Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei jumalauta tuo Ylen juttu tupakoivista

Vierailija
22.09.2023 |

Miten nuo kaksi kehtaa esiintyä omalla naamalla ja sanoa noin tyhmiä asioita julkisesti, oon ihan äimänä... en kestä tätä myötähäpeää. Toinen sanoo että "on hankala muuttaa toimintaansa nyt sen perusteella että siitä voi olla seuraamuksia myöhemmin", esim. vaikka ihan vaan semmonen pikku juttu kuin syöpä. Sitten "nolottaisi" jos saakin syövän ja kuolee siihen. Toinen haluaa työnantajan maksavan hälle rahaa siitä että lopettaisi tupakoinnin! Oikeasti saako nämä ihmiset jonkun aivovamman nikotiinista vai alkaako vain keskivertoa pöljemmät polttamaan?

https://yle.fi/a/74-20051087

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka on hitaasti tappavaa myrkkyä, mutta meillähän ei ole kiire minnekkään.

Ei mitään niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Yksikään ketjupolttaja ei sairastunut koronaan, syöpään ehkä,

mutta syöpään sairastuu herkästi mrna piikin saaneetkin, puhumattakaan sydänoireista ( kuolemista).

Hajuhaitta on tupakoinnissa, mutta niin on piikitetyissäkin. Pahin vaihtoehto on tietysti piikitetty tupakoija.

Vierailija
82/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että ....tupakoivuista :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nikotiiniriippuvuus on sairaus siinä missä muutkin riippuvuudet. Eivät nuo ihmiset siis ole tyhmiä, vaan sairaita.

No ei se nyt sentään mikään huumekoukku tai alkoholismi ole. Eroon pääsee ihan kotikonsteinkin, kun vaan päättää niin ja ottaa vastuun itsestään.

Pääseehän alkoholistakin eroon helposti. Jättää vaan hakematta alkoholia tai lähtemästä paikkaan, missä juodaan. Omalla motivaatiolla on tässä 100% merkitys. Moni juoppo aina ulkoistaa oman ongelmansa.

Vierailija
84/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole tyhmä siinä perinteisessä mielessä , miten nyt ihmiset tyhmäksi luokitellaan.

Polttaminen ei ole fiksua mutta ei liika syöminenkään tai liika juominen. Itse asiassa lihavuus vie

enemmän meidän sairaanhoitoa, kun tupakoivat. 

Monet meistä pitkään polttaneista on alottanut sen nuorena, jolloin siitä ei todellakaan ollut tämmöstä polemiikkia ja tyhmittelyä, kun nykyään. Todella moni nuori poltti silloin.

Toiset lopetti , toiset jatkoi. Tupakasta eroon pääseminen on monelle yhtä vaikeaa, kun vierottautuminen 

heroiinista. Eli ei mikään helppo homma.

Toiset ei jää lainkaan NIkotiiniin koukuun ja voi poltella vaikka viikon ja olla polttamatta seuraavan viikon.

Joten lopettakaa se tupakoitsijoiden mollaaminen , se vasta lapsellista ja tyhmää onkin tai

tehkää sitä samaa näille kehopositiivisille, alkoholisteille ja huumekoukussa oleville.

Voitte myös katsoa peiliin ja miettiä, mikä teissä on vikana.

Vierailija
85/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmälleen sama meno lihavilla, halutaan että muut tekee jotain (pillerit ,leikkaus yms), mutta itse ei haluta tehdä mitään.

Vierailija
86/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keuhkoahtauma on melko varma nakki tupakoitsijalle, keuhkosyöpä melko harvinainen. Ahtauma ei ole häävi seuraus sekään, ehkä pitempään kuin syövässä saa kärsiä hengitysvajeesta ennen kuin se lopulta invalidisoi happilaitteeseen kunnes sekään ei enää auta vaan tukehtuu. Olen vierestä nähnyt.

Ylen aamussa tänään esiintynyt kolmekymppinen tupakkamies oli havainnut tupakan vaikutuksen lauluääneensä ja myös talouteensa. Silti siitä ei ollut motiiviksi lopettaa vaan penäsi yhteiskunnan tukea mainiten esimerkkinä jonkun rakennusfirman maksaman rahakorvauksen! Kaveri näyttikin kyllä tyypilliseltä vihersosialistilta.

Minä lopetin pitkään jatkuneen tyhmän tapani kerrasta poikki 5 vuotta sitten kun jouduin happihoitoon astman takia. Siitä lähtien on henki kulkenut ja rahaa säästynyt. Ja lauluäänikin on toipunut.

- M51

Omasta halusta se vain on kiinni. Lauluääni ei ole hänelle selvästikään tärkeä, eikä talous tarpeeksi kuralla. 

Vierailija
87/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikotiiniriippuvuus on sairaus siinä missä muutkin riippuvuudet. Eivät nuo ihmiset siis ole tyhmiä, vaan sairaita.

Riippuvuus ei ole sairaus. Se on heikkoutta, josta paranee lopettamalla nikotiinin käyttö. Ihan samoin kuin pedofiliasta paranee lopettamalla irstaus ja sama koskee muitakin poikkeamia.

Vierailija
88/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

North State - miesten valinta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nikotiini lienee koukuttavin aine maailmassa. Tunnekylmää ja tosiasioita tajuamattomaa porukkaa nää tupakoinnin tyhmyydestä vaahtoajat.

Niin, tupakointi on 100% laillinen nautintoaine, kuten alkoholi. Jotkut vain tykkää inistä asiasta kuin asiasta ja liioitella.

Taidankin mennä tästä tuuletusparvekkeelle vetaisemaan Nortin. Naapurin mummo kyylää taas pahasti mutta voi voi sentään :)

Mikä nautinto aine sellainen on, että siitä saa päänsärkyjä ja pahalle haisevat vaatteet, kun ohittaa muut muut ihmiset (tupakoimattomat) on kuin myrkkypilvi leijuisi heidän yllä.

Kaiken lisäksi tupakoiva ei elä vanhaksi, vaan sille tulee keuhko ahtauma, joka sitten muuttuukin keuhkosyöväksi ja siihen kuolee tukehtumalla.

Vierailija
89/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi on vanhan aikaista ja moni nuori haluaa olla nyky aikainen ja lopettanut tupakoinnin .

Tupakoinnin on ennustettu loppuvan  jo -30 luvulla. 

Vierailija
90/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini pystyi lopettamaan tupakoinnin kun vain lääkäri sanoi ettei kannata enää tupakoida kun alkoi jaloissa verenkierto huonontua. 

Vierailija
91/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkurit ei tupakoi. ne on siis niitä samona nössöjä, jotka vinkuu palstalla joka asiasta. asuvat äitinsä kellarissa, ja elävät muiden elämää, eli netissä kytätään mitä muut ovat tehneet elämänsä aikana. ja kaikki mitä someen postataan, on valetta ja harhaa. 

Vierailija
92/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoivat ihmiset antaa ulospäin kuvan, että ovat todella välinpitämättömiä. Kartan kaikkia tupakoivia ihmisiä. 

Olen samaa mieltä. Tupakoinnista on terveydelle vain monenlaista haittaa ja se on yksi tavallisimmista riskitekijöistä muidenkin sairauksien kuin keuhkosyövän suhteen. Tupakointi heikentää myös haju- ja makuaistia, jotka ovat yhteydessä toisiinsa.

https://www.mynewsdesk.com/fi/sydan/news/tupakoinnin-lopettaminen-palau…

Tupakoitsijoilla taitaa mennä pyykinpesukin hukkaan kun tietää miten sitkeästi se haju tarttuu vaatteisiin vaikka ei edes itse tupakoisi.

Vierailija
93/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on vanhan aikaista ja moni nuori haluaa olla nyky aikainen ja lopettanut tupakoinnin .

Tupakoinnin on ennustettu loppuvan  jo -30 luvulla. 

Ne tupakoinnin vastaiset kampanjat aloitettiin vakavammassa mielessä 1970-luvulla ja 7 vuoden päästä pitäisi olla Savuton Suomi 2030. Onneksi pääosa ihmisistä altistuu yhä vähemmän passiivisella tupakoinnille alkaen ravintoloista ja nykyisin uudemmat taloyhtiöt ovat lähtökohtaisesti savuttomia.

Vierailija
94/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi auttaa vitutukseen. Sen takia armeijassa usein aloitetaan tupakointi. Alkoholikin auttaa. Muuta elämäntilanne ensin niin ettei vituta kuin pientä oravaa joka päivä. Sitten voit lopettaa huonot tavat.

Vierailija
95/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nikotiini lienee koukuttavin aine maailmassa. Tunnekylmää ja tosiasioita tajuamattomaa porukkaa nää tupakoinnin tyhmyydestä vaahtoajat.

Heroiini

Vierailija
96/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen kun tuo jutussa ensimmäisenä haastateltu henkilö mainitsi että tupakointi tuo taukoja työhön, voi olla ihan ns. luvalla puhelimella kun on tupakalla ettei siellä töissä tarvitse olla, että olin itse kesätöissä joissa työpari kävi noin kerran tunnissa pitämässä kymmenen minuutin tupakkatauon, enkä siis itse polta. Aina kun tämä tupakoiva työpari lähti luvattomalle tauolleen pistin myös itse pelin poikki ja menin istumaan. Aluksi tämä työpari kehtasi valittaa että eikö jotain tiettyä hommaa oltu tehty (sillä välin kun hän oli tupakalla) mutta sanoin vain että meillähän oli tauko. Ei sitten sen jälkeen enää sanonut mitään, pelkäsi varmaan että ilmoitan pomolle.

Ilmeisesti tämä jutun henkilö luulee että hänelläkin on oikeus ylimääräisiin taukoihin, koska on itse valinnut polttaa tupakkaa.

Vierailija
97/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on näitä ihmisiä vielä perässä. Miten joku voi olla noin tyhmä ja itsekäs?

Vierailija
98/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt sentään mikään huumekoukku tai alkoholismi ole. Eroon pääsee ihan kotikonsteinkin, kun vaan päättää niin ja ottaa vastuun itsestään.

Nikotiini on yhtä koukuttava aine kuin heroiini. Sen lisäksi laillista ja mistä vain ostettavissa. Olen lopettanut sen verran monta kertaa, että tiedän vaikeaksi, ja vielä vaikeampaa on olla aloittamatta uudelleen. Toivottavasti tällä kertaa onnistuu.

Olen tuplamaisteri, puhun kuutta kieltä ja soitan konserttitasolla viulua. Koska en ole yksinkertainen ihminen, en tuomitse toisia yksinkertaisella tavalla vain siksi, että ehkä teininä sattuivat kokeilemaan riippuvuutta aiheuttavaa ainetta ja innostumaan siitä liikaa.

Vierailija
99/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ucsfhealth.org/conditions/nicotine-dependence

Nicotine has been proven to be as addictive as cocaine and heroin and may even be more addictive. Many people who smoke develop nicotine dependence, which makes quitting all the harder, especially when they try to stop smoking on their own. In fact, 70 percent of smokers report wanting to quit, but many wait until they develop a significant tobacco-related disease such as heart disease, cancer or stroke.

Vierailija
100/113 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi on kyllä mielenkiintoinen sosiologinen ilmiö. Meidänkin taloyhtiössä asuu keski-ikäinen luokkanousun tehnyt nainen, joka on muuten ulkoisesti asiallisen ja fiksun oloinen, mutta röökaa. Tupakointi on hänelle sokea piste, ja vaikka muuten käyttäytyy toisia huomioiden ja on monin tavoin tiedostava, niin tuota tupakointia pitää jonain perusoikeutenaan ja vastustaa intohimoisesti tupakointikieltoa taloyhtiössä. Naapureiden terveellisestä ja miellyttävästä asumisympäristöstä viis.

Tehnyt luokkahypyn? Katuojasta kerrostaloon? Jos kerran olet yläluokkainen ja toisten itsemääräämisoikeus omassa kodissa häiritsee niin miksi asut kuin rahvas? Olet aika mielenkiintoinen sosiaalinen ilmiö itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi