Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisessa kahvilassa kävisit mieluiten?

Vierailija
25.09.2023 |

No, otsikossa se kysymys olikin. Suunnittelen kahvilaa ja ajattelin tehdä täällä halpaa (ilmaista) markkinointitutkimusta.

Kommentit (577)

Vierailija
221/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, jonka ulkoterassi on veden päällä. Vähintäänkin veden partaalla.

Vierailija
222/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen sisustus, myös sohvia ja nojatuoleja, ei kaikki samanlaisia, tarjolla lehtiä luettavaksi

Tarjottavat aika perusjuttuja, mutta hyvistä raaka-aineista ja tuoreita. Täytettyjä sämpylöitä, tuoretta pullaa, hyvää marjapiirasta, porkkanakakkua, hyviä salaatteja, lounas aikaan joku keitto on kiva, vaihtoehtoja myös gluteenittomina niin että ne ei ole mitään pakasteesta sulatettuja känttyjä.

Laadukasta cappucinoa, hyvät kylmät juomat, mahdollisuus ottaa myös lasi viiniä.

Arvostaisin pöytiintarjoilua, olen valmis siitä maksamaankin, mutta ymmärrän, että voi Suomessa johtaa liian kalliisiin hintoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mallia jostain ulkomailta. Kaikki kahvilathan Suomessa ovat samanlaisia. Ihan sama onko huoltoaseman kahvilassa tai varsinaisessa kahvilassa, sama meininki ja tyyli on joka paikassa. Joku tavanomaisesta poikkeava ja uusi luulisi kiinnostavan asiakkaita.

Vierailija
224/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisessa, josta saa erikoisruokavaliolle sopivia tuotteita ja hyvää teetä ja kaakaota, eikä pelkkää kahvia.

Lisäksi toivon, ettei siellä roiku päivät pitkät porukkaa kyttäämässä asiakkaita ja juoruamassa selän takana

Jokaisessa_vitun_kahvilassa Suomessa ei muuta saakaan kuin niitä erikoisruokavaliotuotteita!!! Missään ei enää leivota kunnon korvapuusteja Maitoon voihin ja kananmunaan tai herkullisia kakkuja. Pariisiin pitää mennä niitä hakemaan.

Ehkä ajattelisit itse toisin jos sinulla olisi ruokarajoitteita. Monet leivonnaiset olisi tosi helppo tehdä gluteenittomiksi niin ettei eroa huomaisi ollenkaan normaaliin, mutta silti valtaosassa kahviloista on yleensä vain yhtä sorttia tarjolla keliaakikoille, ja sekin jotain tylsää mutakakkua tms. Ja maitoallergikolle tuputetaan laktoosittomia maitotuotteita.

Ainoa ongelma tuossa on se, että silloin pitäisi olla kaikkea kaikille - eli katteet katoaisivat kuin pieru Saharaan ja firma menisi nurin viikossa.

Mielenkiintoinen kommentti, kun ottaa huomioon, että edellä kritisoitiin kahvilaa, jossa olisi erikoisruokavaliotuotteita. Jostain syystä sellaista ei saisi olla, vaan kaikille pitäisi tarjota maitogluteenipullaa, jotta olisi "kaikille kaikkea".

Tämä nyt kuitenkin on ketju, jossa saa kertoa lempikahvilastaan. Jollekin se tarkoittaa paikkaa, jossa erikoisruokavalio otetaan huomioon. Ei heidän tarvitse toisten puolesta haaveilla kahvilasta, jossa itse ei pysty syömään mitään. 

Vierailija
225/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisessa, jossa on hyvä valikoima vegaanisia tuotteita ja koiran saa tuoda sisälle kahvilaan.

Kiitos vastauksesta! Kummankin olisi tarkoitus järjestyä. Vähän kyllä jännittää, onko koirien tuominen sisälle kuinka iso turn-off osalle asiakkaista. Itse olen koiraihminen mutten ole koskaan vienyt koiraa kahviloihin.

Lähtökohtaisesti en innostu ajatuksesta, että olisi koiria kahvilan sisällä. Jos terassi löytyy, voisi se toimia. Ajatelkaapa tilannetta: märkä koira, hieman seisova ilma, ehkä helle. Haju voisi olla aika karmea. Varmasti käy asiakaskato.

Luulen, että tämä on terveystarkastajalle enempi se turn-off. Lisäksi täytyisi ottaa huomioon koira-allergikot.

Miten se on terveystarkastajalle turn-off, kun sehän on nykyään ihan sallittua?

Vierailija
226/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klassinen sisustus, myös sohvia ja nojatuoleja, ei kaikki samanlaisia, tarjolla lehtiä luettavaksi

Tarjottavat aika perusjuttuja, mutta hyvistä raaka-aineista ja tuoreita. Täytettyjä sämpylöitä, tuoretta pullaa, hyvää marjapiirasta, porkkanakakkua, hyviä salaatteja, lounas aikaan joku keitto on kiva, vaihtoehtoja myös gluteenittomina niin että ne ei ole mitään pakasteesta sulatettuja känttyjä.

Laadukasta cappucinoa, hyvät kylmät juomat, mahdollisuus ottaa myös lasi viiniä.

Arvostaisin pöytiintarjoilua, olen valmis siitä maksamaankin, mutta ymmärrän, että voi Suomessa johtaa liian kalliisiin hintoihin.

😂 Ei kovinkaan uudelta ja erilaiselta vaikuttava liikeidea.

Vierailija
227/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen, jonka ulkoterassi on veden päällä. Vähintäänkin veden partaalla.

Olen ollut tällaisessa töissä, mutta se oli kyllä ainoastaan kesäkahvila :) En usko että tuollaisissa paikoissa usein on mahdollisuutta pyörittää kahvilaa ympäri vuoden.

Vierailija
228/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vegaanista. Tai jos ei kaikki niin ainakin hyviä vegaanisia vaihtoehtoja, joihin ei ole yhdistetty väkipakolla gluteenittomuutta, kuten yleensä on ollut tapana kahviloilla tehdä.

Mitä vikaa siinä on, jos vegaaninen vaihtoehto on samalla gluteeniton? Ei se gluteeni mitään lisäarvoa tuo.

Vierailija
229/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäisin jos kahvilassa voisi olla sopiva tila pelata vaikka lautapelejä. Nythän tällaisia on joskus esim. pubeissa, mutta voisi olla kiva istua tunti tai kaksi ystävien kanssa pelaamassa jossain missä ympäristö ei ikäänkuin painosta alkoholin kulutukseen. 

Tällöin voisi olla mahtavaa jos saisi vaikka sellaisen jaksotetun tilauksen. Ensin tarjoiltaisiin esimerkiksi salaatti ja vähän myöhemmin sitten tuotaisiin kahvi ja leivonnainen tms.

Jos tunnelma on samankaltainen kuin koulu- tai työpaikkaruokaloissa niin tuskin houkuttelisi paikalle. Samoin kahvila toi olla tosi tunnelmallinen, mutta jos pakattu liian tiiviisti niin upeakin miljöö menee pilalle, esimerkiksi Cafe Engel olisi muuten hyvin mieleinen paikka, mutta aivan liian tiiviisti istutaan. Kun joku kulkee ohi, aina ohimennessään myös tönäisee selkää tai vastaavaa. Jos ei kädellä niin vaikka repulla. 

Jos palaan tähän pubi -vertaukseen niin helposti kuluu 30-50e kun pidemmän pelin istuu ja pelaa läpi, joten en näe miksi vaikka salaatti, kahvi ja leivonnainen ei voisi olla sellaisessa hinnassa joka on yrittäjälle kannattava, ja kyllä tuolla rahalla käsittääkseni sellaiset syntyy? Toki sitten on mielikuva erikseen onko mikä kenellekin kuinka arvokasta, toiset maksaa kernaasti alkoholista, toisesti hyvin tehdystä salaatista....

Helsingissä on ainakin yksi lautapelikahvila, Punavuoressa muistaakseni. :) 

Minusta tuollaisen yhteydessä voisi myydä "pakettia", johon kuuluisi pelitila sekä jokin syötävä ja juotava. Kukaan ei istuisi kuivin suin ilmaiseksi. 

Vierailija
230/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisessa, josta saa erikoisruokavaliolle sopivia tuotteita ja hyvää teetä ja kaakaota, eikä pelkkää kahvia.

Lisäksi toivon, ettei siellä roiku päivät pitkät porukkaa kyttäämässä asiakkaita ja juoruamassa selän takana

Jokaisessa_vitun_kahvilassa Suomessa ei muuta saakaan kuin niitä erikoisruokavaliotuotteita!!! Missään ei enää leivota kunnon korvapuusteja Maitoon voihin ja kananmunaan tai herkullisia kakkuja. Pariisiin pitää mennä niitä hakemaan.

Ehkä ajattelisit itse toisin jos sinulla olisi ruokarajoitteita. Monet leivonnaiset olisi tosi helppo tehdä gluteenittomiksi niin ettei eroa huomaisi ollenkaan normaaliin, mutta silti valtaosassa kahviloista on yleensä vain yhtä sorttia tarjolla keliaakikoille, ja sekin jotain tylsää mutakakkua tms. Ja maitoallergikolle tuputetaan laktoosittomia maitotuotteita.

Ainoa ongelma tuossa on se, että silloin pitäisi olla kaikkea kaikille - eli katteet katoaisivat kuin pieru Saharaan ja firma menisi nurin viikossa.

Mielenkiintoinen kommentti, kun ottaa huomioon, että edellä kritisoitiin kahvilaa, jossa olisi erikoisruokavaliotuotteita. Jostain syystä sellaista ei saisi olla, vaan kaikille pitäisi tarjota maitogluteenipullaa, jotta olisi "kaikille kaikkea".

Tämä nyt kuitenkin on ketju, jossa saa kertoa lempikahvilastaan. Jollekin se tarkoittaa paikkaa, jossa erikoisruokavalio otetaan huomioon. Ei heidän tarvitse toisten puolesta haaveilla kahvilasta, jossa itse ei pysty syömään mitään. 

Kunhan totesin, että kaikkien toiveita ei ikipäivänä pystytä toteuttamaan.

Pitääkin löytää kompromissi, jossa valikoima on riittävä, mutta lafka silti kannattava.

En ottanut mitään kantaa erityisruokavalioihin.

Vierailija
231/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava ja tunnelmallinen, myös sohvia ja nojatuoleja. Hyvää tavallista tummapaahtoista kahvia ja hyvää kauramaitoa. Itse leivottuja oikeasti hyviä houkuttelevannäköisiä leivonnaisia, kuten esim. isoja tuoreita korvapuusteja.

Maailman parhaat kahvit paahdetaan vaaleapaahtoisiksi.

Vaaleapaahtoinen valekahvi on kyl ihan suomikeksintö. Kamalaa mahahappokuraa.

HUOM: KOIRA PITÄÄ SAADA OTTAA MUKAAN KAHVILAAN SISÄLLE!!!

Vierailija
232/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäisin jos kahvilassa voisi olla sopiva tila pelata vaikka lautapelejä. Nythän tällaisia on joskus esim. pubeissa, mutta voisi olla kiva istua tunti tai kaksi ystävien kanssa pelaamassa jossain missä ympäristö ei ikäänkuin painosta alkoholin kulutukseen. 

Tällöin voisi olla mahtavaa jos saisi vaikka sellaisen jaksotetun tilauksen. Ensin tarjoiltaisiin esimerkiksi salaatti ja vähän myöhemmin sitten tuotaisiin kahvi ja leivonnainen tms.

Jos tunnelma on samankaltainen kuin koulu- tai työpaikkaruokaloissa niin tuskin houkuttelisi paikalle. Samoin kahvila toi olla tosi tunnelmallinen, mutta jos pakattu liian tiiviisti niin upeakin miljöö menee pilalle, esimerkiksi Cafe Engel olisi muuten hyvin mieleinen paikka, mutta aivan liian tiiviisti istutaan. Kun joku kulkee ohi, aina ohimennessään myös tönäisee selkää tai vastaavaa. Jos ei kädellä niin vaikka repulla. 

Jos palaan tähän pubi -vertaukseen niin helposti kuluu 30-50e kun pidemmän pelin istuu ja pelaa läpi, joten en näe miksi vaikka salaatti, kahvi ja leivonnainen ei voisi olla sellaisessa hinnassa joka on yrittäjälle kannattava, ja kyllä tuolla rahalla käsittääkseni sellaiset syntyy? Toki sitten on mielikuva erikseen onko mikä kenellekin kuinka arvokasta, toiset maksaa kernaasti alkoholista, toisesti hyvin tehdystä salaatista....

Minusta tuollaisen yhteydessä voisi myydä "pakettia", johon kuuluisi pelitila sekä jokin syötävä ja juotava. Kukaan ei istuisi kuivin suin ilmaiseksi. 

Riittäisiköhän satunnaiset peli-illat? Ehkä Helsingissä voi pärjätä pelikahvila, mutta kuvittelisin että suurimmassa osassa Suomea ei tällaisella konseptilla pärjää.

Vierailija
233/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittäisiköhän satunnaiset peli-illat? Ehkä Helsingissä voi pärjätä pelikahvila, mutta kuvittelisin että suurimmassa osassa Suomea ei tällaisella konseptilla pärjää.

Jos on hiljaisempi paikka, voisi olla eduksi se, että siellä viihtyy joitain ihmisiä pidempään. Mieluummin asiakkaat tulevat paikkaan, jossa on edes muutamia ihmisiä kuin sellaiseen joka on tyhjä.

Vierailija
234/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisessa kahvilassa haluaisin olla missä ei kylmäkoneet huuda täysillä.

Vierailija
235/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkin löytää kompromissi, jossa valikoima on riittävä, mutta lafka silti kannattava.

Itse kommentoin aiemmin, että on todella paljon esimerkiksi luontaisesti gluteenittomia leivonnaisia, joiden tekeminen ei tule yhtään kalliimmaksi tai vaikeammaksi kuin normaalien, ja joita ei tarvitse erikseen mainostaa juuri gluteenittomina vaan ne käyvät yhtä lailla "normaaleille". Muutamina esimerkkeinä vaikka kääretortut, Budapest-leivokset, Ellen Svinhufvud -kakku, kaikki marenkipohjaiset, jne.

Samalla tapaa on olemassa paljon erilaisia maidottomia vaihtoehtoja. Vegaanisia on vaikeampi tehdä mutta maidottomista vaihtoehdoista löytyy kyllä sellaisia joita pystyy tekemään myös kokonaan vegaanisina.

Tiedän koska olen itse ollut suunnittelemassa kondiittorina kahvilan tarjontaa. Ei se ole ollenkaan vaikeaa, ellei jumiudu itsepäisesti niihin samoihin perinteisiin vaihtoehtoihin mitä kahviloissa KUULUU olla aina ja ikuisesti, aamen.

Vierailija
236/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joudun tiskaamaan kirjoitti:

Ei lemmikkieläimiä missään tapauksessa sisätiloihin. Liian pitkälle mennyt tuo varsinkin koirien paapominen.

Mutta eihän tuossa ole kyse koirien paapomisesta vaan asiakkaiden paapomisesta. Ei mikään kahvila tai ravintola hyvää hyvyyttään päästä koiria sisälle, vaan siksi, etteivät halua menettää asiakkaita jotka ovat koirien kanssa liikkeellä. Koiraihmisiä kun on huomattavasti enemmän kuin allergikkoja.

Vierailija
237/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kommentoin aiemmin, että on todella paljon esimerkiksi luontaisesti gluteenittomia leivonnaisia, joiden tekeminen ei tule yhtään kalliimmaksi tai vaikeammaksi kuin normaalien, ja joita ei tarvitse erikseen mainostaa juuri gluteenittomina vaan ne käyvät yhtä lailla "normaaleille". Muutamina esimerkkeinä vaikka kääretortut, Budapest-leivokset, Ellen Svinhufvud -kakku, kaikki marenkipohjaiset, jne.

Samalla tapaa on olemassa paljon erilaisia maidottomia vaihtoehtoja. Vegaanisia on vaikeampi tehdä mutta maidottomista vaihtoehdoista löytyy kyllä sellaisia joita pystyy tekemään myös kokonaan vegaanisina.

Tiedän koska olen itse ollut suunnittelemassa kondiittorina kahvilan tarjontaa. Ei se ole ollenkaan vaikeaa, ellei jumiudu itsepäisesti niihin samoihin perinteisiin vaihtoehtoihin mitä kahviloissa KUULUU olla aina ja ikuisesti, aamen.

Omat kokemukseni leivonnaisista, joissa raaka-aineita on korvattu erityisruokavalioihin sopivilla vaihtoehdoilla ovat surkeat. Leivonnaisista on tullut joko mauttomia, muodottomia tai ne hajoavat käsiin. Enkä ottanut siihenkään kantaa, mitä kahviloissa "kuuluisi" olla tarjolla. Kummallisesti keksit väkisin sanoja suuhuni koko ajan. Mutta siinähän keksit.

Vierailija
238/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun tiskaamaan kirjoitti:

Ei lemmikkieläimiä missään tapauksessa sisätiloihin. Liian pitkälle mennyt tuo varsinkin koirien paapominen.

Mutta eihän tuossa ole kyse koirien paapomisesta vaan asiakkaiden paapomisesta. Ei mikään kahvila tai ravintola hyvää hyvyyttään päästä koiria sisälle, vaan siksi, etteivät halua menettää asiakkaita jotka ovat koirien kanssa liikkeellä. Koiraihmisiä kun on huomattavasti enemmän kuin allergikkoja.

Ja allergikot kuitenkin känisee kaikesta ja saa ties mitä astmaoireita; pysyköön kotona ja antakoon elävän kaupunki- ja kahvilakulttuurin elää koirineen kaikkineen!

Vierailija
239/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat kokemukseni leivonnaisista, joissa raaka-aineita on korvattu erityisruokavalioihin sopivilla vaihtoehdoilla ovat surkeat. Leivonnaisista on tullut joko mauttomia, muodottomia tai ne hajoavat käsiin. Enkä ottanut siihenkään kantaa, mitä kahviloissa "kuuluisi" olla tarjolla. Kummallisesti keksit väkisin sanoja suuhuni koko ajan. Mutta siinähän keksit.

Tässä keskustelussa on monta osallistujaa - vastasin sinulle tuossa ensimmäistä kertaa. Tarkoitin myös niitä ihmisiä, jotka pyörittävät kahviloita, sillä "mitä kahviloissa kuuluu olla" -kommentilla, enkä sinua. Pahoittelen väärinymmärrystä.

Viestini pointti kuitenkin oli nimenomaan luontaisesti gluteenittomat leivonnaiset, eikä sellaiset, joissa on reseptissä oleva vehnäjauho vain korvattu gluteenittomalla jauholla, tms. Sellaisia leivonnaisia, jotka ovat ihan perinteisesti gluteenittomia, on yllättävän paljon. Mainitsemani esimerkit ovat juuri sellaisia (perinteiset kääretortut tehdään perunajauhosta, Budapest-leivokset hasselpähkinäjauhosta, Ellen Svinhufvud -kakku mantelijauhosta, marenkipohjissa ei ole jauhoja ollenkaan). Myös juustokakkujen keksipohjat on ihan yhtä helppo tehdä gluteenittomista kekseistä kuin gluteenillisista. Siksi ihmettelenkin miksei tuollaisia reseptejä hyödynnetä useammin, koska niitä mahdollisuuksia oikeasti on paljon.

Siinä kahvilassa, jonka tarjonnan suunnittelin, oli muuten ne gluteenittomat vaihtoehdot + yksi maidoton kaikista suosituimpia. Kaikki ne asiakkaat eivät taatusti olleet keliaakikkoja; ne leivonnaiset vaan olivat niin uskomattoman herkullisia.

Vierailija
240/577 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä neuvoilla kun Ap perustaa kahvilan, niin konkurssi tulee muutamassa kuukaudessa. Pitää laskea ne katteet ja minimoida hävikki. Halvan juoman kanssa sohvalla makaajat eivät tuota juuri mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi