Hs: mielipide: Lääkärinä tienaan työterveyshuollossa päivässä sen minkä saan julkisella puolella viikossa
Oman kokemukseni mukaan potilaat jäävät julkisella puolella hoitamatta työntekijäpulan vuoksi, ja samaan aikaan työterveydessä annetaan hoitoa pienimpäänkin vaivaan saman tien, lääkäri kertoo.
Pula lääkäreistä on julkisella puolella valtava. Tilannetta käytetään hyväksi, eikä ahneudella ole rajaa. Esimerkiksi Etelä-Karjalan hyvinvointialue vuokrasi Mehiläiseltä kolme silmälääkäriä 315000 eurolla kuukaudessa.
Ei hitto, nämä ihmiset koulutetaan verovaroin ja sitten käytännässä kiristävät kunnilta 100 000 euron kuukausiliksaa. Lääkäriliitto ja hallitus vain buustaa tilannetta omilla ratkaisuillaan. Jo osaa olla törkeää
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon ihan rehellisesti, että en halua toimia julkisella puolella nimenomaan m muuttaajien vuoksi.
Haluaisin hoitaa vaikka yksityissektoria pienemmällä palkalla suomalaisia köyhiä ja jopa päihdeongelmaisia julkisella puolella, jos potilasmateriaali olisi sitä.
Mutta ei enää ole. Liikaa m muuttajia, en koe heitä omaksi heimokseni joiden hyväksi haluaisin oman elämäni käyttää. Jos haluaisin auttaa esim. somaleja, lähtisin lääkäriksi Somaliaan.
Syrjäseudun terveyskeskuksessa tuota ongelmaa ei olisi-
Suomalaiset veronmaksajat maksaa sekä julkisen että yksityisen puolen lääkärien palkat, vähän eri reittejä vaan. Lääkäri on niin tärkeä ammatti, että suomalaiset veronmaksajat tyytyväisinä mahdollistavat nämä palkat heille.
Kyllähän suomalainen on aina valmis terveydenhuollosta maksamaan. Pihistetään mieluummin ruoasta, liikunnasta, vaatteista, asunnon lämmityksestä jne. ja käydään lääkärin luona 15min ja maksetaan siitä ilosta 150-200e.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suomalainen on aina valmis terveydenhuollosta maksamaan. Pihistetään mieluummin ruoasta, liikunnasta, vaatteista, asunnon lämmityksestä jne. ja käydään lääkärin luona 15min ja maksetaan siitä ilosta 150-200e.
Tk:ssa lääkäriä näkee korkeintaan 5 minuuttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut juttua, mutta ongelma on ihan todellinen.
Olen julkisella puolella lääkärinä, kohta 20vtyökokemusta, taustalla pitkä erikoistuminen, väitöskirja, huomattavasti erityisosaamista, jatkuvasti palkattomia ylitöitä ja palkka on 5500€/kk. Tottakai jos kuuhun osuu päivystyksiä (eli perustyötuntimäärän päälle tehdään ylimääräisiä tunteja, saa lisää korvausta).Yksityisellä olisi mahdollista saada viikon palkka vuorokaudessa (toki ei ole itsestään sievää, mutta ihan mahdollista). Suurin eri kuitenkin on, että yksityisellä voi itse päättää millä aikataululla katsoo potilaita (jos esim haluaisi pysyä aikataulussa, antaa potilaallekin puheenvuoron tms), varata itselleen ruokatunnin/vessatauon tai vaikka säätää töiden aloitusaikaa päiväkodin joulujuhlan mukaan.
Mä uskon, että ellei palkkaukselle ja työoloille tehdä mitään julkiselle puolelle iskee myös erikoissairaanhoitoon vakava lääkäripula muutamassa vuodessa.
Meitä vanhempia voi vielä motivoida glooria (vaikka kiitoksia ei toki tästä työstä saa ;), mutta nuoremmat arvostavat työoloja, palkkausta ja vapaa-aikaa.Juu mitä olen noitten lääkärikavereitten juttuja kuunnellut, niin ne työolot sairaaloissa voi olla aika hurjat. Erikoistuvat varsinkin joutuu päivystämään jatkuvasti ja siinä ei sit välttämättä paljon ennätä esim syödä. Yksi kertoi eläneensä tonnikalalla ja kuivilla nuudeleilla, ne ennätti nopeasti vetäistä naamaan jossain kohtaa vuoron aikana. Palkka on toki parempi kuin hoitajilla, mut tosiaan yksityisellä puolella saa vielä paljon enemmän. En oikeastaan yhtään ihmettele miksi se yksityinen houkuttaa, ketäpä ei houkuttaisi parempi palkka ja joustavampi työ?
Käsittääkseni lääkärit eivät halua luopua päivystämisestä. Järkevintä olisi tietysti, että lääkärit työskentelisivät kolmessa vuorossa kuten hoitajatkin.
Jep. Meidän sairaalassa ehdoteltiin pilottia kolmivuorotyömallista ja linjajohtaja (paljon päivystävä lääköri itsekin) torppsi homman ihan alkuunsa kysymättä edes lääkäreiden mieleipidettä asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla käy nuoria töissä. Palkat on aika matalat ja he syövät päivän aikana purkin jugurttia tai omenan tai banaanin tai leivän.
Ovat tosi väsyneitä ja heikkokuntoisen oloisia. Työnantaja vaatii kovaa työtehoa heiltä, mutta heillä ei tavallaan ole edes varaa ostaa ruokaa töihinkään, että saisivat bussikortin ladattua tai bensarahat kasaan työssäkäyntiä varten.
Kaikesta suomalaiset säästää ja se koituu omalle terveydelle.
Lääkärit kyllä voi hyvin, kun heillä on varaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset veronmaksajat maksaa sekä julkisen että yksityisen puolen lääkärien palkat, vähän eri reittejä vaan. Lääkäri on niin tärkeä ammatti, että suomalaiset veronmaksajat tyytyväisinä mahdollistavat nämä palkat heille.
Pieni-- ja keskituloinen tuskin maksaa tyytyväisenä siitä, että hyväpalkkainen käy ilmaiseksi lääkärillä näyttämässä jokaista nuhaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon ihan rehellisesti, että en halua toimia julkisella puolella nimenomaan m muuttaajien vuoksi.
Haluaisin hoitaa vaikka yksityissektoria pienemmällä palkalla suomalaisia köyhiä ja jopa päihdeongelmaisia julkisella puolella, jos potilasmateriaali olisi sitä.
Mutta ei enää ole. Liikaa m muuttajia, en koe heitä omaksi heimokseni joiden hyväksi haluaisin oman elämäni käyttää. Jos haluaisin auttaa esim. somaleja, lähtisin lääkäriksi Somaliaan.
Syrjäseudun terveyskeskuksessa tuota ongelmaa ei olisi-
Siellä on sitten muut ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan lääkäriksi lukemaan. Helppo homma, rahaa tulee ja opinnotkin käyvät käden käänteessä. Joka henmo nyt vasn yrittämään tuohon auvoisaan ammattiin...
Miten se auttaa veronmaksajaa tai potilasta että minä lukisin itseni lääkäriksi?
Vierailija kirjoitti:
Hesarin mielipide-juttu on ihan höpöjuttuja.
Eihän lääkäri saa sitä, mitä asiakkaalta veloitetaan.
Ihan samalla tavalla kuin jossakin autokorjaamossa veloitetaan työstä 80€/h, niin ei se suinkaan ole asentajan palkka.
Tai siivousfirma laskuttaa siivouksesta 50€/h niin ei sitä siivooja saa palkakseen..
Miten tietämättömiä voi joku olla.
Niin että 100000+ €/kk on ihan ok laskutus koska lääkärit eivät saa itse koko summaa? Kyllä tässä taitaa nyt höpöjuttuja suoltaa ihan joku muu kuin Hesari.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa on virhe, mielipidekirjoitus ei ollut lääkärin kirjoittama. Hesari on korjannut otsikon.
Ei muuta itse asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarin mielipide-juttu on ihan höpöjuttuja.
Eihän lääkäri saa sitä, mitä asiakkaalta veloitetaan.
Ihan samalla tavalla kuin jossakin autokorjaamossa veloitetaan työstä 80€/h, niin ei se suinkaan ole asentajan palkka.
Tai siivousfirma laskuttaa siivouksesta 50€/h niin ei sitä siivooja saa palkakseen..
Miten tietämättömiä voi joku olla.
Niin että 100000+ €/kk on ihan ok laskutus koska lääkärit eivät saa itse koko summaa? Kyllä tässä taitaa nyt höpöjuttuja suoltaa ihan joku muu kuin Hesari.
No ei todellakaan ole ok. Onhan tuo ihan järkyttävää. Orpolle potkut!
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan lääkäriksi lukemaan. Helppo homma, rahaa tulee ja opinnotkin käyvät käden käänteessä. Joka henmo nyt vasn yrittämään tuohon auvoisaan ammattiin...
Hyvän huomion laitoit liikkeelle.
Se että toiset on älykkäämpiä, niin pitääkö älykkyyttä palkita erikseen isolla rahasummalla, kun älykkyys on peritty ja saatu lahjana että koulunkäynti on helpompaa.
Pitääkö siitä palkita isolla rahasummalla? Ja sitten rangaista niitä jotka on lievästi kehitysvammaisia ja siivoovat 800-1200e kk tuloilla?
Alemmasta älykkyydestä rangaistaan matalemmalla tulotasolla ja palkinnoksi saadusta älykkyydestä annetaan vaan rahaa.
Hyvän ajatuksen heitit ilmoille.
Eikö älykkyys itsessään ole jo se palkinto?
Heitä pitää verottaa kovemmin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että toiset on älykkäämpiä, niin pitääkö älykkyyttä palkita erikseen isolla rahasummalla, kun älykkyys on peritty ja saatu lahjana että koulunkäynti on helpompaa.
Pitääkö siitä palkita isolla rahasummalla? Ja sitten rangaista niitä jotka on lievästi kehitysvammaisia ja siivoovat 800-1200e kk tuloilla?
Alemmasta älykkyydestä rangaistaan matalemmalla tulotasolla ja palkinnoksi saadusta älykkyydestä annetaan vaan rahaa.
Älykästä olisi antaa omasta isosta kuormasta rahaa niille joilla ei ole samoja lahjoja saatu elämässä. Koska älykäs kyllä vaurastuu jatkossakin. Niin ahne ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Heitä pitää verottaa kovemmin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykästä olisi antaa omasta isosta kuormasta rahaa niille joilla ei ole samoja lahjoja saatu elämässä. Koska älykäs kyllä vaurastuu jatkossakin. Niin ahne ei voi olla.
Kaikki älykkäät eivät ole ahneita. Ilmeisesti vain iso osa näistä sattuu olemaan lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tämä tilanne kieltämällä ratkeaa. Työolojen pitää muuttua. Miksi lääkäreitä ei kouluteta enempää? Missä aloituspaikkojen määrä päätetään?
Koska lääkäriliitto vastustaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tehdä niinkuin lentäjien kohdalla. Jos heitä koulutetaan verovaroin, oletetaan myös, että työskentelee valtiolle/kunnalle. jos haluaa yksiyiselle, maksaa ainakin itse koulutuksensa.
Miksi tämän pitäisi sitten koskea vain lääkäreitä? Insinööri ensin kunnalle töihin?
Onko insinööreistä pulaa kunnissa? Aivan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Patria kouluta myös lentäjiä mutta se maksaa oliko 100 000???
Lentokoulunsa itse maksanut saa hakeutua töihin mihin haluaa. Valtion maksaman koulutuksen kohdalla tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tehdä niinkuin lentäjien kohdalla. Jos heitä koulutetaan verovaroin, oletetaan myös, että työskentelee valtiolle/kunnalle. jos haluaa yksiyiselle, maksaa ainakin itse koulutuksensa.
Liikennelentäjä ei kouluteta verovaroin.
Kyllä matkustajakoneiden ja rahtilentäjät maksavat joka ikisen eruron koulutuksesta itse.
Puolustusvoimien hävittäjälentäjäjien kouluttajat ovat eri asiaa hehän ovat koko ajan valtion työssä.
Miten tällainen vastaus on kerännyt niin paljon yläpeukkuja koska se on täyttä paskapuhetta. Finskin liikennelentäjistä suurin osa on koulutettu 90% verovaroin.
-yksityisenä toimivat lääkärit saisivat luvan maksaa verovaroin heille maksetun koulutuksen takaisin.
Myös lääkärit voisivat osallistua valtion velan maksuun reilummlla kädellä, eikä niin että se on pelkästään köyhien asia olla leikattuna.