Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi silmälasit täytyy maksaa itse?

Vierailija
09.10.2023 |

Silmälasit on monille yhtä tarpeellinen apuväline kuin pyörätuoli tai rollaattori joillekin muille. Miksi siis silmälasit täytyy maksaa kokonaan itse? Ja turha tulla inttämään, että lasithan saa muutamalla kympillä. Jotkut saa, muttei todellakaan kaikki! Esim. mulla on linsseissä paljon muutakin kuin miinusta, joten puhutaan kymppien sijaan satasista - vaikka halvimpiin mahdollisiin kehyksiin laitetaan halvimmat mahdolliset pullonpohjalinssit. Sitä paitsi näköni huononee koko ajan, joten uudet lasit on pakko ostaa 1-2 vuoden välein jotta pysyisin työ- ja toimintakykyisenä. Miksei yhteiskunta tule yhtään vastaan?

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tulikin mieleeni, että mulla on 3 vuotta vanhat lasit, Specsaversin halvinta mallia. Linssit on niin naarmuiset että häiritsee näkemistä, vaikka olen koittanut pitää niistä hyvää huolta. Pinnoitetut linssit kestäisi tietysti paremmin, mutta ei köyhällä ole niihin varaa, kun niiden hinnalla saa useammankin parin halpislaseja.

Pitäisi hankkia uudet lasit, mutta köyhä koittaa säästää kaikesta ja 29 € on köyhälle iso raha.

Mulla tuli taas tästä mieleen että nykyiset lasini sain (olin kolarissa, vakuutusyhtiö maksoi uudet silmälasit) noin 20v sitten. Edelliset jotka siis myös ihan ensimmäiset lasini sain (vanhemmat maksoi) joskus ala-asteella. Kovin harvakseltaan tulee noita uusittua siis. Ei hajuakaan mitähän tulisi uusien lasien hinnaksi.

Vierailija
162/174 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Otsikko on kyllä aika erikoinen. Miksi jonkun toisen pitäisi maksaa esimerkiksi toisen lasit?

Meillähän sairaanhoito on lähes ilmaista todellisiin kuluihin verrattuna ja senki nerotuksen maksaa joku muu.

Ei ole hyvinäkään aikoina ollut varaa maksaa hammashoitoa, kuin tietylle porukalle, eikä myöskään silmälaseja tai edes silmälääräin tutkimusta.

Meiltä menisi koko budjetti pelkkään hoitamiseen, jos mitään ei suurin osa tarvitsijoista maksaisi itse.

Hammashoito onkin hyvä esimerkki siitä, kuinka veronmaksajat tukee myös sellaisten vaivojen hoitoja, jotka joku on ihan itse omalla laiskuudellaan ja välinpitämättömyydellään aiheuttanut. Enkä siis todellakaan väitä, että kaikki hammashoitoa vaativat vaivat on itse aiheutettuja, mutta moni on kyllä pilannut suunsa ihan omilla valinnoillaan - ja silti yhteiskunta tukee myös tällaisten itse aiheutettuj

Ihan kuten kehopositiivisuuden tuomat "positiiviset" jutut. Yhteiskunta kustantaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aja kännissä sähköskuutilla, lennä naamalles, yhteiskunta maksaa hoidon. (Se lasku minkä saat kattaa ehkä 1-2% kuluista)

Näkösi huononee, et voi vaikuttaa asiaan, maksat itse kaikki kulut.

Onneksi voi korjata sukupuolta yhteiskunnan piikkiin tai käydä hakemassa HIV:n ennaltaehkäisevän lääkityksen, jotta voi miehenä käydä miesten illoissa panemassa ympäriinsä tai seksilomilla Thaimaassa. Muuten ihmiset olisivat ihan pulassa, jos näitä asioita ei kustannettaisi yhteisistä verovaroista. 

Vierailija
164/174 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näähän korvataan muualla Euroopassa paitsi Pohjoismaissa. Ja Suomessakin korvattiin ennen, sitten rahat loppui.

Vierailija
165/174 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä olisi tutkivaa journalismia tietäisimme miten muissa Euroopan maissa tämä asia on. Joutuuko silmälasit ja hammashoidon maksamaan omasta pussista.

Eihän Suomessa pääse julkiselle hampaita hoidattamaan, meillä ainakaan.

Vierailija
166/174 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa kelasta halvimpiin laseihin maksusitoumuksen jos saa ttukea.

Joo, mutta vain jos on tt-tukiasiakas. Muille ei korvata sentin senttiäkään, mikä on väärin niitä kohtaan jotka joutuu maksamaan laseistaan satoja euroja.

Satoja? Mä joudun ostaan uudet monitehot parin kolmen vuoden välein. Hinta 1300€. Ihan palkallaan joutuu ne itse maksamaan. Ilman olen työkyvytön tai kyvytön tekemään yhtään mitään. Niin vahva ja jatkuvasti huononeva likinäkö. Vttu.

Vierailija
167/174 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Kaveri sai. Tapahtui kesällä 2024.

Vierailija
168/174 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta vain jos on tt-tukiasiakas. Muille ei korvata sentin senttiäkään, mikä on väärin niitä kohtaan jotka joutuu maksamaan laseistaan satoja euroja.

Satoja? Mä joudun ostaan uudet monitehot parin kolmen vuoden välein. Hinta 1300€. Ihan palkallaan joutuu ne itse maksamaan. Ilman olen työkyvytön tai kyvytön tekemään yhtään mitään. Niin vahva ja jatkuvasti huononeva likinäkö. Vttu.

Kelan maksusitoumus optikkopalveluihin ei ole mikään läpihuutojuttu. Minulle, edelleen työttömälle ihmisille, Kela myönsi maksusitoumuksen Kelan kilpailuttamaan optikkoliikkeeseen.

Ilmaisen näöntarkastuksen yhteydessä optikko suositteli minulle monitehoja. Itse asiassa oli suositellut vuoden alussa, kun kävin näöntarkastuksessa, mutta jäi sillä käynnillä asia kuulematta. Olin jo varautumassa siihen, että nyt saan maksaa vähintään 200-300 €, kun oli aika siirtyä yksitehoista monitehoihin, mikä nostaakin hintaa reilusti.

Valitsemani kehykset olivat 99 € hintaiset, joista maksoin itse extraa 40 €. Kela olisi korvannut max. 59 € kehykset, mutta jos niistä jotkut ok kehykset löysin, niin eivät vain istuneet kasvoihini. Sinivalosuojasta (40 €) maksettavaa jäi 20 € ja linssipaketti (359 €) jäi minulle maksettavaksi 60 €, kaikki nuo yhteensä 120 €, joka jäi minun osuudeksi. Ilman maksusitoumusta olisin maksanut lähes 500 €, mikä olisi tarkoittanut koko työttömarkkinatuen tyhjentämistä tililtä tilipäivänä ja kitkutella loppukuu odotellen seuraavia tukia. 

Vierailija
169/174 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Kaveri sai. Tapahtui kesällä 2024.

Mutta edelleen maksusitoumuksen myöntäminen ei ole läpihuutojuttu, jos on työssäkäyvä pienituloinen. Silloin oletetaan, että sinä pystyt kustantamaan ne silmälasit. Paljon helpompaa se olisi, kun olisi kuulolaitteen käyttäjä, jollain yhteiskunta tulee vastaan ja kustantaa sen julkiselta puolelta.

Vierailija
170/174 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aja kännissä sähköskuutilla, lennä naamalles, yhteiskunta maksaa hoidon. (Se lasku minkä saat kattaa ehkä 1-2% kuluista)

Näkösi huononee, et voi vaikuttaa asiaan, maksat itse kaikki kulut.

Onneksi voi korjata sukupuolta yhteiskunnan piikkiin tai käydä hakemassa HIV:n ennaltaehkäisevän lääkityksen, jotta voi miehenä käydä miesten illoissa panemassa ympäriinsä tai seksilomilla Thaimaassa. Muuten ihmiset olisivat ihan pulassa, jos näitä asioita ei kustannettaisi yhteisistä verovaroista. 

Ihan järjetöntä, että tuollaiset kustannetaan yhteisistä verovaroista mutta silmälaseihin ei saa edes osittain korvausta pienipalkkainen ihminen. Tai silmien laserleikkaukseen, jonka saa sitten omasta pussista täysin kustantaa, vaikka siitä on hyötyä ihmiselle itselleen

Vierailija
171/174 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä helvetin takia muiden pitäisi maksaa sinun silmälasisi?

Vierailija
172/174 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä helvetin takia muiden pitäisi maksaa sinun silmälasisi?

Minkä helvetin takia muiden pitäisi maksaa toisten hankkimat seksitaudit, itse aiheutetun ylipainon tuomat sairaudet ja palovammojen hoito, kun joku erehtyi kännissä polttamaan itsensä ja saunansa. 

Vierailija
173/174 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten veroitusta pitäisi huikeasti korottaa.. ja verot on muutenkin jo liian kovat. Raha ei tule seinästä.

Vierailija
174/174 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jonkun muun pitäisi maksaa sinun tarvitsemasi asioita ollenkaan? Menisit sinäkin specsaverille

Sieltä en kyllä laseja hommaisi, vaikka maksaisivat minulle päin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi