Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ilman ajokorttia?

Vierailija
05.10.2023 |

Oletko päättänyt olla ajokortiton /autoton ideologisista vaiko muista syistä?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että pyörällä voit kuitenkin ajaa samalla ajoradalla kuin ajoneuvot, joihin tarvitsee kortin. Tänäänkin parikin pahvipäätä olisi tullut suojatietä ylittäessäni päälleni, vaikka autot siinä olivat pysähtyneet antamaan tietä.

Olisi tullut? Mikä niitä siis esti?

Se, että piti ottaa pari juoksuaskelta. Muuten olisivat tulleet päälle. Onko noin vähän aivokapasiteettia?

Voi ei. Hengästyitkö? Saitko sydänoireita?

Suojatiellä, kuten muutenkin liikenteessä pitää olla valpas.

Valppaana oleminen koskee myös suojatietä lähestyviä autoilijoita. Ei ainoastaan jalankulkijoita.

Vierailija
82/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilman ajokortia.Syy jäin orvoksi 11vuotiaana tytönä ja todella olen itseni elättänyt ensin perikunnan osuusteni rahoista.Josta maksetiin lastenkoti paikka. Joten perintöä en koskaan sannut.Töihin todella 15v,toisten nurkissa petipaikka,ei omaa huonetta ja palkasta maksoin itse sen.Kuin jatko vuokra asuntoni ja yhä maksan itse meneoni.En elä sossun tuilla.Joten ajokortia ei tulevaisuuskaan.Onneksi Hesa on sujuva nopea metro kuin omat jalat liikkua.En autoa tarvitse kun ei siteitä maaseudut ja ei siis mahdollista matkustaa edes lomat toisten nurkiin.Ei ongelmia parkkipaikat ymm.Ei pensan hinnat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilman ajokortia.Syy jäin orvoksi 11vuotiaana tytönä ja todella olen itseni elättänyt ensin perikunnan osuusteni rahoista.Josta maksetiin lastenkoti paikka. Joten perintöä en koskaan sannut.Töihin todella 15v,toisten nurkissa petipaikka,ei omaa huonetta ja palkasta maksoin itse sen.Kuin jatko vuokra asuntoni ja yhä maksan itse meneoni.En elä sossun tuilla.Joten ajokortia ei tulevaisuuskaan.Onneksi Hesa on sujuva nopea metro kuin omat jalat liikkua.En autoa tarvitse kun ei siteitä maaseudut ja ei siis mahdollista matkustaa edes lomat toisten nurkiin.Ei ongelmia parkkipaikat ymm.Ei pensan hinnat.

Mistä maasta muuten olet?

Vierailija
84/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole ajokorttia herran vuonna 2023 niin jotain on pahasti pielessä.

Terve ihminen jaksaa liikkua omin voimin.

Tervetuloa terve tänne maalle vaan. Eipä näy montaa kävelemässä kauppaan tms. tuonne yli 7 km päähän. Ja talvella ihan mahdotonta.

Vierailija
85/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla ei ole ajokorttia herran vuonna 2023 niin jotain on pahasti pielessä.

Terve ihminen jaksaa liikkua omin voimin.

Tervetuloa terve tänne maalle vaan. Eipä näy montaa kävelemässä kauppaan tms. tuonne yli 7 km päähän. Ja talvella ihan mahdotonta.

Asun maalla ja lähimpään kauppaan on yli 20km. Koulujen aikaan bussilla pääsee kaksi kertaa päivässä edestakaisin, arkipäivisin. Pysäkille on matkaa 4km. Kun koulut ovat kiinni niin kulkee minibussi kerran viikossa.

En ole vielä ajokorttia tai autoa tarvinnut, 20 vuotta menty näin ja ikääkin on. Olen asunut myös niin että lähin kauppa on 8km päässä, kyllä sinne kävellen tuli mentyä.

Vierailija
86/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä miehenä kirjoittelen, mutta olen kortiton myöskin. 

Valinta on aina ihmetyttänyt muita, mutta päällimmäiset syyt mulla olleet, että itse autokoulu kallis ja vaikka olisin kortin hankkinut niin ei mua olisi autoilu innostanut joten tuskin olisin juurikaan käyttänyt ja päälle kun itse auton pitokin kallista. Itseni on elämä kuljettanut Helsinkiin ja täällä huomaa ettei todellakaan tarvitse, periaatteessa joka kadunkulmassa on se bussipysäkki ja pääset hyvin paikkaan kun paikkaan ja lähin juna-asemakin ihan kivenheiton päässä asuinalueelta.

Itse pikkukaupungista, mutta sellaisesta joku pyöräilykaupunkina tiedetään, sielläkin niin pienet välimatkat, että pyörällä taittui hyvin matka kuin matka ja muistan, että lapsuudenkodin huoneen ikkunasta näkyi jo paikalliset Prismat ja Citymarketit eli aika äkkiä pääsi joko pyörällä tai jalan ostoksille.

Toki jos olisin oikein maalla asunut ja syrjässä kaikesta ja lähimpään kauppaan olisi ollut se kilometrien matka niin sitten olisin varmasti kortin ajanut, mutta kasvuympäristö ratkaissut vahvasti mun kortittomuudessa.

Loppuun vielä, että tiedä olisinko näin käyttäytynyt itse, mutta tuntuu, että kun ikätoverit ajoi kortin niin aika äkkiä he sen menettivät, yksi kertoi jo seuraavana päivänä romuttaneensa tuoreen autonsa liikenteessä kun taas toinen kertoi silloisessa messengerissä, että eipä mennyt montaa kuukautta kun jo poliisit vei multa kortin. Tuntuikin, että tuolloin joillekin oli suurempi saavutus korttinsa menettäminen kuin sen hankkiminen.  

Vierailija
87/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En tarvitse autoa arjessani. Rahat säästyvät.

Vierailija
88/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuin kortista kun olis muille uhka, ajaisin kipujen tähren vielä jonkun kuoliaaksi ja kohtahan myös dementoidun niin helpompi luopuu kun tajuan jottain, sitten vaan luulisin toisten kiusaavan.

Vierailija
89/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahmotushäiriön takia jätin autokoulun lopulta sikseen. Meni paljon rahaa hukkaan. Pitäisi olla pääsykokeet autokouluihin, jottei ihmisten rahat hukkaantuisi....

Mulla vissiin sama diagnosoimatta edelleen yli kolmekybäsenä! Eli hahmotushäiriö ja varmasti ihan ADHD myös! Pääsykokeet olisi kyllä tosiaan jees, maailman suurin stressi kun vielä sisulla vedin sen autokoulun läpi kun muut painosti tyyliin kyllähän nyt kaikki vaan oppii/ sä et vaan harjoittele tarpeeksi yms! Pliis lopetetaan kaikki tällainen toisten painostaminen. Rahat siis mulla kans hukassa kun ajamiseni ei vaan muutu turvalliseksi vaikka miten harjoittelisin!

Vierailija
90/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut hankituksi. Ja kun en ole kultalusikka suussa syntynyt niin ei ollut kortille maksajaa. Ja kun korttia ei tullut hankituksi saan ikäisenä kuin muut, niin myöhemmin se vain jäi. Tiedän kyllä sellaisia jotka ovat hankkineet ajokortin vasta yli kolmekymppisinä, eräs jopa vasta lähes viisikymppisenä, joten eihän tuo mahdottomuus vieläkään olisi.

Tosin en taitaisi uskaltaa enää. Mä myös epäilen itselläni jotain nepsy-häiriötä. Olen tosi hajamielinen ja katoilen omiin maailmoihin. Olen liikenteessä vaaraksi jopa polkupyörällä kun unohdan tarkkailla ympäristöäni.

Mutta eipä tuo haittaa. Julkisilla pääsee matkustamaan. Nautin erityisesti junamatkailusta.

Vierailija
91/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on ollut 20 vuotta, mutta omaa autoa ei koskaan. Ei ole varaa eikä tule koskaan olemaan. Linkillä, pyörällä tai kävellen on mentävä vielä keski-ikäisenäkin. Kavereilta ei viitsi enää kyytejä pummata.

Vierailija
92/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika noloo olla ilman ajokorttia!

Vierailija
93/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin. 

Vierailija
94/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajokorttia hankkinut, pelkään sähkövatkainta isompia vempeleitä. Jätin yhden alankin sen takia kun olisi pitänyt käyttää hurjia laitteita. Mielestäni koneet, autot ja sen sellaiset ovat ahdistavia, tuntuu että elävät omaa elämää ja koskaan ei tiedä mikä vika tulee, auto sammuu keskellä motaria. Kammottava ajatus

Vierailija
95/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ajokorttia - auton ajaminen ei ole arvolleni sopivaa. Valkoisen miehen paikka on takapenkillä.

...urheiluautoilu on sitten asia erikseen....

Vierailija
96/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla ehkä. Kaupunkilainen ei tarvitse korttia.

Vierailija
97/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta noloa jos ihminen tunnistaa ja tietää sen ettei auton rattiin kykene ja olisi vaaraksi liikenteessä? Ei ole noloa, se on fiksua. Liian moni ajattelee olevansa sopiva ajamaan autoa ja siksi ihmishenkiä menetetään. Kaikille autoilu ei sovi ja sellaiset pysykööt poissa ratista

Vierailija
98/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalla ehkä. Kaupunkilainen ei tarvitse korttia.

No ei ole noloa edes maalla. Itsehän ajelen traktorilla tai mönkijällä💪 Jonkinlainen kulkuneuvo on hyödyksi jos asuu perämettässä, mutta ei siihen autoa tarvita todellakaan

Vierailija
99/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole. Sairauteni estää ajoluvan saamisen

Vierailija
100/116 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti ollut 30 vuotta, mutta ilmankin olisin pärjännyt. Yhtään kertaa sitä ei tarvinnut poliisille näyttää. Paljonkohan Suomen teillä suhaa porukkaa, joilla ei ole korttia. Jos ei kaahaa ylinopeutta eikä muutenkaan pahasti riko liikennesääntöjä eikä aja kolaria, niin kukaan ei sen kortin perään kysele.

Mistä sinä sellaisen ajokortin olet saanut, että ei tulisi osaa ajaa tai osata liikennesääntöjä?

Miehelläni, jolla on ollut kortti yhtä kauan kun mulla, ja ajaa oikeasti paremmin kuin minä, on kaksi kertaa ollut kortti hyllyllä ylinopeuden takia. Mutta kun tulee urpona lunta tai vettä, ei ole kahta sanaa kumpi meistä ajaa. Muuten ajetaan 50/50.

Se on hyvä että fiksumpi ajaa,eli Mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän