Työllinen kuinka olet varautunut työttömyyteen?
Ansiosidonnaisen loputtua siirryt lakisääteiselle työttömyyskorvaukselle joka on netto 580 euroa kuussa.
Kommentit (105)
Kokoomusta ja persuja äänestämällä kaikista oikeista suomalaisista tulee rikkaita, eikä tarvitse edes käydä töissä!
Siirtymällä alalle josta ei joudu pois sekä maksamalla asuntolainan pois.
Vierailija kirjoitti:
Asun halvalla vuokralla, lapset muuttaneet omilleen, ei velkaa, kuulun liittoon ja kassaan, on säästöjä ja mummonmökki maalla jonne voi muuttaa jos tosi pahasti käy.
Se liiton raha eli ansiosidonnainen loppuu 300 päivän jälkeen. Tuskin riittää 580 euroa mökin ylläpitoon ja muihin elämisen laskuihin.
https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/-a…
Olen jo valinnut kohteet kaupan edustalla,
En mitenkään. En usko että lähihoitajana työt on loppumassa.
Voi kamala,kamala, tuollainen kyssäri ja Orpo kun yrittää saada kaikki töihin :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun halvalla vuokralla, lapset muuttaneet omilleen, ei velkaa, kuulun liittoon ja kassaan, on säästöjä ja mummonmökki maalla jonne voi muuttaa jos tosi pahasti käy.
Se liiton raha eli ansiosidonnainen loppuu 300 päivän jälkeen. Tuskin riittää 580 euroa mökin ylläpitoon ja muihin elämisen laskuihin.
https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/ansiosidonnainen-paivaraha/-a…
Ei ole olemassa mitään "liiton rahaa", vaan työttömyyskassan maksama raha.
Vierailija kirjoitti:
Kauppalehti arvailee jo pörssipomojen potkuja. Kukaan ei ole turvassa.
Mulla on ehkä tulossa työttömyyspätkä jo ennen joulua, koska omalla alalla ei oikein kauppa käy. Olen kehittänyt uuden työn ensi vuodelle. Sen työn vaan voi aloittaa vasta ensi vuoden puolella. Ei nyt ole varmaa tietoa joutuuko olemaan esim. 1-2 kuukautta työttömänä, mutta saattaa joutua olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jos pörssipomot erotetaan niin lähihoitajiakaan ei enää tarvita? Hoidettavia ja avustettavia ihmisiä on aina ja tulee olemaan, robotitkaan eivät ainakaan lähivuosina pysty korvaamaan ihmishoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä sulla olisi oikeasti paha tilanne, koska tuon mummonmökin takia et saisi toimeentulotukea.
Aloitin jo syksyllä sellaisen sivutyön, missä yleensä kysyntä kasvaa kun työttömyys lisääntyy. Alani on ollut hyvin työllistävä mutta koskaan ei tiedä, mihin maailma muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse ajattelen että nimenomaan korkeasti koulutetut on huonoimmassa asemassa kun uudistukset tulevat voimaan.
Duunaria suojelee paremmin työlaki, tosin kuka uskaltaa lähteä oikeuteen jos joutuu asiattomasti kohdelluksi.
No, ehkä nämä ensi kerralla sitten äänestää järkevämmin.
Kun lääkäri joutuu työttömäksi Helsingissä, on edessä todella isoja ongelmia!
Minulla on velaton asunto ja säästöjä. Aika monta vuotta elelisin ihan mukavasti töitä etsien.
Teen sata kiitoskorttia,jotka lähetän vasemmistopoliitikoille,niin on hyvin hoitaneet Suomen asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse ajattelen että nimenomaan korkeasti koulutetut on huonoimmassa asemassa kun uudistukset tulevat voimaan.
Duunaria suojelee paremmin työlaki, tosin kuka uskaltaa lähteä oikeuteen jos joutuu asiattomasti kohdelluksi.
No, ehkä nämä ensi kerralla sitten äänestää järkevämmin.
Tällä hetkellä teen töitä tavallaan toista korkeakoulutusta vastaavalla alalla, jossa oli kusinen tilanne jo ennen taantumaa. Mulla on toinen korkeakoulututkinto, joka perinteisesti on työllistänyt julkiselle puolelle hyvin, mutta nyt karsitaan väkeä julkiselta puolelta. On siis huono työllistymistilanne tulossa omilla korkeakoulututkinnoilla. Ei siis auta mitenkään se, että on olemassa myös "oikea ammatti." Nyt sieltä leikataan ja karsitaan.
Nyt kun on ollut 7 vuotta töitä putkeen, olen säästänyt ja sijoittanut, en (vielä) ostanut omaa asuntoa vaikka mahdollisuus olisi ollut jo kauan sitten. Olen elänyt säästeliäästi tämän ajan. En ole ostanut kalliita tavaroita käytännössä yhtään, en ole käyttänyt rahaa elämyksiin niin paljon kuin olisin voinut, mutta olen kyllä silti matkustellut ulkomailla useammankin kerran, käyn ravintoloissa suht säännöllisesti ja muutakin pienempää tapahtumaa on ihan kuukausittain.
Ansiosidonnaisella pärjäisin täysin nykyisellä elintasolla sen koko saantiajan, eli noin 1,5 vuotta. Sen jälkeen pitäisi varmaan tonni kuussa käyttää sijoittamatta olevia säästöjä, jotka riittäisivät 3 vuotta. Sen jälkeen pitäisi alkaa syömään sijoituksista, jotka saisivat siis 4,5 vuotta kasvaa ennen niihin kajoamista. Kukaan ei tiedä kasvaisiko ne vai ei, mutta oletetaan niiden kasvavan normaalilla tavalla. Joku voisi tässä kohdassa huomauttaa, että sijoitukseni voivat myös nollaantua. Jos näin käy, niin sen voi toki aiheuttaa ydinsota, ei käytännössä mikään tuota pienempi tapahtuma.
Sittenkin kun syön kuormasta, sijoitusvarallisuus kasvaa, vaikkakin vähemmän kuin mitä otan pois. Tällä tavalla voin ottaa niistä pois tonnin kuussa vielä 15 vuoden ajan ennen kuin sijoitukset olisivat nollilla. Eli melkein 20 vuotta jatkuisi nykyinen elintaso. Perintöjäkin tulisi jossain vaiheessa, mutta enpä niitä tähän nyt laske, mutta jos laskisin niin käytännössä todennäköisesti voisin elää aika helposti eläkeikään asti. Eläke toki olisi varmaan ihan minimissä jos olisin yli 30 vuotta työttömänä.
Jos en jääkään työttömäksi, niin sitten varmaan olen aika rikas jo 50-vuotiaana, saati eläkeiässä.
Olen vaihtanut 7 vuoden ajan rahalla saatavia iloja koko elämän pituiseen stressittömyyteen toimeentulosta. Se stressittömyyshän minulla on jo nyt, eikä vasta sitten joskus. Enkä siis ole käytännössä kituuttanut edes tätä aikaa, vaan enemmänkin keskitietä käyttäen säästänyt turhasta kuluttamisesta. Voin kuolla huomenna totta kai, eikä rahaa saa mukaan. No eipä saa sitä kallista autoakaan eikä muistoja niistä tuhansien eurojen ulkomaanmatkoista, satojen eurojen vaatteista, koruista ja kelloista tai mistään muustakaan, jotka eivät nekään kuitenkaan tuoneet onnea.