Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten on varaa syödä yli puoli kiloa kasviksia päivässä? Rasiallinen marjoja maksaa kaupassa 4€ ja kurkun kilohinta nousi taas yli 3€

Vierailija
23.09.2023 |

Söisihän sitä helposti vaikkapa herkullisia vadelmia, mutta jo pienen pieni rasia maksaa lähemmäs 5 euroa.

Porkkanaa voi napostella, mutta ei niitäkään montaa päivässä syö.

Kommentit (257)

Vierailija
141/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö peruna ole juures? Ja sitä myöten kasvis? Tämän päivän ateria: keitettyjä perunoita, pakastevihanneksia ja kurkkua, tomaattia ja paprikaa pilkottuna. Päälle tillikermaviiliä. Illalla porkkanoita ja appelsiini. Ei kai tämä vaikeaa ole?

Peruna on koisokasvi. Ravitsemuksessa ei lasketa vihanneksiin, mutta kyllä varmaan osottain voisi jos perunat on tuoreita, vasta nostettuja, syödään kuorineen ja valmistetaan höyryttämällä. Tällöin siinä on yllättävän paljon ravinteita. Aina kuitenkin enemmän kuin pastassa ja riisissä, myös kylläisyysvaikutus perunalla moni kertainen riisiin ja pastaan verrattuna.

Nyt kyllä tuli kuorittua perunat, mutta täytyy muistaa seuraavan kerran olla kuorimatta. Peruna on yllättävän hyvää. Jotenkin on tullut liikaa syötyä nuorena aikuisena makarooneja ja riisiä. Lapsena oli ihan kyllästynyt perunaan. Nyt perunat ovat herkkua ihan sellaisenaan ja pitävät nälkää ihan erillä tavalla. 

Vierailija
142/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krillimaccaraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ostan pakastevihanneksia, niiden hinta on noussut, 300g pussi on nyt noin 2e. Halvenmallakin saa, mutta ite oon esim. kukkakaalille ja maissille allerginen, niin se rajaa jo muutaman halvemman pakastevihannespussin pois.

Vierailija
144/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopi Hopi kaikki Persut pois uuninpankolta makoilemasta ja 926marjametsään

Vierailija
145/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tuota ongelmaa, koska olen kasvissyöjä. :) Ja minusta se tulee halvemmaksi kuin sekasyönti. Esimerkiksi linssit ja pavut ovat halvempia kuin lihatuotteet.

Kaali ja puolukka ovat Suomessa kasvavista kasveista ravintoainerikkaimmat. Siksi esim. kaalipata mustilla linsseillä puolukkasurvoksen kanssa on todellinen terveyspommi.

Hollantilaisissa marjoissa huomattiin tutkittaessa enemmän jäämiä kuin suomalaisissa. Mieluummin syön pakastesuomalaisia kuin tuoreita hollantilaisia tai belgialaisia.

Vierailija
146/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite ostan pakastevihanneksia, niiden hinta on noussut, 300g pussi on nyt noin 2e. Halvenmallakin saa, mutta ite oon esim. kukkakaalille ja maissille allerginen, niin se rajaa jo muutaman halvemman pakastevihannespussin pois.

Mä ostan kilon pussin jossa on broccolia, porkkanaa ja kukkakaalta, ei muistaakseni ole kuin 2 euroa. Harmi kun olet kukkakaalille allerginen. 

Vierailija
147/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole tuota ongelmaa, koska olen kasvissyöjä. :) Ja minusta se tulee halvemmaksi kuin sekasyönti. Esimerkiksi linssit ja pavut ovat halvempia kuin lihatuotteet.

Kaali ja puolukka ovat Suomessa kasvavista kasveista ravintoainerikkaimmat. Siksi esim. kaalipata mustilla linsseillä puolukkasurvoksen kanssa on todellinen terveyspommi.

Hollantilaisissa marjoissa huomattiin tutkittaessa enemmän jäämiä kuin suomalaisissa. Mieluummin syön pakastesuomalaisia kuin tuoreita hollantilaisia tai belgialaisia.

Miltä linssit maistuvat? Uteliaisuus heräsi koska kaalipata on herkkua ja joskus tekisi mieli vaihtaa jauheliha johonkin muuhun.

Vierailija
148/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkkien ja brittien suositus on n.400g päivässä. Niillä on paremmat kasvikset.

Täällä Italiassakin on suositus 400 g mutta todellisuudessa suuri osa syö kilon ja enemmän per henkilö päivässä. Pastakastikkeeseenkin menee jo muutama tomaatti tai pari purkkia tomaattimurskaa. Yrttejä paljon. Salaatteja joka päivä pöydässä ilman juustoja. Kaikenlaisia gratiineita uunissa juureksista ja vihanneksista päivittäin. Tein pari päivää sitten kattilallisen sosekeittoa johon tuli kaksi pottua, kolme purjoa, brokkolia, selleriä, palsternakkaa ja yrttejä. Soseutin. Pannulla paistelin kaksi isoa punaista paprikaa pieninä suikaleina oliiviöljyssä ja lisäsin keittoon, myös sen oliiviöljyn pannulta. Mausteita tarpeen mukaan. Keiton päälle voi laittaa pari siivua paistettua pekonia lautaselle jos joku haluaa. Raastettua juustoa (parmesaani tai pecorino) ripotellaan lautaselle keiton päälle. Söisittekö?

Hieman köyhä ehkä proteiinin kannalta, ainakin ilman sikaa. Lisäisin punaisia linssejä sianlihan tilalla. t. kasvissyöjä

Vierailija
149/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä linssit maistuvat? Uteliaisuus heräsi koska kaalipata on herkkua ja joskus tekisi mieli vaihtaa jauheliha johonkin muuhun.

Kokeile mustia beluga-linssejä, niitä on muistaakseni ihan s-marketeissa. Niissä ei ole niin voimakasta omaa makua kuin vihreissä linsseissä, jotka sopivat mielestäni paremmin keittoihin.

Ja mihin tahansa tomaattikastikkeeseen punaiset linssit sopivat lihan tilalle tosi hyvin.

Vierailija
150/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linssit ovat herkkuani, etenkin punaiset linssit.  Itse teen kaalipataa usein linsseillä. Ja allekirjoitan myös tuon, että kasvissyönti tulee edulliseksi, yllättävän vähän meinaa oma ruokalasku on kasvanut sen jälkeen kun hinnat alkoivat nousta.

T. Toinen kasvissyöjä

Vierailija
151/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Miten on varaa syödä yli puoli kiloa tuoreita kasviksia päivässä.

Tietysti pakasteita saa halvalla. 

Vierailija
152/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile mustia beluga-linssejä, niitä on muistaakseni ihan s-marketeissa. Niissä ei ole niin voimakasta omaa makua kuin vihreissä linsseissä, jotka sopivat mielestäni paremmin keittoihin.

Ja mihin tahansa tomaattikastikkeeseen punaiset linssit sopivat lihan tilalle tosi hyvin.

Mä kokeilen tätä ensi viikonloppuna kun aikeissa on tehdä kaalilaatikkoa. Jos niitä löytyy ihan tavan Prismasta niin ei tarvitse edes hakea toisesta kaupasta. Kiitos :) Pistän myös korvan taakse tuon punaisen linssin ja tomaattikastikkeen. Teen usein naudanlihasta ja tomaateista kastikkeen jonka syön pakastevihannesten ja perunoiden kanssa. Välillä tekisi siitäkin mieli jotain kevyempää ja lihatonta versiota.  Menee ehdottomasti kokeiluun.

Vierailija
153/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

The World Health Organisation (WHO) guidelines recommend at least 400g of fruit and veg a day. Belgium, Germany, Slovakia, South Africa, Spain and the UK all follow the WHO guidelines and have interpreted this as 5 portions a day. Other countries recommend more. Canada advises 7-8 portions for women and 8-10 portions for a man - twice as much as the UK.

Austria also recommends 5 servings per day but their servings are much larger than ours. According to the Austrian Government a serving of cooked vegetables should be 200-300g (100-200g if raw) and for fruit 125-150g. Thats potentially one and a half kilos of vegetables per day. To put that into perspective the UK 5 a day campaign reckons a portion is about 80g, so Austrians could be eating as many as 18 UK portions

Vierailija
154/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli kiloa pastaa. Pasta on vehnästä, vehnä on kasvi.

Vehnä on vilja.

Esim. ranskanleivän syönti puoli kiloa päivässä ei ole ravitsemussuosituksen mukainen tapa syödä kasviksia. Siinä ei ole edes kuituja. Täysjyväviljaleipäkään puoli kiloa päivässä ei sekään riitä. Eikä riisi puoli kiloa päivässä sekään riitä. Pitää syödä se sateenkaari värillisiä vihanneksia päivässä.

Kasviksista saadaan vitamiineja ja hivenaineita sekä kuitua. Kasviksissa pitäisi painottaa vihanneksia ja hedelmiä kohtuudella, koska niissä on enemmän hedelmäsokeria.

Hedelmäsokeri eli fruktoosi on haitallista vain erillisenä, muttei hedelmissä. Hedelmissä oleva kuitu estää fruktoosia lihottamasta. Hedelmiä voi syödä mielin määrin.

Vierailija
155/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee hapankaalia.

Vierailija
156/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kiellettyjä: kaali, kurkku, pavut, herne, paprika, maissi, sipuli, lanttu, nauris, omena, päärynä, meloni.

Sopivien käytettävien lista supistui paljon etenkin kun tuossa aiemmat herkkuni. Nykyään varaudun marjoilla myös talveen ja lisäksi vaikkapa joka päivä yhden porkkanan popsin. Monia hyviä hedelmiä voin syödä edelleen.

Nuo mainitsemasi eivät kamalasti vaihtoehtoja supista.

Vierailija
157/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihassa voi säästää- korvaa soijarouheella. Itse satsaan siihen, että syön marjoja joka päivä. Tingin sitten leivästä, leikkeleestä, tomaateista yms. Marjst on superfoodia ja hyviä.

Ei kiitos, syön mieluummin kotimaista lihaa kuin jotain brasiliasta rahdattua soijaa. Maapallo kiittää.

Kaupan hyllyssä olevat ihmisille myytävät soijat ovat euroopassa kasvanutta soijaa. Sinun lihaasi varten se lehmä on sen sijaan syönyt brassisoijaa.

Vierailija
158/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksipuolinen ruokavalio jos pelkkiä vadelmia vedät puoli kiloa päivässä. 

Juurekset ja satokaudenmukaiset kasvikset ovat edullisia. Pakasteena ja säilykkeenäkin niitä voi nauttia.

Vierailija
159/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli kiloa pastaa. Pasta on vehnästä, vehnä on kasvi.

Vehnä on vilja.

Esim. ranskanleivän syönti puoli kiloa päivässä ei ole ravitsemussuosituksen mukainen tapa syödä kasviksia. Siinä ei ole edes kuituja. Täysjyväviljaleipäkään puoli kiloa päivässä ei sekään riitä. Eikä riisi puoli kiloa päivässä sekään riitä. Pitää syödä se sateenkaari värillisiä vihanneksia päivässä.

Kasviksista saadaan vitamiineja ja hivenaineita sekä kuitua. Kasviksissa pitäisi painottaa vihanneksia ja hedelmiä kohtuudella, koska niissä on enemmän hedelmäsokeria.

Hedelmäsokeri eli fruktoosi on haitallista vain erillisenä, muttei hedelmissä. Hedelmissä oleva kuitu estää fruktoosia lihottamasta. Hedelmiä voi syödä mielin määrin.

Sokeria se hedelmäsokerikin on, ja hedelmiä kannattaa nauttia kohtuudella. 

Ihme teorioita taas, kuitu ei estä lihoamasta.

Vierailija
160/257 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksesta saa kivasti satokauden hedelmiä ja vihanneksia. Esim kohta alkaa appelsiinien sesonki. Lisäksi porkkana ja muut juurekset ovat tähän aikaan vuodesta halpoja. Kannattaa myös muistaa pakasteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän