Työllinen kuinka olet varautunut työttömyyteen?
Ansiosidonnaisen loputtua siirryt lakisääteiselle työttömyyskorvaukselle joka on netto 580 euroa kuussa.
Kommentit (105)
Olen kuntoutustuella. En ole enää menossa työelämään. Työelämä on rikki. En selviydy muisti - ja keskittymisongelmieni kanssa hektisessä tahdissa, pitäkööt tunkkinsa. Säästän missä voin. En osta mitään ylimääräistä. Kerään tölkkejä ja pakastin on täynnä sieniä ja marjoja, osan olen myynyt. Harkitsen muuttamista miesystävän luokse. Riippuu vähän asioista, mutta se olisi halvinta.
Asunto maksettu velattomaksi. Autoa ei ole. Säästöjä vuoden palkan edestä ja vähän jos elintapoja muuttelis, niin parikin vuotta niillä elelisi. Sit varmaan vois asunnonkin vaihtaa pienempään ja halvempaan, niin saisi rahaa siitäkin.
Etsisin mitä tahansa työtä. Kyllä jotain löytyy aina. Työttömyys ei ole oikein vaihtoehto pidemmän päälle.
Edullinen asumismuoto ja vaimokin työskentelee sairaanhoitajana joka toistaiseksi takaa hyvät työnäkymät. Säästöjä reippaasti eikä välttämättä ruokaan tarvitse esimerkiksi kovinkaan paljon tuhlata. Kellari täynnä satoa ja lisää saa metsästä sekä järvestä. Aivan kuten ennenkin ja lämmityslaskujakaan ei tule vaikkapa. Toki oman työn vaiva mutta se on mitä on.
Toistaiseksi oma työttömyys teoreettinen mutta eihän sitä tiedä. Pärjäisin kuitenkin pitkään vaikka yksin asuen.
Minun taloutta työttömyys ei oikeastaan edes kaada. Minulla on säästössä rahaa noin 10 000e, velaton kesämökki ja asuntolainaa jäljellä tosi vähän.
Tulen toimeen tosi vähällä enkä tuhlaile rahoja koskaan.
Jos työttömäksi päädyn niin myyn autoni pois heti eikä mikään muu oikeastaan elämässäni edes sitten muuttuisi. Joku 100e viikko on tosi paljon rahaa.
M33
Uskon, että töitä löytyy. En ole nirso. Olen myös ulkoisesti miellyttävän näköinen.
Olin muutama vuosi sitten korkeakoulutettujen työvoimakoulutuksessa missä oli pääasiassa työttömiä insinöörejä, kuten itsekin olin. Kouluttaja selitti että täytyy pitää itsensä kilpailukykyisenä työmarkkinoilla koko ajan esim. verkostoitumalla ja kouluttautumalla lisää. Ajatuskin siitä että opiskelisin koko ajan lisää silloista alaa vastusti minua. Päätin varautua työttömyyteen vaihtamalla alalle, missä on aito työvoimapula ja minkä työt eivät lopu.
Se on 595€/kk netto. Lopeta tuo väärillä tiedoilla spämmäys.
Vierailija kirjoitti:
Edullinen asumismuoto ja vaimokin työskentelee sairaanhoitajana joka toistaiseksi takaa hyvät työnäkymät. Säästöjä reippaasti eikä välttämättä ruokaan tarvitse esimerkiksi kovinkaan paljon tuhlata. Kellari täynnä satoa ja lisää saa metsästä sekä järvestä. Aivan kuten ennenkin ja lämmityslaskujakaan ei tule vaikkapa. Toki oman työn vaiva mutta se on mitä on.
Toistaiseksi oma työttömyys teoreettinen mutta eihän sitä tiedä. Pärjäisin kuitenkin pitkään vaikka yksin asuen.
Alapeukuttajalle nyt tiedoksi että säästöjä kuitenkin kertynyt yli 150 000 euroa itselleni joten niilläkin nyt hetken elelisin vaikka vain kattoon syleskelen jos työttömäksi jään. Lisäksi excel kertoo että olemme tässä kuussa kahdestaan käyttäneet ruokakauppaan yhteensä 42,70 euroa ja sisältää ruoan lisäksi muutakin. Tietenkin tämä on vuoden halvinta aikaa siinä suhteessa mutta elämme muutoinkin edullisesti. Lämmitys oman metsän puilla jne. Kun muutimme tänne myimme kerrostaloasunnon sekä kesämökin niin sen ansiosta meillä molemmilla on kivasti myös säästöjä. Kaikki eivät vain elä aivan kädestä suuhun vaan tilanteet erilaisia.
Säästämällä tietenkin. Olipa tyhmä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Minun taloutta työttömyys ei oikeastaan edes kaada. Minulla on säästössä rahaa noin 10 000e, velaton kesämökki ja asuntolainaa jäljellä tosi vähän.
Tulen toimeen tosi vähällä enkä tuhlaile rahoja koskaan.
Jos työttömäksi päädyn niin myyn autoni pois heti eikä mikään muu oikeastaan elämässäni edes sitten muuttuisi. Joku 100e viikko on tosi paljon rahaa.
M33
Minulla samoin, tosin ikää niin paljon että töitä en tule enää koskaan saamaan. Myin auton pois. Velaton asunto käytännössä, vielä yksi lyhennys.
Pärjään vielä paremmin kun saan vaihdettua asunnon pienempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. En usko että lähihoitajana työt on loppumassa.
Kauppalehti arvailee jo pörssipomojen potkuja. Kukaan ei ole turvassa.
Ai jos pörssipomot erotetaan niin lähihoitajiakaan ei enää tarvita? Hoidettavia ja avustettavia ihmisiä on aina ja tulee olemaan, robotitkaan eivät ainakaan lähivuosina pysty korvaamaan ihmishoitajia.
Millä rahalla niitä ihmishoitajia palkataan jos muilta aloilta ei kerry verotuoja ja jo nyt pelkät valtio ja kuntavelan korot syö miljardeja verorahoista vuosittain.
Ai täällä on taas tuo sekopää alapeukuttamassa jokaista järjellistä vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Se on 595€/kk netto. Lopeta tuo väärillä tiedoilla spämmäys.
Joo työttömyyskorvaus on paljon enemmän kuin naurettava 580 euroa se on ainakin 15 euroa enemmän kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun halvalla vuokralla, lapset muuttaneet omilleen, ei velkaa, kuulun liittoon ja kassaan, on säästöjä ja mummonmökki maalla jonne voi muuttaa jos tosi pahasti käy.
Se liiton raha eli ansiosidonnainen loppuu 300 päivän jälkeen. Tuskin riittää 580 euroa mökin ylläpitoon ja muihin elämisen laskuihin.
https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/-a…
Riittää helposti. Voin tehdä myös kahta mun sivutyötä jos päätyö loppuu ja saada soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. En usko että lähihoitajana työt on loppumassa.
Kauppalehti arvailee jo pörssipomojen potkuja. Kukaan ei ole turvassa.
Ai jos pörssipomot erotetaan niin lähihoitajiakaan ei enää tarvita? Hoidettavia ja avustettavia ihmisiä on aina ja tulee olemaan, robotitkaan eivät ainakaan lähivuosina pysty korvaamaan ihmishoitajia.
Millä rahalla niitä ihmishoitajia palkataan jos muilta aloilta ei kerry verotuoja ja jo nyt pelkät valtio ja kuntavelan korot syö miljardeja verorahoista vuosittain.
Lopetetaan ensin valtaosa muista julkisista palveluista sekä tietysti järkiperäistetään myös hoitoalaa. Vähemmät julkisiin käytettävät rahat käytetään niihin ehdottoman tärkeisiin aloihin ja sielläkin kriteerit tiukkenee. Tottakai muun yhteiskunnan toiminnalla on vaikutus myös julkiseen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun halvalla vuokralla, lapset muuttaneet omilleen, ei velkaa, kuulun liittoon ja kassaan, on säästöjä ja mummonmökki maalla jonne voi muuttaa jos tosi pahasti käy.
Työttömänä sulla olisi oikeasti paha tilanne, koska tuon mummonmökin takia et saisi toimeentulotukea.
Mökin asuinkustannukset ovat alle 100 euroa kuussa, en usko että kuolisin nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Etsisin mitä tahansa työtä. Kyllä jotain löytyy aina. Työttömyys ei ole oikein vaihtoehto pidemmän päälle.
Tsekkaa huviksesi paljonko on avoimia työpaikkoja alallasi ja mieti että jokaista hakee sadoista tuhansiin hakijaa. Työttömiä ei palkata eikä aikuisen 40+ ikäisiä.
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/?locations=Heinola&announced=0&leasin…
Vierailija kirjoitti:
Siirtymällä alalle josta ei joudu pois sekä maksamalla asuntolainan pois.
Miltä tahansa alalta voi joutua työttömäksi.
Lopetin kaiken ylimääräisen kuluttamisen kun tämä hallitus heitti tiskiin oman ohjelmansa. Ostan vain ruokaa, ja sitäkin hyvin harkiten. Kaiken mahdollisen kaapeissa olevan käytän loppuun ennen kuin ostan uutta, ja sitäkin vain jos on ihan pakko. Autoa tai muuta rahareikää minulla ei ole, ja asun todella halvalla omassa asunnossa. Naurettavan pienestä palkastani säästän lipaston laatikkoon niin paljon kuin mahdollista, useampia satasia kuussa. Miksi kuluttaisin, kun olen hallituksen silmissä vain roskaa, joka ei rahaa tarvitse.