Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutisissa 4 lapsen yh, Hekan asunnossa vuokra 1300€

Vierailija
27.09.2023 |

No tuota...

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (452)

Vierailija
201/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä Benin kanssa siitä, että jos haluaa asua Helsingin kantakaupungissa, niin siihen pitää olla varaa. Ei voi olla niin, että veronmaksajat maksaa vähävaraisten kulut. Olen myös samaa mieltä siitä, että voi asua vähän kauempana. Pääkaupunkiseudulla on loistavasti toimiva julkinen liikenne (ratikat, bussit, metro, juna). 

On hyvä kysymys, missä tämä isä asuu? Kenties ulkomailla? Tällä yh:lla on oikeus hakea kelalta elareita. Kyllä se minimi/lapsi taitaa olla lähempänä 200€ kuin 100€. 

Ben taitaa olla aika ulalla, sillä asuminen on törkeän hintaista jo lähiöissäkin.

Miksi tuollakin perheellä pitää olla liki sata neliötä kantakaupungissa?

Mitä ehdotat ratkaisuksi? Voihan hän muuttaa vaikka Espoon lähiöön, mutta vuokra ei tipu yhtään. Toki hän voisi muuttaa koko pk-seudulta pois, mutta hoitajista on täällä jo valmiiksi pulaa.

Palkkatasoa täytyy pk-seulla saada ylös tai vuokriin pitää saada joku katto. Nykyisellään systeemi on aivan järjetön.

Hänen kohdalla on aivan turha nostaa esiin tuota korttia "hoitajista on pulaa". Hånhän ei siis käy töissä, vaikka asuukin siinä just kätevästi mahdollisen työpaikan lähellä.

Turha uikuttaa. Töihin vaan ja katsotaan sitten uudestaan, riittääkö ne rahat ja mihin niiden "pitäisi" riittää.

Minä ainakin ymmärsin että hän on palaamassa hoitovapaalta töihin?

Kunnes kohtaa jonkun häiskän, jonka kanssa tehdään lisää elättejä yhteiskuntaan. Jep jep. 

Vierailija
202/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä mietin että kannattaisiko tosiaan muuttaa johonkin muualle? 1300€ on posketon summa sairaanhoitajana työskentelevälle yksinhuoltajalle..

Missä Helsingin sairaanhoitajat sitten asuvat, jos eivät Helsingissä?

Miksi pitäisi olla töissä juuri Helsingissä? Voihan siellä olla töissä sinkkuna ja lapsettomana ja vaihtaa työpaikkaa sitten, kun tarvitsee isomman asunnon. Ei ole mikään pakko olla koko työuransa ajan Helsingissä töissä.

Niin no onhan sekin yksi ratkaisu, että kaikki sairaanhoitajat muuttavat jonnekin maakuntiin, ja Helsingin terveydenhuolto pysähtyy. Jostain syystä tätäkään ei haluta, vaan samaan aikaan haluttaisiin, että Helsingissä on työntekijöitä, mutta kuitenkaan he eivät saisi asua Helsingissä. Mahdoton yhtälö. 

Mä olen osittain samaa mieltä tuon aiemman kirjoittajan kanssa. Ei läheskään kaikilla sairaanhoitajilla - Helsingissäkään - ole neljää lasta ja vieläpä yksinhuoltajana. Kun aikoinaan opiskelin Tukholmankadulla sijaitsevassa sairaanhoito-opistossa sairaanhoitajaksi, olihan se houkutteleva ajatus, että olisi töissä Meilahden sairaalassa ja asuisi kävelymatkan tai korkeintaan muutaman pysäkinvälin päässä työpaikasta. Lapsettomana sinkkuna mulla olisi ollutkin varaa johonkin yksiööön sillä alueella, mutta ei todellakaan yksinhuoltajana. Kun esikoisen syntymän jälkeen palasin hoitovapaalta takaisin töihin, työmatkani oli lyhyt, mutta työpaikkani ei ollutkaan Meilahdessa vaan Myyrmäessä. Fillarilla 15 minuuttua, talvisaikaan bussilla ehkä saman verran. Myöhemmin palasin Meilahteen töihin, mutta lapset olivatkin silloin jo isompia. Olen vaihtanut työpaikkaa, asuinpaikkaa ja alaakin elämäntilanteiden muuttuessa ja vaikka Meilahdessa olikin ihan kiva olla töissä, ei se kuitenkaan mikään ainut vaihtoehto ollut. 

Edes siellä mainitsemassasi Myyrnäessä asuminen ei ole edullista. Jotenkin porukka tarkertuu tuohon Meilahteen vaikka fakta on että koko pk-seudulla asuminen on kallista. Hoitajia täällä kuitenkin tarvitaan, joten mikä sitten on ratkaisu ongelmaan? Hoitajat pois pk-seudulta ja tilalle kielitaidotonta porukkaa jostain ulkomailta?

"Huippu alueena" tunnetussa Hakunilassakin 70 neliön kolmio betonikuutiosss maksaa 1100-1200€. Olen nähnyt pytdettävän jopa 1400. Aikamoinen hinta slummikämpästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä mietin että kannattaisiko tosiaan muuttaa johonkin muualle? 1300€ on posketon summa sairaanhoitajana työskentelevälle yksinhuoltajalle..

Miksi pitäisi olla töissä juuri Helsingissä? Voihan siellä olla töissä sinkkuna ja lapsettomana ja vaihtaa työpaikkaa sitten, kun tarvitsee isomman asunnon. Ei ole mikään pakko olla koko työuransa ajan Helsingissä töissä.

Niin no onhan sekin yksi ratkaisu, että kaikki sairaanhoitajat muuttavat jonnekin maakuntiin, ja Helsingin terveydenhuolto pysähtyy. Jostain syystä tätäkään ei haluta, vaan samaan aikaan haluttaisiin, että Helsingissä on työntekijöitä, mutta kuitenkaan he eivät saisi asua Helsingissä. Mahdoton yhtälö. 

Mä olen osittain samaa mieltä tuon aiemman kirjoittajan kanssa. Ei läheskään kaikilla sairaanhoitajilla - Helsingissäkään - ole neljää lasta ja vieläpä yksinhuoltajana. Kun aikoinaan opiskelin Tukholmankadulla sijaitsevassa sairaanhoito-opistossa sairaanhoitajaksi, olihan se houkutteleva ajatus, että olisi töissä Meilahden sairaalassa ja asuisi kävelymatkan tai korkeintaan muutaman pysäkinvälin päässä työpaikasta. Lapsettomana sinkkuna mulla olisi ollutkin varaa johonkin yksiööön sillä alueella, mutta ei todellakaan yksinhuoltajana. Kun esikoisen syntymän jälkeen palasin hoitovapaalta takaisin töihin, työmatkani oli lyhyt, mutta työpaikkani ei ollutkaan Meilahdessa vaan Myyrmäessä. Fillarilla 15 minuuttua, talvisaikaan bussilla ehkä saman verran. Myöhemmin palasin Meilahteen töihin, mutta lapset olivatkin silloin jo isompia. Olen vaihtanut työpaikkaa, asuinpaikkaa ja alaakin elämäntilanteiden muuttuessa ja vaikka Meilahdessa olikin ihan kiva olla töissä, ei se kuitenkaan mikään ainut vaihtoehto ollut. 

Edes siellä mainitsemassasi Myyrnäessä asuminen ei ole edullista. Jotenkin porukka tarkertuu tuohon Meilahteen vaikka fakta on että koko pk-seudulla asuminen on kallista. Hoitajia täällä kuitenkin tarvitaan, joten mikä sitten on ratkaisu ongelmaan? Hoitajat pois pk-seudulta ja tilalle kielitaidotonta porukkaa jostain ulkomailta?

Eihän tuo mitään auta. Pakkohan ne kielitaidottomatkin on asuttaa. Joten yhteiskunta maksaa ja Heka vaan nostaa vuokriaan ja Helsinki slummiutuu.

Vierailija
204/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja lukiessa ymmärsin, että suurin osa palstailijoista tai ainakin ne äänekkäimmät tässä ketjussa elää ihan eri maailmassa kuin mä. Mun mielestä toi on halpa vuokra viiden hengen kämpästä.

Vierailija
205/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä aloituksesta herää muutama kysymys.

Miten nainen on jäänyt yksinhuoltajaksi neljän lapsen kanssa.Mikä on isän osa tuossa sirkuksessa. Muistaakseni pienin elari on noin 120/lapsi eli 500 e/kk plus lapsilisät. Noilla rahoilla ruokitaan koko perhe. Käteen jää sairaanhoitajan työstä noin 2000 euroa. 700 euroa jää muihin kuluihin. Pian vanhimmat lapset voivat hakea osa-aikatyötä. Paljonko sitä rahaa oikein pitäisi olla.

Tyypillistä palstaa, näette isoimmaksi ongelmaksi sen, että joku on yh. Oikeastihan tuossa on ongelma se, että sairaanhoitaja ei pärjää palkallaan Helsingissä. Ihan pimeää, että ratkaisuksi mietitään alaikäisten lasten työssäkäyntiä, vaikka ongelma on riittämätön palkka ja korkea vuokra kaupungin asunnossa. Koska pk-seudulla kuitenkin tarvitaan sairaanhoitajia, heidän pitäisi voida pystyä elämään normaalia elämää. Ei ole mielekästä, että työssäkäyvän täytyisi elää jollain minimillä köyhyysrajalla ja miettiä taloutensa paikkaamista lapsityövoimalla. Herätkää nyt!

Kyllä ihmisellä täytyy olla myös oma valinta asioissa. Neljän lapsen yksinhuoltajuus ei ole kovin hyvä valinta. Ei missään maassa, ei missään tilanteessa.

Voiko olettaa, että yhteiskunta kantaa kaikista asioista vastuun?

Miten sitten seitsemän lapsen yksinhuoltaja? Pitääkö heidän pystyä asumaan helsingissä, tarvitaan 9 h + k.

Tässä kohtaa täytyy tietysti miettiä myös, että halutaanko, että Helsingissä on sairaanhoitajia. Jos halutaan, pitää hyväksyä, että siellä on erilaisia elämäntilanteita. Jos se seitsemän lapsen yh on sairaanhoitaja, olisi tietysti toivottavaa, että hän asuisi siellä, missä hänellä on töitä. Ja koska Helsingissä sairaanhoitajien tarve on isompi kuin missään muussa kaupungissa, on tietysti toivottavaa, että he kaikki eivät muuta muualle.

Helsingissä pitäisi nyt olla arvokeskustelun paikka. Kaupungilla ja HUS:lla olisi pitänyt olla omia pienipalkkaisia työntekijöitä varten työsuhdeasuntoja, joihin olisi ollut tarveharkintainen valinta tulorajoineen. Työsuhdeasuntoja oli aikaisemmin, ei taida olla enää nykyään? On ehkä menty metsään.

Jos oltaisiin seurattu vanhaa mallia, olisi neljän lapsen yksinhuoltaja-sairaanhoitaja saanut varmasti itselleen edullisen perheasunnon työsuhteeseen perustuen, joka olisi ollut oikein ja paras ratkaisu. 

Nyt on asiaa. Sairaanhoitajille työsuhdeasuntoja Helsinkiin. Eikö niitä olekin, esim. Pasilassa?

Tämä ratkaisisi monta ongelmaa.

No onhan niitä. Ja suht edullisia kuten valtion rahoittamat Heka- vuokratalot. Mutta ei ehkä noilla neliöillä mitä tämä yh toivoo.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla asuminen ON kallista, en mä muuta ole väittänytkään. Mutta jos haluaa sairaanhoitajan palkalla hankkia neljä lasta, silloin on mietittävä, missä sillä palkalla voi sen lapsikatraan kanssa asua. 

Vierailija
207/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidelle henkilölle 1300e on ihan edullinen vuokra Helsingissä. Halvempia ei juurikaan ole tuon kokoiselle perheelle jos haluaa asua ihan ok alueella. 

Vierailija
208/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sentään töissä 👍. Mutta kun myös loiset asuu samalla tavalla kalliissa. Eli juuri kyseinen juttu herättää kunioitusta.

Eihän se käy töissä, vaan on palaamassa perhevapaalta (neljänneltä) osa-aikatyöhön.

Kyllä oikeesti Stadissa on yh- äidillä hyvät oltavat. Saa ison ara- tuetun(verovaroin) asunnon ja monet tuet ja lapsille ilmaiset päivähoidot. Ymmärrän että in tiukkaa. Mutta niin on monilla muillakin. Itse olen ollut yhteydessä ja lapset saivat ilmaisen koulutuksenkin, on Suomessa ja pk- seudulla nykyään hyvä olla vaikka vähän kaponen se leipä olisikin. Hyvä tottua lastenkin niukkuuteen etteivät kuvittele että se raha puusta poimitaan. Omat kersat menivät töihin 15 vuotiaina ja opiskelujen ohessa kävivät myös töissä. Monipuolisia fiksuja aikuisia nykyään ja omillaan pärjäävät hyvin.

Vierailija
209/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentteja lukiessa ymmärsin, että suurin osa palstailijoista tai ainakin ne äänekkäimmät tässä ketjussa elää ihan eri maailmassa kuin mä. Mun mielestä toi on halpa vuokra viiden hengen kämpästä.

Todellakin. Ja Helsingissä!

Vierailija
210/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viidelle henkilölle 1300e on ihan edullinen vuokra Helsingissä. Halvempia ei juurikaan ole tuon kokoiselle perheelle jos haluaa asua ihan ok alueella. 

Mutta niistä viidestä henkilöstä kahden pitäisi oll työikäisiä JA töissä !

Vierailija
211/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, vuokra on 1300,00. Kävikö jutusta selville, mikä on vuokralaisen oma osuus ts. paljonko hän itse maksaa vuokraa omasta pussistaan?

Sehän on perheen asumuskulu todellisuudessa, Kela taitaa olla suurin maksaja?

Ja onko lasten isäkin kaikkien mahdollisten tukien piirissä?

Lasten isän osuudesta ei taidettu kertoa mitään?

Jos isä on menehtynyt, silloinhan saa perhe-eläkettä.

Jos isä on menehtynyt ja ollut tuöelämässä, silloin ryhmähenkivakuutuksesta (työnantajan ottama vakuutus) korvaus on kymmeniä tuhansia.

Vierailija
212/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ vaan voi verrata!!! Tarvitaan niitä s.hoitajia muuallakin ja varma duuni. Muuttas sitten, ku on veronmaksukykynen.

Vierailija
213/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä Benin kanssa siitä, että jos haluaa asua Helsingin kantakaupungissa, niin siihen pitää olla varaa. Ei voi olla niin, että veronmaksajat maksaa vähävaraisten kulut. Olen myös samaa mieltä siitä, että voi asua vähän kauempana. Pääkaupunkiseudulla on loistavasti toimiva julkinen liikenne (ratikat, bussit, metro, juna). 

On hyvä kysymys, missä tämä isä asuu? Kenties ulkomailla? Tällä yh:lla on oikeus hakea kelalta elareita. Kyllä se minimi/lapsi taitaa olla lähempänä 200€ kuin 100€. 

Ben taitaa olla aika ulalla, sillä asuminen on törkeän hintaista jo lähiöissäkin.

Miksi tuollakin perheellä pitää olla liki sata neliötä kantakaupungissa?

Mitä ehdotat ratkaisuksi? Voihan hän muuttaa vaikka Espoon lähiöön, mutta vuokra ei tipu yhtään. Toki hän voisi muuttaa koko pk-seudulta pois, mutta hoitajista on täällä jo valmiiksi pulaa.

Palkkatasoa täytyy pk-seulla saada ylös tai vuokriin pitää saada joku katto. Nykyisellään systeemi on aivan järjetön.

Hänen kohdalla on aivan turha nostaa esiin tuota korttia "hoitajista on pulaa". Hånhän ei siis käy töissä, vaikka asuukin siinä just kätevästi mahdollisen työpaikan lähellä.

Turha uikuttaa. Töihin vaan ja katsotaan sitten uudestaan, riittääkö ne rahat ja mihin niiden "pitäisi" riittää.

Minä ainakin ymmärsin että hän on palaamassa hoitovapaalta töihin?

Tähän ei ole linkattu mitään niin en ole lukenut.

Mutta sittenhän hänen asiat on hyvin jos "tukien varassa elon" köyhyys on nyt vain väliaikainen.

Kun hön on palannut töihin, ja yhteiskunta olettaa hänen maksavan itse (isien kanssa) perheen elatuksen - palataan sitten siihen onko hänellä "oikeus" elää just missä haluaa ja miten paljon hänelle jää ja kuuluisi jäädä arjen pyöritykseen.

Muistetaan nyt kuitenkin liten hyvin asiat meillä on. Hän maksaa lapsen hoitopaikasta kymppejä (max 250?) kun esim Briteissä yhden lapsen hoitopaikka on helposti 1500€/kk.

Totta kai olisi kivaa jos me kaikki saisimme enemmän rahaa mitä käyttää pakollisten menojen yli, mutta erittäin harvalla on kuitenkaan näin on MUTTA ihan jokaisesta täällä kuitenkin pidetään huolta ja varsinkin lapsista, joille pyritään aina varmistamaan mahdollisuus myös itse aikanaan nousta parempaan elämään perheen lähtökohdista riippumatta.

Vierailija
214/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei kannata tulla ollenkaan pääkaupunkiseudulle. Jos kysymyksessä on sairaanhoitaja, hän saa varmasti töitä mistä vaan. Jo 200 km päässä on kivoja pikkukaupunkeja joissa rauhallisia ja edullisia asuntoja. Savonlinnasta saa 5000 e maksavan kaksion (Oikotie), tosin hintakin kertoo että remontteja tulossa. Kolmiot, ihan siistit, halvimmillaan 30 000. Vuokrat myös edullisia.

Miksiköhän henkilö ei ole töissä? Onko hän suomenkielen taitoinen? Vuokralla asuvien on hyvä muistaa että omistusasunnoissa vastikkeet myös nousevat ja tavis on sentään säästänyt kaksioonsa sievoisen summan. Omat vastikkeet nousivat 20%. Samassa veneessä ollaan. Ei auta valitella, alan etsiä halvempaa ja pienempää kotia.

Vierailija
215/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin että vuokrat todella karannut käsittämättömän korkealle. Tuskin mistään halvempaa löytää ja olisi naurettavaa käydä töissä jos siitä jäisi itselleen vain sen verran että voi lasten kanssa nukkua jossain siskonpedissä pikku kopperossa.

Minussa siis herättää paljon ajatuksia siitä miten Suomessa palkat ja elinkustannukset eivät kohtaa ja siksi on tärkeää että tuista ei leikata niiltä jotka työtä tekevät.

Vierailija
216/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin että vuokrat todella karannut käsittämättömän korkealle. Tuskin mistään halvempaa löytää ja olisi naurettavaa käydä töissä jos siitä jäisi itselleen vain sen verran että voi lasten kanssa nukkua jossain siskonpedissä pikku kopperossa.

Minussa siis herättää paljon ajatuksia siitä miten Suomessa palkat ja elinkustannukset eivät kohtaa ja siksi on tärkeää että tuista ei leikata niiltä jotka työtä tekevät.

No eihän hän käykään. Neljän lapsen kanssa perhevapailla lojunut vuosia. Nytkään ei mene vieläkään kokopäivätöihin.

Vierailija
217/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä tekevät mitään tukia saa.

Ongelmahan on se, mihin olemme tottuneet. Mikä on se elintasonormi.

Tukien siis pitäis kattaa se.

Mutta samalla palkkojen pitäisi olla reilusti enemmän kuin se jos olet vain tuilla.

Mutta kun palkat nousee niin kaikki kustannuksetkin nousee ja taas pitäisi saada lisää tukia.

Ja jostain ihme syystä, meillä halutaan korottaa tuki vielä enemmän kuin palkkoja.

Vierailija
218/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et taida ymmärtää Hekan ideaa.

Vierailija
219/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra ei ole sidoksissa lapsilukuun, eikä siviilisäätyyn.

Vierailija
220/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asunto- osake kirjoitti:

Kauhea kuinka suurta vuokraa maksavat. Tuolla vuokrasummalla lyhentää omaa asunto- osaketta sekä maksaa vastikkeen. Ostaisitte oman osakkeen. Itse maksoin asuntolainan lyhennystä ja vastiketta yhteensä 660€/kk. Nyt oma kerrostalo- osake maksettu. Kannattaa kaksi kertaa miettiä kumpi loppupelissä parempi. Omassa osakkeessa raha kiinni etkä maksa tuntemattomalle vuokraa.

Eihän he maksa vuokraa kuin 300,00. Asumistuki on jutun mukaan 1000,00