Hs: mielipide: Lääkärinä tienaan työterveyshuollossa päivässä sen minkä saan julkisella puolella viikossa
Oman kokemukseni mukaan potilaat jäävät julkisella puolella hoitamatta työntekijäpulan vuoksi, ja samaan aikaan työterveydessä annetaan hoitoa pienimpäänkin vaivaan saman tien, lääkäri kertoo.
Pula lääkäreistä on julkisella puolella valtava. Tilannetta käytetään hyväksi, eikä ahneudella ole rajaa. Esimerkiksi Etelä-Karjalan hyvinvointialue vuokrasi Mehiläiseltä kolme silmälääkäriä 315000 eurolla kuukaudessa.
Ei hitto, nämä ihmiset koulutetaan verovaroin ja sitten käytännässä kiristävät kunnilta 100 000 euron kuukausiliksaa. Lääkäriliitto ja hallitus vain buustaa tilannetta omilla ratkaisuillaan. Jo osaa olla törkeää
Kommentit (409)
Tuskin tämä tilanne kieltämällä ratkeaa. Työolojen pitää muuttua. Miksi lääkäreitä ei kouluteta enempää? Missä aloituspaikkojen määrä päätetään?
Hesarin mielipide-juttu on ihan höpöjuttuja.
Eihän lääkäri saa sitä, mitä asiakkaalta veloitetaan.
Ihan samalla tavalla kuin jossakin autokorjaamossa veloitetaan työstä 80€/h, niin ei se suinkaan ole asentajan palkka.
Tai siivousfirma laskuttaa siivouksesta 50€/h niin ei sitä siivooja saa palkakseen..
Miten tietämättömiä voi joku olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän tämä: Onko julkisella ja yksityispuolella kirjoitetusta lääkemääräyksestä sama vai erilainen provisio siltä lääkeyhtiöltä jonka tuote määrätty lääke on ? Entä eroavatko lääkeyhtiöiden maksamat provisiot jonkin yhtiön eduksi ? Ovatkohan provisiot aina €-määräisiä vai joskus esim. lomamatka lääkärin koko perheelle Sveitsin laskettelukeskukseen tai pelkästään ylilääkärille ja hänen sihteerilleen ?
Miksi siitä lääkemääräyksestä kukaan maksaisi senttiäkään kun suurella todennäköisyydellä farmaseutti vaihtaa sen joka tapauksessa halvempaan rinnakkaistuotteeseen?
Ei vaihda sellaisesta lääkkeestä, jolla on patentti voimassa.
Minä sanon ihan rehellisesti, että en halua toimia julkisella puolella nimenomaan m muuttaajien vuoksi.
Haluaisin hoitaa vaikka yksityissektoria pienemmällä palkalla suomalaisia köyhiä ja jopa päihdeongelmaisia julkisella puolella, jos potilasmateriaali olisi sitä.
Mutta ei enää ole. Liikaa m muuttajia, en koe heitä omaksi heimokseni joiden hyväksi haluaisin oman elämäni käyttää. Jos haluaisin auttaa esim. somaleja, lähtisin lääkäriksi Somaliaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon ihan rehellisesti, että en halua toimia julkisella puolella nimenomaan m muuttaajien vuoksi.
Haluaisin hoitaa vaikka yksityissektoria pienemmällä palkalla suomalaisia köyhiä ja jopa päihdeongelmaisia julkisella puolella, jos potilasmateriaali olisi sitä.
Mutta ei enää ole. Liikaa m muuttajia, en koe heitä omaksi heimokseni joiden hyväksi haluaisin oman elämäni käyttää. Jos haluaisin auttaa esim. somaleja, lähtisin lääkäriksi Somaliaan.
Näin juuri. Kohta ketkään lääkärit eivät enää halua tehdä töitä julkisella puolella, kun eivät enää hoida kantasuomalaisia. Sitten terveydenhuolto eriytyy ja yhteiskuntakin eriytyy täysin.
Todella surullista. Hyvästi, suomalainen hyvinvointivaltio.
Vierailija kirjoitti:
Verorahoilla veronmaksajien rahoilla koulutettu eliitti. Tehneet lääkärinvalan. Nyt kitisevät palkasta joka on helposti yli10 000 kk.
Kenkää valittajille
Kenkää sair.hoitajille,opettajille yms.Koulutettu verorahoilla ja aina valittamassa. Tätäkö tarkoitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut juttua, mutta ongelma on ihan todellinen.
Olen julkisella puolella lääkärinä, kohta 20vtyökokemusta, taustalla pitkä erikoistuminen, väitöskirja, huomattavasti erityisosaamista, jatkuvasti palkattomia ylitöitä ja palkka on 5500€/kk. Tottakai jos kuuhun osuu päivystyksiä (eli perustyötuntimäärän päälle tehdään ylimääräisiä tunteja, saa lisää korvausta).Yksityisellä olisi mahdollista saada viikon palkka vuorokaudessa (toki ei ole itsestään sievää, mutta ihan mahdollista). Suurin eri kuitenkin on, että yksityisellä voi itse päättää millä aikataululla katsoo potilaita (jos esim haluaisi pysyä aikataulussa, antaa potilaallekin puheenvuoron tms), varata itselleen ruokatunnin/vessatauon tai vaikka säätää töiden aloitusaikaa päiväkodin joulujuhlan mukaan.
Mä uskon, että ellei palkkaukselle ja työoloille tehdä mitään julkiselle puolelle iskee myös erikoissairaanhoitoon vakava lääkäripula muutamassa vuodessa.
Meitä vanhempia voi vielä motivoida glooria (vaikka kiitoksia ei toki tästä työstä saa ;), mutta nuoremmat arvostavat työoloja, palkkausta ja vapaa-aikaa.Juu mitä olen noitten lääkärikavereitten juttuja kuunnellut, niin ne työolot sairaaloissa voi olla aika hurjat. Erikoistuvat varsinkin joutuu päivystämään jatkuvasti ja siinä ei sit välttämättä paljon ennätä esim syödä. Yksi kertoi eläneensä tonnikalalla ja kuivilla nuudeleilla, ne ennätti nopeasti vetäistä naamaan jossain kohtaa vuoron aikana. Palkka on toki parempi kuin hoitajilla, mut tosiaan yksityisellä puolella saa vielä paljon enemmän. En oikeastaan yhtään ihmettele miksi se yksityinen houkuttaa, ketäpä ei houkuttaisi parempi palkka ja joustavampi työ?
Käsittääkseni lääkärit eivät halua luopua päivystämisestä. Järkevintä olisi tietysti, että lääkärit työskentelisivät kolmessa vuorossa kuten hoitajatkin.
Akuuttipuolella lääkärit tekevät kolmivuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut juttua, mutta ongelma on ihan todellinen.
Olen julkisella puolella lääkärinä, kohta 20vtyökokemusta, taustalla pitkä erikoistuminen, väitöskirja, huomattavasti erityisosaamista, jatkuvasti palkattomia ylitöitä ja palkka on 5500€/kk. Tottakai jos kuuhun osuu päivystyksiä (eli perustyötuntimäärän päälle tehdään ylimääräisiä tunteja, saa lisää korvausta).Yksityisellä olisi mahdollista saada viikon palkka vuorokaudessa (toki ei ole itsestään sievää, mutta ihan mahdollista). Suurin eri kuitenkin on, että yksityisellä voi itse päättää millä aikataululla katsoo potilaita (jos esim haluaisi pysyä aikataulussa, antaa potilaallekin puheenvuoron tms), varata itselleen ruokatunnin/vessatauon tai vaikka säätää töiden aloitusaikaa päiväkodin joulujuhlan mukaan.
Mä uskon, että ellei palkkaukselle ja työoloille tehdä mitään julkiselle puolelle iskee myös erikoissairaanhoitoon vakava lääkäripula muutamassa vuodessa.
Meitä vanhempia voi vielä motivoida glooria (vaikka kiitoksia ei toki tästä työstä saa ;), mutta nuoremmat arvostavat työoloja, palkkausta ja vapaa-aikaa.Juu mitä olen noitten lääkärikavereitten juttuja kuunnellut, niin ne työolot sairaaloissa voi olla aika hurjat. Erikoistuvat varsinkin joutuu päivystämään jatkuvasti ja siinä ei sit välttämättä paljon ennätä esim syödä. Yksi kertoi eläneensä tonnikalalla ja kuivilla nuudeleilla, ne ennätti nopeasti vetäistä naamaan jossain kohtaa vuoron aikana. Palkka on toki parempi kuin hoitajilla, mut tosiaan yksityisellä puolella saa vielä paljon enemmän. En oikeastaan yhtään ihmettele miksi se yksityinen houkuttaa, ketäpä ei houkuttaisi parempi palkka ja joustavampi työ?
Käsittääkseni lääkärit eivät halua luopua päivystämisestä. Järkevintä olisi tietysti, että lääkärit työskentelisivät kolmessa vuorossa kuten hoitajatkin.
Akuuttipuolella lääkärit tekevät kolmivuorotyötä.
Minua pelottaa akuuttilääkärit. Heillä ei ole syvällistä tietämystä miltään erikoisalalta. Päivystys ei ole vain päivystyslistan nopeaa ja tehokasta lapioimista, vaan vastaan voi tulla vaativia hematologisia, syöpä- tai elinsiirtopotilaita. Akuuttilääkärit eivät perehdy tällaisiin potilaisiin. On tapauksia, joissa akuuttilääkäri on lähettänyt vaativan potilaan kotiin ja potilas on kuollut, kun ei ole osannut arvioida tilanteen vakavuutta. Erikoissairaanhoidon kardiologit, hematologit tai sisätautilääkärit osaisivat arvioida paremmin tällaisten erikoishoitoa vaativien potilaiden hoidon tarpeen.
Akuutti on kuluttavaa, yövuorot ja kaikki, syö ihmistä sisältä päin
Miksi ihmiset opiskelevat lääkäriksi, jos ainut elämänarvo ja tavoite on raha?
Jos lääkäreiden korkeat palkat harmittaa näin paljon, niin voi itse hakea lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkärin pitäisi tehdä työtä ilmaiseksi kun ei kukaan muukaan tee? Ei työlle ainoa motivaatio ole raha, mutta ei nyt kukaan ilmaiseksi työtä tee.
Vierailija kirjoitti:
Voivat olla idealisteja aluksi mutta työn vaativuus vie uskon.
Ihmiset puhuu täällä lääkäreiden työmoraalista. Pitäisi olla joku työkone ja vähät välittää omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta.
Mä uuvuin julkisella puolella työssä niin paljon, että jouduin syömään mielialalääkitystä ja menetin lähes oman psyykkisen ja fyysisen terveyden.
Nyt vuosia yksityisellä lääkärinä ja en koe huonoa omatuntoa. Mieluummin työkykyinen lääkäri yksityisellä kuin työkyvytön julkisella.
Huonot työolot ei ole lääkäreiden vika.
Käyn huonopalkkaisissa kokoaikatöissä. Elän mahdollisimman terveellisesti. Työnantaja ei tarjoa työterveyttä ja pelottaa milloin kroppa prakaa fyysisissä töissä.
En minä pysty tätä tilannetta korjaamaan. Anteeksi kun olen olemassa, kun ei täällä saisi olla köyhä tai pyytää julkisen terveydenhuollon apua.
Kaikissa päivystyksissä on yövuorot. Ja sinä kolmivuorotyötä ehdottanut, huomioithan että sairaanhoitajia on n 200 000 , työssä olevia lääkäreitä 22 000, noin. Jos lääkärit tekisivät kolmivuorotyötä , kaikki päiväpoliklinikat, suunitellut leikkaukset, sydänpolit, ortopedian polit ja muut jäisivät tekemättä. Väki ei yksinkertaisesti riitä kattamaan kaikkia lukemattomia päivystysvuoroja. Usko pois, myös lääkärit ovat ihmisiä, ja jos he voisivat valita, aika harva haluaisi oikeasti tehdä niitä 18h vuoroja (ennen 24-36h vuoroja ennenkuin työaikalaki ulotettiin myös lääkäreihin) Ja niin , kyllä osa on valinnutkin helpomman privaatin , työterveyden tai muun päivätyön. Ja valitettavasti se on meille akuuteista ja vakavista sairauksista kärsiville suuri riskin paikka. Nostaisin ja arvostaisin päivystävien lääkärien asemaa enkä haukkuisi ja natkuttaisi heidän palkoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmisten moraali? Ihmetyttää erityisesti sos/terv alan ihmiset, koska näkevät elämän nurjaa puolta johon ihminen ei ole itse voinut vaikuttaa. Esim. lapsuuden hyväksikäyttö, synnynnäiset poikkeamat, heikkolahjaisuus, yllättävä sairastuminen yms.
Luulisi, että se lisäisi empatiaa ja ymmärrystä hyvinvointivaltion tärkeydestä eikä haluaisi sitä romuttaa sisältäpäin.
Lääkärit ovat tehneet tuota aina. Hoitajat vaan nykyään lähtevät alalta,koska työolot ovat niin kurja. Hoitajilta on aina odotettu, että tekevät nöyrästi,kiltisti ja hiljaa töitä,mutta enää eivät suostu siihen.Myös vuosikymmeniä kestänyt huono johtaminenon johtanut siihen, että hoitajat lähtee.
Miksi hoitajien vastuulla nyt on sotealan kurjuus? Miksi ette ihmiset syytä päättäjiä asioista?
Selvennykseksi sanottakoon että hoitajien esihenkilöt ovat hoitajia. Eli tässä esitetään että hoitajat ovat huonoja johtajia. Pitäisikö hoitajien esihenkilöt katsoa muista ammattiryhmistä, lääkäreistä tai ammattijohtajista?
Lääkärikeskuksen lääkäri soitti minulle tuloksista. Myöhemmin tuli 30 euron lasku puhelusta.
Meidän kunnan terv.keskuksen lääkärin alkupalkka on 3.800€/kk.
En usko missään alueella perus terveyskeskuslääkärin palkka olevan yli 10.000€/kk.
Jos puhutaan yli 10.000€/kk puhutaan erikoislääkäristä tai hänellä on yli kymmenienvuosien kokemus.
Yksityissektori on erikseen, siellä lääkärit hinnoittelevat itse itsensä, mutta silloinkin muita kuluja.