Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei ole niin kallis kuin lapseton saattaisi ajatella

Vierailija
23.09.2023 |

Saimme lapsemme opiskelijoina, joten alusta asti oli selvää, että melkein kaikki mahdollinen hankitaan käytettynä. Ilokseni sain jo silloin 10 vuotta sitten raskaana huomata, että tori.fi oli aivan täynnä puoli-ilmaista hyväkuntoista vauvakamaa ja vaatteita. Ostan edelleen vaatteita ja leluja/kirjoja/ym pääosin torista ja kirppiksiltä vaikka molempien palkat on nykyään 4000-4500€/kk. Paljon tulee myös synttärilahjoina.

Myöhemmin kuvioihin tulee harrastuksia ja muuta, mutta on niitä edullisiaki harrastuksia vaikka kuinka :) Meillä lapsi harrastaa karatea tällä hetkellä ja ei ole kallista.

Jos yhtään mietitte, että haluaisitte lapsen, niin älkää ainakaan lykätkö päätöstä kustannussyistä. Pointtini on, että pienen lapsen hintalappu on todella helposti itse säädeltävissä :) ja vaikka nykyään lapsen hankkiminen ei tunnu enää olevan muodissa, niin oma kokemukseni on, että lapsi on elämäni ihanin asia.

Kommentit (430)

Vierailija
1/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se. Maksan joka kuu kahdesta lapsesta 450€.

Vierailija
2/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvälle se suurin menoerä on ansionmenetykset ja esimerkiksi päivähoitomaksut. Teille ei vain tullut kumpaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskelmien mukaan lapsi maksaa vanhemmilleen 130 000€ . Ja sitten se kaikki huoli ja vaiva siihen päälle jota ei rahassa mitata. Jokaisen oma asia siis mitä haluaa elämällään tehdä ja onko se sen vaivan arvoista.

Vierailija
4/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Kiva se sellasen 10 vuotiaan aina saada paljon vaan vaatteita lahjaks.

Itse saan paljon sisarelta lapsille vaatteita ilmaiseksi, merkkivaatteita. Joten juhlapäivinä voi ostaa ihan jotain muuta kun sukkia ja paitoja. Ikinä taas itse en ala myymään vanhoja vaatteita vaan kaikki kätevästi uffin laatikkoon.

Vierailija
5/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan laskenut. 

Vierailija
6/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksenkaan ei tarvitse olla mikään ohjattu treeni, vaikka nykyään usein niin ajatellaankin.

Jos lapsi harrastaa ilman ohjattuja treenejä, niin kokonaiskustannus 0-18v putoaa heti kymppitonneilla.

Vierailija
7/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiin menevän rahan suuruuden huomaa siinä vaiheessa, kun lapset muuttavat pois kotoa. Ihan kaikki kulut pieneni ja aikaakin on nyt ihan eri tavalla mitä aiemmin.

Vierailija
8/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton sijasta voi myös hankkia sähköavusteisen laatikkopyörän, missä saa kuljetettua kerralla useamman lapsen + viikon ruokaostokset.

Vierailija
9/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan paljon sisarelta lapsille vaatteita ilmaiseksi, merkkivaatteita. Joten juhlapäivinä voi ostaa ihan jotain muuta kun sukkia ja paitoja. Ikinä taas itse en ala myymään vanhoja vaatteita vaan kaikki kätevästi uffin laatikkoon.

Uff on aikamoinen huijarifirma, etkö tiennyt?

Kyllä minä kierrätin myös ne kierrätetyt, jos ne oli vielä kelvollisia.

Vierailija
10/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsen huoltaminen maksaa. Ei se niin mene, että vanhempi määrää harrastukset ja vaatteet isolle lapselle ja ei ole oikein hankkia lapsia ja kieltää kaikkea mitä lapsi toivoo.

Omat lapseni ovat kaikki nyt täysikäisiä ja kyllä niitä kustannuksia alkoi tulla yläasteella reilusti. Kyllä yksi teini maksaa semmoiset 500€ kuukaudessa ruokineen, vaatteineen harrastuksineen. Joskus enemmänkin.

Vierailija
11/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uff on aikamoinen huijarifirma, etkö tiennyt?

Kyllä minä kierrätin myös ne kierrätetyt, jos ne oli vielä kelvollisia.

Miten kierrätit? Uffiin vaan kaikki josta haluan eroon. Ei tarvetta alkaa hinnoittelemaan paitoja, joista pyytäis euron.

Vierailija
12/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi on kallis, vauva ei vielä ymmärrä onko vaateet käytettyjä vai ei, toista se on teinin kanssa.

Vierailija
13/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastuksenkaan ei tarvitse olla mikään ohjattu treeni, vaikka nykyään usein niin ajatellaankin.

Jos lapsi harrastaa ilman ohjattuja treenejä, niin kokonaiskustannus 0-18v putoaa heti kymppitonneilla.

Mutta lapsen pitäisi voida itse valita harrastus, eikä vanhemman jo ennen kuin lapsi on edes syntynyt.

Vierailija
14/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös todella paikkakunta kohtaista onko tarjolla kirpputoreja mistä löytyy vielä käyttökuntoista tavaraa.

Vierailija
15/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 12 v ei ole minustakaan kallis. Teini on kallis. Vitsi, että teinipoika syö kolme kertaa enemmän kuin kukasn muu. Saatika pelit ja vehkeet, joita tarvitaan.

Vierailija
16/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista pienistä lapsista tulee teinejä. Teini-ikäinen tarvitsee ruokaa enemmän, pojat etenkin syövät ihan älyttömiä määriä. Oma huone teinille = isommat asuinkustannukset. Vaatteet ja kengät, pyörä, bussilippu, kännykkä + liittymä, harrasteet, kampaamo/parturi, vanhojen tanssit, valmistujaisjuhlat...ei ole halpaa. On laskettu että keskimäärin lapsen saattaminen aikuiseksi maksaa 120 000 euroa. Kyllä se honkin verran on minusta.

Vierailija
17/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se. Maksan joka kuu kahdesta lapsesta 450€.

Vähän enemmän kuin minimi elatustuki. 

Vierailija
18/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin kasvatetaan luusereita puutteessa. Lapsen kasvattaminen joskus 2015 maksoi 0-18 vuotiaaksi maksoi 130 000 e/ lapsi. Tällä inflaatiolla ollaankin jo varmasti lähellä

200 000 e/ lapsi. Kuten joku jo sanoikin niin myös äidin ansio menetykset ovat kulu. Jotkut jopa syrjäytyy työelämästä kokonaan ja äitiys vaikuttaa myös kertyvään eläkkeeseen.. Kulua ovat myös se, että lasten takia tarvitaan isompi asunto kuin pariskunta muuten tarvitsisi. Mitä enemmän lapsia, sen isommat kulut elämän puitteisiin.

Vierailija
19/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia kiitos. En halua lapsia.

Vierailija
20/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta lapsen pitäisi voida itse valita harrastus, eikä vanhemman jo ennen kuin lapsi on edes syntynyt.

Ei vaan se valitaan perheen budjetin mukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän