uskoa. Varmaan ovat ihan rehellisiä ja viisaita miehiä. En minä epäile lainkaan. Ehkä jopa 200000 uutta työpaikkaa.

Omien arvioitteni mukaan työpaikkoja tulee 500000, joten onnekkaat voivat saada jopa kaksi työpaikkaa!

Vierailija
86/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitäisi jaksaa jo valmiiksi vaikeissa oloissa, niukkaa on kaikesta pula, ruokaa ei tarpeeksi) olla vielä vanhempi lapsilleen yksin?Kohtuuttomia vaaditaan yh vanhemmalta!

Vierailija
87/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos isä ei halua? Ei edes täysiä viikonloppuja? Haluaa olla vapaa vastuista.

Vierailija
88/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kahden pojan yksinhuoltajaisä, ja näillä näkymini tuloni tulevat hieman lisääntymään, jos palkkaveronkevennykset tosiaan tapahtuvat.

Vierailija
89/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei yksinhuoltajuus ole mikään peruste kaikkiin mahdollisiin korotuksiin. Lapsilla on kaksi vanhempaa, jotka vastuussa elätyksestä ja kasvatuksesta. Ei muut veronmaksajat ole vastuussa toisten lapsista. Hankkikaa lapsia sen verran, kun pystytte elättämään ja pitäkää huoli parisuhteesta, helpottaa elämää huomattavasti.

Ei ole välttämättä kahta vanhempaa kaikilla. Useimmilla toki luultavasti on.

Vierailija
90/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yksinhuoltajuus ei aina ole valinta. Mies jättti. Nyt  maksan yksin kaiken. Yksinhuoltajuus

korotukset ovat parinkympin luokkaa, eli eivät valitettavasti kauheasti auta. Ei ole minun lukiossa olevien lapsieni vika että isä jätti meidät. Nyt joutuvat asumaan kaksiossa( tyttö ja poika samassa huoneessa:)) ja minä olohuoneessa. Ei ole oikein että lapset joutuvat olemaan kirjoitusten ohessa  työssä jotta varaa syödä ja ssus kaksiossa. 

Joudutaan maksamaan suurin osa itse, koska toimeentulotukea emma saa asumiskuluihin, koska liian suuret 1105e/kk. Kelan raja 3hlkö on 993e, jolla saa pienen yksiön Helsingissä.

Kohtuuttomaksi menee. Ei enää pysty mikään lailla elämään. Harmittaa kun hyvät lapset kärsivät. Ei ole terveellistä heidän nähdä kuinka ahdistunut ja uupunut olen.

Yh äiti

Minä alon käydä kesä- ja iltatöissä, kun täytin 15 vuotta. Eli siis aloitin yläasteaikana ja tietenkin jatkoin lukion aikana.

Miksi ei ole oikein, että täysi-ikää lähestyvät lapset osallistuvat talouteen, jossa tekee tiukkaa? Minusta se on paljon parempi elämänoppi kuin se, että rahaa tulee luukusta.

Vierailija
91/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Eli miten kuuluu toimia pienipalkkaisen yksinhuoltajan, jolta lähtee asumistuki eikä asumiseen enää ole varaa. Konkreettiset ohjeet, kiitos. 

Pitää hankkia lisätuloja, parempipalkkainen työpaikka, muuttaa halvempaan asuntoon.  Suosittelen lisätuloja kotoa käsin ellei lähellä ole edullisempia asuntoja tai uutta työpaikkaa. Ei sinulla ole vaihtoehtoja tuon enempää, valitettavasti. Itse tein kahta työtä yh äitinä kun lapsi oli kouluikäinen. Se tarkoitti sitä että lapsen piti pärjätä yksin, ei ollut vaihtoehtoja. Hänestä tuli omatoiminen, pakosta. Tunnen kyllä suurta syyllisyyttä siitä koko elämäni ajan. Sen kanssa pitää vain oppia elämään.  Olen nyt keski-ikäinen, työkyvytön ja minultakin viedään asumistuki. Säästän nyt jo sitä päivää varten kun tulot tippuu 30%.

Vierailija
92/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron seurauksena talous kyllä romahtaa monella. Kyllä on tarkoitus että niin ei kävisi, mutta tories useimmiten ei ole ihan niin ruusuinen. Isä maksaa minkä maksaa elareita. 

Sen lisäksi ainut lisä mitä saa on yksinhuoltaja 

kororukset. ovat niin 20 e lapsi. Ei mille kauheasti juhlita kun 1 vanhempi maksaa kaiken. Tukea pitäisi saada pulpet menoista( kuin jos toinen sinuiten taloudessa). 

Orpon takia vissiin omaan kaikki aika laihoja tulevaisuudess. Toivotravasti olisi vielä koti.

Vierailija
93/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ehkä tappelemalla oikeudessa saisin enemmän, mutta en jaksa sitä. Kuolen mieluummin nälkään. Eronneenä näin 50-kymppisenä yh äitinä, en ole koskaan ollut näin köyhä. En edes opiskelijana. Ja opiskelu on väliaikaista. Nyt kärsivät lapset.

Onko sinulla työallergia?

Vierailija
94/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En ole yh mutta työtön, ja kolmasosa tuloista lähtee lapsikorotusten myötä. 

Ps. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai edes älliä opiskella hyvää ammattia. Nyt kun aikuiskoulutustuki poistuu, se mahdollisuus viedään minultakin. 

Mistä alkaen työtön on muka saanut aikuiskoulutustukea?

Vierailija
95/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta vuoroviikoin, kumpikaan ei maksa elareita toisilleen ja lapsilisillä tehdään lasten isommat hankinnat. Kahdella lapsista suht kalliita harrastuksia. Me molemmat vanhemmat ollaan keskituloisia, mulla jää 2000€/kk käteen ja isällä suunnilleen sama. Pärjätään ihan hyvin, vaikka teinit kyllä ihan vaan jo syövät tosi paljon. Toki olemme joutuneet tinkiä elintasosta, 250m2 okt vaihtui rivariin, eikä kaikilla ole omia huoneita jne. 

En ihan ymmärrä tuota vinkumista. 

Vierailija
96/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltajuuden pitäisi olla pakollista. Miehille yhtäläinen vastuu!

Vierailija
97/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Että noi "menkää töihin" tyypit on ärsyttäviä. Ootappas kun omalle kohdalle osuu työttömyys etkä saa uutta työpaikkaa? Mee sitte töihin, prkl.

Niin meninkin. Työttömyys on monella korvien välissä, me töihin menneet emme oleta, että yhteiskunta elättää.

Vierailija
98/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesh. Näin saadaan syntyvyys nousuun.

Vierailija
99/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mies maksaa yhdestä 205€ ja saat lapsilisän noin 150€. Jos lasketaan että myös sinun osuus lapsen elatuksesta olisi myös 205€+isän osuus 205€+lapsilisä 150€ niin miten tällainen summa ei riitä kuukausittain lapsen kuluihin? 

Vierailija
100/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemään kahta-kolmea silpputyötä, lapset sukulaisten hoiviin ja asumaan asuntovaunuparkkiin.  Näin Amerikan malli saadaan työnantajien toiveesta Suomeenkin, vaikka hallitus muka Pohjoismaiden mallista puhuukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän