Uutisissa 4 lapsen yh, Hekan asunnossa vuokra 1300€
Kommentit (452)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä aloituksesta herää muutama kysymys.
Miten nainen on jäänyt yksinhuoltajaksi neljän lapsen kanssa.Mikä on isän osa tuossa sirkuksessa. Muistaakseni pienin elari on noin 120/lapsi eli 500 e/kk plus lapsilisät. Noilla rahoilla ruokitaan koko perhe. Käteen jää sairaanhoitajan työstä noin 2000 euroa. 700 euroa jää muihin kuluihin. Pian vanhimmat lapset voivat hakea osa-aikatyötä. Paljonko sitä rahaa oikein pitäisi olla.Tyypillistä palstaa, näette isoimmaksi ongelmaksi sen, että joku on yh. Oikeastihan tuossa on ongelma se, että sairaanhoitaja ei pärjää palkallaan Helsingissä. Ihan pimeää, että ratkaisuksi mietitään alaikäisten lasten työssäkäyntiä, vaikka ongelma on riittämätön palkka ja korkea vuokra kaupungin asunnossa. Koska pk-seudulla kuitenkin tarvitaan sairaanhoitajia, heidän pitäisi voida pystyä elämään normaalia elämää. Ei ole mielekästä, että työssäkäyvän täytyisi elää jollain minimillä köyhyysrajalla ja miettiä taloutensa paikkaamista lapsityövoimalla. Herätkää nyt!
Kyllä ihmisellä täytyy olla myös oma valinta asioissa. Neljän lapsen yksinhuoltajuus ei ole kovin hyvä valinta. Ei missään maassa, ei missään tilanteessa.
Voiko olettaa, että yhteiskunta kantaa kaikista asioista vastuun?
Miten sitten seitsemän lapsen yksinhuoltaja? Pitääkö heidän pystyä asumaan helsingissä, tarvitaan 9 h + k.Tässä kohtaa täytyy tietysti miettiä myös, että halutaanko, että Helsingissä on sairaanhoitajia. Jos halutaan, pitää hyväksyä, että siellä on erilaisia elämäntilanteita. Jos se seitsemän lapsen yh on sairaanhoitaja, olisi tietysti toivottavaa, että hän asuisi siellä, missä hänellä on töitä. Ja koska Helsingissä sairaanhoitajien tarve on isompi kuin missään muussa kaupungissa, on tietysti toivottavaa, että he kaikki eivät muuta muualle.
Helsingissä pitäisi nyt olla arvokeskustelun paikka. Kaupungilla ja HUS:lla olisi pitänyt olla omia pienipalkkaisia työntekijöitä varten työsuhdeasuntoja, joihin olisi ollut tarveharkintainen valinta tulorajoineen. Työsuhdeasuntoja oli aikaisemmin, ei taida olla enää nykyään? On ehkä menty metsään.
Jos oltaisiin seurattu vanhaa mallia, olisi neljän lapsen yksinhuoltaja-sairaanhoitaja saanut varmasti itselleen edullisen perheasunnon työsuhteeseen perustuen, joka olisi ollut oikein ja paras ratkaisu.
Nyt on asiaa. Sairaanhoitajille työsuhdeasuntoja Helsinkiin. Eikö niitä olekin, esim. Pasilassa?
Tämä ratkaisisi monta ongelmaa.No onhan niitä. Ja suht edullisia kuten valtion rahoittamat Heka- vuokratalot. Mutta ei ehkä noilla neliöillä mitä tämä yh toivoo.
Ymmärsin siitä maikkarin videosta, että asunto on kolmio, ts kaksi mh+ oh ja keittiö. Lisäksi asunnossa on sauna ja terassi ( on pohjakerroksen asunto) ylempänä varmaan samassa kohti parvekkeita. Tuo vuokra on halpa Helsingin hintoihin nähden, vaikka neliöitä ei varmaan ole kuin 70-80 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan tänne Vantaalle kannata tulla. Oma vuokrani kaupungin asunnossa on 1350 ja asunto on remontin tarpeessa ollut jo pitkään. Lisäksi vuokraa korotetaan tammikuussa 90 eurolla eli lähden muualle töihin ja asumaan lasteni kanssa. Töitä on minulle ihan kaikissa Suomen kunnissa.
Ei meille matalapalkkaisille oikein enää ole koko pk-seudulla mitään.
Päiväkodit, vanhukset, siivous, palvelualat jäävät aikalailla oman onnensa nojaan sitten. Näin kuitenkin on haluttu, joten näin mennään.
Ihmeellistä on,kannattaako vuokralla asua,kun se maksaa noin järkyttävästi.Jos itse maksaa koko vuokran,niin lähiöistä saa tuolla rahalla maksettua lainaa+vastiketta.
Tämä nainen on virolainen. Onko hän edes Suomen kansalainen? Hän on hankkinut 4 lasta, ollut hoitovapailla ja elää pitkälti Suomen sosiaaliturvalla: asumistuki, lapsilisät, elatusapu, kotihoidontuki... Esim. Yhdysvalloissa ei tulisi kuuloonkaan, että vieraan maan kansalaiset tulisivat elämään sinne sosiaaliturvalla.
Vierailija kirjoitti:
Aika monet on tällä hetkellä loukussa asunnoissa, jotka ovat liian kalliita suhteessa tuloihin. Ja heitä on joka tuloluokassa. Minusta tilanne on ihan kauhea. Tuokin nainen on yrittänyt saada halvempaa asuntoa siinä onnistumatta. Ja oikeastihan sitä ei noin vaan lähdetä muualle asumaan, jos ihan koko turvaverkko ja lasten toinen vanhempi asuu Helsingissä.
Sen sijaan, että kauhistellaan tukien suuruutta, pitäisi miettiä miten kauaskantoiset seuraukset tällä on, että ihmisten elinkustannukset ovat nousseet suuremmiksi kuin heidän tulot.
Lasten toinen vanhempi...
- hänen kuuluu myös yhä maksaa lastensa hyvinvoinnista. Se ei ole yhteiskunnan tehtävä.
- jos (kuvan perusteella) vanhin on liki aikuinen ja nuorin vielä alle 3v niin onko ihan oikeasti tässä nyt kyse "yh-tukikikkailusta" vaikka oikeasti vielä p*kellaan sen saman isän kanssa?
- miksi jokaisen ensin kivanoloisen äijän kanssa on pakko hankki lisää lapsia??
Ns123 kirjoitti:
Hei
Oletko saanut siis jo tiedon VAV ensi vuoden korotuksista vai ?
En tiedä keneltä kysyt mutta vuokrasopimuksissa on yleensä tuo vuokrankorotusperiaata auki kirjoitettuna.
Toiset, ja varsinkin ne lumo/juu/sato jne tukiasukeille vuokraavat pitävät sitä automaationa.
Sitähän se ei kuitenkaan ole. Se on se "maksimi" mitä ollaan sovittu.
Meillä tosiaan tyttö asuu "yksityisellä pienellä firmalla" joka kyllä omistaa tuon koko kerrostalon. Ja heiltä oli jo tosiaan tullut lappu, että he ovat päättäneet, etteivät korota nykyisten vuokralaisten vuokria ensi vuonna lainkaan.
Hekan asuntoja saa yli puolta halvemmallakin kun sijainnista ja neliöistä valmis tinkimään
Terv. Entinen hekan asukas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri se asunto onjos vuokra on 1300€? Onko kaikilla pienillä lapsilla oltava oma huone.
Mun mielestä Ben Zyzkovicilla oli hyvä pointti. Kertoi miten lapsuudessaan asuivat yksiössä, neljä lasta. 50- luvulla..
Tuollaisesta asumisesta otettaisiin nykyään lapset huostaan.
Eipä ollut Suomi myöskään korviaan myöten velassa. Viimeisten vuosikymmenien anteliaalla sosiaaliturvalla on päädytty tilanteeseen, josta ei enää nousta. Se tärkein, kansalaisen ensisijainen vastuu elämästään on unohtunut. On vain oikeuksia ilman velvollisuuksia. Jokainen terve kansalainen kykenisi tekemään jotain hyödyllistä yhteiskuntamme eteen. Tätä menoa Suomi lakkaa olemasta se maa, josta olisimme voineet olla ylpeitä. Yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nainen on virolainen.
Ok.
Nyt voisi tehdä vähän tutkivaa journalismia: miten paljon rouva saisi tukia sieltä Virosta, jos hän asuisikinTallinnan keskustassa?
Onko ne Suomen tuet oikeasti niin huonot?
Itse olen virolaiselta ystävältä ymmärtänyt, ettei ainakaan lapsista saa juuri mitään tukia ja lapsen kustannusten maksaminen on 100% vanhempien velvollisuus niin kauan kuin lapsi opiskelee - jos ei pysty maksamaan niin sitten lapsi ei opiskele.
Ystäväni (Suomessa töissä) esim koko ajan maksaa pienestä yksiöstä n800€ että lapsi pystyy opiskelemaan Tartossa. + isä sitten maksaa muun elannon. (Ja toki tytär myös kaikki lomat ja vapaat itse töissä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä mietin että kannattaisiko tosiaan muuttaa johonkin muualle? 1300€ on posketon summa sairaanhoitajana työskentelevälle yksinhuoltajalle..
Minne johonkin muualle? Pois läheisten, lasten kavereiden, turvaverkon jne luota?
No niin.
Sinne mistä on tullutkin veronmaksajien elätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri se asunto onjos vuokra on 1300€? Onko kaikilla pienillä lapsilla oltava oma huone.
Mun mielestä Ben Zyzkovicilla oli hyvä pointti. Kertoi miten lapsuudessaan asuivat yksiössä, neljä lasta. 50- luvulla..
No just joo. Eikun takas 50 luvulle.
Siellä sopii asua mihin on varaa. Vaihtoehtoisesti lapset huostaan.
Kannattaa lukea artikkeli ennen kuin kommentoi sitä. Käytät isoja sanoja kovin kevyesti. Tämä äitihän etsii halvempaa asuntoa, koska Helsingin kaupungin asuntoihin tulee 10 % vuokrankorotus. Hän haluaa kodin läheltä työpaikkaansa, Meilahden sairaalaa. Etkö ymmärrä sitä? Miksi kaikkien sairaanhoitajien pitäisi muuttaa jonnekin hevonhumppaan asumaan? Ja miksi heillä ei saisi olla lapsia? Miten te kommentoijat oikein haluatte toisten ihmisten elävän? Samalla tavalla kuin te itse?
Tämän äidin pitäisi tietää, ettei tule saamaan noin isoa asuntoa Helsingistä halvemmalla. Heka on halvin. Naurettavaa nämä Hekan taloissa asuvien valituksen 10% vuokrankorotuksista, kun asuvat jo valmiiksi halvalla. Moni jonottaa vuosia Hekan asuntoja ja turhaan, koska niitä ei tavallisille työssäkäyville pienipalkkaisille edes tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan tänne Vantaalle kannata tulla. Oma vuokrani kaupungin asunnossa on 1350 ja asunto on remontin tarpeessa ollut jo pitkään. Lisäksi vuokraa korotetaan tammikuussa 90 eurolla eli lähden muualle töihin ja asumaan lasteni kanssa. Töitä on minulle ihan kaikissa Suomen kunnissa.
Ei meille matalapalkkaisille oikein enää ole koko pk-seudulla mitään.
Päiväkodit, vanhukset, siivous, palvelualat jäävät aikalailla oman onnensa nojaan sitten. Näin kuitenkin on haluttu, joten näin mennään.Ihmeellistä on,kannattaako vuokralla asua,kun se maksaa noin järkyttävästi.Jos itse maksaa koko vuokran,niin lähiöistä saa tuolla rahalla maksettua lainaa+vastiketta.
Ymmärrätkö ettei lainaa saa Helsingissä huonoilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Kommentteja lukiessa ymmärsin, että suurin osa palstailijoista tai ainakin ne äänekkäimmät tässä ketjussa elää ihan eri maailmassa kuin mä. Mun mielestä toi on halpa vuokra viiden hengen kämpästä.
Asunto on helvetin halpa. Tuon verran saattaa joutua maksamaan yksiöstä yksityiseltä vuokranantajalta. Heka on todella halpa, joten naurettavaa, kun niistä vuokrankorotuksista kitistään. On vaan totuttu halpaan, niin ei ymmärretä, että on todellisuudessa onnekas. Mä ottaisin mielelläni Hekan asunnon, mutta niitäpä ei kelle vaan anneta. Nämä sosiaaliturvaa kuppaavat ovat niissä etusijalla.
Eihän tuo maksa tuosta käytännössä lainkaan.
Asumistuki kattaa 80% ,eli 1040 euroa.
Maksettavaksi jää 260 euroa joka huomioidaan menoina toimeentulotuessa, joten hän maksaa 1300euron asunnosta 0 euroa.
Näin tämä toimii ja nämä "köyhät" kyllä osaavat valitella "surkeaa" elämäänsä.
Vielä kun tuohon saa kaupan päälle ilmaisen sähkön ja veden niin onhan se nyt ankeaa asumista.
Miettikää että tällaista työväkeä meille sitten houkutellaan muista maista. Todellisuudessa tulevat vain elämään yhteiskunnan tuilla ja silti kehtaavat valittaa että rahat eivät riitä. Hävytöntä. Miten tuo nainen kehtaa näyttää naamansa ja valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä mietin että kannattaisiko tosiaan muuttaa johonkin muualle? 1300€ on posketon summa sairaanhoitajana työskentelevälle yksinhuoltajalle..
Minne johonkin muualle? Pois läheisten, lasten kavereiden, turvaverkon jne luota?
Juuri noin perustelevat yhteiskunnan elätettävät.
Missä isä ?
Mun ystävä asuu lasten kanssa kaksiossa, ex asuu yksiössä.
Aikuiset vaihtaa kotia. Missä ex asuu ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä Benin kanssa siitä, että jos haluaa asua Helsingin kantakaupungissa, niin siihen pitää olla varaa. Ei voi olla niin, että veronmaksajat maksaa vähävaraisten kulut. Olen myös samaa mieltä siitä, että voi asua vähän kauempana. Pääkaupunkiseudulla on loistavasti toimiva julkinen liikenne (ratikat, bussit, metro, juna).
On hyvä kysymys, missä tämä isä asuu? Kenties ulkomailla? Tällä yh:lla on oikeus hakea kelalta elareita. Kyllä se minimi/lapsi taitaa olla lähempänä 200€ kuin 100€.
Ben taitaa olla aika ulalla, sillä asuminen on törkeän hintaista jo lähiöissäkin.
Miksi tuollakin perheellä pitää olla liki sata neliötä kantakaupungissa?
Mitä ehdotat ratkaisuksi? Voihan hän muuttaa vaikka Espoon lähiöön, mutta vuokra ei tipu yhtään. Toki hän voisi muuttaa koko pk-seudulta pois, mutta hoitajista on täällä jo valmiiksi pulaa.
Palkkatasoa täytyy pk-seulla saada ylös tai vuokriin pitää saada joku katto. Nykyisellään systeemi on aivan järjetön.
Hänen kohdalla on aivan turha nostaa esiin tuota korttia "hoitajista on pulaa". Hånhän ei siis käy töissä, vaikka asuukin siinä just kätevästi mahdollisen työpaikan lähellä.
Turha uikuttaa. Töihin vaan ja katsotaan sitten uudestaan, riittääkö ne rahat ja mihin niiden "pitäisi" riittää.Minä ainakin ymmärsin että hän on palaamassa hoitovapaalta töihin?
Tuskin on palaamassa, koska tuet pienevät silloin ja työnteko ei ole kannattavaa.
OttoVille kirjoitti:
Eihän tuo maksa tuosta käytännössä lainkaan.
Asumistuki kattaa 80% ,eli 1040 euroa.
Maksettavaksi jää 260 euroa joka huomioidaan menoina toimeentulotuessa, joten hän maksaa 1300euron asunnosta 0 euroa.
Näin tämä toimii ja nämä "köyhät" kyllä osaavat valitella "surkeaa" elämäänsä.
Vielä kun tuohon saa kaupan päälle ilmaisen sähkön ja veden niin onhan se nyt ankeaa asumista.
Älä pilaa hyvää juttua tollasilla faktoilla kateellinen persu!
Yh saa elatusapua, lapsilisiä, palkkaa..
En lukenut koko ketjua, mutta kysyn, kuka maksaa?