Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi silmälasit täytyy maksaa itse?

Vierailija
09.10.2023 |

Silmälasit on monille yhtä tarpeellinen apuväline kuin pyörätuoli tai rollaattori joillekin muille. Miksi siis silmälasit täytyy maksaa kokonaan itse? Ja turha tulla inttämään, että lasithan saa muutamalla kympillä. Jotkut saa, muttei todellakaan kaikki! Esim. mulla on linsseissä paljon muutakin kuin miinusta, joten puhutaan kymppien sijaan satasista - vaikka halvimpiin mahdollisiin kehyksiin laitetaan halvimmat mahdolliset pullonpohjalinssit. Sitä paitsi näköni huononee koko ajan, joten uudet lasit on pakko ostaa 1-2 vuoden välein jotta pysyisin työ- ja toimintakykyisenä. Miksei yhteiskunta tule yhtään vastaan?

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Lukulaseja saa muutamalla eurolla esim. Tokmannilta tai saiturinpörssistä. Ei ne kalliita ole .

Saispa myös kaukolaseja samalla tavalla marketeista.

Vierailija
142/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene laserilla korjauttamaan näkö. Sit ei tartte laseja.

Jos laserointi olisi niin hienoa, riskitöntä ja ihanaa kuin tunnut kuvittelevan, miksi niin moni silmälääkäri ei ole laseroinut silmiään vaan käyttää silmälaseja?

Viiden pisteen vihje: Silmälääkäreiden kohdalla kyse ei ole ainakaan rahasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Miksi jonkun muun pitäisi maksaa sinun tarvitsemasi asioita ollenkaan? Menisit sinäkin specsaverille

Orpon hallitus nostaa kelakorvausta yksityislääkärien palkkioista 80 euroon mistä hyötyvät yksityiset terveysfirmat ja niiden hyvätuloiset asiakkaat. Miksi keski- ja  pienituloisten täytyy osallistua varakkaimpien terveydenhoidon tukemiseen? Miksi rikkaat eivät kieltäydy tuista ja maksa itse koska saavat myös verohelpotuksia? Miksi ministeri Juuso (PS) ajaa vain hyväosaisten asiaa? Suomihan on velkansa kanssa konkurssin partaalla. 

No tuostahan hyötyy pienituloiset, näetkös jos hyvätuloiset käy enemmän yksityisellä niin he eivät ole kasvattamassa julkisen puolen jonoja joten muut pääsee hoitoon nopeammin. Samaten hyvätuloiset maksaa tuolloin paljon isomman osan hoidostaan itse joten valtiokin säästää. 

Vierailija
144/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta.Nykyään puhutaan paljon kuukautisköyhyydestä. Aika monta vuotta saan siteitä ja tamponeja ostaa ennen kuin hankin edes yhdet silmälasit. 

Ei näiden asioiden tietysti pitäisi sulkea pois toisiaan, mutta laseihin verrattuna kuukautiset ovat halpa menoerä. 

Vierailija
145/174 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuinka paljon niissä laseissa on ilmaa hinnoissa? Jos ei lasit miellytäkään niin voit vaihtaa uudet samaan rahaan. Eli käytännössä ne vanhat roskiin ja uudet saat ilmaiseksi. Tytön lasien kanssa kävi niin eli ne ei olleetkaan sopivat kehykset ja saatiin sitten uuden lasit eli uudet kehykset ja niihin tehtiin uudet linssit. Nämä oli vielä ne "ilmaiset" silmälasit mutta maksettiin niistä siitä huolimatta parisen sataa euroa.

Eli jos lasien hinnoissa tultaisiin vähän alaspäin niin helpottaisi huomattavasti. Lasit on kuitenkin pakolliset niin hyvä bisneshän se on kun voi pyytää mitä vaan kun pakko ne silmälasit on ostaa.

Yhdestä liikkeestä saadaan puoleen hintaan lapsille lasit mutta silti maksetaan useampi satanen per lasit. Poika nyt 16 ja hirvittää jatkossa kun tonnin luokkaa alkaa olla silmälasien hinta. Ilman ei pärjää todellakaan. Ei pysty edes leikkaamaan silmiä kun ei siitä ole apua.

Kuulolaite käsittääkseni kor

no, tuskin hinnassa ilmaa on, mutta on siinä sen kauppakeskuksen paraatipaikalla sijaitsevan liikkeen vuokraa, sinun palvelemiseesi käytettyä työaikaa, kaluston ja varaston arvo yms  

isoimpia kustannuseriä on kuitenkin pakko olla optikon työ  

Verkkokauppa voi pitää varastoaan ja toimistoaan mahdollisimman halvassa paikassa, eikä tosiaan tarvita marmoritiskiä keskustassa. Varsinkaan ei tarvita armeijaa korkeastikoulutettuja optikkoja vaan hommaa voidaan pyörittää paljon tehokkaammin   

ei se kivijalkamyymälän optikko itse niitä linssejä ja kehyksiä valmista vaan ainostaan mittaavat näön ja tilaavat ne lasit ja linssit jostain muualta. En hämmästyisi vaikka verkkokaupasta tilatut lasit valmistettaisiin täsmälleen samassa tehtaassa kun kolme kertaa kalliimmat lasit. 

ostan yksiteholasit nykyään verkosta kun tiedän vahvuuteni ja silmieni erityispiirteet aika hyvin. Lisäksi silmäsairauden takia vahvuuteni muuttuvat tavallista nopeammin joten vararikkohan tässä tulisi jos ostaisi lasit optikolta. 

Viimeksi maksoin merkkikehyksistä ja laadukkaista yksiteholinsseistä vähän reilun satasen. Veikkaan että optikolta ostettuna hinta olisi ollut x 3.  

Monitehot ostan kuitenkin kokeneelta optikolta koska niissä on tärkeä saada pupillit oikealle kohdalle. 

Vierailija
146/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tilaus esim.Kiinasta valmiilla reptillä. Luulisi saavan havemmalla.?

Halvempaa on, mutta onko laatu riittävän hyvä? Enkä nyt tarkoita mitään ylimääräisiä sinivalosuodattimia yms. vaan kaikkea sitä mikä vaikuttaa näkemiseen ja lasien pysymiseen käyttökuntoisina. Linsseissä kun ei riitä, että ne on vähän sinnepäin, koska se johtaa ainakin mulla mm. jatkuviin päänsärkyihin ja sellaiseen silmien rasittumiseen, etten pysty lukemaan kuin muutaman minuutin kerrallaan. Ja vaikka linsseillä näkisi aluksi hyvin, ne voi olla niin heikkolaatuiset että naarmuuntuu hetkessä piloille.

En missään nimessä kiistä, etteikö Kiinassa myytäisi myös hyviä laseja. Mutta mistä tällainen tavallinen, kalliita erikoislinssejä tarvitseva suomalainen löytää luotettavan kiinalaisen postimyyntifirman? Siis firman joka myy Suomeen sellaisia laseja, jotka ei kuulu yhdenkään suomalaisen nettifirman valikoimiin. Kiinassa on rehellisten yrittäjien lisäksi tosi paljon huijareita, jotka myy paskaa kauniissa paketissa. Ja rahoja on vaikea saada takaisin, vaikka lasit paljastuisi täysin kelvottomiksi.

Vierailija
147/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on kyllä aika erikoinen. Miksi jonkun toisen pitäisi maksaa esimerkiksi toisen lasit?

Meillähän sairaanhoito on lähes ilmaista todellisiin kuluihin verrattuna ja senki nerotuksen maksaa joku muu.

Ei ole hyvinäkään aikoina ollut varaa maksaa hammashoitoa, kuin tietylle porukalle, eikä myöskään silmälaseja tai edes silmälääräin tutkimusta.

Meiltä menisi koko budjetti pelkkään hoitamiseen, jos mitään ei suurin osa tarvitsijoista maksaisi itse.

Vierailija
148/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Otsikko on kyllä aika erikoinen. Miksi jonkun toisen pitäisi maksaa esimerkiksi toisen lasit?

Meillähän sairaanhoito on lähes ilmaista todellisiin kuluihin verrattuna ja senki nerotuksen maksaa joku muu.

Ei ole hyvinäkään aikoina ollut varaa maksaa hammashoitoa, kuin tietylle porukalle, eikä myöskään silmälaseja tai edes silmälääräin tutkimusta.

Meiltä menisi koko budjetti pelkkään hoitamiseen, jos mitään ei suurin osa tarvitsijoista maksaisi itse.

Hammashoito ei tosiaan ole ilmaista, mutta silti julkisen puolen hammashoidosta täytyy maksaa itse vain pieni osa todellisista kuluista. Miksi silmälaseja tarvitsevat joutuu maksamaan kaiken itse? Ja tämä koskee siis myös niitä, jotka tarvitsee välttämättä useiden satojen eurojen hintaisia laseja. Optikkoliikkeiden mainostamiin hintoihin sisältyy pelkät varastovoimakkuudet, jotka ei riitä läheskään kaikille.

Vierailija
149/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kannatan kommunismia, jossa mikään ei maksa mitään kenellekään. Kyllä sitten ollaan kaikki onnellisia.

Vierailija
150/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hammashoito onkin hyvä esimerkki siitä, kuinka veronmaksajat tukee myös sellaisten vaivojen hoitoja, jotka joku on ihan itse omalla laiskuudellaan ja välinpitämättömyydellään aiheuttanut. Enkä siis todellakaan väitä, että kaikki hammashoitoa vaativat vaivat on itse aiheutettuja, mutta moni on kyllä pilannut suunsa ihan omilla valinnoillaan - ja silti yhteiskunta tukee myös tällaisten itse aiheutettujen vaivojen hoitoa avokätisesti.

Näön heikkenemiseen ei oikein voi vaikuttaa itse, mutta silti jotkut joutuu maksamaan säännölliset näöntarkastukset ja kalliit silmälasit kokonaan omasta pussistaan. Onko reilua, ettei yhteiskunta maksa näistä kuluista edes osaa?

Vierailija
151/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Koska todella monelle ne on apuväline, jonka puuttuminen tekee ihmisestä invalidin. Huonokuuloinen TARVITSEE kuulolaitteen ja huononäköinen TARVITSEE silmälasit, silti vain toiseen näistä yhteiskunta antaa tukensa vaikka huonolla kuulolla voi elää melkein normaalisti verrattuna huonolla näöllä elämiseen.

Vierailija
152/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minäkin olen tilannut netistä useita kertoja silmälasit ja erilaisilla lisillä. Monitehoja, lukulaseja , aurinkolaseja jne.

Olisin maksanut niistä ns normisilmälasiliikkeistä moninkertiaset hinnat. Ennen ostin mm instrumenriumilta jne...

Kehykset onnistuneet myös. Sankoja voi säätää itse kun varovasti lämmittämisen jälkeen muotoilee. 

En osta enää muualta kuin nettiliikkeistä, ja niissä on valinnanvaraa ja valikoiman varaa. Tuore resepti on jälleen käytössä. 

ostan myös netistä kaikki lasit. Tilaan kotiin sovitukseen ilman vahvuuksia ilmaiseksi nipun ja jos niistä löytyy sopivat, niin merkkaan palauttaessa, että samanlaisista lasit vahvuuksilla. Löytyy hajataittoa, piilokarsastusta ja miinusta, Suomessa lasit maksaa noin 300€+ halvimpiin kehyksiin, Misterspexiltä saa samat vähän reilu satasella, loput riippuu siitä, kuinka kalliit pokat valitsee. 

Vierailija
153/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Minäkin olen tilannut netistä useita kertoja silmälasit ja erilaisilla lisillä. Monitehoja, lukulaseja , aurinkolaseja jne.

Olisin maksanut niistä ns normisilmälasiliikkeistä moninkertiaset hinnat. Ennen ostin mm instrumenriumilta jne...

Kehykset onnistuneet myös. Sankoja voi säätää itse kun varovasti lämmittämisen jälkeen muotoilee. 

En osta enää muualta kuin nettiliikkeistä, ja niissä on valinnanvaraa ja valikoiman varaa. Tuore resepti on jälleen käytössä. 

ostan myös netistä kaikki lasit. Tilaan kotiin sovitukseen ilman vahvuuksia ilmaiseksi nipun ja jos niistä löytyy sopivat, niin merkkaan palauttaessa, että samanlaisista lasit vahvuuksilla. Löytyy hajataittoa, piilokarsastusta ja miinusta, Suomessa lasit maksaa noin 300€+ halvimpiin kehyksiin, Misterspexiltä saa samat vähän reilu satasella, loput riippuu siitä, kuinka kalliit pokat

Mainitsit kärsiväsi piilokarsastuksesta, mutta Misterspex ei myy prismalaseja. Olet siis valehtelija.

Vierailija
154/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ostan myös netistä kaikki lasit. Tilaan kotiin sovitukseen ilman vahvuuksia ilmaiseksi nipun ja jos niistä löytyy sopivat, niin merkkaan palauttaessa, että samanlaisista lasit vahvuuksilla. Löytyy hajataittoa, piilokarsastusta ja miinusta, Suomessa lasit maksaa noin 300€+ halvimpiin kehyksiin, Misterspexiltä saa samat vähän reilu satase

voi olla siis vanhaa tietoa. Silmätarkastuksessa tästä joskus mainittiin, en tiedä onko sitten enää noissa kaikissa luvuissa mukana. Kuitenkin kaikki reseptin tiedot olen silmälaseja tilatessa pyydettyihin kohtiin täyttänyt ja sopivat lasit saanut. Itse kun en ole silmälääkäri enkä optikko, niin ymmärrän tuosta vaik tuon vahvuus-kohdan. 

Vierailija
155/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

ostan myös netistä kaikki lasit. Tilaan kotiin sovitukseen ilman vahvuuksia ilmaiseksi nipun ja jos niistä löytyy sopivat, niin merkkaan palauttaessa, että samanlaisista lasit vahvuuksilla. Löytyy hajataittoa, piilokarsastusta ja miinusta, Suomessa lasit maksaa noin 300€+ halvimpiin kehyksiin

Misterspex näyttää myyvän vain sellaisia miinuslaseja, joilla saa korjattua pelkästään maltillista likinäköisyyttä ja hajataittoisuutta. (Lisäksi monitehot ja lukulasit erikseen.) Jos tarvitsee paljon miinuksia tai kärsii piilokarsastuksesta ja tarvitsee prismalinssit, lasien hankkiminen Misterspexin kautta on mahdotonta.

Vierailija
156/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään suomalainen nettikauppa ei myy prismalaseja tai muita erikoislinssejä, jotka on piilokarsastuksesta kärsivälle täysin välttämättömät.

Vierailija
157/174 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön paljon lääkkeitä ja saan niistä isohkon kelakorvauksen. Maksukattokin on. Sitä taustaa vasten on erikoista että rillit maksetaan kokonaan itse. 

Vierailija
158/174 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.Nykyään puhutaan paljon kuukautisköyhyydestä. Aika monta vuotta saan siteitä ja tamponeja ostaa ennen kuin hankin edes yhdet silmälasit. 

Ei näiden asioiden tietysti pitäisi sulkea pois toisiaan, mutta laseihin verrattuna kuukautiset ovat halpa menoerä. 

Silmälasiköyhyydestä pitäisi enemmän puhua. Kyllä se tuntuu suurimmalta vaivalta kuin nuo kuukautiset, jotka kestävät 3-7 päivää. Herkkäihoisena ostamani terveyssiteet maksavat 1,99-2,30 €/pkt. 

Kyllä nuo silmälasit kaikkein eniten kirpasevat johtuen Sjögrenin syndroomasta ja sen aiheuttamasta kuivasilmäisyydestä, laserleikkaus ei tule kuuloonkaan. Kauhulla odotan, että mitä tulee kustantamaan seuraavat silmälasit. En pärjää millään peruslinsseillä, ja olin jo silleen, että kohta pitää ottaa jotkut nuorisomonitehot, kun herkästi koskee päähän näyttöjen keskellä. Mieleiset metalliset kehykset löysin alle sadalla, tyylikkäät cat-eye-tyyliset, jotka ostan lähiaikoina. 

On vain rukoiltava, että pärjään vielä Nissenin hopeapaketilla tai vähintään kultapaketilla ja siihen päälle sinivalosuoja. Ei todellakaan ole minun kohdalla kyse siitä, että haluan nyt joka vuosi viimeistä huutoa olevat silmälasit, enkä odotakaan, että alettaisiin kustantamaan muotiluomuksia. Sellaiset ovat extraa, jos joku tarpeelliseksi sellaiset kokee. Onneksi sain edes sen maksusitoumuksen, niin on jotain apua siitä. Toista se tietysti olisi, jos olisin töissäkäyvä, pienipalkkainen ja olisi puoliso, jonka kanssa asua, niin tilanne voikin olla eri, mitä ihmettelen. Tämä ei nyt tarkoita, että välttelisin töitä maksusitoumuksien takia. 

Törsätään niitä veroeuroja turhempiinkin asioihin. Muistan lukeneeni, että kuinka HIV:n ennaltaehkäisevä Prep-lääkitys tuli maksuttomaksi, jonka nojalla ihmiset harrastavat suojaamatonta seksiä luullen sitä näkymättömäksi kondomiksi. Heräsi kysymys, että oikeastiko hyvinvointivaltio on tätä varten, että kansalaiset voi vapaasti harrastaa randomeiden kanssa seksiä tai panna lomamatkalla mahdollisesti HIV-prostituoitua ilman omaa vastuuta. Tuollaisiin harrastuksiin on edullisempikin suojaus tarjolla, jos on "pakko" saada. Siitä ei mitään haittavaikutuksia tule, jos ei saa seksiä, mutta sen sijaan ilman silmälaseja ei pärjäisi hetkeäkään. Kyllä olisin kadulla kävellessä, töissä ja opiskellessa ihan pulassa ilman silmälaseja, varsinkin jos pitää nähdä kauas, sillä minulle tekstit, asiat ja kuviot näkyvät minulle nykyään kaukaa sumeina, epätarkkoina. Yläasteella näköni oli niin hyvä, että olisin voinut ryhtyä lentäjäksi.

Vierailija
159/174 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden alv-prosentti on 10 (nousee kohta 14:ään). Miksi silmälasit eivät ole samalla viivalla lääkkeiden kanssa? Molempia ihminen tarvitsee joka päivä. 

Vierailija
160/174 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja kännissä sähköskuutilla, lennä naamalles, yhteiskunta maksaa hoidon. (Se lasku minkä saat kattaa ehkä 1-2% kuluista)

Näkösi huononee, et voi vaikuttaa asiaan, maksat itse kaikki kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän