Ei jumalauta tuo Ylen juttu tupakoivista
Miten nuo kaksi kehtaa esiintyä omalla naamalla ja sanoa noin tyhmiä asioita julkisesti, oon ihan äimänä... en kestä tätä myötähäpeää. Toinen sanoo että "on hankala muuttaa toimintaansa nyt sen perusteella että siitä voi olla seuraamuksia myöhemmin", esim. vaikka ihan vaan semmonen pikku juttu kuin syöpä. Sitten "nolottaisi" jos saakin syövän ja kuolee siihen. Toinen haluaa työnantajan maksavan hälle rahaa siitä että lopettaisi tupakoinnin! Oikeasti saako nämä ihmiset jonkun aivovamman nikotiinista vai alkaako vain keskivertoa pöljemmät polttamaan?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Onko jotain samaa kun joku läski mieshoitaja puolusteli ylipainoansa ja alkoholinkäyttöä sairaalassa kun olin (ehkä) psykoosissa LSD:n takia ja moralisoi minua kun olin ottanut LSD:tä?
Läskiys ja alkoholinkäyttö kuitenkin kuuluvat Suomen top 3 suurimpiin ongelmiin, kuinka vaikeaa se vaan on olla syömättä vähemmän? Meni kyllä aivot solmulle tuolle läskille hoitajalle. :D
On se jännää kun vuonna 2023 Suomessa ei hoitohenkilökunta ja lääkärit tajua että moralisointi ei toimi. Se ei toimi tupakoiviin, se ei toimi minuun, se ei toimi tuohon läskiin hoitajaan.
Vakuuttavaa kun joku narkki on pätemässä :D
Ai että toit kyllä visionääristä kommenttia ketjuun vauvapalstalle! :D Ai että! :D
Olet yhtä tyhmä kuin tuo läski hoitaja ja lääkäri. Minä narkkikin servaan teidät helposti. :D
Netin ulkopuolella et saisi sanaa suustasi ja tuijottelisit kengänkärkiäsi. Uhoat jossain vauvapalstalla kuinka "servaat" ihmisiä, elämämkouluja on selvästi käyty. Tyypillinen nisti.
-eri
Mää poltan mieluummin tupakkaa kuin huumeita vaikka tää nyky-yhteiskunta tuntuu toista mieltä olevankin. Käyttöhuoneet prkl!
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin tupakalla ja kahvilla.
Sain jopa kommenttia "mäkin alan polttamaan,jos sillä paino lähtee"
Siirtää kyllä nälkää.
Riippuu yksilöstä. Itselleni nykyään enemmän tapa kuin fyysinen riippuvuus. Uskon.
Jos saisi tilalle jonkun vastaavan tuotteen niin varmaan lopettaisin.
Sähkötupakka oli jo korvaamassa,mutta sitten sen hankinnasta tehtiin hankalaa.
En tiedä mistä ne teinit niitä hankkii nykyään.
Itse siis olen pyrkinyt lopettamaan. Ja siirtynyt ns. Kevyisiin savukkeisiin. (Kaikki tieto etsittävä netistä,kun askiin ei enää mitään paineita).
Tässä kevyessä on 0,4mg nikotiinia. Noissa nuorten suosimissa sähkötupakeissa oli ihan kamalasti nikotiinia.
Eli itse olen siirtynyt vahvemmista kevyempiin savukkeisiin ja huomaan, että voin olla pidempiä aikoja Polttamatta. Siksi uskon kohdallani kyseessä olevan enemmän nykyään tavan.
Miten näitä mielipidevaikuttajia koordinoidaan? Kun kerran tiedetään että Suomen tavoite on olla savuton vuonna 2030, niin on selvää että tässä kohtaa prosessia häpäistään tupakoitsijat- jotka tuovat tuovat pitkän pennin verotuloja valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nikotiiniriippuvuus on sairaus siinä missä muutkin riippuvuudet. Eivät nuo ihmiset siis ole tyhmiä, vaan sairaita.
Keskivertoa tyhmemmät tupakoivat. Meillä on siis keskivertoa tyhmempiä esim. presidentteinä ja kansanedustajina.
Maistuu se nikotiini myös keskivertoa älykkäimmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nikotiiniriippuvuus on sairaus siinä missä muutkin riippuvuudet. Eivät nuo ihmiset siis ole tyhmiä, vaan sairaita.
No ei se nyt sentään mikään huumekoukku tai alkoholismi ole. Eroon pääsee ihan kotikonsteinkin, kun vaan päättää niin ja ottaa vastuun itsestään.
Mä taas uskon, että ihan samalla tavoin, voit sanoa alkoholistille, tai narkkarille, auttaakse?? Nikotiiniriippuvuus on varmasti tosi vaikeasti irtipäästävä oire. Sitähän tupakkaa on vedetty yleensä päivittäin, ja vuosikymmeniäkin, ei ole varmasti helppoa lopettaa..
- ohis ap:n aloituksesta
Mun mies polttaa tupakkaa. Hän on akateemisesti koulutettu johtaja-asemassa työskentelevä fiksu ja sivistynyt henkilö. Tietenkin tupakointi on tyhmää, mutta en voi tuon takia olla rakastamatta häntä. Joidenkin aivot toimivat niin että riippuvuuksia syntyy huomattavasti herkemmin kuin toisilla ja en itsekään pysty asettumaan tupakoivan riippuvaisen ihmisen näkökulmaan ja ymmärtää miten vaikeaa lopettaminen on. Eipä meillä olisi ylipainoisiakaan niin paljoa jos kaikki vaan lopettaisivat herkkujen ja roskaruuan syömisen. Puhumattakaan alkoholismista, peliriippuvuudesta jne. Mutta niin moni asia on helpommin sanottu kuin tehty, valitettavasti.
Mä en voi sietää tupakointia, enkä voi ymmärtää, miten kukaan järjellinen ihminen nykypäivänä tupakoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt sentään mikään huumekoukku tai alkoholismi ole. Eroon pääsee ihan kotikonsteinkin, kun vaan päättää niin ja ottaa vastuun itsestään.
Itse asiassa nikotiini aiheuttaa todella voimakkaan riippuvuuden, josta on toki mahdollista päästä eroon kuten muistakin päihteistä, mutta ei se mitenkään helppoa ole. (En ole itse tupakoitsija).
tätäkin vähän liiotellaan. pahimmat vierotusoireet menee muutamassa päivässä ohi ja loputkin viimeistään viikoissa. puolen vuoden päästä hädintuskin edes ajattelee koko polttamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin tupakalla ja kahvilla.
Sain jopa kommenttia "mäkin alan polttamaan,jos sillä paino lähtee"
Siirtää kyllä nälkää.
Riippuu yksilöstä. Itselleni nykyään enemmän tapa kuin fyysinen riippuvuus. Uskon.
Jos saisi tilalle jonkun vastaavan tuotteen niin varmaan lopettaisin.
Sähkötupakka oli jo korvaamassa,mutta sitten sen hankinnasta tehtiin hankalaa.
En tiedä mistä ne teinit niitä hankkii nykyään.
Itse siis olen pyrkinyt lopettamaan. Ja siirtynyt ns. Kevyisiin savukkeisiin. (Kaikki tieto etsittävä netistä,kun askiin ei enää mitään paineita).
Tässä kevyessä on 0,4mg nikotiinia. Noissa nuorten suosimissa sähkötupakeissa oli ihan kamalasti nikotiinia.
Eli itse olen siirtynyt vahvemmista kevyempiin savukkeisiin ja huomaan, että voin olla pidempiä aikoja Polttamatta. Siksi uskon kohdallani kyseessä olevan enemmän nykyään tavan.
noi nikotiinimäärät ei oo luotettavia. ne testataan sellasella laitteella joka imee sitä tupakkaa vakioimasuin. jos ihmiselle annetaan kevyempi tupakka sillä on tapana vetää sitä syvemmälle keuhkoon siten että saatu nikotiinimäärä on sama
Kyllä se meidän presidentti salekin on tupakoinut ihan reippaasti. Liekö nykyään salapolttelija vai saiko Jenni hänet lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoivat ihmiset antaa ulospäin kuvan, että ovat todella välinpitämättömiä. Kartan kaikkia tupakoivia ihmisiä.
Eipä ne taida välittää sinun tekemisistäsi yhtään mitään!
Ei tietenkään, kun ovat välinpitämättömiä muita ja itseään kohtaan. Jokaisen tupakoitsijan pitäisi itse kustantaa edessä mahdollisesti olevat syöpähoidot.
Samoin ylipainoiset ottavat tietoisen riskin altistua ja sairastua syöpään, joten omasta kukkarosta hoidot.
Lihavuus suurentaa 11:n eri syövän riskiä.
Ylipaino on yksi merkittävimmistä terveysriskeistä. Ylipaino ja lihavuus lisäävät monen syövän riskiä ja aiheuttavat myös useita muita yleisiä sairauksia.Syöpäjärjestö
Suurin osa tupakoijista on ylipainoisia.
Ei pidä paikkaansa.
-Suomalaisista 20-64-vuotiaista noin 11 prosenttia tupakoi päivittäin vuonna 2022.
-Suomessa ylipainoisten osuus väestöstä on jo ylittänyt 50 prosenttia, sillä arviolta noin kolme miljoonaa suomalaista on ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sama metodi kuin huumeiden ja alkoholinkin kanssa. Kyllä niistäkin pääsee "kotikonstein" halutessaan eroon.
Tupakoitsija jatkaa niin kauan, kun on terve. Tiedän muutamia, jotka lopettivat tupakoinnin heti sairastuttuaan. Silloin riippuvuus katosi hetkessä. Kaikki tupakoitsijat eivät sairastu syöpään tai keuhkoahtaumaan. Useimmat luottavat hyvään onneen. Lisäksi syövän voi saada tupakoimatonkin.
Lihavat sairastuvat sydän- ja verisuonitauteihin, homot ja Narkkarit aidsiin. Elämä on vaarallista ja päättyy varmasti kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoivat ihmiset antaa ulospäin kuvan, että ovat todella välinpitämättömiä. Kartan kaikkia tupakoivia ihmisiä.
Ei tietenkään, kun ovat välinpitämättömiä muita ja itseään kohtaan. Jokaisen tupakoitsijan pitäisi itse kustantaa edessä mahdollisesti olevat syöpähoidot.
Samoin ylipainoiset ottavat tietoisen riskin altistua ja sairastua syöpään, joten omasta kukkarosta hoidot.
Ylipaino on yksi merkittävimmistä terveysriskeistä. Ylipaino ja lihavuus lisäävät monen syövän riskiä ja aiheuttavat myös useita muita yleisiä sairauksia.Syöpäjärjestö
Samalle viivalle myös alkoholi, eli jos sitä käyttää, niin kaikki hoidot omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tupakoijista on ylipainoisia.
Ei pidä paikkaansa.
-Suomalaisista 20-64-vuotiaista noin 11 prosenttia tupakoi päivittäin vuonna 2022.
-Suomessa ylipainoisten osuus väestöstä on jo ylittänyt 50 prosenttia, sillä arviolta noin kolme miljoonaa suomalaista on ylipainoisia.
Siis millä tavalla sinä yrität perustella, että suurin osa tupakoitsijoista ei olisi ylipainoisia? Eihän tuo 11 % ihmisistä tupakoi ja yli 50 % ihmisistä on ylipainoisia selitä sitä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joillakin on jokin holhousfetissi säännöstellä aikuisten ihmisten yksityiselämää. :D
Ihan on niinkun holhousvaltiossa valtiotasolla päätettyy, että savuton suomi. LOL :D
Keuhkoahtauma on melko varma nakki tupakoitsijalle, keuhkosyöpä melko harvinainen. Ahtauma ei ole häävi seuraus sekään, ehkä pitempään kuin syövässä saa kärsiä hengitysvajeesta ennen kuin se lopulta invalidisoi happilaitteeseen kunnes sekään ei enää auta vaan tukehtuu. Olen vierestä nähnyt.
Ylen aamussa tänään esiintynyt kolmekymppinen tupakkamies oli havainnut tupakan vaikutuksen lauluääneensä ja myös talouteensa. Silti siitä ei ollut motiiviksi lopettaa vaan penäsi yhteiskunnan tukea mainiten esimerkkinä jonkun rakennusfirman maksaman rahakorvauksen! Kaveri näyttikin kyllä tyypilliseltä vihersosialistilta.
Minä lopetin pitkään jatkuneen tyhmän tapani kerrasta poikki 5 vuotta sitten kun jouduin happihoitoon astman takia. Siitä lähtien on henki kulkenut ja rahaa säästynyt. Ja lauluäänikin on toipunut.
- M51
Vierailija kirjoitti:
Nikotiini lienee koukuttavin aine maailmassa. Tunnekylmää ja tosiasioita tajuamattomaa porukkaa nää tupakoinnin tyhmyydestä vaahtoajat.
Niin, tupakointi on 100% laillinen nautintoaine, kuten alkoholi. Jotkut vain tykkää inistä asiasta kuin asiasta ja liioitella.
Taidankin mennä tästä tuuletusparvekkeelle vetaisemaan Nortin. Naapurin mummo kyylää taas pahasti mutta voi voi sentään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tupakoineena tiedän, että siitä pääsee eroon. Tein vain päätöksen, että lopetan ja siinä se. Savuakaan en ole sen jälkeen ottanut. Tupakoivat ihmiset haisevat pahalle.
Valtion keräsi viime vuonna 1,1 miljardia tupakkaveroa.
Aika iso summa.
Ihan vihjeeksi vain. Mä luulen,että nämä "ei kannata tupakoida"-jutut menisi paremmin perille ilman mitään haukkumisia etc.
Jos haluaa siis jotain asiallista keskustelua.