Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hs: mielipide: Lääkärinä tienaan työterveyshuollossa päivässä sen minkä saan julkisella puolella viikossa

Vierailija
22.09.2023 |

Oman kokemukseni mukaan potilaat jäävät julkisella puolella hoitamatta työntekijäpulan vuoksi, ja samaan aikaan työterveydessä annetaan hoitoa pienimpäänkin vaivaan saman tien, lääkäri kertoo.
Pula lääkäreistä on julkisella puolella valtava. Tilannetta käytetään hyväksi, eikä ahneudella ole rajaa. Esimerkiksi Etelä-Karjalan hyvinvointialue vuokrasi Mehiläiseltä kolme silmälääkäriä 315000 eurolla kuukaudessa.

Ei hitto, nämä ihmiset koulutetaan verovaroin ja sitten käytännässä kiristävät kunnilta 100 000 euron kuukausiliksaa. Lääkäriliitto ja hallitus vain buustaa tilannetta omilla ratkaisuillaan. Jo osaa olla törkeää

Kommentit (409)

Vierailija
61/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmisten moraali? Ihmetyttää erityisesti sos/terv alan ihmiset, koska näkevät elämän nurjaa puolta johon ihminen ei ole itse voinut vaikuttaa. Esim. lapsuuden hyväksikäyttö, synnynnäiset poikkeamat, heikkolahjaisuus, yllättävä sairastuminen yms.

Luulisi, että se lisäisi empatiaa ja ymmärrystä hyvinvointivaltion tärkeydestä eikä haluaisi sitä romuttaa sisältäpäin.

Meillä on yli 200 000 työtöntä, joilla on lupa romuttaa hyvinvointivaltio ihan vain sanomalla, että ei kuule työt kiinnosta, mutta haluan rahaa siitä, että en tee mitään.

Älä viitsi levittää tuollaista vihapropagandaa!

Vierailija
62/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut juttua, mutta ongelma on ihan todellinen.

Olen julkisella puolella lääkärinä, kohta 20vtyökokemusta, taustalla pitkä erikoistuminen, väitöskirja, huomattavasti erityisosaamista, jatkuvasti palkattomia ylitöitä ja palkka on 5500€/kk. Tottakai jos kuuhun osuu päivystyksiä (eli perustyötuntimäärän päälle tehdään ylimääräisiä tunteja, saa lisää korvausta).

Yksityisellä olisi mahdollista saada viikon palkka vuorokaudessa (toki ei ole itsestään sievää, mutta ihan mahdollista). Suurin eri kuitenkin on, että yksityisellä voi itse päättää millä aikataululla katsoo potilaita (jos esim haluaisi pysyä aikataulussa, antaa potilaallekin puheenvuoron tms), varata itselleen ruokatunnin/vessatauon tai vaikka säätää töiden aloitusaikaa päiväkodin joulujuhlan mukaan.

Mä uskon, että ellei palkkaukselle ja työoloille tehdä mitään julkiselle puolelle iskee myös erikoissairaanhoitoon vakava lääkäripula muutamassa vuodessa.

Meitä vanhempia voi vielä motivoida glooria (vaikka kiitoksia ei toki tästä työstä saa ;), mutta nuoremmat arvostavat työoloja, palkkausta ja vapaa-aikaa.

Juu mitä olen noitten lääkärikavereitten juttuja kuunnellut, niin ne työolot sairaaloissa voi olla aika hurjat. Erikoistuvat varsinkin joutuu päivystämään jatkuvasti ja siinä ei sit välttämättä paljon ennätä esim syödä. Yksi kertoi eläneensä tonnikalalla ja kuivilla nuudeleilla, ne ennätti nopeasti vetäistä naamaan jossain kohtaa vuoron aikana. Palkka on toki parempi kuin hoitajilla, mut tosiaan yksityisellä puolella saa vielä paljon enemmän. En oikeastaan yhtään ihmettele miksi se yksityinen houkuttaa, ketäpä ei houkuttaisi parempi palkka ja joustavampi työ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreitä pitäisi kouluttaa enemmän.

Vierailija
64/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ehkä osittain tästä syystä hyvinvointialueilla vähennetään kulujen vuoksi työntekijöitä ja he joutuvat tekemään töitä entistä pienemmillä resursseilla. Hieno kehityssuunta.

Kun olin vielä keväällä töissä sote-alueella, oli minulla 8 erilaista esihenkilöä, yksityisellä oikeastaan vain 2, kun jätetään koko yrityksen johto operatiivisen toiminnan ulkopuolelle. Julkisella puolella lisättiin paperinpyörittäjien ja sääntöjenkeksijöiden vakansseja varsinaisen tuottavan työn kustannuksella ja se näkyy siinä, että tekijöille annetaan nyt kenkää ja koordinaattoreita lisätään.

Mun hyvinvointialueella taas on vedetty johtajat niin minimiin, ettei ne ennätä oikein kunnolla hoitaa hommiaan ja perehtyä asioihin. Mikä johtaa siihen ettei kukaan oikein halua tehdä päätöksiä mistään, eikä varsinkaan sellaisia että olisi ajateltu asiaa käytännön työnteon kannalta. Sitten sen suorittavan tason väki haahuilee ja tekee niinkuin ennenkin tai miten parhaaksi näkee, kun ei kukaan tiedä tai osaa neuvoa miten pitäis tehdä ja mistä tieto löytyisi.

Vierailija
65/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut juttua, mutta ongelma on ihan todellinen.

Olen julkisella puolella lääkärinä, kohta 20vtyökokemusta, taustalla pitkä erikoistuminen, väitöskirja, huomattavasti erityisosaamista, jatkuvasti palkattomia ylitöitä ja palkka on 5500€/kk. Tottakai jos kuuhun osuu päivystyksiä (eli perustyötuntimäärän päälle tehdään ylimääräisiä tunteja, saa lisää korvausta).

Yksityisellä olisi mahdollista saada viikon palkka vuorokaudessa (toki ei ole itsestään sievää, mutta ihan mahdollista). Suurin eri kuitenkin on, että yksityisellä voi itse päättää millä aikataululla katsoo potilaita (jos esim haluaisi pysyä aikataulussa, antaa potilaallekin puheenvuoron tms), varata itselleen ruokatunnin/vessatauon tai vaikka säätää töiden aloitusaikaa päiväkodin joulujuhlan mukaan.

Mä uskon, että ellei palkkaukselle ja työoloille tehdä mitään julkiselle puolelle iskee myös erikoissairaanhoitoon vakava lääkäripula muutamassa vuodessa.

Meitä vanhempia voi vielä motivoida glooria (vaikka kiitoksia ei toki tästä työstä saa ;), mutta nuoremmat arvostavat työoloja, palkkausta ja vapaa-aikaa.

Juu mitä olen noitten lääkärikavereitten juttuja kuunnellut, niin ne työolot sairaaloissa voi olla aika hurjat. Erikoistuvat varsinkin joutuu päivystämään jatkuvasti ja siinä ei sit välttämättä paljon ennätä esim syödä. Yksi kertoi eläneensä tonnikalalla ja kuivilla nuudeleilla, ne ennätti nopeasti vetäistä naamaan jossain kohtaa vuoron aikana. Palkka on toki parempi kuin hoitajilla, mut tosiaan yksityisellä puolella saa vielä paljon enemmän. En oikeastaan yhtään ihmettele miksi se yksityinen houkuttaa, ketäpä ei houkuttaisi parempi palkka ja joustavampi työ?

Käsittääkseni lääkärit eivät halua luopua päivystämisestä. Järkevintä olisi tietysti, että lääkärit työskentelisivät kolmessa vuorossa kuten hoitajatkin.

Vierailija
66/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lahjontaa tms? kirjoitti:

Ei lääkäri saa 100 000 e kuukaudessa. Ei edes 10 000 e. Olen lääkärin puoliso, joten tiedän palkkatason. Ei ole tietoa siitä, minne jutussa mainittu raha menee. Maksaako kunta mehiläiselle noin paljon? Miten päätös on tehty? Onko lainmukainen kilpailutus tehty? Vai menikö keikka kavereille ja joku virkamies saa palautuksena jotain? Tuli mieleen. Lääkäri ei missään tapauksessa saa tuota määrää.

Jaa. Minä tunnen useammankin lääkärin joka tienaa 20000+ kuukaudessa. Sataatuhatta ei kyllä tienaa varmaa yksikään, ainakaan pelkistä rivilääkärin hommista.

Vierailija
67/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei tehdä niinkuin lentäjien kohdalla. Jos heitä koulutetaan verovaroin, oletetaan myös, että työskentelee valtiolle/kunnalle. jos haluaa yksiyiselle, maksaa ainakin itse koulutuksensa.

Tarkennan siis että lääkärit työskentelisivät kunnalle/valtiolle. Verovaroin koulutetut lentäjät sitoutuvat lentämään valtionyhtiöllä

Niinhän ne työskentelevätkin.

Vierailija
68/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko miten kirjoittaja ei missään kohtaa sano olevansa lääkäri? Se johtuu siitä, että mielipidekirjoituksen kirjoittaja on työterveyspsykologi, jolla jää muutama olennainen asia tuossa kirjoituksessa kertomatta ainakin lääkäreitä koskien. Kuten esim ne kulut, joita yksityisellä sektorilla toimiva lääkäri maksaa. Kyseessä on ainakin lääkärin kohdalla aika harvoin suora työsuhde, vaan nuista summista maksetaan paljon kuluja ja lopulta käteen jäävästä osasta mojovat verot. Haluaako kirjoittaja antaa tarkoituksella ymmärtää että hän on lääkäri vai onko kyseessä HS:n omaa vääristelyä taas?

Vierailija
69/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei tehdä niinkuin lentäjien kohdalla. Jos heitä koulutetaan verovaroin, oletetaan myös, että työskentelee valtiolle/kunnalle. jos haluaa yksiyiselle, maksaa ainakin itse koulutuksensa.

Lentäjillä tämä siirtymäaika oli aikanaan pari vuotta. Se piti sitoutua olemaan julkisella puolella.

Ei yksityisellä hyvin nuoria lääkäreitä näy.

Lentäjillä se urakehitys menee yleensä  niin, että jos haluaa edetä kapteeniksi niin kannattaa jatkaa samalla työnantajalla. Tämän takia harvemmin vaihdetaan työnantajaa. Ainakin joissain tapauksissa kapteeni alenee perämieheksi vahtaessaan yhtiötä.

Sori, minä puhuin hävittäjälentäjistä. Eli piti sitoutua olemaan puolustusvoimilla pari vuotta. Ei saanut hakea ilmaista koulutusta ja siirtuä Finnairille. Jossain vaiheessa siirtymäaika piteni, en tiedä, mikä on nykyään.

Sama

Yksikään hävittäjälentäjä ei siirry minkään laiskan airbussin ohjaimiin jos vaihtoehtona on lentää Hornetilla tai F-35:lla. Heidän eläkeikä vaan on kai edelleen se 45, ja yleensä esikuntatehtävät kutsuu jo paljon aikaisemmin joten siksi niitä PV-taustaisia pilotteja finskiltäkin löytyy.

Vierailija
70/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen kouluttautuvatko lääkärit työhönsä vain päästäkseen hyville palkoille? Luulin, että he ovat kiinnostuneet lääketieteestä, ihmisen parantamisesta ja anatomista. Puhutaan leipäpapeista, onko siis leipälääkäreitä? Mikä pettymys.

Tottakai on ns leipälääkäreitä. Mikä saa kuvittelemaan että olisi olemassa ammattikunta jossa ei olisi sellaisia? Ja sitten on se suuri joukko niitä, jotka on nuorina idealisteina menneet lääkikseen, ajatuksena auttaa ihmisiä jne., mutta ajan myötä väsyneet julkisen puolen tiukkaan työtahtiin ja joustamattomiin työaikoihin, ja siirtyneet siksi yksityiselle. Että olisi muutakin elämää kuin se työ.

Vierailija
71/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkäri saa 100 000 e kuukaudessa. Ei edes 10 000 e. Olen lääkärin puoliso, joten tiedän palkkatason. Ei ole tietoa siitä, minne jutussa mainittu raha menee. Maksaako kunta mehiläiselle noin paljon? Miten päätös on tehty? Onko lainmukainen kilpailutus tehty? Vai menikö keikka kavereille ja joku virkamies saa palautuksena jotain? Tuli mieleen. Lääkäri ei missään tapauksessa saa tuota määrää.

Jaa. Minä tunnen useammankin lääkärin joka tienaa 20000+ kuukaudessa. Sataatuhatta ei kyllä tienaa varmaa yksikään, ainakaan pelkistä rivilääkärin hommista.

Hohhoijaa,, Ja varmaan tekevät töitäkin vaan 37.5h viikossa virka-aikaan?

Vierailija
72/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakollisen, julkisen terveydenhuollon neljän päivän lisäksi saisi tehdä 1-2 päivää yksityisellä/vko. Näin edettäisiin 6 vuotta valmistumisesta. Helpottaisiko lääkäri pulaa?

Vierailija
73/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko keikkalääkärisysteemi pitäisi lopettaa, samoin se, että voi samaan aikaan työskennellä julkisella ja yksityisellä. Eihän monella muullakaan alalla voi päivätöikseen olla jossain ja mennä illaksi kilpailijalle töihin.

Kun lääkärin pitäisi valita tekeekö töitä julkisilla vai kunnallisella, eikä olisi mahdollisuus nyhtää rahaa keikkalääkärinä, niin luulen että lääkäreiden työllisyys jätjestäytyisi kuin itsestään. Kaikki eivät mahtuisi yksityiselle, niin se tk-työkin alkaisi kiinnostaa ennemmin kuin työttömyys

Vierailija
74/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lääkäri toimii molemmissa, sekä julkisella että yksityisellä. Koska he vaan voivat.

Koitapa tehdä sama vaikka insinöörinä, niin löydät itsesi haastettuna oikeuteen.

Vierailija
75/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan tehdään sitten sama kaikille muillekin verovaroin korkeakoulutetuille. Lakimiehille, diplomi-insinööreille, kauppatieteiden maistereille jne. Miksi ei myös AMK-tasoisille kuten sairaanhoitajille.

Insseistä tuskin on samanlaista pulaa kuin lääkäreistä ja toisekseen lääkärin kouluttaminen maksaa paljon enemmän yhteiskunnalle

Diplomi-insinöörinkin koulutus on 5 vuotta, kun se lääkäreillä on 6 vuotta.

Ei niitä lääkäreitä ole sen kalliimpi kouluttaa.

Opetus on ilmaista. Lukukausimaksua ei ole.

Kummatkin, sekä dippa inssit, maksavat itse ruokansa, opiskelija-asuntonsa, ja koulutuksessa tarvittavat kirjat, tietiokoneet, sun muun.

Erikoistuvan lääkärin koulutus on kyllä sellaiset 8-12 vuotta. En tiedä onko tuolla peruskoulutuksella edes mahdollista muuhun kuin johonkin harjoittelijan paikkoihin.

Vierailija
76/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoistuvien lääkärienhän on pakko työskennellä julkisella sairaaloissa ym., ja se erikoistuminen kestää useamman vuoden. Tavallaan siis on tämmöinen julkisella työskentelyn velvoite jo, jos siis aikoo erikoislääkäriksi. Se ei toki ole pakollista, en tiedä kuinka iso osa on niitä jotka jättää leikin kesken tuossa kohtaa ja menee yksityiselle saman tien loppuiäkseen.

Vierailija
77/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraava firma ottaa siitä itselleen suurimman siivun.

Vierailija
78/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan tehdään sitten sama kaikille muillekin verovaroin korkeakoulutetuille. Lakimiehille, diplomi-insinööreille, kauppatieteiden maistereille jne. Miksi ei myös AMK-tasoisille kuten sairaanhoitajille.

Insseistä tuskin on samanlaista pulaa kuin lääkäreistä ja toisekseen lääkärin kouluttaminen maksaa paljon enemmän yhteiskunnalle

Diplomi-insinöörinkin koulutus on 5 vuotta, kun se lääkäreillä on 6 vuotta.

Ei niitä lääkäreitä ole sen kalliimpi kouluttaa.

Opetus on ilmaista. Lukukausimaksua ei ole.

Kummatkin, sekä dippa inssit, maksavat itse ruokansa, opiskelija-asuntonsa, ja koulutuksessa tarvittavat kirjat, tietiokoneet, sun muun.

Erikoistuvan lääkärin koulutus on kyllä sellaiset 8-12 vuotta. En tiedä onko tuolla peruskoulutuksella edes mahdollista muuhun kuin johonkin harjoittelijan paikkoihin.

Kyllä vaikka sinne yksityiselle työterveyslääkäriksi pääsee ilman erikoistumista. Tai minne tahansa tk-lääkäriksi. Osa tk-lääkäreistä on toki myös erikoislääkäreitä mut ei kaikki.

Vierailija
79/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä sitä, että työterveydenhuollon lääkäri tarvitsee tehdä vain viisi päivää kuukaudessa töitä tienatakseen saman minkä lääkäri terveyskeskuksessa saa kuukaudessa. Veronmaksajien maksama koulutus. Eikä verojakaan makseta juurikaan, vaan otetaan pienellä veroprosentilla oman yrityksen kautta.

Suurin osa työaikaansa lyhentäneistä lääkäreistä on pienten lasten vanhempia. Sairaalassa harvoin onnistuu 80% työaika, työterveydessä onnistuu jopa 50%. Eikö ole kamalaa, että joku laittaa lapsensa työn edelle jäämättä työttömäksi!

Vierailija
80/409 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko keikkalääkärisysteemi pitäisi lopettaa, samoin se, että voi samaan aikaan työskennellä julkisella ja yksityisellä. Eihän monella muullakaan alalla voi päivätöikseen olla jossain ja mennä illaksi kilpailijalle töihin.

Kun lääkärin pitäisi valita tekeekö töitä julkisilla vai kunnallisella, eikä olisi mahdollisuus nyhtää rahaa keikkalääkärinä, niin luulen että lääkäreiden työllisyys jätjestäytyisi kuin itsestään. Kaikki eivät mahtuisi yksityiselle, niin se tk-työkin alkaisi kiinnostaa ennemmin kuin työttömyys

Tämä! Käytännössä missään muussa ammatissa ei ole oikeutta tehdä samaa hommaa kahdelle eri taholle samaan aikaan, eli päivätyönä olla suorassa palkkatyösuhteessa ja sitten keikkailla samoja kilpailevia hommia oman yrityksensä kautta ja/tai toiselle työnantajalle iltaisin ja viikonloppuisin. Moni ansaitsisi hurjan paljon paremmin jos tuollaiseen olisi kaikille vapaus. Mutta ei ole, vaan kilpaileva sivuhomma on yleensä aina kielletty ja pitää valita kumpaa tekee, palkkatyötä vai keikkaa yrittäjänä.