Työllinen kuinka olet varautunut työttömyyteen?
Ansiosidonnaisen loputtua siirryt lakisääteiselle työttömyyskorvaukselle joka on netto 580 euroa kuussa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 euroa verojen jälkeen. Kyllä sillä pitää pärjätä. Tosin ei sillä kummempia harrastuksia harrasteta eikä käydä lomille etelässä. Säästää voi jos elää niukasti kuten minä. Jätän aina 100 euroa kk säästöön.
Kysymys! Onko toi työmarkkinatuki 595e siis se raha millä pitää elää kuukausi? Mites vuokra ja sähkölaskut?
Se on just se mutta voi hakea toimeentulotukea sähkölaskuun tai vaikka hammaslääkärilaskuun niin yleensä sen saa. Itse saan 25 euroa toimeentulotukea koska sähkölasku on just sen verran. 595 eurosta maksetaan vielä vuokran omavastuu osuus eli se loppusumma mikä jää asumistuen jälkeen. Sitten maksetaan netti myös ja puhelinkulut siitä 595 eurosta. Jos sinulla on lehtitilauksia niin maksat nekin siitä 595 eurosta ja kaikki muut laskut.
Minä eläisin siis juuri hyvin tuolla summalla vaikka töissä käynkin. Tuolla summalla saa tosi hyvin kuukauden ruuat ja käyttötavarat.
Yksin asuva pärjää halvassa asunnossa vuokra alle 400 euroa kuten minulla.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 595 euroa verojen jälkeen. Kyllä sillä pitää pärjätä. Tosin ei sillä kummempia harrastuksia harrasteta eikä käydä lomille etelässä. Säästää voi jos elää niukasti kuten minä. Jätän aina 100 euroa kk säästöön.
Kysymys! Onko toi työmarkkinatuki 595e siis se raha millä pitää elää kuukausi? Mites vuokra ja sähkölaskut?
Saat jos olet niihin oikeutettu.
Työtön mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Se on just se mutta voi hakea toimeentulotukea sähkölaskuun tai vaikka hammaslääkärilaskuun niin yleensä sen saa. Itse saan 25 euroa toimeentulotukea koska sähkölasku on just sen verran. 595 eurosta maksetaan vielä vuokran omavastuu osuus eli se loppusumma mikä jää asumistuen jälkeen. Sitten maksetaan netti myös ja puhelinkulut siitä 595 eurosta. Jos sinulla on lehtitilauksia niin maksat nekin siitä 595 eurosta ja kaikki muut laskut.
Minä eläisin siis juuri hyvin tuolla summalla vaikka töissä käynkin. Tuolla summalla saa tosi hyvin kuukauden ruuat ja käyttötavarat.
Yksin asuva pärjää halvassa asunnossa vuokra alle 400 euroa kuten minulla.
Asun yksin eikä lapsia minulla ole. Palkkaa saan nyt nettona noin 2200e/kk, asumiskulut ja autoilun kulut tuosta kun ottaa pois niin joku 1200e/kk jää rahaa minulla. Työttömänä minulle jäisi siis 595 eli nyt saan 600e/kk enemmän rahaa.
Olen säästänyt. Velaton asunto ja 100 000 € säästöissä, niin enköhän pärjää hetken aikaa, jos sattuisi työt loppumaan.
Jos ei polta tupakkia ja juo kaljaa joka viikonloppu niin pärjää kyllä sillä 595 eurolla. Yks kaveri minulla niin se pyytänyt jatkuvasti rahaa lainaksi vaikka saa samat tuet kun minä. Se kyllä polttaa ja juo usein mutta en ole lainannut sille enää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään 50+ työntekijä vakinaistettiin viimeksi. Ei mikään harvinaisuus vaan kaikki asialliset jotka hoitavat työnsä saaneet vakiduunin nopeasti. Ikä ei ole mikään rasite koska tulijoita kaivataan. Ehkä tilanne muuttuu mutta toistaiseksi todella kaukana monen muun alan tilanteesta. Siitä huolimatta elämme nuukasti ja säästämme jotta tarpeen tullen meillä olisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat.
Eli sotepuoli?
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Ruuan ja käyttätavaroiden lisäksi joutuisit tietysti vielä maksamaan paljon muutakin. Vuokra-asujana lähtisi asumisen omavastuu ja omistusasujana maksaisit asumisen kulut. Jos sillä tarvitsisi maksaa vain ruoka ja käyttötavarat niin olisikin suuri summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun halvalla vuokralla, lapset muuttaneet omilleen, ei velkaa, kuulun liittoon ja kassaan, on säästöjä ja mummonmökki maalla jonne voi muuttaa jos tosi pahasti käy.
Työttömänä sulla olisi oikeasti paha tilanne, koska tuon mummonmökin takia et saisi toimeentulotukea.
Hänhän sanoi muuttavansa sinne mökkiin. Silloin se ei ole este tt-tuen saamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni ansioisidonnaista saisin 400 päivää (en 300, niin kuin joku mainitsi). Mutta vaikea kuvitella, ettei minulle olisi jo väkisinkin saatettu työpaikka ennen tuon ajan loppumista. Ellei omasta toimesta, niin työkkärin. It-alalla löytynee joku vapaa paikka vaikka huonompipalkkaisena koodarina pienellä lisäkurssilla, jos ei muuta löydy. Kouluttauduin tälle alalle, en himosta, vaan siksi, että niitä töitä olisi elämän loppuun asti. Uskon siihen edelleen, että tulee olemaan niin halutessani.
TE-toimisto ei anna tai tarjoa työpaikkaa.
No mikä ihme on työvoimatoimiston tehtävä sitten?
Valvoa, kontrolloida ja sanktioida.
Vierailija kirjoitti:
Kun lääkäri joutuu työttömäksi Helsingissä, on edessä todella isoja ongelmia!
Oletko varannut ajan lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Rahaa mulla on moneksi vuodeksi, mutta en ymmärrä miksen työllistyisi ansiosidonnaisen aikana.
Sitä kuule hyvin moni muukin ihmettelee. Pelkkä työttömän status on huono juttu työnantajien mielestä. He ajattelevat, että et osaa enää oikeastaan mitään työtä etkä tosissasi halua työllistyä. Työttömyyden kestolla ei ole heidän mielestä merkitystä, koska työtön on epäkelpo joka työhön, eihän hän muuten olisi työtön.
Haastatteluihin et yleensä pääse ja mikäli pääset on vastaanotto todella tympeä ja sinulle esitetään kysymyksiä, joihin tietty vastaat rehellisesti ja haastattelijat nauravat pskaisesti päin naamaasi. Huomaat olevasi heille vain päivän piristys, jota saa kiusata mielinmäärin.
Lisäksi irtisanomisten lisääntyessä hakijoita on moninkertaisesti normaaliin verrattuna. Hakemuksiin ei edes vastata.
Laitoin eläkepaperit menemään. Aioin tehdä vielä ensi vuoden töitä, mutta tällä alalla työt taitaa loppua.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Minä saan tuon 595€/kk. Siitä maksan yksin vastikkeen 90€. Lisäksi vedet, sähköt, vakuutukset, puhelimen, ruoat ja lääkkeet. Lisäksi tarvitsee käydä lääkärissä omalla kylällä ja joskus kauempana (mihin menee aina vähintään 100€). Joskus ostan vaatteita ja pieniä kodin tarvikkeita kuten lamppuja, pyörän sisärenkaita, pattereita ym. Korjaan pyöräni itse ja leikkaan hiukset myös itse. Siitä rahasta pitää maksaa myös kaikki taloyhtiön yllätyslaskut kuten ylimääräiset vastikkeet. Keväällä tuli esimerkiksi liki 2000€ lasku korjaustöistä eli säästöön on pakko saada vähintään 100€ joka kuukausi. Saan siis vielä asumistukea joten ensi vuonna kun se jää pois, työmarkkinatuesta jääkin enää 350€ kaikkiin yllä mainitsemiini menoihin. Ruokiin menee nyt noin 150€ kuukaudessa, ensi vuonna summa pitää puolittaa.
Olen työkyvytön tällä hetkellä, en saa sairauslomaa enkä kuntoutusta, en pääse eläkkeelle. En saa toimeentulotukeakaan koska on oma asunto ja vähän säästöjä juuri noiden taloyhtiön yllätyslaskujen vuoksi. Siinäpä faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 595€/kk netto. Lopeta tuo väärillä tiedoilla spämmäys.
Joo työttömyyskorvaus on paljon enemmän kuin naurettava 580 euroa se on ainakin 15 euroa enemmän kuussa.
Muovikassillinen ruokaa!
Velaton asunto, puoliso töissä, säästöjä/sijoituksia/vuokratuloja. Reissut jäisi mutta muuten ei ongelmia.
Minua voi työttömyys kohdata hyvinkin pian, erikoiskauppa kyykkää varmaan ensimmäisenä kun hallitus sössii talouden suohon.
Mutta en ole nirso, voin tehdä monenlaisia töitä mihin vain ei tarvita jotain tiettyä koulutusta. Kesäkin tulee, ehkä ammattilainen kelpaa kesätöihin vaikka lähisaleen
En ole huolissani, velkaa ei ole, mies hyväpalkkaisessa työssä eli lapsetkaan ei joudu kerjuulle, säästöjä ja sijoituksia on ja osaan elää hyvää elämää vähällä.
Olen tätä miettinyt. Toki yritän etsiä uutta työtä ja varmasti kaikkea yritän, myyn arvoni ja ihmisyyteni kun ei enää liittoa turvana tai tes:ejä. Ja yritettävä myydä talo, kun asumiskulut siinä noin 350€ kuussa.
Jos ei saa taloa myytyä, niin en kyllä ymmärrä miten pysyä hengissä kun ei saa toimeentulotukea. Onneksi ei ole lainaa, sitten vasta pulassa olisikin.
Sairastua ei auta ja esim. kipeät hampaat revittävä itse pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on 595€/kk netto. Lopeta tuo väärillä tiedoilla spämmäys.
Joo työttömyyskorvaus on paljon enemmän kuin naurettava 580 euroa se on ainakin 15 euroa enemmän kuussa.
Muovikassillinen ruokaa!
Jos ostaa halpaa Lidlin moskaa.