Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltaja voi menettää jopa 300 euroa kuussa, sosiaaliturvaministerin mukaan hallitus ei aio peruuttaa säästöistä

Vierailija
10.10.2023 |

Sosiaali- ja terveysministeriön arvio hallituksen leikkausten yhteisvaikutuksista valmistui. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan leikkaukset ovat välttämättömiä.

Asumistukeen ja työttömyysturvaan suunniteltavat leikkaukset osuvat osin samoille kotitalouksille.

https://yle.fi/a/74-20054261

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ja multa tippuu aikuiskoulutustuki, asumistuki ja ilmeisesti vammaisen lapseni tukia tullaan myös leikkaamaan. Firma, jossa olin aiemmin töissä (rakennusala) on menossa konkurssiin ja koulutukseni uudelle alalle jää kesken. Lasteni isällä on uusi perhe ja hän ei halua kuullakaan meistä. Elatus on sovittu vuosia sitten johonkin minimiin, joka on nykyistä minimiä paljon pienempi.

Olisikin osallistuva isä, jonka kanssa niin hoitovastuu kuin elatus jaettaisiin puoliksi. Minua ei auta kukaan. Ainoa mahdollisuus mennä täysipäiväisiin reissutöihin on silloin, jos laitan vammaisen lapseni laitokseen asumaan. Mahtaa olla säästöä valtion budjetissa.

Vierailija
162/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ex mies tienaa 3400 nettona ja minä 1900 e. Maksaa elaria 230 e. Ei ole reilua, ei,varsinkaan kun ei halua tavata lasta kuin parina lauantaina kuukaudessa. 

Nyt menetän asumistuen,joudun hakemaan toimeentulotukea ja olen ollut töissä 25 vuotta. Elatusmaksuja tulisi nostaa nyt kautta linjan. Meillä mies halusi lasta alunperin. Miksi etävanhennat eivät joudu nyt maksamaan enemmän?

Lähivanhemman vastuulla on huolehtia, että että etävanhempi maksaa kohtuullista elatusta ja laittaa tarvittaessa elatuskanne vireille. Saat lapsen nimissä elatuskanteeseen maksuttoman oikeusavun, jos lapsella ei ole tuloja tai varoja.

Meillä on äärimmäisen hyvä järjestelmä laittaa etävanhempi maksamaan, mutta kaikki eivät sitä käytä. Tämä johtaa siihen, että valtio maksaa suurimman osan elatusavusta elatustukena, eli veronmaksajan maksavat niidenkin elatuksen, joiden vanhemmilla on rahaa maksaa elatus itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen matalapalkkainen yh, työvoimapula-alalla pk-seudulla. On juuri sellainen ala, josta lehdissä päivittäin itketään, kun ei ole työvoimaa tarpeeksi.

Olen ahkera, kouluttautunut ja lapsenikin ovat samalla lailla ahkeria ja pärjääviä. Harrastavat kilpatasolla myös koulun ohella, suht edullisessa harrastuksessa. 

Nyt sitten tämä Hymyilevä Kuolema eli Sanni on päättänyt tästä  ahkeruudestamme kiittäen lätkäistä meitä avokämmenellä naamaan. Asumistuki tulee laskemaan, joten sillä samalla summalla on myös meidän laskettava elintasoamme, mikä tarkoittaa kahta asiaa:

1. Lapset lopettavat harrastuksensa

ja

2. Ruokamme laatu ja määrä huononee.

Viha nostaa nyt päätään, sen voin sanoa.

Vierailija
164/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ykä-ikäinen mies ja naurattaahan se...teen etänä töitä, joten varsinaisia pakollisia kuluja työmatkailusta ei ole. :) Rahaa menee vastikkeisiin ja asuntolainaan yht. melkein tonni, mutta riittää vielä muutama satku sijoituksiin ja ruoka-asioissa nyt säästän muutenkin. Sijoitusten ansiosta tilille tippuu muutamia kertoja vuodessa kympeista satkuun rahaa ja tulevaisuudessa yhä enemmän. Ja jos tuloveroni laskee, niin tulevaisuudessa rahaa riittää käyttöön vielä enemmän. Naurattaahan se. :)

Vierailija
165/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jännä että ihmiset ei tajua sitä että myös yksinhuoltajat käyvät ihan kokopäiväisesti töissä. Ja että jonkun ne matalapalkka-alan työt on tehtävä. Olen koulunkäynnin ohjaaja, teen töitä kehitysvammaisten/erityispppilaiden kanssa. Palkka on huonohko, n. 1700€/kk käteen. Asumistukea saan tällä hetkellä noin 400€, asun kahden lapsen kanssa kolmiossa, vuokra 720€. En saa mistään halvempaa asuntoa, opiskeluun ei ole mahdollisuutta, ei rahan eikä ajanpuutteen takia. Lapset ovat pieniä, ei voi opiskella iltaisin eikä viikonloppuisin juurikaan, lasten isä ei ole meidän kanssa missään tekemisissä pahojen mielenterveysongelmien takia. Lapsethan tässä kärsii kun tuo asumistuki viedään pois. Lisätöitä olen miettinyt, mutta joutuisin palkkaamaan lastenhoitajan niin jäisin vain tappiolle siinäkin hommassa, kun lastenhoitajan palkka kuluineen olisi enemmän kuin jonkun sivutyön palkka.. 

Mä en ymmärrä tätä yhtään. Mulla on kolme lasta, joista kaksi teinejä. Ovat vuoroviikoin, joten voisin kuvitella, että ruokaan menee sama, mitä kahdella pienellä lapsella.

Mulle jää palkkaa noin 2000€/kk käteen, lapsilisät menee harrastuksiin (mm. lätkä), asumiskulut on 650€/kk+sähkö, vesi jne. En saa elatusmaksuja. Ostetaan vaatteet yms isän kanssa lapsille suunnilleen puoliksi. Meillä on auto ja polttoaineisiin menee 200-300€/kk.

Karkeasti laskin, että saat asumistukea, palkkaa, elatusmaksuja ja lapsilisää vajaa 3000€/kk. Mun on vaikea ajatella, että sillä summalla ois tosi tiukkaa.

Vierailija
166/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannusta yhtään ap:tä toimimaan noin eli valehtelemaan. Kysyn vain selvyyden vuoksi, että kuinka pitkältä ajalta taaksepäin  Kela katsoo tiliotteet uudelta tuenhakijalta? Olen ymmärtänyt, että pari kk, mutta onko se niin?

Joku joskus täällä väitti, että saa vaikka voittaa lotossa ja sitten muutaman kk jälkeen hakea tt-tukea, jos ei töissä käy.

Vierailija
167/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse olen työtön, 61v ja aion nostaa säästöni pois tililtä ja hakea toimeentulotukea, koska asumistukeni lopetetaan. Win Win. 

Jaa-a, katsovatkohan että sulla oli tilillä ja nostit käteiseksi, eli ei mennyt mihinkään isoon ostokseen (kuten autoon tms) eli olettavat (ja ovat oikeassa) rahojen olevan sinulla ja sanovat että niillä pystyt elää niin ja niin monta kk, tee uusi hakemus sen jälkeen.

En kannusta yhtään ap:tä toimimaan noin eli valehtelemaan. Kysyn vain selvyyden vuoksi, että kuinka pitkältä ajalta taaksepäin  Kela katsoo tiliotteet uudelta tuenhakijalta? Olen ymmärtänyt, että pari kk, mutta onko se niin?

Joku joskus täällä väitti, että saa vaikka voittaa lotossa ja sitten muutaman kk jälkeen hakea tt-tukea, jos ei töissä käy. Kunhan siis oli hävittänyt rahat tililtä saldosta.

Vierailija
168/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin en jaksa uskoa, että näistä säästöistä tulee mitään säästöä yhtään pitemmällä ajalla. Kun ns yksityisyritteliäisyys kasvaa, on pakko palkata lisää poliiseja, kaikkien ihmisten turvallisuuskulut nousevat, ei enää lähdetä viihteellä illalla kun ei uskalleta, ja vaikka sosiaaliturva joskus taas nostetettaisiin minimitasolle, ei rikollisuus siitä välittömästi laske.

Vierailija
169/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itse olen työtön, 61v ja aion nostaa säästöni pois tililtä ja hakea toimeentulotukea, koska asumistukeni lopetetaan. Win Win. 

Jaa-a, katsovatkohan että sulla oli tilillä ja nostit käteiseksi, eli ei mennyt mihinkään isoon ostokseen (kuten autoon tms) eli olettavat (ja ovat oikeassa) rahojen olevan sinulla ja sanovat että niillä pystyt elää niin ja niin monta kk, tee uusi hakemus sen jälkeen.

Joku joskus täällä väitti, että saa vaikka voittaa lotossa ja sitten muutaman kk jälkeen hakea tt-tukea, jos ei töissä käy. Kunhan siis oli hävittänyt rahat tililtä saldost

No jos lottovoitto on miljoonia niin aika vaikea on tuollaisia summia patjanväliin kätkeä. Ehkä muutaman kymppitonnin voisi nostaa tililtä. Näin tekisin itsekin. Muistaakseni 3kk tiliotteet tarkistetaan eli sen verran pitää rahaa jättää että pärjäilee sen ajan. Onhan se ikävää että joutuu turvautumaan kepulikonsteihin mutta en minäkään haluaisi pienistä tuloista vaivalla säästettyjä rahoja "syödä" kun tuhlurit saavat samaan aikaan muhkea tuet. Tässä maassa ei kyllä säästää kannata... 

Vierailija
170/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpon viesti oli itku silmässä että kaikki työkyvyttömät pitää saada töihin. Ei saada.

On sairauksia ja tms.

Työllisyys on siitä kiinni ottaako työnantaja hakijan töihin.

Vierailija
171/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lähivanhemman vastuulla on huolehtia, että että etävanhempi maksaa kohtuullista elatusta ja laittaa tarvittaessa elatuskanne vireille. Saat lapsen nimissä elatuskanteeseen maksuttoman oikeusavun, jos lapsella ei ole tuloja tai varoja.

Meillä on äärimmäisen hyvä järjestelmä laittaa etävanhempi maksamaan, mutta kaikki eivät sitä käytä. Tämä johtaa siihen, että valtio maksaa suurimman osan elatusavusta elatustukena, eli veronmaksajan maksavat niidenkin elatuksen, joiden vanhemmilla on rahaa maksaa elatus itsekin.

Toisaalta jos elatusmaksut nousevat, pienenee taas asumistuki entisestään. Ja ne elatusmaksut sovitaan lastenvalvojalla, jolla on käytössään laskukaava elatusmaksujen määrittämiseen. Ei etävanhempi sitä yksipuolisesti päätä. Eikä toisaalta häneltä voi vaatia isompia maksuja, jos laskelmien mukaan elatuskyky mahdollistaa jonkin tietyn summan maksamisen. 

Vierailija
172/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen yksinhuoltaja ja multa tippuu aikuiskoulutustuki, asumistuki ja ilmeisesti vammaisen lapseni tukia tullaan myös leikkaamaan. Firma, jossa olin aiemmin töissä (rakennusala) on menossa konkurssiin ja koulutukseni uudelle alalle jää kesken. Lasteni isällä on uusi perhe ja hän ei halua kuullakaan meistä. Elatus on sovittu vuosia sitten johonkin minimiin, joka on nykyistä minimiä paljon pienempi.

Olisikin osallistuva isä, jonka kanssa niin hoitovastuu kuin elatus jaettaisiin puoliksi. Minua ei auta kukaan. Ainoa mahdollisuus mennä täysipäiväisiin reissutöihin on silloin, jos laitan vammaisen lapseni laitokseen asumaan. Mahtaa olla säästöä valtion budjetissa.

Ei kai ne kesken koulutuksen sitä tukea pois ota, eikös se ole myönnetty sinne koulutuksen loppuun asti, ei sitä kesken kaiken käydä perumaan.

Vierailija
173/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu  länsimaiseen demokratiaan, että hallitus päättää yksilön ammattialan.

Vierailija
174/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajia on taidettu jo tukeakin vähän liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi