Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ilman ajokorttia?

Vierailija
05.10.2023 |

Oletko päättänyt olla ajokortiton /autoton ideologisista vaiko muista syistä?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä autoa kortilla ajeta. En ole ikinä omistanut ajokorttia ja ikää on jo yli 50 v. Autolla pitää kuitenkin työmatkat taittaa.

Joo 20v aikana olen saanut kahdet sakot kortitta ajosta. Ei mitään järkeä ajaa korttia, kun lähinnä nurkissa pyörii.

Vierailija
22/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on ja varaa olisi vaikka minkälaiseen autoon, mutta ei mitään tarvetta ja halua omistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta kuinka paljon on heitä, jotka ovat suorittaneet ajokokeen hyväksytysti ja eivät kuitenkaan aja? Ystävissäni on heitä. Eivät uskalla ajaa vaikka ajokortti on.

Vierailija
24/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole korttia. Asun kaupungissa ja työmatkat sujuu pyörällä tai kävellen. Muut matkat bussilla tai junalla. Hyvin harvoin tarvin jonkun kuljettamaan mua henkilöautolla.

Mulla on monta kaveria joilla on kortti hankittuna n.20 vuotiaana. Ovat nyt n.50 vuotiaita eivätkä oo ajaneet autoa kun muutaman kerran sillon nuorena.

Vierailija
25/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti pitää olla. Se on yleissivistystä. Ajokortiton ei tunne edes liikennesääntöjä ja lähtee fillaroimaan ja kävelemään ajoteille. 

Voi pyhä yksinkertais...! Ihan kuin liikennesäännöt olisi mahdollista oppia vain autokoulussa!

Vierailija
26/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ajokortti enkä ole sen hankkimisen jälkeen ajanut autoa. Autokoulu oli niin hirveä kokemus että aloin vihaamaan autolla ajoa oikein sydämestä. Osasin kyllä ajaa ja kokeet meni kerrasta läpi, suurin motivaatio inssin läpimenoon oli se, että en halua koskaan palata siihen autokouluun. Siitä opin että halvinta autokoulua ei kannata valita.

Vierailija
27/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis mutta kuinka paljon on heitä, jotka ovat suorittaneet ajokokeen hyväksytysti ja eivät kuitenkaan aja? Ystävissäni on heitä. Eivät uskalla ajaa vaikka ajokortti on.

Tässä yksi. Sain kyllä sekä teoria- että ajokokeen ekalla kerralla läpi, mutta olin niin surkea kuski, että surkeampaa saa hakea. Katsoin, että olen vaarallinen muille tielläliikkujille. En tiedä, mikä palikka päästä puuttuu, mutta muun muassa sekoitan oikean ja vasemman.

Silläkin on tietysti merkitystä, että melko pian kortin saatuani muutin opiskelupaikkakunnalle. Ei olisi ollut varaa pitää autoa ja hyvin toimivan julkisen liikenteen vuoksi auto olisi ollut tarpeeton. Siinä se vähäinenkin ajotaito rapistui, kun kesällä vain muutaman hassun kerran ja silloinkin sähläsin.

Vierailija
28/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan kyllä. Käytössä sellainen 1991 iso läpyskä, joka on murentunut, teipattu ja palojakin kadonnut. Poliisit ja muut viranomaiset tuosta ovat aina muistuttavat ja minä kiltisti hymyilen, että juu, pitää hankkia uusi.

Tämä on varmaan minulle joku tiedostamaton peli, koska aina saa jännittää, että käyköhän tämä vielä ja aina tulee hyvä olo, että se vanha, palasista koottu tekele kelpasi. :D

Vierailija
29/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ajokortti enkä ole sen hankkimisen jälkeen ajanut autoa. Autokoulu oli niin hirveä kokemus että aloin vihaamaan autolla ajoa oikein sydämestä. Osasin kyllä ajaa ja kokeet meni kerrasta läpi, suurin motivaatio inssin läpimenoon oli se, että en halua koskaan palata siihen autokouluun. Siitä opin että halvinta autokoulua ei kannata valita.

Eli rankaiset itseäsi siitä, että autokoulu oli huono?

Tuskin sentään. Et vaan tunne itseäsi tarpeeksi hyväksi kuskiksi ja pelkäät, joten syytä autokoulun.

Ei se kummoinen ollut minullakaan, mutta into ajamaan autoa oli niin kova, että muistan liikennemerkit ja säännöt vaikka unissani.

Vierailija
30/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ajokorttia, eikä naistakaan. Nuorena olisi pitänyt autolla saada nainen niinkuin muutkin.

Vierailija
31/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä kortti poliisilla, reilu kuukausi sitten ajoin yöllä 60 alueella tutkaan reilua satasta kun rajoitus oli huomaamatta muuttunut 80 -> 60 ja ajelin n. parinkympin ylinopeutta (luulin että olisi 80 rajoitus). 

Olen silti pakolliset ajot ajanut ihan normaalisti kun ei muuten töissäkään voi käydä ja taksi tulisi niin kalliiksi ettei se oikein pidemmän päälle käy. Sakotkin tulee halvemmaksi maksaa jos sattuisi jäämään uudelleen vielä kiinni.

Vierailija
32/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti pitää olla. Se on yleissivistystä. Ajokortiton ei tunne edes liikennesääntöjä ja lähtee fillaroimaan ja kävelemään ajoteille. 

Liikennesääntöjen mukaan yli 12-vuotiaan pitääkin fillaroida ajoradalla. Että näin. 

Vain, mikäli pyörätietä ei ole reitillä tai sillä ajaminen ei käy haitatta päinsä. Lukuunottamatta tuota jälkimmäisenä ilmaistua asiaa sekä lyhyttä siirtymistä, on pyöräilijän käytettävä pyörätietä, mikäli sellainen on reitillä. 12 vuotta täyttäneet eivät saa pyöräillä jalkakäytävällä, mikä ei ole lain tarkoittama pyörätie kenellekkään.

Vierailija
33/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä kortilla tekisin, kun ei ole varaa pitää autoakaan?

Sama tilannehan täällä on kaikilla eikä sinne slummeihin ole välttämättä rakennettu edes parkkipaikkojakaan.

Naurattaa kun täällä on välillä topikkeja että mikä Teslan malli teillä on ja onko useampikin, kun tosiasiassa puolet eivät edes tiedä että Tesla on auto ja lout luulevat sen kulkevan bensalla.

Vierailija
34/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että pyörällä voit kuitenkin ajaa samalla ajoradalla kuin ajoneuvot, joihin tarvitsee kortin. Tänäänkin parikin pahvipäätä olisi tullut suojatietä ylittäessäni päälleni, vaikka autot siinä olivat pysähtyneet antamaan tietä.

Vierailija
35/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennesääntöjen mukaan yli 12-vuotiaan pitääkin fillaroida ajoradalla. Että näin. 

Vain, mikäli pyörätietä ei ole reitillä tai sillä ajaminen ei käy haitatta päinsä. Lukuunottamatta tuota jälkimmäisenä ilmaistua asiaa sekä lyhyttä siirtymistä, on pyöräilijän käytettävä pyörätietä, mikäli sellainen on reitillä. 12 vuotta täyttäneet eivät saa pyöräillä jalkakäytävällä, mikä ei ole lain tarkoittama pyörätie kenellekkään.

Pyörätietä ei tarvitse käyttää, jos siellä on monttuja tai soraa joka rikkoo maantiepyörän renkaat.

Vierailija
36/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ajokorttia, eikä naistakaan. Nuorena olisi pitänyt autolla saada nainen niinkuin muutkin.

Polkupyörällä niitä naisia saadaan ainakin kesäterasseilta. :)

Vierailija
37/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että pyörällä voit kuitenkin ajaa samalla ajoradalla kuin ajoneuvot, joihin tarvitsee kortin. Tänäänkin parikin pahvipäätä olisi tullut suojatietä ylittäessäni päälleni, vaikka autot siinä olivat pysähtyneet antamaan tietä.

En myöskään ymmärrä, mikä hieno neronleimaus on ajaa pyörällä autotiellä, vaikka olisi pyörätiekin olemassa. Selittäkää tämä.

Vierailija
38/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilman ajokorttia, mutta ei siihen mitään ideologisia tms. syitä ole. En vain ole koskaan kokenut tarvitsevani autoa tai ajokorttia. Julkisilla tai kävellen pääsee sen mitä tarvitsee. 

Täällä sama. En koskaan ajanut koska en korttia tarvinnut. En tarvii vieläkään. Kuljen julkisilla, kävellen, juosten tai pyörällä. Perheessämme on kyllä puolisolla auto.

Vierailija
39/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi tullut? Mikä niitä siis esti?

Vierailija
40/116 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nej, under de senaste tjugo åren har man rört sig längsmed vägarna tre gånger med buss, ingen gång med spårvagn och ingen gång med tåg. Alla resor, vilka oftast är dagliga, görs med bil eller MC.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän