Millaisessa kahvilassa kävisit mieluiten?
No, otsikossa se kysymys olikin. Suunnittelen kahvilaa ja ajattelin tehdä täällä halpaa (ilmaista) markkinointitutkimusta.
Kommentit (577)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, jossa on hyvä valikoima vegaanisia tuotteita ja koiran saa tuoda sisälle kahvilaan.
Kiitos vastauksesta! Kummankin olisi tarkoitus järjestyä. Vähän kyllä jännittää, onko koirien tuominen sisälle kuinka iso turn-off osalle asiakkaista. Itse olen koiraihminen mutten ole koskaan vienyt koiraa kahviloihin.
Lähtökohtaisesti en innostu ajatuksesta, että olisi koiria kahvilan sisällä. Jos terassi löytyy, voisi se toimia. Ajatelkaapa tilannetta: märkä koira, hieman seisova ilma, ehkä helle. Haju voisi olla aika karmea. Varmasti käy asiakaskato.
Vierailija kirjoitti:
Väljä, hieman hämyinen, eli sellainen missä todellakin on yksityisyyttä ja kohtuuhintainen olisi kyllä ideaali.
Olen silti ilonpilaaja, koska teen tällä hetkellä usean kahvilan kirjanpitoa. Kahvilan pyörittäminen on taloudellinen it semurha, etenkin tällä hetkellä. Eli siihen nähden väljät asiakaspaikat ja edulliset hinnat kuunoltavat mahdottomuudelta.
Ainoa hoitamistani kahvilayrityksistä, joka tekee voittoa niin, että omistaja voi nostaa itselleen kohtuu järkevää palkkaa on kahvila, jossa on päivisin myös keittolounas. Tällä lounasmyynnillä saadaan pelkästään tappiolla pyörivän kahvilatoiminnan kulut kuitattua ja vähän katettakin. Ja tämä vaatii sen, että yrittäjä painaa itse aamusta iltaan kahvilassa.
Kuulostaa masentavan suomalaiselta. Ei taida vielä Suomessa olla niin vahvaa kahvilakulttuuria, että pelkällä kahvilla joku firma pyörisi.
Aukioloajat joka viikonpäivä
Nyt esim kissakahvila suljettu päivinä kun sinne ehtisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, josta saa erikoisruokavaliolle sopivia tuotteita ja hyvää teetä ja kaakaota, eikä pelkkää kahvia.
Lisäksi toivon, ettei siellä roiku päivät pitkät porukkaa kyttäämässä asiakkaita ja juoruamassa selän takana
Jokaisessa_vitun_kahvilassa Suomessa ei muuta saakaan kuin niitä erikoisruokavaliotuotteita!!! Missään ei enää leivota kunnon korvapuusteja Maitoon voihin ja kananmunaan tai herkullisia kakkuja. Pariisiin pitää mennä niitä hakemaan.
Ehkä ajattelisit itse toisin jos sinulla olisi ruokarajoitteita. Monet leivonnaiset olisi tosi helppo tehdä gluteenittomiksi niin ettei eroa huomaisi ollenkaan normaaliin, mutta silti valtaosassa kahviloista on yleensä vain yhtä sorttia tarjolla keliaakikoille, ja sekin jotain tylsää mutakakkua tms. Ja maitoallergikolle tuputetaan laktoosittomia maitotuotteita.
Ainoa ongelma tuossa on se, että silloin pitäisi olla kaikkea kaikille - eli katteet katoaisivat kuin pieru Saharaan ja firma menisi nurin viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan alkuun sanon, että minä en ekonomina lähtisi perustamaan tällaista kahvilaa, mutta olisin kyllä siellä säännöllisesti asiakkaana.
Haluaisin löytää kahvilan, joka olisi tyyliltään kuin englantilainen herrasmiesclubi (ajattele Hercule Poiroitin maailmaa), jossa olisi sopivan hämyisä valaistus ja mukavat, muhkeat nojatuolit, joissa voisi lukea kirjoja tai tehdä töitä kaikessa rauhassa. Ymmärrän, että tuollainen vaatii valtavasti tilaa vähille asiakaspaikoille ja asiakaskiertokin on hidasta, mutta jos löytäisin tuollaisen, voisin aivan hyvin maksaa kympin kahvista siellä. Sekään ei tosin varmaankaan riittäisi kattamaan kuluja ainakaan täällä pk-seudulla.
Otetaan sieltä englantilaisista herrasmiesklubeista myös ne annoskoot, niin saattaa pysyäkin (kahvi siis vain sen 1 desin ja hintaa 10€) Jaiks!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, jossa on hyvä valikoima vegaanisia tuotteita ja koiran saa tuoda sisälle kahvilaan.
Kiitos vastauksesta! Kummankin olisi tarkoitus järjestyä. Vähän kyllä jännittää, onko koirien tuominen sisälle kuinka iso turn-off osalle asiakkaista. Itse olen koiraihminen mutten ole koskaan vienyt koiraa kahviloihin.
Lähtökohtaisesti en innostu ajatuksesta, että olisi koiria kahvilan sisällä. Jos terassi löytyy, voisi se toimia. Ajatelkaapa tilannetta: märkä koira, hieman seisova ilma, ehkä helle. Haju voisi olla aika karmea. Varmasti käy asiakaskato.
Luulen, että tämä on terveystarkastajalle enempi se turn-off. Lisäksi täytyisi ottaa huomioon koira-allergikot.
Vierailija kirjoitti:
En käy enää kahviloissa, koska hinnat järkyttävät. Käytiin vähän aikaa sitten perheen kanssa vanhassa lempikahvilassani ja meni 23 euroa. Minulle tee ja pala kakkua, miehelle kahvi ja pulla, lapselle appelsiinimehu ja pulla. Ihan sairasta. Lempikahvila tämä oli siksi, että siellä on hyvä tunnelma ja hyvää erikoisteetä, mutta näillä hinnoilla edes tunnelma ei pelasta.
Suosittelen Biltema Café! 6,50 €:lla sama setti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väljä, hieman hämyinen, eli sellainen missä todellakin on yksityisyyttä ja kohtuuhintainen olisi kyllä ideaali.
Olen silti ilonpilaaja, koska teen tällä hetkellä usean kahvilan kirjanpitoa. Kahvilan pyörittäminen on taloudellinen it semurha, etenkin tällä hetkellä. Eli siihen nähden väljät asiakaspaikat ja edulliset hinnat kuunoltavat mahdottomuudelta.
Ainoa hoitamistani kahvilayrityksistä, joka tekee voittoa niin, että omistaja voi nostaa itselleen kohtuu järkevää palkkaa on kahvila, jossa on päivisin myös keittolounas. Tällä lounasmyynnillä saadaan pelkästään tappiolla pyörivän kahvilatoiminnan kulut kuitattua ja vähän katettakin. Ja tämä vaatii sen, että yrittäjä painaa itse aamusta iltaan kahvilassa.
Kuulostaa masentavan suomalaiselta. Ei taida vielä Suomessa olla niin vahvaa kahvilakulttuuria, että pelkällä kahvilla joku firma pyörisi.
Olihan noita kahviloita 1990-luvulle asti vaikka kuinka paljon. Sitten se ala Pauliqsoitui, eli persoonattomuus pilasi kuppilat. Yrittäminen on liian kallista asiakkaiden ostovoimaan nähden. Virossa on vielä jokunen pieni kahvila, joissa hinta on halpa ja tunnelmaa. Mutta kato käy kovaa vauhtia. Suuret kahden euron leivokset alkavat jo olla pieniä vitosen leivoksia. Mutta kautta maailman kahviloista saa lounasta. Jopa runsastakin.
Moderni sisustus; lasia, metallia ja valkoista kiiltävää pintaa. Pelkistetyt tuolit ja pöydät. Itsepalvelu tiskiltä ja pahviastiat. Kirkas ledivalaistus. Kahvit koneesta nappia painamalla. Siinäpä kahvila, johon en menis vaikka ilmaseks tarjottais.
Kahvilassa ei saisi käyttää lääppäriä.
Wieniläistyyppinen paikka, jossa olisi kuitenkin myös pohjoismaalaista funktionalismia sisustuksessa. Puumateriaalia, tekstiilejä ja viherkasveja sen verran, että paikka on cosy ja hälyäänet vaimenevat. Ei missään tapauksessa eläimiä niihin tiloihin. Lämmin valaistus. Pöydät ja tuolit eivät saa keikkua tai kolista. Tarjolla tärkeimmät kahvilaadut ja myös paria lajia teetä. Mansikka- ja vadelmamehut suotavia (ei pillimehuja, vaan kannusta lasiin kaadettavia). Perinteisiä suomalaisleivonnaisia, klassikkoleivoksia sekä muutama ihan oma viritys ( esim. tuulihatut, struudelit, samppanjakorkit). Taustalle vaimeaa musiikkia, vähän groovytyyliin tai ns. kevyttä klassista. Nurkkaan piano tai flyygeli ja sinne tiettyinä aikoina soittamaan musiikinopiskelija, jolle saisi myös esittää toiveita. Ja lopuksi hyvin tärkeä juttu: paikan pitää olla siisti pöytätasoja, lattiaa ja etenkin vessoja myöten.
Mieluiten kahvila jossa tarjoilijat eivät osaa lainkaan suomea, ruotsia,eikä englantia.
Sellainen kahvila meiltä Suomesta vielä puuttuukin.
Minusta olisi jännittävää tilata jotakin listalta josta en ymmärrä mitään ja sitten jännityksellä odottaa mitä minulle tuodaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisessa, josta saa erikoisruokavaliolle sopivia tuotteita ja hyvää teetä ja kaakaota, eikä pelkkää kahvia.
Lisäksi toivon, ettei siellä roiku päivät pitkät porukkaa kyttäämässä asiakkaita ja juoruamassa selän takana
Jokaisessa_vitun_kahvilassa Suomessa ei muuta saakaan kuin niitä erikoisruokavaliotuotteita!!! Missään ei enää leivota kunnon korvapuusteja Maitoon voihin ja kananmunaan tai herkullisia kakkuja. Pariisiin pitää mennä niitä hakemaan.
Ehkä ajattelisit itse toisin jos sinulla olisi ruokarajoitteita. Monet leivonnaiset olisi tosi helppo tehdä gluteenittomiksi niin ettei eroa huomaisi ollenkaan normaaliin, mutta silti valtaosassa kahviloista on yleensä vain yhtä sorttia tarjolla keliaakikoille, ja sekin jotain tylsää mutakakkua tms. Ja maitoallergikolle tuputetaan laktoosittomia maitotuotteita.
Tämä on niin totta. Lopetin maitotuotteiden käytön, kun en kestä edes laktoositonta.... Mutta valmiita oikeasti maidottomia tuotteita on todella vähän edes kaupassa, saati kahviloissa.
Gluteenittomille tarjotaan niitä per*eleen kaurakeksejä tai sulatetaan pakkasesta mutakakkua. Plääh! Olen myös kauralle allerginen ja pakastekakkua saa Prismasta.Mutta tuore sämpylä tai pulla olis aivan unelma! Taatusti voisin siitä riemusta käydä useammin kuin kerran kahdessa vuodessa kahvilassa!
Laskiaisen aikaan Hesarissa oli juttua laskiaispullista, ja siinä molemmat jutussa haastatellut leipojat tekivät pullan veteen, toinen oli suositun helsinkiläiskahvilan leipuri-kondiittorikin.
Vierailija kirjoitti:
Wieniläistyyppinen paikka, jossa olisi kuitenkin myös pohjoismaalaista funktionalismia sisustuksessa. Puumateriaalia, tekstiilejä ja viherkasveja sen verran, että paikka on cosy ja hälyäänet vaimenevat. Ei missään tapauksessa eläimiä niihin tiloihin. Lämmin valaistus. Pöydät ja tuolit eivät saa keikkua tai kolista. Tarjolla tärkeimmät kahvilaadut ja myös paria lajia teetä. Mansikka- ja vadelmamehut suotavia (ei pillimehuja, vaan kannusta lasiin kaadettavia). Perinteisiä suomalaisleivonnaisia, klassikkoleivoksia sekä muutama ihan oma viritys ( esim. tuulihatut, struudelit, samppanjakorkit). Taustalle vaimeaa musiikkia, vähän groovytyyliin tai ns. kevyttä klassista. Nurkkaan piano tai flyygeli ja sinne tiettyinä aikoina soittamaan musiikinopiskelija, jolle saisi myös esittää toiveita. Ja lopuksi hyvin tärkeä juttu: paikan pitää olla siisti pöytätasoja, lattiaa ja etenkin vessoja myöten.
Mitä lisäarvoa kannu tuo mehulle joka kaadetaan siihen siitä mehu purkista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koita nyt vielä vähän spesifimpi tilanne keksiä. Onko koira myös ripuloinut ja perse paskassa? Hengitys haisee silliltä ja happamalta maidolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäarvoa kannu tuo mehulle joka kaadetaan siihen siitä mehu purkista?
Kannu tuo siihen kodinomaisuutta ja pehmeyttä. Mehun tulisi olla ns. mummonmehua, ei saa maistua teolliselta.
sellaisessa, jossa juodaan kahvi rauhassa, kaikki pitää suunsa kiinni, eikä yritä typerää keskustelua edes aloittaa. ihanteellisinta olisi terassi tupakkimiehille, joita voisi silmäillä lasin takaa. itse poltan piippua ja ukko polttelee tupakkia, piippua, hihansa ja hermonsa. kahviloissa on aina niitä nirppanokkia, jotka kuvittelevat, että mielipiteillänsä on jotain arvoa. ei ole. jos ei piipun tuoksu kelpaa, voi mennä kotiinsa ulisemaan.
AIka rento ja rauhallinen suht.kiireetön tunnelma, viehättävä tunnelmallinen sisustus, myös tunnelmallisempi valaistus, ei siis kovin kirkasta valaistusta. Itse valmistettuja niin suolaisia kuin makeitakin, pientä ja isompaa, ystävällinen palvelu, hyvä normikahvi tärkeä + lisäksi tarjolla erikoiskahvit ja hyvä teevalikoima, myös useampaa yrttiteetä. Myös A-oikeudet. Musiikiksi vaikka joku vanha jatsi tms. vastaava joka luo myös kivaa tunnelmaa, ei mitään radioläpätystä tai uusimpia listarenkutuksia ärsyttämään. Plussaa myös kiva sijainti / näkymä ulos ikkunoista. Mahdollisesti jotain kivaa livemusaa silloin tällöin iltapuolella.
Missähän Suomessa on nähtävillä "vilinää" kadulla.