Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei ole niin kallis kuin lapseton saattaisi ajatella

Vierailija
23.09.2023 |

Saimme lapsemme opiskelijoina, joten alusta asti oli selvää, että melkein kaikki mahdollinen hankitaan käytettynä. Ilokseni sain jo silloin 10 vuotta sitten raskaana huomata, että tori.fi oli aivan täynnä puoli-ilmaista hyväkuntoista vauvakamaa ja vaatteita. Ostan edelleen vaatteita ja leluja/kirjoja/ym pääosin torista ja kirppiksiltä vaikka molempien palkat on nykyään 4000-4500€/kk. Paljon tulee myös synttärilahjoina.

Myöhemmin kuvioihin tulee harrastuksia ja muuta, mutta on niitä edullisiaki harrastuksia vaikka kuinka :) Meillä lapsi harrastaa karatea tällä hetkellä ja ei ole kallista.

Jos yhtään mietitte, että haluaisitte lapsen, niin älkää ainakaan lykätkö päätöstä kustannussyistä. Pointtini on, että pienen lapsen hintalappu on todella helposti itse säädeltävissä :) ja vaikka nykyään lapsen hankkiminen ei tunnu enää olevan muodissa, niin oma kokemukseni on, että lapsi on elämäni ihanin asia.

Kommentit (430)

Vierailija
201/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikuisillakin on kalliita harrastuksia:

Laulutunti noin 50e, pilates 30e, salikortti 30e/kk,

suoratoistot noin 3kpl yht. 40e/kk, ratsastus 30e/tunti jne.

Ja siihen päälle muut "aikuisen menot", joita lapsi tai teini ei ehkä tarvitse: hieroja 40e/kerta, kosmetologi 50e/kerta, työpaikkalounas 10e/kerta jne.

Elämä on valintoja täynnä.

Vierailija
202/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä mahtavat lapset olla näistä viherpiipertäjä vanhemmista? 

Kiusattuja koulussa kirppisvaatteisssaan? Onnistuu ala-asteella, mutta ei enää ylä-asteella. 

Kiva harrastaa niitä halpoja harrastuksia kun muut kaverit yhdessä muualla harrastamassa niitä kalliita.

Kaunis ideologia, mutta tuota vauhtia lapset syrjäytyvät.

Kaveruus ei maksa mitään! Kaveruuden ei pidäkään perustus kalliille lätkävarusteille tai pyörille! Kavereita voi olla ihan ilmaiseksikin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säädeltävissähän se on, ja aika matalaksi voi kulut vetää jos on ok että lapsi elää köyhälistöelämää.

Itse en aio lisääntyä ollenkaan sillä en osaa olla niin itsekäs, mutta jos lisääntyisin niin kyllä sillä kakaralla pitäisi sitten olla mökit, veneet, tavoitteelliset harrastukset ja kaikki pelit ja vehkeet aina saatavilla. Kalliiksi tulisi. Onneksi on ehkäisy.

Rakkaus ei maksa mitään! Se on halpaa!

Sairaalloisen pihit ihmiset pihtaavat siitäkin.

Vierailija
204/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis... ymmärrättekö te että ne hienotkin merkkirattaat, vaatteet ja tavarat saa ostettua lapselle hyväkuntoisina/ välillä jopa uutena kirppiksiltä ja nettikirppiksiltä? Se että ostaa torista ei tarkoita mitään koinsyömää, vaan ihan samaa kamaa mitä kaupastakin saa. Ei lapsi siinä mitenkään erotu muista lapsista, eikä se ole vanhemmalle mikään meriitti, että on "panostanut" ostamalla aina kaiken uutena.

Eli lapsen ei tarvitse olla niin kallis, kuin mitä saattaisi kuvitella. Rahaa lapseen menee ja se on sanomattakin selvää, mutta se kuinka paljon sitä menee, riippuu siitä kuinka fiksu kuluttaja on.

No ajatella, kukaan lapsiperheellinenhän ei ole aiemmin keksinyt kierrättää tarpeettomaksi jääneitä lastentarvikkeitaan eteenpäin.

Kai sä nyt tajuat sen että se lapsi tarvitsee muutakin kuin tavaraa torista ja siihen menee rahaa.

Eikös tuossa just sitä tarkoitettu, että on ihan normaalia ostaa osa kamasta kirppikseltä.

Esiteltiin se vain ainutlaatuisena neronleimauksena.

eri

Vierailija
205/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväpalkkaisessa ammatissa olen ja kuljen itse rääsyissä. Kampaajalla en käy ikinä muuta kuin tasaamassa latvat. Lapsettomat kollegat käy Lontoossa shoppailemassa. On siinä ero. Elämä on valintoja toki. Mutta mun lapset maksaa niiden lapsettomienkin eläkkeet.

Vierailija
206/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis... ymmärrättekö te että ne hienotkin merkkirattaat, vaatteet ja tavarat saa ostettua lapselle hyväkuntoisina/ välillä jopa uutena kirppiksiltä ja nettikirppiksiltä? Se että ostaa torista ei tarkoita mitään koinsyömää, vaan ihan samaa kamaa mitä kaupastakin saa. Ei lapsi siinä mitenkään erotu muista lapsista, eikä se ole vanhemmalle mikään meriitti, että on "panostanut" ostamalla aina kaiken uutena.

Eli lapsen ei tarvitse olla niin kallis, kuin mitä saattaisi kuvitella. Rahaa lapseen menee ja se on sanomattakin selvää, mutta se kuinka paljon sitä menee, riippuu siitä kuinka fiksu kuluttaja on.

No ajatella, kukaan lapsiperheellinenhän ei ole aiemmin keksinyt kierrättää tarpeettomaksi jääneitä lastentarvikkeitaan eteenpäin.

Kai sä nyt tajuat sen että se lapsi tarvitsee muutakin kuin tavaraa torista ja siihen menee rahaa.

Eikös tuossa just sitä tarkoitettu, että on ihan normaalia ostaa osa kamasta kirppikseltä.

eri

Sinä tulkitsit sen jostain syystä niin. Minä toisin.

Vierailija
207/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siihen päälle muut "aikuisen menot", joita lapsi tai teini ei ehkä tarvitse: hieroja 40e/kerta, kosmetologi 50e/kerta, työpaikkalounas 10e/kerta jne.

Kyllä MINUN lapsuudessa leikittiin ja harrastettiin täysin ilmaiseksi ja salilla käynti oli friikkien rikollisten hommaa!

Vierailija
208/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaaleilla kakaroilla ole varaa ratsastukseen, se on eliittien ja diplomaattien hommaa se!

Vierailija
209/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä mahtavat lapset olla näistä viherpiipertäjä vanhemmista? 

Kiusattuja koulussa kirppisvaatteisssaan? Onnistuu ala-asteella, mutta ei enää ylä-asteella. 

Kiva harrastaa niitä halpoja harrastuksia kun muut kaverit yhdessä muualla harrastamassa niitä kalliita.

Kaunis ideologia, mutta tuota vauhtia lapset syrjäytyvät.

No höpöhöpö. Enemmän olisin huolissani niistä lapsista, joitten vanhemmat opettaa että on tärkeää olla kaikkea hienoa materiaa ja ostetaan sillä suosiota kavereilta. Sinun tavallasi ajattelevat ihmiset on just niitä, jotka aiheuttaa sen kiusaamisen.

Vierailija
210/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 20-30 neliötä isompi asunto kuin yksin tarvitsisin. Se maksaa käteisellä 120-180 000 €, lainalla maksettuna vielä enemmän. 

Joka kuukausi menee 300 € lasten kuluihin, isä laittaa saman verran. Lisäksi maksan ruokaa, vesilaskua, sähköä jne. enemmän kuin yksin. Kaksi urheilevaa teiniä syö todella paljon. 

Lomamatkan ne vasta kalliita onkin, kun lasten lentoliput on aikuisten hintaisia. Seuraavaksi on edessä vanhojen tanssit, ajokorttien hankita, ylioppilasjuhlat ja muut hintavat merkkikohdat matkalla aikuisuuteen. 

Vierailija
211/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se muuten johtuu, että lapsilla pitää olla harrastuksia mutta aikuisilla niitä ei tarvita? En tunne yhtään aikuista joka kävisi esim. jääkiekkoseuran harjoituksissa tai pianotunneilla.

Minä käyn partiossa ja uin useamman kerran viikossa ja suunnistan mutta niitä ei varmaan lasketa. Vaimoni on eläinsuojeluyhdistyksen vapaaehtoinen ja viettää tunteja joka viikko siellä sekä käy tanssimassa. Sitäkään ei varmaan lasketa. Naapurin nainen käy kutomassa ja mies on aktiivi paikallisessa urheiluseurassa. Harrastuksia kaikki mielestäni ja kun miettii niin suunnilleen jokaisella jotakin. Osa harrastaa tosin kotonaan. 

Teinimme puolestaan lopetti tavoitteellisen urheilun ja harrastaa myöskin enää omaksi ilokseen. Uinti sekä kuntosali ne joiden parissa enää aikaa viettää kun lopetti koripallon. Kavereiden kanssa käy palloa potkimassa läheisen koulun kentällä lähes päivittäin jos sen voi lisäksi laskea harrastukseksi. 

Jokaisella on harrastuksia. 

Vierailija
212/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Sinä tulkitsit sen jostain syystä niin. Minä toisin.

En minä ollut ainoa joka sen osasi tulkita oikein.

Vierailija
213/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset (3kpl) maksaa vähemmän yhteensä kuin kaverin vanha koira, joka valitettavasti sairastelee paljon. Meidän lapset on onneksi terveitä, näin ei kaikilla tietenkään ole. Vaatteet ja tavarat ostan aina kirpparilta. Ostaisin vaikka olisi rahaakin, koska se on ekologisempaa ja terveellisempää. Olen minimalisti, joten mietimme aina ennen jonkun tavaran hankkimista. Ympäristösyistä emme myöskään tee lentomatkoja tai muutenkaan matkoja ulkomaille. 600€ menee vuodessa yhteensä lasten harrastuksiin, jokaisella on 1 maksava harrastus ja isommilla lisäksi yksi ilmainen (seurakunta tarjoaa koululaisille). Autoa emme omista, koska asumme isossa kaupungissa hyvien kulkuyhteyksien ja edullisen julkisen liikenteen ääressä. Lapsilla ei ole omaa huonetta, vaan he nukkuvat yhteisessä nukkumahuoneessaan ja olohuone on heille yhteinen leikkihuone. Asumme siis kerrostalokolmiossa. Elintasomme on sellainen, että olemme elämäämme oikein tyytyväisiä. Ravintoloissa emme syö montaa kertaa vuodessa omasta tahdosta (olen ehkä nipottaja, mutta arvostan lisäaineetonta kotiruokaa, ravintolaruoka ei ole kovin terveellistä). En vaan saa rahaa hirveästi kulumaan mihinkään. Moni lapseton tuttu käyttää monin verroin enemmän rahaa arkeensa.

Vierailija
214/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ihmetellyt tuota, että teinipojat syö konkurssiin ja hirveitä määriä..itselläni 3poikaa joista nuorin 13 ja ei ole vielä syöminen kyllä lähtenyt kellään käsistä..en pidä terveenäkään syödä järjettömiä määriä. Tottakai teini syö enenmän kun 1-vee, mutta tuntuu liioitteluilta nuo jutut.

Vierailija
215/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ei tarvitse mitään menoja! Lasten vanhemmat voivat kyhjöttää neljän seinån sisällä ja juoda vettä! Kyllä sillä pärjää!

Vierailija
216/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se muuten johtuu, että lapsilla pitää olla harrastuksia mutta aikuisilla niitä ei tarvita? En tunne yhtään aikuista joka kävisi esim. jääkiekkoseuran harjoituksissa tai pianotunneilla.

Kyllä monet aikuiset käy soittotunneilla ja harrastaa myös seurassa. Aikuinen toki osaa myös itse ohjata itseään aktiiviseen tekemiseen. Lapsilla seurassa tai tunneilla harrastuksesta tulee säännöllinen, oikeasti ja oppiikin jotain. Etkai kuvittele, et lapsi oppisi itsekseen pelaamaan jääkiekkoa, taitoluistelua, balettia tai mitä tahansa vähänkin vaativampaa jotenkin itsekseen. Lisäksi yhdessä harrastaminen on mielekästä, ja mm. sosiaalisesti opettavaista ja päiviin tulee merkitystä. Harvoin pelkkä kotona istuminen ja muu epämääräinen hengailu ja haahuilu mitään hyvää tuo.

Siis lapsi ei ilman palkattua valmentajaa pysty muuta kuin istumaan kotona ja epämääräisesti hengailemaan ja haahuilemaan.

Siis tiedätkö ketään lasta, joka omatoimisesti olisi oppinut taitavaksi ballerinaksi, jääkiekkoilijaksi, ratsastajaksi, koripalloilijaksi, jalkapalloilijaksi, pianistiksi tms. Tiedätkö edes ketään lasta, joka lähes joka päivä menee vaikka itsenäisesti tai vanhemman kanssa juoksemaan tunniksi, kun muut lapset tekevät yhdessä kaikkea hauskaa ohjatusti. Meilläpäin ainakin ne lapset ja nuoret, jotka eivät harrasta, ovat joko yksinäisiä kotona ja puhelimella nyhjääjiä tai sitten hengaillaan kauppakeskuksissa, ostetaan halpaa pikaruokaa, kuljeskellasn epämääräisissä jengeissä jne.

Miksi lapsen pitää pyrkiä olemaan huippu? Esim. jos miettii uimassa käymistä, niin lapsilla on se ns. uimaharrastus missä kauhovat veren maku suussa valmentajan käskyjen mukaan. Kun taas aikuiset uivat ihan omaan tahtiin sen mukaan kun hyvältä tuntuu.

Vierailija
217/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ihmetellyt tuota, että teinipojat syö konkurssiin ja hirveitä määriä..itselläni 3poikaa joista nuorin 13 ja ei ole vielä syöminen kyllä lähtenyt kellään käsistä..en pidä terveenäkään syödä järjettömiä määriä. Tottakai teini syö enenmän kun 1-vee, mutta tuntuu liioitteluilta nuo jutut.

Ei kenenkään pidäkään ahtaa hilloptolppia vyötärölle!

Vierailija
218/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastuksenkaan ei tarvitse olla mikään ohjattu treeni, vaikka nykyään usein niin ajatellaankin.

Jos lapsi harrastaa ilman ohjattuja treenejä, niin kokonaiskustannus 0-18v putoaa heti kymppitonneilla.

Mutta lapsen pitäisi voida itse valita harrastus, eikä vanhemman jo ennen kuin lapsi on edes syntynyt.

Ei vaan se valitaan perheen budjetin mukaan. 

No minusta se nyt vaan ei ole oikein. Tehdä lapset tietoisesti köyhyyteen.

Onko nyt kuitenkaan hirveää, jos lapsi ei saa harrastaa jääkiekkoa tai taitoluistelua ym. kalliita harrastuksia? Niitä voi opetella aikuisenakin, jos kiinnostaa. Nälkää ei Suomessa kukaan näe, ellei vanhemmat ole päihdeongelmaisia ja jätä lasta ilman ruokaa.

No kielläpä sinä lapseltasi rahan puutteen vuoksi harrastus, jota tämä haluaa harrastaa. Varsinkin jos parhaat kaverit saa harrastaa.

Just oli juttua äidistä, joka oli luvannut lapsensa aloittaa sähly harrastus. Sitten kunta korottikin urheilutalo Jen vuokria seuroilla ja seura joutui korottamaan kausimaksua. Mietipä siinä miten kerrot lapselle, että nyt tämä kauan toivottu harrastus loppuu ja ihan kuin vasti sinä voit yksin metsissä juosta ilmaiseksi.

Kurja oli lapsuus ennen urheilutalojen aikaa, kun vaan yksin juostiin metsissä.

itse olen kasvanut 60-70-luvun vaihteessa lapsuuteni maalla. Kaikilla oli suunnilleen sama elintaso ja kellään ei ollut hienompia vaatteita, tavaroita , ulkomaannatkoja tai maksettuja harrastuksia kuin toisella. Elämä oli vaatimatonta. Kun se oma vertaisryhmä eli samoin ja leikittiin käpylehmillä metsissä niin eihän se pahalta tuntunut kun ei muusta tiennyt. Ketään ei kuskattu harrastuksiin ja soittotunnit , 4H -kerho ja pyhäkoulu oli ainoat lapsille järjästetty toiminta ja niihinkin mentiin itse pyörällä tai potkurilla.

Tästä on menty eteenpäin. Tarjolla on enemmän myös vapaa-ajanviettomahdollisuuksia , mutta osa lapsista ja nuorista jää niistä osattomksi perheen taloudellisen tilanteen vuoksi. Leiki siinä sitten tyytyväisenä käpylehmillä kun muut saa harrastaa, pelata ja matkustaa.

Kiusataanko lapsia nykyään jos vanhemmat eivät kuskaa heitä treeneihin vaan pitää itse kulkea? Vai minkä takia siitä kuskauksesta on tullut niin tärkeä asia?

Monet harrastuksen ovat sellaiseen aikaan sellaisessa paikassa ettei varsinkaan nuoria lapsia voi laittaa yksin matkaa kulkemaan jalan tai pyörällä. Välttämättä julkisullakaan ei pääse ja mikäli täytyy kuljettaa varusteita niin ne vaan on helpompi kuljettaa autolla. Läheskään kaikki harrastukset ei ole siinä kodin nurkilla

Vierailija
219/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi teinitytärtä, painavat 45 ja 46 kiloa ja syövät koko ajan. En tiedä mihin se ruoka menee, mutta kulutus on tosi kovaa.

Vierailija
220/430 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ymmärrän. Maksaa ne silti satasia, ei kukaan myy tonnin hyväkuntoisia merkkivaunuja 50 eurolla tai jos myy, kannattaa laittaa myös lottokuponki vetämään.

Ei myy 50 eurolla, mutta saattaa myydä esim puolet halvemmalla. Kun toistat tämän kaavan melkein joka hankinnan kohdalla vuosien ja vuosien ajan, niin hoksaat millaisista säästöistä puhutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi