Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei ole niin kallis kuin lapseton saattaisi ajatella

Vierailija
23.09.2023 |

Saimme lapsemme opiskelijoina, joten alusta asti oli selvää, että melkein kaikki mahdollinen hankitaan käytettynä. Ilokseni sain jo silloin 10 vuotta sitten raskaana huomata, että tori.fi oli aivan täynnä puoli-ilmaista hyväkuntoista vauvakamaa ja vaatteita. Ostan edelleen vaatteita ja leluja/kirjoja/ym pääosin torista ja kirppiksiltä vaikka molempien palkat on nykyään 4000-4500€/kk. Paljon tulee myös synttärilahjoina.

Myöhemmin kuvioihin tulee harrastuksia ja muuta, mutta on niitä edullisiaki harrastuksia vaikka kuinka :) Meillä lapsi harrastaa karatea tällä hetkellä ja ei ole kallista.

Jos yhtään mietitte, että haluaisitte lapsen, niin älkää ainakaan lykätkö päätöstä kustannussyistä. Pointtini on, että pienen lapsen hintalappu on todella helposti itse säädeltävissä :) ja vaikka nykyään lapsen hankkiminen ei tunnu enää olevan muodissa, niin oma kokemukseni on, että lapsi on elämäni ihanin asia.

Kommentit (430)

Vierailija
281/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhenpien kuuluisi pystyä ihan itse elättämään lapsi eikä maksattaa muilla.

Ja lapsi ansaitsee kohtuullisen elämän tavaroineen päivineen.

Ei mun mielestä omalle lapselle laiteta hintalappua. Luojan kiitos omani eivät ole laittaneet mulle hintalappua.

Vierailija
282/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tajua, että kuluja lapsesta tulee ansionmenetyksenä vanhempain-ja hoitovapaan muodossa sekä siinä, että pitää olla isompi asunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat minulle kallisarvoisia, mutta ei ole tullut mieleenkään miettiä kuinka kalliiksi on 3 lasta tullut. Ihmeellistä että lapsia mietitään kuluerinä.

Tuohan on itsestään selvää. Silti me mietittiin taloudellisia seikkoja ennen lasten hankkimista.

Vierailija
284/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mopoikäiseltä kengistä voi kulua pohjat parissa tunnissa kun roikottaa jalkoja maassa. Aikuisen näkökulmasta täysin tyhmää, mutta teineillä nyt saattaa tuollainenkin pälkähtää mieleen."

Ja sinä ostat kiltisti aina uudet kengät?

Pakkohan se on ostaa vai ajatteletko että avojaloin pistetään syksyllä kouluun menemään? Tokihan tästäkin opastusta ja neuvontaa kotona annettiin, eikä yleensä samaa tyhmyyttä toista kertaa tehneet vaan keksivät jotain uusia.

Voi pistää esim. puukengissä menemään. Sinänsä siitä tulee lasu, mutta koska rikosta ei ole tapahtunut, niin huostaanotto ei mene läpi oikeudessa.

Vierailija
285/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? Miksi sitten uutisten esimerkeissä köyhät ovat aina niitä, joilla on lapsia.

Esim. Yksinhuoltajat.

Seuraavan kerran kun luette uutisia tai jotain muuta missä kerrotaan köyhien oloista kiinnittämään huomiota niiden lapsien määrän.

Lähes aina on lapsia.

Vierailija
286/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt sellaisen käytettyjen vaatteiden ja ilmaisten harrastusten ja huoneen jakamisen täyttämän lapsuuden.

Se mikä rasittaa on äitini asenne. Hän pilkkaa kaikkea, minkä minä teen eri lailla kuin hän. Minunkaan lapsillani ei saisi olla uusia vaatteita, maksullisia harrastuksia eikä omia huoneita. Matkustelua hän jaksaa haukkua ja solvata koko ajan, vaikka se kotona kököttäminen oli se, josta eniten kärsin lapsena. Me emme IKINÄ käyneet missään.

Vierailija
287/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään kelle lapsi olisi maksanut lähellekään 100 000. Itsellä useita lapsia ja omat tulot 15 000€ vuodessa. Suurinosa rahasta menee vuokraan, jota joutuisin maksamaan oli lapsia tahi ei.

Meille veronmaksajille se lapsi maksaa 300 000.

Lähde:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…

Vielä kalliimmaksi yhteiskunnalle tulee lapsettomuus. Uusiin sukupolviin kannattaa panostaa.

Vierailija
288/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Miksi sitten uutisten esimerkeissä köyhät ovat aina niitä, joilla on lapsia.

Esim. Yksinhuoltajat.

Seuraavan kerran kun luette uutisia tai jotain muuta missä kerrotaan köyhien oloista kiinnittämään huomiota niiden lapsien määrän.

Lähes aina on lapsia.

Joo, erikoista, että yksinhuoltajilla on aina lapsia? Apukoululaisten huippua taidat olla ajatjksinesi ;)

Vierailija
289/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mopoikäiseltä kengistä voi kulua pohjat parissa tunnissa kun roikottaa jalkoja maassa. Aikuisen näkökulmasta täysin tyhmää, mutta teineillä nyt saattaa tuollainenkin pälkähtää mieleen."

Ja sinä ostat kiltisti aina uudet kengät?

Pakkohan se on ostaa vai ajatteletko että avojaloin pistetään syksyllä kouluun menemään? Tokihan tästäkin opastusta ja neuvontaa kotona annettiin, eikä yleensä samaa tyhmyyttä toista kertaa tehneet vaan keksivät jotain uusia.

Voi pistää esim. puukengissä menemään. Sinänsä siitä tulee lasu, mutta koska rikosta ei ole tapahtunut, niin huostaanotto ei mene läpi oikeudessa.

Ei sentään, ja muutenkin poliisi puuttuu rikoksiin ja Sossu muuten epäsopivaan toimintaan. Mutta vaikka jotkut käytetyt säänmukaiset jalkineet voi hommata.

Vierailija
290/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään kelle lapsi olisi maksanut lähellekään 100 000. Itsellä useita lapsia ja omat tulot 15 000€ vuodessa. Suurinosa rahasta menee vuokraan, jota joutuisin maksamaan oli lapsia tahi ei.

Meille veronmaksajille se lapsi maksaa 300 000.

Lähde:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…

Puhumattakaan siitä, miten kallis suomalainen lapsi on Maapallolle. Tutkimusten mukaanhan nykyisin syntyvä suomalainen on vastuussa neljän Maapallon tuhosta ja mikä kamalinta,

lähitulevaisuudessa se noussee viiteen.

Kaikille jäisi enemmän rahaa ja yhteiskuntamme velkaantuminen ym. pysähtyisi kuin seinään, jos suomalaiset malttaisivat olla lisääntymättä.

Syntymätön suomalainen on maailman ja yhteiskunnan parhaaksi.

Eli väitteesi mukaan suomalaiset tuhoaisivat yli 20 miljoonaa maapalloa. Ymmärtäneet, ettei väitteesi pidä.

Vierailija
291/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en itsekään haluaisi elää pelkästään minimillä niin miksi lapseni pitäisi? Ei ne ole mitään kakkosluokan ihmisiä vaikka eivät aikuisia olekaan.

Täällä on puhuttu jo vaatteista ja harrastuksista, niin minäpä tuon vielä lisänä lääkärikulut. Teinillä voi olla vaikkapa paha akne johon tarvitsee ihotautilääkärin käynnin, sopivat tuotteet ja ehkä jopa lääkkeen. No julkinen terveydenhuolto meillä on, huonossa jamassa tosin ja saa nähdä että kuinka kauaa, esim. itsellä on niin huonot ja traumaattiset kokemukset julkisesta hammashoidosta että ellei kyse ole vain tarkastuksesta niin kyllä veisin lapsen yksityiselle, maksoi mitä maksoi. Samaa on sanonut siskoni, jos lasten hampaisiin tulee reikä niin menevät yksityiselle eivätkä jatka sitä samaa ylisukupolvista hammaslääkäripelkoa. Julkisella säästetään kaikesta, minulta paikattiin lapsena hammas ilman puudutusta ja samaa yritettiin vielä vuonna 2021 mutta en suostunut vaan marssin yksityiselle, jossa tuntui että kerrankin ymmärrettiin ja kuunneltiin, ja todellakin sain sitä puudutetta. Käynti oli muutenkin todella miellyttävä.

Entäs sitten silmälasit jotka todellakin ovat pakolliset, tai vaikkapa ajokortti? Ajokortti antaa todella paljon etua työelämään, ihan kesätöihinkin. Harvalla vasta kotoa muuttaneella sitä on varaa hankkia joten itse kustannettuna sen hankinta voi venyä vaikka kuinka pitkälle aikuisuuteen.

Ajattelisin asian näin että jos päätät kasvattaa puun, niin tietysti istutat sen parhaimmalle mahdolliselle paikalle ja annat vettä ja tarvittavia lisäravinteita, etkä törkkää sitä johonkin kuivaan savimaahan ja sano että no siinä nyt pärjätköön.

Vierailija
292/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas ne synttärilahjat teidän lapselle ostaa? Minä en ainakaan sponsoroi läheisiä lapsiperheitä millään lahjoilla. Muuten olisin vararikossa.

Vierailija
293/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tajua, että kuluja lapsesta tulee ansionmenetyksenä vanhempain-ja hoitovapaan muodossa sekä siinä, että pitää olla isompi asunto.

Meillä on lapsettomana pariskuntana neliö asuntona. Lapsettomuus ei tarkoita automaattisesti yksiössä tai kaksiossa asumista.

Vierailija
294/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas ne synttärilahjat teidän lapselle ostaa? Minä en ainakaan sponsoroi läheisiä lapsiperheitä millään lahjoilla. Muuten olisin vararikossa.

Meidän lapsille ei aikoinaan kukaan. Itse ostan tyttärien lapsille ja tuen rahallisesti muutenkin.

Vierailija
295/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse köyhän lapsuuden kokeneena, niin sekin huomio että vanhemmat joilta ei onnistu joko rahan tienaaminen tai talouden hoito ei onnistu, keskimäärin ovat niitä ihmisiä joilla on omassakin elämässä niin paljon haasteita, ettei lapsille ole antaa sitä henkistäkään pääomaa. Pelkkä rakkaus ei lämmitä, vaikka kuinka sitä muistaisi hokea.

Lapsi ahdistuu perheen huonosta tilanteesta ja kokee jopa olevansa syypää siihen, mikä kuormittaa lisää. Siis sen lisäksi, ettei ikinä voi harrastaa mitään tai edes pukeutua siististi.

Vierailija
296/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsen huoltaminen maksaa. Ei se niin mene, että vanhempi määrää harrastukset ja vaatteet isolle lapselle ja ei ole oikein hankkia lapsia ja kieltää kaikkea mitä lapsi toivoo.

Omat lapseni ovat kaikki nyt täysikäisiä ja kyllä niitä kustannuksia alkoi tulla yläasteella reilusti. Kyllä yksi teini maksaa semmoiset 500€ kuukaudessa ruokineen, vaatteineen harrastuksineen. Joskus enemmänkin.

Mun lapsuudenperheessä ei oltaisi pärjätty, jos yksi teini maksaisi väkisinkin 500e. Neljä lasta ja pienet tulot, ei todellakaan pelkkiin lapsiin ollut mahdollista laittaa kahta tonnia. Materiaalisessa niukkuudessakin on kuitenkin ihan mahdollista elää hyvää elämää, vaikken tietenkään neuvo ketään tekemään lapsia tietäen, ettei pysty tarjoamaan taloudellisesti riittävän hyvää elämää. Mutta riittävän hyvä tarkoittaa ihmisille eri asioita, eikä minusta voi olettaa, että kaikille se tarkoittaisi esim. 500 euroa kuukaudessa lasta kohden.

Esim. meillä vaatteet oli suurilta osin käytettyjä, eikä me siitä rikki menty, kuten ei siitäkään, ettei tehty yhtäkään ulkomaanmatkaa perheenä tai käyty elokuvissa joka kuukausi. Maksullisia harrastuksiakaan ei ollut kaikilla lapsilla ainakaan samaan aikaan, suurimmalla osalla kyllä jossain vaiheessa oli joku. Oltiin enemmän kulttuuriin ja taiteisiin suuntautuneita, joten kustannukset olivat ainakin silloin pienempiä kuin esim. monissa urheilulajeissa. Tottakai sitä tiedosti jo lapsuudessa, että oltiin köyhiä, mutta toisaalta oppi myös jo varhaisessa vaiheessa, ettei raha ja materia ole kaikki kaikessa.

Vierailija
297/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä vielä sellaisiin lapsen syntymäpäiväjuhliin törmännyt, joissa lapselle ei olisi vieraat tuoneet mukanaan lahjaa?

Vierailija
298/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Yksinhuoltajat.

Lähes aina on lapsia.

Eiköhän näitä lapsiperheitä käytetä esimerkkeinä uutisoinneissa siksi, kun köyhät lapset kerää paremmin sympatiaa ja klikkejä kuin joku köyhä keski-ikäinen? Samasta syystä kuin kaikissa kehitysmaa-nälänhätä-luonnonkatastrofi-uutisissa näytetään aina niitä laihoja pikkulapsia.

Vierailija
299/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kyllä parempi liioitella kustannuksia kuin vähätellä niitä. Yllätyksiä nimittäin lasten kanssa tulee aina eikä niihin aina voi itse vaikuttaa.

Tottakai pienilläkin tuloilla voi lapselle antaa hyvät lähtökohdat elämään mutta kyllä niitä taloudellisia edellytyksiä kannattaa oikeasti miettiä.

Itsekin olen pienituloisesta kodista ja ei se nyt niin herkkua ollut asua pienessä kaksiossa ilman mitään omaa tilaa. Uusia vaatteita ei saanut koskaan eikä mitään muitakaan juttuja. Oli siinä mukana myös ideologiaa ettei kuljeta massan mukana. Mä taas kaikista eniten olisin halunnut olla just sitä massaa ja kärsin huonosta itsetunnosta enkä osannut nähdä massattomuuttani minään voimavarana.

Omalle lapselleni olen yrittänyt kehittää niin hyvän itsetunnon kuin mahdollista ja onnekseni pystyn myös tarjoamaan paremmat taloudelliset lähtökohdat. Voidaan asua mukavasti ja on hyvät vaatteet ja lasten trendijuttuja, pari harrastusta ja käydään välillä ulkona syömässä ja mitä milloinkin.

Niinkuin sanoin niin minimilläkin pärjää mutta se on pärjäämistä ja aina tinkimistä jostain. Lapset oikeasti maksaa ja sitä on turha vähätellä.

Vierailija
300/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapsiperheiden läheiset ei ole yhtä köyhiä kuin sinä. En usko että ne meidän kahden lapsen joulu- ja synttärilahjat kenenkään sukulaisen tai kummin taloutta kaataa, tai ainakin toivoisin että jokainen ostaa lahjat ihan oman budjettinsa mukaan. Tietenkin ostetaan lahjoja myös itse, mut ei kovin paljon tartte kun mummot, papat, tädit ja sedät haluaa hankkia lahjat myös. Haluaa ihan itse, ei ole pakotettu.