Miksi silmälasit täytyy maksaa itse?
Silmälasit on monille yhtä tarpeellinen apuväline kuin pyörätuoli tai rollaattori joillekin muille. Miksi siis silmälasit täytyy maksaa kokonaan itse? Ja turha tulla inttämään, että lasithan saa muutamalla kympillä. Jotkut saa, muttei todellakaan kaikki! Esim. mulla on linsseissä paljon muutakin kuin miinusta, joten puhutaan kymppien sijaan satasista - vaikka halvimpiin mahdollisiin kehyksiin laitetaan halvimmat mahdolliset pullonpohjalinssit. Sitä paitsi näköni huononee koko ajan, joten uudet lasit on pakko ostaa 1-2 vuoden välein jotta pysyisin työ- ja toimintakykyisenä. Miksei yhteiskunta tule yhtään vastaan?
Kommentit (174)
Ei naiset vapaasta tahdosta niitä kuukautisia vuoda ja silti joutuu maksamaan tuotteista. Samoin kuin sairauksia ei sairasteta vapaasta tahdosta.
Kuka ne lasit sitten maksaisi? Naapuriko? Yhteiskunta = me kaikki. Lähes kaikilla on silmälasit. Eli maksaisimme toinen toisillemme laseja...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kysymys teille, joiden on mielestänne pakko hankkia ohennetut linssit: Kuinka paksuja ohentamattomat linssit olisi ja oletteko edes kokeillut miltä ne tuntuu? Mulla itselläni on melkoinen yhdistelmä miinusta, sylinteriä ja prismaa, ja ostan suht pienet kehykset jotten joutuisi maksamaan ohennetuista linsseistä ylimääräistä. Paksumpi linssini on ulkoreunalta 127 mm paksu ja kyllä näillä laseilla pärjää, vaikka pullonpohjat onkin.
Mulla on ohentamattomat linssit työlaseissa (suojalasit) ja ne on niin painavat, että kasvot kipeytyy. -6.50 vahvuudet
Omat vahvuuteni on -6.75 ja -7.5 ja lisäksi jonkin verran hajataittoa tuomassa linsseihin lisää paksuutta. Käytän isoja kehyksiä eikä paremmin näkevän silmän puoleinen linssi ole reunalta sentinkään paksuinen. Käytin aiemmin kahdesti ohennettuja linssejä, mutta siirryin viimeksi halpoihin peruslinsseihin vaikka optikko yritti kovasti myydä kalliimpaa. Muutaman päivän totuttelun jälkeen lasit on tuntunut ihan hyviltä.
Kengätkin, varsinkin talvisin ovat tärkeä apuväline. Miksi ne pitää maksaa itse?
Vierailija wrote:
Kuka ne lasit sitten maksaisi? Naapuriko? Yhteiskunta = me kaikki. Lähes kaikilla on silmälasit. Eli maksaisimme toinen toisillemme laseja...
Reilumpaa se olisi kuin tämä nykyinen systeemi, jossa jotkut joutuu maksamaan sairautensa takia kalliita silmälaseja samalla kun useimmat muut pärjää halpislaseilla tai kokonaan ilman.
Vierailija wrote:
Kengätkin, varsinkin talvisin ovat tärkeä apuväline. Miksi ne pitää maksaa itse?
niin onhan se epäreilua että joku saa pyörätuolin ilmaiseksi ja sinä joudut ostamaan omat kenkäsi, vai mitä?
Vierailija wrote:
Miksi naiset joutuu maksamaan itse kuukautisiin liittyvistä hygieniatuotteista? Oli ne sitten siteitä, tamponeja, kuukuppeja jne.? Miksei yhteiskunta tule yhtään vastaan?
Miksei yhteiskunta maksa kauneusleikkauksia, vaikka sairauksien ja tapaturmien perusteella tarpeellisiin leikkauksiin pääsee puoli-ilmaiseksi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kysymys teille, joiden on mielestänne pakko hankkia ohennetut linssit: Kuinka paksuja ohentamattomat linssit olisi ja oletteko edes kokeillut miltä ne tuntuu? Mulla itselläni on melkoinen yhdistelmä miinusta, sylinteriä ja prismaa, ja ostan suht pienet kehykset jotten joutuisi maksamaan ohennetuista linsseistä ylimääräistä. Paksumpi linssini on ulkoreunalta 127 mm paksu ja kyllä näillä laseilla pärjää, vaikka pullonpohjat onkin.
Hups, kävipä moka: Tarkoitin tietysti 12,7 mm eli 1,27 cm. :)
Huh, en kyllä pystyisi yli sentin paksuisilla linsseillä elämään normaalia elämää. Vahvuuteni on -1,50 enkä jaksa näitäkään pitää. Kaikenlaisia kehyksiä on kokeiltu ja kaikki painaa ja vaivaa. Seuraavat lasit onkin sitten metalliset, ja haluan mahdollisimman ohuet linssit, maksoi mitä maksoi. Jos en niihinkään totu niin olkoon :D.
Miksi kuvittelet,että joku muu maksaisi sinun lasisi.
No kaikki ei saa. Minä oon just siinä yläpuolella, että en saa tukia. Oon säästänyt puoli vuotta, että voin uusia lasit. Menee taas 500€ optikolle vaikka en ota ku pakolliset. Luultavasti joutuu ottamaan jo kolmesti ohennettu linssit, että ne ylipäätään menee mihinkää kehykseen. Ja joo, säästän samalla myös laserleikkaukseen, mutta ku siihen ei oo varaa vielä vuosiin ja se näkö on paska nyt, niin pitää uhrata taas laseihin rahaa.
Kyllä apuvälinelainaamot voisivat alkaa periä maksua rollaattoreista ja pyörätuoleista. Käsittämätöntä että niitä annetaan ilmaiseksi käyttöön.
Joku maltillinen kuukausittainen käyttömaksu olisi hyvä, esim. 20-30e apuvälineestä riippuen.
Tilaus esim.Kiinasta valmiilla reptillä. Luulisi saavan havemmalla.?
Vierailija wrote:
Miksi kuvittelet,että joku muu maksaisi sinun lasisi.
Samasta syystä kuin tiedän, että muut maksaa suurimman osan lääkkeistäni, lääkärikäynneistäni ja muista sairauksien hoitoon liittyvistä kuluistani.
Vierailija wrote:
Tilaus esim.Kiinasta valmiilla reptillä. Luulisi saavan havemmalla.?
Lasit olisi varmasti halvemmat tulleineen päivineen, mutta olisiko ne todella sellaiset kuin pitäisi, kuinka kauan sopivien lasien saamisessa lopulta kestäisi ja kuinka kalliiksi koko ruljanssi roskiin menevine virhetilauksineen tulisi? En voi odottaa kuukausikaupalla ja toivoa, olisiko ehkä viidennet tai kuudennet - tai edes kymmenennet Kiinasta tilatut lasit sitä mitä tilasin.
Vierailija wrote:
Suomessa on paljon ihmisiä, jotka kuvittelee tarvitsevansa ohennettuja linssejä vaikka miinuksia on hädin tuskin nimeksikään. Optikot osaa myydä ja joillain on hirveä pelko siitä, että vähänkin paksummat linssit näyttää noloilta ja painaa niin paljon ettei nenän kautta pysty edes hengittämään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomessa on paljon ihmisiä, jotka kuvittelee tarvitsevansa ohennettuja linssejä vaikka miinuksia on hädin tuskin nimeksikään. Optikot osaa myydä ja joillain on hirveä pelko siitä, että vähänkin paksummat linssit näyttää noloilta ja painaa niin paljon ettei nenän kautta pysty edes hengittämään.
Kirjoitin äskeisen ja lisään vielä, etten missään nimessä kiistä sitä että ohennetut linssit on joissain tapauksissa tarpeen. Jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää, ettei esim. 5 senttiä paksut lasit nyt vaan toimi (tai toimii kyllä, mutta tekee normaalista elämästä aika mahdotonta).
Tavallisin tapaus on kuitenkin juuri tuo esim. ikääntyessä, että plus -lasit tarvitsee. Varsinaiset silmäsairaudet ovat sitten eri asia.
Vierailija wrote:
Tavallisin tapaus on kuitenkin juuri tuo esim. ikääntyessä, että plus -lasit tarvitsee. Varsinaiset silmäsairaudet ovat sitten eri asia.
Silmälaseissa voisi olla samanlainen omavastuu kuin lääkkeissä ja muita ehtoja, jolloin korvaukset kohdistuisi niihin joiden on pakko maksaa laseistaan satoja euroja - ei siis niihin, jotka tahtoo uusimman muodin mukaiset kehykset ja 5 kertaa ohennetut linssit kaikilla hienouksilla, vaikka halvat peruslinssit kävisi oikein hyvin.
Sinä et vissiin ymmärrä, mitä eroa on normaaleilla ruumiintoiminnoilla ja sairaudella?