Työllinen kuinka olet varautunut työttömyyteen?
Ansiosidonnaisen loputtua siirryt lakisääteiselle työttömyyskorvaukselle joka on netto 580 euroa kuussa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni ansioisidonnaista saisin 400 päivää (en 300, niin kuin joku mainitsi). Mutta vaikea kuvitella, ettei minulle olisi jo väkisinkin saatettu työpaikka ennen tuon ajan loppumista. Ellei omasta toimesta, niin työkkärin. It-alalla löytynee joku vapaa paikka vaikka huonompipalkkaisena koodarina pienellä lisäkurssilla, jos ei muuta löydy. Kouluttauduin tälle alalle, en himosta, vaan siksi, että niitä töitä olisi elämän loppuun asti. Uskon siihen edelleen, että tulee olemaan niin halutessani.
TE-toimisto ei anna tai tarjoa työpaikkaa.
No mikä ihme on työvoimatoimiston tehtävä sitten?
Työllistää työvoimaviranomaisia ja kiusata työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 595€/kk netto. Lopeta tuo väärillä tiedoilla spämmäys.
Joo työttömyyskorvaus on paljon enemmän kuin naurettava 580 euroa se on ainakin 15 euroa enemmän kuussa.
Saisin myös asumistuen päälle tuohon eli nostaa summaa sekä tarvittaessa toimeentulotukea. Noin tuhat euroa on todellinen summa. Siitä sitten pois asumisen omavastuu ja ne laskut mitä jää itselle maksettavaksi. On siis kannattanut olla ostamatta hätäpäissään asuntoa ja käyttää ne rahat muutoin ja pienesti säästössä. Ne säästöt tietysti pois tililtä ennen kuin elämä olisi tuossa vaiheessa että toimeentulotukea tarvitsisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun halvalla vuokralla, lapset muuttaneet omilleen, ei velkaa, kuulun liittoon ja kassaan, on säästöjä ja mummonmökki maalla jonne voi muuttaa jos tosi pahasti käy.
Työttömänä sulla olisi oikeasti paha tilanne, koska tuon mummonmökin takia et saisi toimeentulotukea.
Mökin asuinkustannukset ovat alle 100 euroa kuussa, en usko että kuolisin nälkään.
Kunta taitaa olla eri mieltä mökillä asumisesta. Toi satanen menee jo auton kuluihin.
Mekin asumme mökissä muttei meillä mitään autoa ole. Kaikki eivät elä nytkään kalliisti vaikka näköjään monien sitä vaikea uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Pidän jemmarahaa pankkitilillä, että voin käydä tatuoimassa sanan "Työtön" ihooni.
Sosialistit ovat jättäneet mietinnön että jos työttömille ommeltaisiin rintaan davidin tähti voisi se helpottaa työttömien ertootamista ja parantaisi työllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun halvalla vuokralla, lapset muuttaneet omilleen, ei velkaa, kuulun liittoon ja kassaan, on säästöjä ja mummonmökki maalla jonne voi muuttaa jos tosi pahasti käy.
Työttömänä sulla olisi oikeasti paha tilanne, koska tuon mummonmökin takia et saisi toimeentulotukea.
Mökin asuinkustannukset ovat alle 100 euroa kuussa, en usko että kuolisin nälkään.
Kunta taitaa olla eri mieltä mökillä asumisesta. Toi satanen menee jo auton kuluihin.
Sen voi helposti muuttaa takaisin asuinkäyttöön, ei tarvitse kuin ilmoittaa. Mutta tuskinpa joudun sitä tekemään, olen aika harvinaisen alan asiantuntija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mitä kaikkia kuluja sun mökissä oikein on? Minun mökissä kulut ovat kiinteistövero,vakuutukset ja polttoainekulut mitkä tulee kun sinne menee.
Uuden jääkaapin ostin sinne kesällä koska vanha meni rikki.
Kyl niinku töitä riittää työttömänäkin. Ja palkka käteen tulee. En minä jää kotisohvalle makoilee. Aina joku tarvinnut jotain apua raksatöissä tai jossain projektissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea? Mun omaisuuden arvo on alle 20 000, kai sitä jotain saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Mitä kaikkia kuluja sun mökissä oikein on? Minun mökissä kulut ovat kiinteistövero,vakuutukset ja polttoainekulut mitkä tulee kun sinne menee.
Kiinteistövero, sähkö, polttopuut, vakuutus, ylläpitokuluja vaihtelevasti.
Tänään 50+ työntekijä vakinaistettiin viimeksi. Ei mikään harvinaisuus vaan kaikki asialliset jotka hoitavat työnsä saaneet vakiduunin nopeasti. Ikä ei ole mikään rasite koska tulijoita kaivataan. Ehkä tilanne muuttuu mutta toistaiseksi todella kaukana monen muun alan tilanteesta. Siitä huolimatta elämme nuukasti ja säästämme jotta tarpeen tullen meillä olisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövero, sähkö, polttopuut, vakuutus, ylläpitokuluja vaihtelevasti.
Huh sulla on aika kallis kesämökki ylläpitää. Mun mökillä polttopuut ei edes maksa mitään koska tontilla kasvaa puita paljon. Sähköjä ei kesämökillä tarvitse koska aika vähän siellä tulee talvella oltua, talvisin jos mökillä olisi paljon niin silloin ehkä sähköt hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 595€/kk netto. Lopeta tuo väärillä tiedoilla spämmäys.
Joo työttömyyskorvaus on paljon enemmän kuin naurettava 580 euroa se on ainakin 15 euroa enemmän kuussa.
Saisin myös asumistuen päälle tuohon eli nostaa summaa sekä tarvittaessa toimeentulotukea. Noin tuhat euroa on todellinen summa. Siitä sitten pois asumisen omavastuu ja ne laskut mitä jää itselle maksettavaksi. On siis kannattanut olla ostamatta hätäpäissään asuntoa ja käyttää ne rahat muutoin ja pienesti säästössä. Ne säästöt tietysti pois tililtä ennen kuin elämä olisi tuossa vaiheessa että toimeentulotukea tarvitsisin.
Rahat pitää vain tililtä tyhjentää ajoissa.
En mitenkään. Olen alalla jossa työtilanteet vaihtelee jatkuvasti joten töiden loppuminen ei hetkauta. Aina sitä on tilalle jotain löytynyt, muutetaan sitten vaikka ulkomaille töiden perässä.
Työmarkkinatuki on 595 euroa verojen jälkeen. Kyllä sillä pitää pärjätä. Tosin ei sillä kummempia harrastuksia harrasteta eikä käydä lomille etelässä. Säästää voi jos elää niukasti kuten minä. Jätän aina 100 euroa kk säästöön.
Työtön mies kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 euroa verojen jälkeen. Kyllä sillä pitää pärjätä. Tosin ei sillä kummempia harrastuksia harrasteta eikä käydä lomille etelässä. Säästää voi jos elää niukasti kuten minä. Jätän aina 100 euroa kk säästöön.
Kysymys! Onko toi työmarkkinatuki 595e siis se raha millä pitää elää kuukausi? Mites vuokra ja sähkölaskut?
Mä olen varhaiskasvatuksen opettaja ja pätevä muutamaan muuhunkiin ammattiin, joten työttömyyteni on todella epätodennäköistä.
Mutta toki olen säästänyt pahan päivän varalle ja tarvittaessa olen valmis hakemaan myös "p*skaduuneihin". Kokemusta niistäki löytyy ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta asumistukea saa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Kysymys! Onko toi työmarkkinatuki 595e siis se raha millä pitää elää kuukausi? Mites vuokra ja sähkölaskut?
Se on just se mutta voi hakea toimeentulotukea sähkölaskuun tai vaikka hammaslääkärilaskuun niin yleensä sen saa. Itse saan 25 euroa toimeentulotukea koska sähkölasku on just sen verran. 595 eurosta maksetaan vielä vuokran omavastuu osuus eli se loppusumma mikä jää asumistuen jälkeen. Sitten maksetaan netti myös ja puhelinkulut siitä 595 eurosta. Jos sinulla on lehtitilauksia niin maksat nekin siitä 595 eurosta ja kaikki muut laskut.
Rahaa mulla on moneksi vuodeksi, mutta en ymmärrä miksen työllistyisi ansiosidonnaisen aikana.